Trädgård

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Nillan

Inlägg av Nillan »

Vad trevligt med fler trädgårdsfantaster. :D Här är ännu en!! Förvisso med rätt liten trädgård, men projekt saknas knappast ändå. Tipsen med att jobba med rum är jättebra tycker jag. Det gör ju också att man mäktar med. Ett litet rum i taget liksom. Och vi har också små pallkragar (lättare än stora land på flera sätt) och förstås kompost :D .

Vi har många böcker hemma men en som jag ofta återkommer till även (eller just för kanske) att den är så basic är "LATMANSTRÄDGÅRDEN" av Kerstin Engstrand. Där finns massor av tips på hur man gör mycket med liten insats så att säga. Massor av smarta idéer enligt mig. Annars gillar jag också väldigt mycket Cristel Kvants böcker. Bland annat den lilla trädgården som är en bibel för mig fast det var ju inte riktigt vad du behövde Tessan :wink: .

Lycka till och stor glädje önskas!
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Lovis

Inlägg av Lovis »

Ojoj..vad inspirerad jag blir!!! Allt pyssel med både hem och trädgård har legat på is i några år men nu börjar jag bli lite sugen på det igen. Tack för det Tessan! Och alla andra!
Tessan, vår stora bok fanns här när vi flyttade in...och murgrönan med...
Helt otroligt vilket jobb gamle Alf som hade huset innan har lagt ner...åsså mycket som vi fått lägga igen. Vi har haft grävmaskiner här inne :cry:
Han var sjuk de sista åren och alla dessa land visade sig mer eller mindre vara överväxta med kirs. Vi redde inte upp det...
När grävmaskinen var inne så kom det så mycket pensionärer (som jag aldrig sett varken före eller efter detta..) och gick förbi....en ropade till och med i förtvivlan "Vad gör ni"? då fick jag försöka förklara....
Kände mig som :twisted:
Det var lite terapi att skriva detta!!

När det gäller böcker, väldigt många handlar om "hur du odlar på liten yta" eller "bra tips för den lilla trädgården" men vi som har stora trädgårdar, vad finns för böcker för oss? Jag har som sagt snöat in lite på "parktemat" en vacker gräsmatta, fina träd och häckar.
Vi har en hög lindhäck mot gatan, två formklippta lite mindre bokar, en stor bok, en liten ek, flera stora cypresser och andra stora buskar. En vit hägg och en rosenhägg har vi också. Det finns så mycket vackra träd! Mycket gräsmatta har vi också.
Detta är taket, golvet och möblerna :D som Heidi Palmgren uttrycker det. Sedan har vi lite pynt - blommorna. Allt är kvar (och ev. flyttat) från Alf som hade huset innan. Vi har nästan inte köpt något.
I växthuset har vi lagt in singel och odlar i kruka. Då får man vattna ofta men man slipper byta jord. Vi har bara lite tomater där inne och en sittplats. En dag vill jag ha ett stort växthus!

Tjohej!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
K-ina

Inlägg av K-ina »

:!: Kommer att njuta av denna tråd precis på samma sätt som jag njuter av trädgårdsböcker och trädgårdstidningar. Men för mig är teorin intressantare än praktiken! :wink:

ÄLSKAR att njuta av vackra bilder och läsa om hur man tuktar en tuja. Men sen lever jag gärna med både ogräs och vildvuxna gräsmattor...

Jag ser fram mot att alla lökväxter ska blomma. Snödropparna och krokusen är i full gång - men jag längtar efter påskliljor och tulpaner i ett hav av Ormöga. Sen kommer sommaren och intresset svalnar hos mig! :lol:

Hoppas dock på att pionen tar sig i år och att klematisen överlevde vintern!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gablex

Inlägg av Gablex »

Här är en till trädgårdsfantast! :D Vi har ca 1100 m2 att pyssla med och trädgården är nog anlagd av en trädgårdsintresserad människa (någon gång på 20-talet) men sedan lämnad åt sitt öde, så när vi kom hit för 6 år sedan var det EN HEL DEL att ta itu med! Och jag är bara en glad amatör... :oops: De redskap jag använder mest (fortfarande) är sekatören, sågen och spaden!

Eftersom jag är shopaholic light har jag en hel rad trädgårdsböcker i bokhyllan. Den som jag tycker är absolut bäst är Trädgårdens rum. Helt underbar bok! Läser man den får man verkligen en känsla för vad man bör tänka på när man anlägger en trädgård. Jag älskar den här känslan av att ha tak, väggar och golv i trädgården också!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Krümel

Inlägg av Krümel »

Varför blir det inge bra när jag ska citera? Fattar inte ens när jag läser på användarhjälp. Jag brukar inte ha så svårt att fatta ju. :?

Hursomhelt, jodå, det blev jordgubbar men inte så många. Vi hade täckt med halm men jag vet att det är bra med gräs som gödsel också.

Jag vet egentligen en hel massa som jag läst i mina otaliga trädgårdsböcker, men tycker det är svårt att tillämpa något jag bara läst om. Jag lär mig väl med tiden men är lite otålig!

Jag tycker också att Din trädgård och Latmansträdgården är bra. Sen har jag lite andra böcker som komplement också.
Håller fullständigt med Ewa om att de flesta fokuserar på vad man kan göra med den lilla trädgården. Vi med ganska stora trädgårdar behöver ju också tips och inspiration! Men antagligen är det så att alla trädgårdsfantaster tycker att en stor trädgård är idealisk och inte ett problem.
Inte för att vår trädgård är jättestor men den räcker helt klart till och jag tycker det är så svårt att börja när det bara är en enda stor, rätt platt gräsmatta alltihopa.

Planen är dock att det framför uteplatsen ska bli en örtträdgård i olika kärl. Tvingade mannen att hjälpa mig i somras men vi hann "bara" göra två stycken rätt stora kärl. Gjöt dem i hypertufa som det står beskrivet i Din trädgård (finns info på nätet också) och det blev riktigt bra. Vi använde en halvpall med två kragar på som gjutform och en flyttkartong inuti. Blev rätt lagom. Men nu vill jag ha fler. Får bli till våren. Sen ska det bli grus runtomkring och plattor som kant, lite olika storlekar. Vissa örter tänkte jag plantera direkt i "hål" i gruset. MEn det blir bara de vanligaste mest lättodlade örterna. Det ska vara enkelt!

Fler projekt är att bygga en lekstuga (byggsats) och flytta hallonhäcken (som vi planterat men på ett urdåligt ställe, alldeles för långt bort). Problemet är att jag inte kan bestämma var det ska vara nånstans.
Fler bärbuskar vill jag ha också och fler fruktträd. Vi har planterat två äppelträd och ett plommonträd på samma dumma ställe som hallonen. De vill jag flytta eller så köpa fler. Drömmen vore att köpa ett stort äppelträd faktiskt!

Många planer, får se hur det blir till våren! :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Cyan

Inlägg av Cyan »

Åh vilket bra forum det här är! Man får tips på trädgårdsböcker!! Jag har en lite omvänd situation mot er andra... men trädgårsböcker lär behövas likafullt! Obs! Varning för lyxproblem!! :shock:

Jag har alltid varit helt ointresserad av trädgård. Min drömträdgård innehåller stor gräsmatta varav en bit är vildäng, en skogshörna och i övrigt många stora gamla träd, gärna fruktträd. Kanske några bärbuskar... Lättskött, med tanke på att jag tycker mycket om att räfsa löv, till skillnad från att påta i jord.

Så vad har jag gjort? Jo, köpt ett hus med en liten trädgård med pytteliten gräsmatta och MASSOR av rabatter. Den är otroligt välplanerad och vacker, men MASSOR att sköta. De som bott här i 35 år var trädgårdsfantaster... Vi snackar lyxproblem altså!

Vad göra? Att förvalta en fin uppvuxen trädgård är ju inte jobbigt i jämförelse med att anlägga en... men jag kan ingenting! Hjälp av mor och svärmor har jag, men de ska ju knappast göra jobbet... Vi flyttade hit i somras och det blev ändå de som vid besök gick över och klippte bort vissna rosor etc. Själv har jag nu på våren spenderat några timmar med att klippa bort dött och visset som pioner och eterneller, så att lökarna ska komma fram. Mitt starkaste minne av visningen i våras var alla tulpanerna, så det ska bli jättespännande att se vad det är som är på väg upp.

Kanske kommer jag att tycka att det är roligt? Men hur ska vi göra för att öka gräsmattans storlek? Vilka land och vackra buskar ska bort? Var ska vi få plats med bärbuskar som jag så gärna vill ha? Vi kan ju knappast skrota den mörkrosa magnolian som står så dumt till... :shock:

Ibland önskar jag att det bara var en gräsmatta så kunde vi bygga upp lite lagom mycket i vår egen takt. Å andra sidan älskar jag denna trädgård, i synnerhet när jag glömmer bort att den är jag och maken som ska hålla den vacker...
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Nillan

Inlägg av Nillan »

Hej!

Två lite motsägelsfulla råd eller ändå inte:

1/ Skynda långsamt. Låt det gärna gå ett år när huset/tomten är ny för att se vad som finns. Undantaget träd då kan man ha flera års betänketid innan man gör något eftersom de ju är svåra att ersätta...

2/Skit i sentimentaliteten. Gräv upp och släng på komposten (eller ge bort om det känns bättre) det ni inte vill förvalta...

8) Som glädjer sig åt alla lökar som är på väg upp nu och som jag hunnit glömma fanns där.....
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Håller med Nilla - första året vi bodde här gjorde vi inget förutom att klippa gräset 8) och efter det har vi nog grävt upp och slängt hälften av det som fanns här från början...
Precis som med huset invändigt, tog det sin lilla tid innan vi visste hur vi ville ha det :wink: !
Nillan skrev: 8) Som glädjer sig åt alla lökar som är på väg upp nu och som jag hunnit glömma fanns där.....
LÖKAR :shock: :?: Herreminje, här är det en halvmeter snö, minst, och väldigt långt ifrån att se nån lök på väg upp...
Uj, vad jag längtar vår nu!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
K-ina

Inlägg av K-ina »

miar70!
Jag förstår... En halvmeter snö - då längtar man VÅÅÅÅÅÅR! Iallafall om man är trädgårdsfantast och ogillar vinteraktiviteter!

Minns att detta var den värsta årstiden för mig när jag bodde i Umeå. Rapporter hemifrån om vårtecken. Och sen senare när jag fick höra talas om vitsippsbackar i full blom... Om jag minns rätt så var vitsippsgränsen nån stans vid höga kusten. Har du vitsippor hos dig eller bor du norr om vitsippsgränsen?
Mamma till två pojkar.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

K-ina - visippsbackar är nog att ta i, men visst kan vi få lite vitsippor, men jag skulle GÄRNA ha hela mattor, så där som det ser ut i Ronja Rövardotter-filmen...
Pratar ofta med syster yster i Uppsala, och där är det liksom vår på gång... ändå skiljer det "bara" fyrtio mil!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
K-ina

Inlägg av K-ina »

mmmm... skillnaderna är stora här i landet. Jag är uppvuxen i Bergslagen och med zon 5-6. Nu bor jag - bara - tio mil söderut och har zon 2-3 i skyddat söderläge känns det som medelhavsklimat när det är varma somrar.

Mamma är svårt avundsjuk på min honungsros. Vi köpte varsin samtidigt och min är 2 meter efter tre år och jag får hålla in den så den inte tar överhand. Mammas tog sig ordentligt förra sommaren och blev väl nån meter hög.... Hon är glad ändå för det är den första rosen som någonsin överlevt en vinter hos henne! :lol:
Mamma till två pojkar.
Nillan

Inlägg av Nillan »

:lol: :lol:

Avlångt var ordet.

Själv saknar jag snön så här års om det är någon tröst. En halvmeter. Gud vad härligt. 8) Bodde i Luleå i flera år och trivdes bra förutom i april maj då vårlängtan var stooor. Känner igen mig Kina. Är dock gift med en jämtlänning så jag vet att många nordbor tycker att vårvintern är det bästa.

Fast när växtligheten sätter fart ordentligt här så försvinner snösaknaden. Här på gränsen mellan zon 1 och 2 så är det faktisk rätt mycket vitsippeblad nu. Men blommorna kommer väl inte riktigt än. Hoppas jag. :wink:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Våran trädgård är bara 3år.Innan var det åkermark här,så vi har fått börja från noll.Tomten är på ca 3000kvm.I utkanten vildäng och några tallar.
Det vi (eller rättare sagt jag eftersom min sambos intresse inte är sådär jättestort)funderade ut var vad jag ville ha våran tomt till.Baksidan en stor gräsplätt där man kan spela badminton,krocket mm.Ena hörnet bärbuskar,grönsakslandland,blåbärsbuskar.Framsidan perenner.
Vi började med att sätta syrenhäck runt tomten och att plantera träd andra året när gräsmattan var klar.Äppelträd,plommon,päron och bigaroer.Och fixa land och bärbuskar mm.Det efterlängtande växthuset kom på plats.Förra året gick åt att fixa perennrabatter.I år känns det lite mer avslappnat för nu vet jag på ett ungefär hur jag vill ha det.Ska köpa ett till elefantgräs och sätta en bänk där tänkte jag.Vi har två stycken nu bredvid varann.Gräset blir stort.Runt 2,5m i diameter.Redan nu på två sommrar har gräset blivit metern högt.
Här har vi zon 5.

ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Lovis

Inlägg av Lovis »

Mmmm...Ulrikaj, elefantgräs är såå vackert! K-ina, jag känner igen mig väldigt i ditt trädgårdsintresse - det svalnar framåt sommaren! Jag kan förkultivera som en stolle men sedan glömmer jag t.ex. att vattna. Eller så ösregnar det 3 veckor i sträck och då försvinner verkligen all trädgårdslust.

:idea: Men är det inte helt fantastiskt, inför varje vår och sommar så planerar man som att det kommer bli en kanonsommar 8) !! Vi är inte lite hoppfulla i det här landet!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Lovis skrev:K-ina, jag känner igen mig väldigt i ditt trädgårdsintresse - det svalnar framåt sommaren! Jag kan förkultivera som en stolle men sedan glömmer jag t.ex. att vattna. Eller så ösregnar det 3 veckor i sträck och då försvinner verkligen all trädgårdslust.
:lol: Här har ni mig med. Jag kan ha flera ton frösådder och även ett rätt fint land, men när jag blir invaderad av grönska så brukar jag sluta... Skördarna brukar bli mer än lovligt små... :oops: Men jag bättrar mig med åren... :roll:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"