Sova i olika rum?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
siri

Sova i olika rum?

Inlägg av siri »

Min fyramånaders minsting har precis börjat sova hela nätter och snart är det dags för henne att flytta ut från vårt sovrum. Hennes bröder delar på ett litet rum och där går det inte att klämma in ett syskon till. Vi väljer mellan att göra om stora klädkammaren (med fönster) till eget rum åt henne eller att själva flytta in storsängen till vardagsrummet och låta alla barn husera i vårt stora sovrum.

Vad har funkat bäst för er andra med flera småbarn tätt?

Kram, Siri
fyra älskade ungar
Nillan

Inlägg av Nillan »

Hej! :D

Såg ditt inlägg i morse och väntar med intresse på svaren.....

Min minsta är precis fem månader gammal, sover hela nätter sedan några veckor och ska snart få eget rum.

Vi har tänkt lägga henne i helt eget litet (8m2) rum. Fast det känns lite jobbigt skall erkännas, att det blir ensamt för henne (och för oss :lol: ).
Eftersom det är några år emellan barnen känns det enklast med tanke på middagsvila i rummet plus att nattningstiderna inte stämmer. Tror att det blir lugnast så. Vi har redan som det är små SOVrum och de flesta grejerna och därmed också barnen är oftast på andra håll i huset.

När de andra två var riktigt små sov vi alla fyra i samma sovrum med ett draperi emellan oss och barnen. Det gick bra det med. När vi sedan flyttade fick tjejerna eget gemensamt rum.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:? Hmmm... det är jättesvårt att säga HUR ni skall göra. Det är bara NI som vet. Men jag skulle rangordna mina val så här... :oops:

1. Alla 3 i större sovrum och föräldrarna i det lilla. Kanske kan ni ha ett enda jättesäng i rummet för er två, ert eget lilla "lovenest". :wink:

2. Lägga henne ensam i klädkammare, hon är ju flicka och snart nog kommer pojkarna behöva kunna sköta sitt i eget rum i alla fall...

3. Lägga alla i stort sovrum, flytta ut i v-rum för föräldrar och ha ett ledigt pytte rum... eller hur det nu blir. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Jag hade lite av ett liknande dilemma i höstas när vi behövde flytta om lite här hemma i huset. Nu har ju jag "bara" två barn ännu, men vi gjorde så att pojkarna fick varsitt rum bredvid varandra, lika stora och vi sover i allrummet utanför...vi har ingen dörr dit, men det funkar bra. Om vi har turen att få ett tredje barn :D så kommer jag att göra om lilla förrådet/klädkammaren med ett litet fönster till sovrum för det tredje barnet. Jag resonerar så att de är tillsammans och har glädje av varandra hela dagarna och saknar inte varandra när de sover för att då...ja sover de ju :wink: . Sedan finns det en långsiktig tanke med det också...när de blir äldre kommer de ju att vilja ha varsitt rum så varför inte redan nu låta dem ha det, när vi har plats? När de blir äldre så kommer det stora lekrummet nere att bli vårt sovrum igen och de får ha sitt allrum/lekrum uppe. Lite tankar från mig.
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Siobhan

i-landsproblem :)

Inlägg av Siobhan »

Visst är det bra med eget rum, men ibland går det inte och barnet överlever då också. Min dotter och jag sover i samma rum (olika sängar givetvis och hon somnar alltid själv och jag smyger in senare på kvällen) men det beror på att jag bara har ett sovrum. När jag var liten delade jag rum med mina tre bröder, riktigt trångt blev det...och när tvillingarna kom fick pappa bygga ett rum till i garaget. Men jag har mycket hellre en massa syskon än ett eget rum! :) För mig var det en stor trygghet att ha mina syskon i närheten.

Så gör det som passar bäst för er.
Mamma till Lucia född 2007-01-19
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"