Hjälp till säker sovare sen hon var tio månader.

Skriv svar
loppan o nilla

Hjälp till säker sovare sen hon var tio månader.

Inlägg av loppan o nilla »

Hej !

Våran lilla tvååringen sen i januari har varit en sådan säker sovare :lol: :lol: :lol: sen vi varit i thailand i två veckor i januari. Där fick hon sova i våran säng då vi hade bara ett rum och hon bara vägrade att sova i den järnspjälsängen :? .

När vi kom hem var det inga problem att lägga henne i sin egen säng men Nilla vaknar alltid vid 6 och gallskriker :evil: :twisted: :evil: och vill över i våran säng (gemensamt sovrum) Har försökt att bara ramsa och sen lägga ner henne men hon blir som skogstokig. :evil:
Vi känner att vi måste ta tag i det här men hur göra? Hon gallskriker som hon aldrig gör annars när detta händer och igår vaknade hon redan kl. fem på morgonen och ville över.

Vi lägger henne kl. 19.30 så brukade hon sova till kl.07
Sen sover hon middag 1 och en halv timme vid 13-14.30.

Min tanke är att bara ramsa när hon vaknar och gallskriker och sen vet jag inte mer vad jag ska göra??? Låta henne vara bara?

När vi väl tar över henne somnar hon för det mesta om

Tacksam för svar! Loppan
(Har varit så lycklig över detta forumet sen jag hittade hit när hon var tio månader. :lol: )
Lycklig mamma till underbara Cornelia snart 6 år, född jan- 06. ♥
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Kanske helt enkelt dags att dra ner middagsluren till 45 minuter? Här har vi gjort det för ett par veckor sedan och njuter nu återigen den goda sömnen!

Vad tror du?

Kram Lua. :heart:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Nja, jag tror det är för tidigt att dra ner dagssömnen. Tösen har ju nyss fyllt två! Hon behöver sina 13,5 timmar sömn per dygn. Istället tror jag ni ska rannsaka er på följande punkter:'

:arrow: Är det absolut kolmörkt i rummet? Det brukar vara vanligt den här årstiden med tidiga morgonfnurror efersom ljuset gör intrång, och många tänker inte på det. Förutom de små som vaknar...

:arrow: Utevistelse varje dag minst en timme?

:arrow: Social delaktighet i massor?

:arrow: Pangramsa vid första pip och sedan ingen underhållning!

Om ni uppfyller allt ovanstående så kan jag trösta er med att det är 4 veckor kvar till sommartiden - och då brukar alla tidiga morgnar försvinna i ett nafs :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
loppan o nilla

Hej på er igen och tack för svar.

Nu har ett annat problem uppstått. Min sambo har åkt iväg på obestämd tid till sin pappa som är sjuk för en vecka sedan och jag har börjat ta över den lilla till våran säng mer och mer :twisted: :twisted: :twisted:

Vi skulle försöka göra en minikur, inhandla en väckarklocka så blev min sambo tvungen att åka iväg!

Nu vaknar våran lilla redan vid tre och står och skriker och vill över till våran säng! :oops: :oops: [-X och jag som är så trött vill ju bara sova så jag tar snabbt över henne i sängen så vi får sova. Hon blir så ledsen och bara skriker helt hysteriskt. :x

:?: Hjälp, var hittar jag minikur för denna ålder, jag har sökt men inte hittat ngt passande.

Vi är ute minst två timmar per dag

Absolut kolmörkt i rummet, men hon vet att vi ligger precis bakom mörkläggningsgardinen!!!

Social delaktighet så mycket vi hinner, hon vill oftast inte! eller så bara en kort stund. Hon älskar att springa.

Pangramsa har jag provat men hon blir som skogstokig! :?: Ska jag låta henne skrika tills hon lägger sig och somnar igen?

Tacksam för svar innan helgen för nu i veckan kommer jag inte att klara när jag är själv.
Kram Loppan
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Loppan! :D

Först måste jag börja med att gräla lite [-X Som man bäddar får man ligga! Först var det 6 hon vaknade och "ville" över till er säng. Sedan var det fem. Och nu är det klockan tre. Ser du mönstret? Snart gallskriker hon redan vid läggning. Varför :?: Jo, för att ni gång på gång på gång talat om för Nilla i handling att hennes rum och hennes säng är rena rama varglyan! När hon vaknar och skriker fruktar hon det värsta, hon tror att vargarna ska äta upp henne. Och vad gör du? Jo, störtar omedelbart till undsättning och räddar henne från vargkäftarna. Tar henne till din säng, där du kan skydda henne med din kropp. Är detta sant och riktigt? Nej, naturligvis inte, och därmed får vi konstatera den brutala sanningen: du lurar din lilla tös. Du intalar henne felaktiga och falska hemskheter. Din välvilja är missriktad :?

Du får ursäkta om jag låter brysk, men många gånger brukar det hjälpa Attityden att få den nakna sanningen serverad utan omsvep :wink:

Så, nu ska vi se till att få rätsida på detta :D

Om du frågar mig tycker jag det är ett ypperligt tillfälle att ta tag i detta medan maken är bortrest, det är så mycket skönare att slippa bekymra sig över andra som inte får sova. Rena drömscenariot! Ett tomt hus med dig och lillan i!

Nåväl, det är upp till dig. Hur som helst, här är handlingsplanen:

Börja med peptalk under dagen, i stil med "Åååå va skönt, inatt ska du få sova heeeela sköna natten lång i din egen säng! Tänk va du ska vara utvilad imorgon då!" Upprepa många gånger under dagen, och speciellt när nattningen närmar sig. Satsa enormt på skrattet till gonattet. Och när du nattar henne säger du ännu en sista gång om hur skönt det kommer att bli att sova hela natten i egen säng. Ramsa ut glatt och hurtigt.

När hon sedan vaknar, gör du som om det vore första kurnatten. Gå genast in och lägg tillrätta (alternativt solfjädra eller buffa om hon fortfarande gillar det) och gå ut med en glad ramsa. Du ska inte ramsa förrän hon är någorlunda lugn. Sedan måste du lyssna av gråten. Och då menar jag verkligen lyssna av. En ARG och skogstokig unge är inte betjänt av fler ramsor, än mindre av någon som springer in i rummet med en vargflock i släptåg. Du ska hållas på utsidan och vakta. Jag tycker gott du kan göra husljud nu under kuren så hon hör att du är upptagen med annat.

Blir hon däremot riktigt ledsen eller olycklig måste du lugna. Upprepa proceduren enligt ovan: In och lägg tillrätta, ramsa ut.

Hur är det annars, tar hon ramsan bra? Eller har ni helt desarmerat den? Om den inte har verkan längre, tycker jag ni ska bekräfta tösen under första natten. Rentav andra också, ni måste avgöra själva. Så att ramsan är det sista hon somnar till. Hon kommer ju givetvis att gå igång på bekräftelseramsan, men det är det värt om ni inte redan har den som fungerande verktyg.

Jag behöver väl inte säga att det är strängt förbjudet att ta upp henne, tycka synd om henne eller prata tröstande med henne. Ramsan ska förmedla allt som behöver sägas.

Och så inför ni väckarklocka när ni är på gång. Innan den ringer beter ni er på ovanstående sätt. Och när den ringer störtar ni in och gör glad morgon oberoende av sinnesstämning i hennes rum :wink:

Andra natten sedan har ni inget att göra i hennes rum, då är det bara ramsa som gäller.

Hör av dig om du undrar över något mer!

Kram :D
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

loppan o nilla

Hej Sagalinda!

Tack :lol: :lol: för alla svar jag fått, har först nu kunnat sitta i lugn och ro och tagit till mig all information. Tänkte köra inatt, men nu missade jag ditt pepptalk till lillan under dagen. Klockan är införskaffad och sambon fortfarande borta. Det ända är hostan som Nillan fortfarande har kvar som stör henne väldigt.

Men jag tycker synd om hene som inte får sova sina timmar, det är ju som sagt inte hennes fel.

Ramsan har vi förstört, inga problem vid läggning men säger jag ramsan mitt i natten så blir hon sååååååå arg :twisted: :twisted: :twisted:

Jag skriver och meddelar hur det gått, nu måste jag lusläsa ditt meddelande så jag vet hur jag ska göra. :roll: :roll:

Kram Loppan
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"