Jätteledsen natt 4
Jätteledsen natt 4
Hej,
Nu behöver jag hjälp. Håller på att kura Edvin 5 månader, och är inatt var/är det 4e natten. Han somnade klockrent kl 19 och sov som en stock yill 3.51. Men sedan började det...
Först smågnölade han, varvat med att protestera lite ljudligare, i ca 45 minuter. Jag körde med ramsan, men den hade ingen effekt tycker jag. Lät honom hållas. När han tystnade gav jag bekräftelseramsan *2. Ibland svarade han och drog igång igen, ibland var han helt tyst 2 minuter innan det drog igång igen.
Vid 4.50 började han iställer låta riktigt ledsen och jag gick in och buffade 1 min, ramsan ut mottogs med starka protester. Och sen var vi igång...
Han gallskrek, från och till i 1 timme, desperat, i mina öron mycket ledsen. Man ska ju låta dem reagera men det är inte tillåtet att vara jätteledsen, och det var Edvin, så jag såg ingen annan lösning än att buffa honom. Så var inne 3 vändor och buffade ca 1½ min, på ramsan ut började gallskriket igen. Lät honom reagera, men det varvade bara upp. Vid 5.40 känner jag mig så hemsk, för han är förtvivlad, att jag stannar kvar och buffar honom + ger solfjädern tills han är helt stilla i kroppen, det tog 7 minuter. På ramsan ut gallskriker han igen, men slutar efter 20 sek, och somnar faktiskt. Puh.
Till min fråga: hur kan jag hjälpa honom bättre om det händer igen imorgon? Vad göra när han verkligen är jätteledsen och ramsan inte har effekt?
Till saken hör att jag tror han var hungrig. Han helammar, och jag tror inte min mjölk räckte igår. Efter att ha slutat med nattamningen drog min kropp ner mjölkproduktionen, så det fanns inte tillräckligt igår dag 3 när Edvins aptit ökade. Vi försöker med smakportioner sedan 1 månad tillbaka, men lilla älsklingen kniper ihop munnen stenhårt och vill inte ha. Inte äns flaskan går ner. Igår försökte min man ge honom extra bröstmjölk (sparad i frysen) i flaska, men han vägrar suga på flaskan (har dock lyckats göra det en gång i förra veckan, så han kan). Vill bara ha "the real thing and package". Hur göra? Jag hoppas ju att min mjölk räcker idag. Jag brukar ha massor, men när de inte sugs på lika ofta som tidigare så minskar ju förstås produktionen....
Hoppas ni kan hjälpa mig. Jag kände mig så hjälplös när inget hade effekt och han var förtvivlad...
/alex
Nu behöver jag hjälp. Håller på att kura Edvin 5 månader, och är inatt var/är det 4e natten. Han somnade klockrent kl 19 och sov som en stock yill 3.51. Men sedan började det...
Först smågnölade han, varvat med att protestera lite ljudligare, i ca 45 minuter. Jag körde med ramsan, men den hade ingen effekt tycker jag. Lät honom hållas. När han tystnade gav jag bekräftelseramsan *2. Ibland svarade han och drog igång igen, ibland var han helt tyst 2 minuter innan det drog igång igen.
Vid 4.50 började han iställer låta riktigt ledsen och jag gick in och buffade 1 min, ramsan ut mottogs med starka protester. Och sen var vi igång...
Han gallskrek, från och till i 1 timme, desperat, i mina öron mycket ledsen. Man ska ju låta dem reagera men det är inte tillåtet att vara jätteledsen, och det var Edvin, så jag såg ingen annan lösning än att buffa honom. Så var inne 3 vändor och buffade ca 1½ min, på ramsan ut började gallskriket igen. Lät honom reagera, men det varvade bara upp. Vid 5.40 känner jag mig så hemsk, för han är förtvivlad, att jag stannar kvar och buffar honom + ger solfjädern tills han är helt stilla i kroppen, det tog 7 minuter. På ramsan ut gallskriker han igen, men slutar efter 20 sek, och somnar faktiskt. Puh.
Till min fråga: hur kan jag hjälpa honom bättre om det händer igen imorgon? Vad göra när han verkligen är jätteledsen och ramsan inte har effekt?
Till saken hör att jag tror han var hungrig. Han helammar, och jag tror inte min mjölk räckte igår. Efter att ha slutat med nattamningen drog min kropp ner mjölkproduktionen, så det fanns inte tillräckligt igår dag 3 när Edvins aptit ökade. Vi försöker med smakportioner sedan 1 månad tillbaka, men lilla älsklingen kniper ihop munnen stenhårt och vill inte ha. Inte äns flaskan går ner. Igår försökte min man ge honom extra bröstmjölk (sparad i frysen) i flaska, men han vägrar suga på flaskan (har dock lyckats göra det en gång i förra veckan, så han kan). Vill bara ha "the real thing and package". Hur göra? Jag hoppas ju att min mjölk räcker idag. Jag brukar ha massor, men när de inte sugs på lika ofta som tidigare så minskar ju förstås produktionen....
Hoppas ni kan hjälpa mig. Jag kände mig så hjälplös när inget hade effekt och han var förtvivlad...
/alex
Stolt mamma till älsklingarna
Olle 050707, kurad mars -06 och
Edvin 070918, kurad feb -08
Hejsan och Välkommen.
Jag tror att det hänger på mat, mat och mera mat för att han ska sova bättre under vargtimmen.
Så truga ofta med smakisar, kanske även den lite sötare som mosad banan. Det är vanligt att potatis ratas, medans pulver gröten brukar vara eftertraktad, morotspuren likaså.
När det kommer till flaskmatning så är ömma järngrep bra att ta till, jag länkar: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=23
Det man brukar göra i vargtimmen är solfjäder tills han är sömntung eller HÖG klassisk musik om han fastnar i sin klagan. Men jag tror att det hänger på mera mat, så fortsätt envisas.
//Malin
Jag tror att det hänger på mat, mat och mera mat för att han ska sova bättre under vargtimmen.
Så truga ofta med smakisar, kanske även den lite sötare som mosad banan. Det är vanligt att potatis ratas, medans pulver gröten brukar vara eftertraktad, morotspuren likaså.
När det kommer till flaskmatning så är ömma järngrep bra att ta till, jag länkar: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=23
Det man brukar göra i vargtimmen är solfjäder tills han är sömntung eller HÖG klassisk musik om han fastnar i sin klagan. Men jag tror att det hänger på mera mat, så fortsätt envisas.
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
-
Lua
Hej
Varmt välkommen och grattis till ert kloka beslut
Tänk på att bakslag är världans vanliga just under fjärde natten. En sista djupdykning i det gamla innan det vänder, liksom.
Och precis som duggan skriver: mera mat. Aptiten brukar öka ungefär där ni är i kurandet nu. Rapportera gärna hur det går idag!
Om det blir KRIS i vargtimmen så var inte rädd för att använda verktygen. Han ska inte vara förtvivlat ledsen. Jag skulle ha solfjädrat ni tills han var rejält sömntung och sedan gått med ramsan. Detta gäller alltså vid kris.
Stor kram och forsatt lycka till från Lua.
Varmt välkommen och grattis till ert kloka beslut
Tänk på att bakslag är världans vanliga just under fjärde natten. En sista djupdykning i det gamla innan det vänder, liksom.
Och precis som duggan skriver: mera mat. Aptiten brukar öka ungefär där ni är i kurandet nu. Rapportera gärna hur det går idag!
Om det blir KRIS i vargtimmen så var inte rädd för att använda verktygen. Han ska inte vara förtvivlat ledsen. Jag skulle ha solfjädrat ni tills han var rejält sömntung och sedan gått med ramsan. Detta gäller alltså vid kris.
Stor kram och forsatt lycka till från Lua.
Å vad skönt att få era svar och godkännande av att använda buffningen. Lättnad!
Vill ju göra rätt, så att det blir så bra och tydligt som möjligt för Edvin.
Ska genast ta fram smakportionerna och servera med övertygelse. Även läsa på om järngreppet.
Kan berätta också att resten av kurandet går utmärkt. Lillkillen somnar på max 5 min på dagslurarna, som vi tar i vagnen för att underlätta för insomnandet så här när allt ska sätta sig. Är nöjd med mitt beslut att införa shemat, även om det känns lite meckigt så här i början.
Tack för ert engagemang, lovar att uppdatera vad som händer natt nr 5. Och tar gärna emot fler mattips!
/alex
Ska genast ta fram smakportionerna och servera med övertygelse. Även läsa på om järngreppet.
Kan berätta också att resten av kurandet går utmärkt. Lillkillen somnar på max 5 min på dagslurarna, som vi tar i vagnen för att underlätta för insomnandet så här när allt ska sätta sig. Är nöjd med mitt beslut att införa shemat, även om det känns lite meckigt så här i början.
Tack för ert engagemang, lovar att uppdatera vad som händer natt nr 5. Och tar gärna emot fler mattips!
/alex
Stolt mamma till älsklingarna
Olle 050707, kurad mars -06 och
Edvin 070918, kurad feb -08
mycket bättre natt 5
Det gick mycket bättre i natt!
Lillkillen sov som en stock mellan 19 och 06, med ett minipip kl 3 som han hanterade själv. Sen, vid 6, bröt det ut. Jätteledsen (troligen hungrig) och pigg gjorde att varken ramsningar eller buffningar tog ordentligt. Det var min man som hade hand om Edvin, så jag vet inte alla detaljer, men det slutade med att han snabbt fick ta upp Edvin vid en inandning strax före sju när han var tyst några sekunder, med hela ballunsen och glada återseendet!
Så, mycket bättre alltså! Tror att maten hade del i det hela - jag lyckades få i honom både lite morot och katrinplommon till lunch + någon grötsked till middag, och så fanns det mer mjölk än dagen innan. Tog inte till ömma järngreppet, det får bli en annan dag.
Ska bli spännande att se hur denna natt blir, nr 6. Idag har jag bara fått i honom mjölk (ok tillgång känns det som) och lite gröt till middag. Hoppas hoppas att han klarar att sova över vargtimmen.
håll tummarna för oss!
/Alex
Lillkillen sov som en stock mellan 19 och 06, med ett minipip kl 3 som han hanterade själv. Sen, vid 6, bröt det ut. Jätteledsen (troligen hungrig) och pigg gjorde att varken ramsningar eller buffningar tog ordentligt. Det var min man som hade hand om Edvin, så jag vet inte alla detaljer, men det slutade med att han snabbt fick ta upp Edvin vid en inandning strax före sju när han var tyst några sekunder, med hela ballunsen och glada återseendet!
Så, mycket bättre alltså! Tror att maten hade del i det hela - jag lyckades få i honom både lite morot och katrinplommon till lunch + någon grötsked till middag, och så fanns det mer mjölk än dagen innan. Tog inte till ömma järngreppet, det får bli en annan dag.
Ska bli spännande att se hur denna natt blir, nr 6. Idag har jag bara fått i honom mjölk (ok tillgång känns det som) och lite gröt till middag. Hoppas hoppas att han klarar att sova över vargtimmen.
håll tummarna för oss!
/Alex
Stolt mamma till älsklingarna
Olle 050707, kurad mars -06 och
Edvin 070918, kurad feb -08
Hejsan
Mycket bra jobbat, jag kan passa på att rekomendera en väckarklocka som ringer på samma tid precis utanför gossens rum. Han kommer snabbt att lära sig att man kan inte skrika morgonen till sig, för morgonen kommer inte föränn klockan ringt. Efter ett par 3 dagar brukar poletten trillat ner. Och har man klocka som ringer behöver man inte vänta på en tyst sekund, utan man går in med pompa och ståt och har värsta morgon partyt även om liten man är sur
//Malin
Mycket bra jobbat, jag kan passa på att rekomendera en väckarklocka som ringer på samma tid precis utanför gossens rum. Han kommer snabbt att lära sig att man kan inte skrika morgonen till sig, för morgonen kommer inte föränn klockan ringt. Efter ett par 3 dagar brukar poletten trillat ner. Och har man klocka som ringer behöver man inte vänta på en tyst sekund, utan man går in med pompa och ståt och har värsta morgon partyt även om liten man är sur
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Natt 7 - bakslag
Usch, nu hoppas jag att det bara är bakslagsnatten som jag just bevittnat - inte skoj...
I natt har Edvin varit vaken åtminstone en gång varannan timme. Somnade som han ska kl 19.01, men pep vid 23, var vaken 25 min vid halv ett och somnade om efter ramsa, pep vid 3, och vaknade missnöjd vid 4.30. Efter ramsning och eget gnölande (mammas inställning: på natten händer ingenting) somnade han faktiskt om vid 5. Jag bekräftelseramsade honom försiktigt efter någon minuts tystnad, och fick inget svar.
Ska man göra det, alltså bekräftelseramsa, även om det är i vargtimmen och inställningen "på natten händer ingenting"? Känns som jag stör...
Jag tänkte Jippi - nu har han somnat om i vargtimmen och sover resten av natten. Men, det var för tidigt att ropa hej...
5.20 vaknar han igen, nu mycket missnöjd och arg. Jag pangramsar * 6, det tar men han fortsätter att reagera efteråt. Han klagar, tystnar, blir arg igen. så böljar det fram och tillbaka i 20 minuter, då han blir riktigt ledsen. Jag går då in och buffar (tanke: att ge ett enda ordentligt besked) i 7 minuter. Får respons i hans lilla kropp, men slutar innan han somnar. RAmsar ut och han är tyst och still i 30 sek, sen börjar klagan igen... Han hostar, klagar, men jag sätter på Mozart (fast inte jättehögt, vill inte väcka grannarna), går och viker tvätt, sysselsätter mig. Han fortsätter att gälla, bli riktigt arg, ledsen, det är nu hög volym på honom, det böljar fram och tillbaka.
Citat från AW-boken."Förr eller senare kommer barnet att somna om efter denna enda effektiva kristilldelning, och då är vargtimmen ett minne blott".
Vad göra om han inte somnar om? :?:Ska jag lägga på marginalkvarten för att se om han hinner somna om?
Efter 25 minuter (6.15) är han jätteledsen, hulkgråter. Jag går in och buffar. Det tar inte riktigt, han gråter hela tiden, blir tungi kroppen periodvis men gråter hela tiden. Efter tio min går jag ut, då lugnarhan sig i 10 sek sen går han igång förtvivlad igen. Efter 5 minuter ut står jag inte ut med hans förtvivlan och går in och buffar igen. Han är jätteledsen, ocjh buffningen når inte igenom. Försöker vrida sig ur greppet, hulkar, blir inte sömntung, gråter skakigt, blir inte tyst och nöjd.
Vad gör jag för fel?
Har jag fastnat med buffningen, trots att den iten har effekt?
Ska jag sluta buffa, trots ej sömntung. Eller slutar jag för tidigt då?
Solfjädern spjärnar han emot, vrider sig ur. Ska jag ta till den istället, med ännu mer bestämt tag?
Han vill ha handen i munnen för att suga på när han är så ledsen. Ska han få ha det, eller stör det honom?
Usch. Jag var så peppad inför natten, ända fram till 6.15, men nu känner jag mig hemsk. Han var verkligen förtvivlad. Min lilla kille som nästan alltid är glad är nu helt förtvivlad av den behandling som jag ger honom. Känns mycket jobbigt.
..hjälp mig, snälla.
/A
I natt har Edvin varit vaken åtminstone en gång varannan timme. Somnade som han ska kl 19.01, men pep vid 23, var vaken 25 min vid halv ett och somnade om efter ramsa, pep vid 3, och vaknade missnöjd vid 4.30. Efter ramsning och eget gnölande (mammas inställning: på natten händer ingenting) somnade han faktiskt om vid 5. Jag bekräftelseramsade honom försiktigt efter någon minuts tystnad, och fick inget svar.
Jag tänkte Jippi - nu har han somnat om i vargtimmen och sover resten av natten. Men, det var för tidigt att ropa hej...
5.20 vaknar han igen, nu mycket missnöjd och arg. Jag pangramsar * 6, det tar men han fortsätter att reagera efteråt. Han klagar, tystnar, blir arg igen. så böljar det fram och tillbaka i 20 minuter, då han blir riktigt ledsen. Jag går då in och buffar (tanke: att ge ett enda ordentligt besked) i 7 minuter. Får respons i hans lilla kropp, men slutar innan han somnar. RAmsar ut och han är tyst och still i 30 sek, sen börjar klagan igen... Han hostar, klagar, men jag sätter på Mozart (fast inte jättehögt, vill inte väcka grannarna), går och viker tvätt, sysselsätter mig. Han fortsätter att gälla, bli riktigt arg, ledsen, det är nu hög volym på honom, det böljar fram och tillbaka.
Efter 25 minuter (6.15) är han jätteledsen, hulkgråter. Jag går in och buffar. Det tar inte riktigt, han gråter hela tiden, blir tungi kroppen periodvis men gråter hela tiden. Efter tio min går jag ut, då lugnarhan sig i 10 sek sen går han igång förtvivlad igen. Efter 5 minuter ut står jag inte ut med hans förtvivlan och går in och buffar igen. Han är jätteledsen, ocjh buffningen når inte igenom. Försöker vrida sig ur greppet, hulkar, blir inte sömntung, gråter skakigt, blir inte tyst och nöjd.
..hjälp mig, snälla.
/A
Stolt mamma till älsklingarna
Olle 050707, kurad mars -06 och
Edvin 070918, kurad feb -08
Glömde berätta att vi avslutade natten 6.45 (minskade med marginalkvarten) då väckarklockan ringt och jag rusade in under glada tillrop. han försökte smila lite men visade att han var jättehungrig så han fick amma inom några minuter. Åt glupskt.
Kan det vara så att han är för lite för att kunna sova 12 timmar utan att amma, då han bara äter bröstmjölk (+minismakportioner)? Att energin inte räcker till?
Ska jag korta natten, så att han får äta tidigare (exv bara 11 tim natt)?
/A
/A
Stolt mamma till älsklingarna
Olle 050707, kurad mars -06 och
Edvin 070918, kurad feb -08
Hejsan.
Urs vilken jobbig natt ni haft, men det är inte ovanligt att det blir så här, så nu gäller det att inte älta utan fortsätt hålla målet i sikte, den goda natt sömnen.
Jag införde 12 timmars nätter på bara amning och det gick bra, MEN försök jobba på smaiksar och flaska, för om man ska kunna sova som folk måste magen vara mätt och belåten.
I vargtimmen brukar inte jag bekräfta efter en pangrmasa.
Däremot skulle jag försöka hålla nere trafiken efter vargtimmen, och varför han inte svarar på buffningen är för att han tror att han är utvilad, och när du kommer in tror han att morgonen har kommit och nu ska vi upp.
Så jag skulle rekomendera dig att ha BECKMÖRKT i rummet, svalt och ha väckar klockan som ringer samma tid. Och faktiskt så brukar sånna här bekymmer komma från att man överarbetar för mycket, så en pangramsa och avvakta, du måste ha stor tilltro för den lille. Och när han låter som värst, så brukar dom somna om i nästa sekund, så våååga ha is i magen. Han VET i dagsläget att han kan skrika morgonen till sig (du kommer in) och sedan blir han förbaskad när du inte tar upp.
Och självklart får han ha handen i munnen, för den kan han själv styra över.
//Malin
Urs vilken jobbig natt ni haft, men det är inte ovanligt att det blir så här, så nu gäller det att inte älta utan fortsätt hålla målet i sikte, den goda natt sömnen.
Jag införde 12 timmars nätter på bara amning och det gick bra, MEN försök jobba på smaiksar och flaska, för om man ska kunna sova som folk måste magen vara mätt och belåten.
I vargtimmen brukar inte jag bekräfta efter en pangrmasa.
Däremot skulle jag försöka hålla nere trafiken efter vargtimmen, och varför han inte svarar på buffningen är för att han tror att han är utvilad, och när du kommer in tror han att morgonen har kommit och nu ska vi upp.
Så jag skulle rekomendera dig att ha BECKMÖRKT i rummet, svalt och ha väckar klockan som ringer samma tid. Och faktiskt så brukar sånna här bekymmer komma från att man överarbetar för mycket, så en pangramsa och avvakta, du måste ha stor tilltro för den lille. Och när han låter som värst, så brukar dom somna om i nästa sekund, så våååga ha is i magen. Han VET i dagsläget att han kan skrika morgonen till sig (du kommer in) och sedan blir han förbaskad när du inte tar upp.
Och självklart får han ha handen i munnen, för den kan han själv styra över.
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12