Snart 14 månader gammal strulare

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
othelia

Snart 14 månader gammal strulare

Inlägg av othelia »

Vi har en son som snart är 14 månader gammal och som för tillfället är helt upp och ned gällande sömnen. Måste ta med en bortförklaring och säga att allt började då han fick sin första öroninflammation i nov/dec 2007. Under tiden dec 2007- feb 2008 har han ätit fem kurer för öronen, men nu borde de vara ok. Tidigare följde han sitt schema så exemplariskt så och vi vill hitta tillbaka till en lika glad och nöjd pojke som då.

Er hjälp behövs vi skapande av ett schema. Vi har bestämt oss för att hans dag får börja vid 7.15. Det är också en tid vi kört med flera veckor hemma hos oss nu, undrar ifall det nånsin går hem.

Såhär ser vår dag ut med mattider och jag har försökt ha honom att sova mellan lunchen och mellanmålet, dvs. ca 11.30 (11.45).
7.15 Väckning
8.00 Frukost
11.00 Lunch
14.00 Mellanmål
17.00 Middag
19.30 Kvällsgröt
20.00 Natt

Räcker endast en sovstund? Det skulle vara skönt i så fall. Problemet är att han oftast vaknar efter ca 30 minuter och tycker att han sovit klart.

Försöker ha en utevistelse om dagen, oftast mellan 9.30-11. Ibland är det dock andra aktiviteter som stjäl vår utevistelse. Han går med mig och lägger i tvätt, hänger upp (=drar ner :lol: ) ,bäddar sängen, torkar bordet osv.

Nåja, börjar alltså vara helt tomma i huvudet och vet inte längre vad vi ska ta oss till. Hur ser vårt schema ut??? Vad ska vi ändra?
'
Får väl trösta oss med att han har gått till det bättre och vaknar nu endast 2-4 gånger natt och inte 15 ggr som han gjorde vid jul. Försöker peppa mig själv med positivt tänkande.
:D

Nu blir det att skriva upp varje gång han vaknar och försöka få schemat på dagen att fungera igen.
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej othelia och välkommen hit :D :!:

Först några motfrågor bara :wink: :
:arrow: Är han kurad sen tidigare?
:arrow: Hur länge har du tänkt middagsluren?

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Othelia :lol: :lol: :lol:
Välkommen :heart:

Du kommer att få jätte mycket bra hjälp här så jag ställer bara några frågor.

Sover han 2,5 timme på dagen :?:

han behöver 13.5 timme sömn och ett sömn pass brukar vara lagom för 1-åringarna.

kan du tänkta dig att tidigare lägga natten så han får 12 timmar natt :?:

och sen 1,5 tim på dagen

Min Mio som är 1,5 har haft samma schema sen 10-11 månader och ser ut så här

19.00-07.00, natt
07 frukost
11.00 lunch
12.00-13.30 sova
14.30 mellis
17.00 middag
18.00 bad
19.30 nattslurk (gröt eller välling)
19.00 godnatt

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
kiki

Inlägg av kiki »

Du är så snabb Miar70 :heart:

Social delaktighet
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:lol: Du med kiki :wink: visst är det bra att vi hjälps åt här :!: :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
othelia

Inlägg av othelia »

Alltså förlåt :oops: , han sover verkligen inte 2,5 timme på dagen. Jo, eller kanske han någon gång har gjort det, men inte nu. Så schemat är väldigt öppet för förändringar och tips :D

Vi vill inte så gärna lägga honom redan vid 19 eftersom pappan i hemmet ofta kommer hem rätt sent. T.ex. igår kom han hem efter 19 och idag strax efter 18. Han åker iväg också oftast kring 07.30 på morgonen och får då se sonen väldigt lite. Så ifall ni inte protesterar högljutt så behåller vi gärna natten vid kl. 20. Vi kan också gärna förlänga den, till 08, ifall det bara går men han är så morgonpigg.

Vi körde en kur hemma sommaren 2007 och efter att allt hittat sin plats fungerade allt fint. Dagssömn i sängen 2 gånger om dagen och på natten hörde man hur han kunde vakna upp men somnade om på max 1 minut av sig själv igen.

Känner mig bara så trött nu och vet att vi borde vara starka och bestämda, men hittar inte orken. Så vi börjar från noll och ser över vårt schema nu och sedan får orken infinna sig.

Tack för snabba svar! Det är så bra med bollplank.
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
kiki

Inlägg av kiki »

Inte protesterar vi högljutt :lol: :lol: :lol: Bara lite lite grann :wink: det brukar nämligen vara lättare att förlänga natten genom att göra natt tidigare. Svårare om han dessutom är morgonpiggelin att få honom att sova till 08.00 men visst går det om man har rätt attityd.

Men om han nu har 11 timmar och 15 minuter natt så behöver han ju 2,5 på dagen och det är mitt i skarven, (naturliga sömnpass 5, 20, 45 minuter 1,5 2 3 timmar) men om du förlänger natten 11,30 och siktar på 2 timmar dagsovning.

går han på dagis :?:

Jag tror att ert "problem" ligger i att han har lite för lite sömn inplanerat.

kram Kristina

Social delaktighet
othelia

Inlägg av othelia »

Det är bra att ni protesterar lite grann iaf :D Vi kan försöka med att göra natten längre genom att lägga honom tidigare. Ska vi sikta på att lägga honom redan 19.45 då? Då blir natten, ifall han sover, 11 timmar och 30 minuter.

Jag håller helt med att det för tillfället är så att han sover alldeles för lite!!! Har frågat runt lite och alla ger olika råd. Någon säger att han ska få sova precis då han vill, samma person skäller på mig när jag försöker hålla fast vid tider osv.

07.15 Väckning
08.00 Frukost
11.00 lunch
12.00-14.00 Sova
14.30 Mellanmål
17.00 Middag
19.15 Kvällsgröt

Hur ser det schemat ut då? Då borde sömnen vara tillräcklig iaf.

Tidigare sov han dagssömnen inne i sin säng och det fungerade bra. Då han blev sjuk vägrade han sova i sängen och sov mycket bättre ute igen. Ska vi sikta på att få honom att sova i sängen igen eller? Det är samtidigt så smidigt ifall han kan sova i vagnen, för då kan han sova bra fastän vi är hos t.ex. farmor och farfar. Och jag behöver inte vara så jädrans tyst hemma :wink:

Och nej, han går inte på dagis ännu och det finns inte planer för det nu heller. Det som det finns planer för är syskon men före det måste vi få vila upp oss lite så att lusten infinner sig :wink:

Inatt vaknade han 00.50, 03.20 och 05.35 och sover fortfarande. Nu har han endast 15 minuter kvar tills han får stiga upp. Med andra ord har det varit en bra natt hemma hos oss inatt. Jag var uppe med honom endast 05.35 och då somnade han om efter två ramsor utanför dörren. Då mannen var uppe de två andra gångerna så fick han vara in och lägga ner honom igen, eftersom han satt i sängen, men sedan somnade han om snabbt igen. Hur gör man med de som ständigt sätter sig eller stiger upp i sina sängar???

På morgonen då vi brukar stiga upp så händer det naturligtvis att han vaknar och vill upp. Idag har det gått bra för han sover fortfarande trots att vi snart varit uppe i två timmar. Då han blir riktigt arg på oss då vi inte hämtar honom så slänger han sina gosedjur, 2 stycken, från sängen. Ska vi lyfta upp dem? Känns som om vi får springa och lyfta upp dem en massa gånger i så fall..
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Godmorgon othelia :D :!:

här på forumet är det nog ingen alls som säger att barn ska sova "som de vill" utan här ser vi till att våra barn får den sömn de behöver :wink: och en del barn behöver lite mer hjälp för att komma dit!

Din gosse behöver 13,5 timmar per dygn sammantaget (en del behöver lite mindre, andra något mer - men inte större diff än max en timme åt endera hållet!).

Jag har haft mina barn inne i sängen på dagvilan, har tyckt att det varit svårt att få till lång sömn i vagnen, men om det funkar för er så finns det absolut inget som hindrar att han fortsätter sova middagsluren ute! Jag vet att en del ha utevilan i resesäng t o m! Och inte ska du behöva vara tyst om du väljer att ha vilan inne, hemligheten är att du har ljud runtomkring redan när han somnar, så störs han inte av ljuden sedan heller!
Så "ljudliga" insomningar är viktigt!

Nu är det ingen liten bebis vi har att göra med här, utan stora karln :wink: och han behöver sannerligen inte hjälp med att läggas ner :!:
OM han fastnar i sitt sittande eller stående, så går man snabbt som ögat in, lägger ner och ut utan ett ord, men absolut inte göra någon regel av det!
Lite mer förtroende för gossen, och låt honom lägga sig ner själv, även om det tar lite tid första gångerna :!:

Och ingen onödig trafik alls in i rummet - om ni kommer när han slänger sina gosedjur eller protesterar, så är det precis det ni lär honom: att ni kommer om han kastar saker och blir arg, och DET vill vi ju inte lära honom!

:idea: Morgonen börjar när NI bestämmer, precis som natten börjar när ni har sagt det :!:

Vad tänker du om det här :?:

Kram Mia
othelia

Inlägg av othelia »

Jag tycker som så att han får klara sig själv under natten, får lära sig att lägga sig ner igen och att gosedjuren stannar på golvet ifall han slänger dem dit.

Det blev bara en dålig vana att gå in och lägga ner honom igen eftersom han somnar snabbt om då. Vi föräldrar kommer lättare undan då :wink: Istället borde vi tänka framåt och på de nätter då han lärt sig att lägga ner sig och vi alla tre får sova gott.

Vi får nog köra hårt med schema då vi bestämt oss. :)
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

othelia skrev:Vi föräldrar kommer lättare undan då :wink: Istället borde vi tänka framåt och på de nätter då han lärt sig att lägga ner sig och vi alla tre får sova gott.

Vi får nog köra hårt med schema då vi bestämt oss. :)
AMEN [-o< :D :!:
othelia

Inlägg av othelia »

Nu har då sonen sovit sin dagssömn. Han ville somna i vagnen men jag höll honom vaken ända tills vi kom hem. Då klädde jag av honom och lade honom i sängen för att sova. Han somnade inom 5 minuter och sov 1 h 25 minuter innan han vaknade. Sedan låg/stod/satt han i sängen tills han varit där fulla 2 timmar. Emellanåt skrek han lite och "pratade" på för sig själv. Hur ska man göra då? Ska man ramsa på eller ska man låta honom underhålla sig själv?

Han sov visserligen inte fulla 2 timmar men han sov betydligt bättre än han gjorde igår. Så det får jag vara glad över och fortsätta från det. jag tror nog att vi låter honom sova inne och ser hur det går. Tidigare sov han mycket bättre så och har väl aldrig varit någon vän av att sova i vagnen. Det blir bara till vagnen ifall vi är borta hos någon, och det är visserligen inte så ofta. Det finns väl rum för undantag? Någon enstaka gång?

Jag är alltså rätt nöjd med hur han sov idag och ikväll ska vi försöka lägga honom tidigare. Jag kommer in här imorgon och berättar hur det gick. Ifall han vill ta morgon redan vid 5 så kommer ni få skäll :wink: :lol:
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad bra det går för er othelia :!:

Ett liiitet, liiitet allvarens ord ändå i all välmening om det går bra :wink: :
glöm inte att sova-hela-natten är långt mer än en kur som gör sig själv, utan den kräver omsorg och vård för att fortskrida och barnen måste få ha sina bakslag för att kuren ska gå framåt!

Så förtvivla inte om/när gossen ställer sina frågor, när han ifrågasätter det ni gör - det är inget fel och det är bara att tuta på och ha MÅLET för ögonen hela tiden!

Det är ni som kurar, och gör kuren till er egen, det är ingen magisk trolldom som för alltid ser till att barnet sover som en liten gris utan noll uppvak mellan kväll och morgon (fast det vore ju VÄLDANS praktiskt :lol: :wink: )

Ibland kan det vara svårt när kuren går jättejättebra i början, och så kommer det nån natt när det vaknas massor, vargtimmen börjar spöka eller insomningen ifrågasätts med STORA bokstäver...
Det är inget du ska förvänta dig, för det behöver inte alls bli så, men tappa inte modet om det sker - se det som ett utmärkt tillfälle att vässa dina verktyg, och föra kuren framåt!

Om han vaknar på dagluren så avvakta och se om han själv fixar uppvaket, och så länge han är nöjd och glad är det ingen fara på taket! Jag vet att en del pangramsar på dagen direkt vid uppvak för att markera att det fortfarande är sovtid, men jag har iiiis i magen och avvaktar!

Visst kan han sova i vagnen vid behov, men försök nu de närmaste två veckorna när ni kurar och befäster kuren, så är det bästa om ni har en och samma sovplats!

Kram och hoppas natten blir fin nu så jag slipper skäll i morgon :lol: :!:
othelia

Inlägg av othelia »

Läggningen gick sådär ikväll. Killen brukar somna direkt men idag skrek han ca 15 minuter innan han sedan gav upp. Mannen skötte det och han var då inne och lyfte upp gosedjuret som åkt på golvet. Han fick dock genast skäll av mig, men samtidigt tyckte jag det var skönt att sonen sedan somnade. :wink: Det positiva var att sonen hade lagt sig själv efter att han stått i sängen och skrikit.

Vi kommer nog att köra med sängen nu i åtminstone två veckor. Vi har inga långa resor inbokade nu på en tid så det ska nog gå bra att få honom att sova i sängen. Får se att hinna hem från aktiviteter innan han somnar i vagnen bara.

Idag då han vaknade upp på dagen var jag genast där och ramsa. Då blev han superarg och sedan var det bara att vara kolugn i ca 30 minuter innan det var dags att ta upp honom. Vi ska försöka avvakta imorgon för att se ifall han somnar om själv. Det är alltså ok att inte gå direkt och ramsa utanför dörren ifall han inte är superarg, utan bara ligger och "snackar"?

Jag vet att vi ska vara förberedda på att det kan gå dåligt någon natt. Vi har ju inte haft superstora problem med sonens sömn. Men visst skulle det vara skönt ifall han åter lärde sig ta hand om uppvak själv osv. Det som jag upplever som svårast är nog då man vet att han är sjuk och att man sedan lätt frångår från schemat. Så har det nog gått nu för oss och det händer så lätt att man sedan blir van vid det nya "schemat" utan att märka att det är fel.

Då ni erfarna ser på schemat, tycker ni att han får tillräckligt med mat? Han åt tidigare, då vårt schema fungerade ännu, massor med mat. Nu äter han mindre portioner men han verkar ändå vara mätt. Jag tror inte att det är därför han vaknar på natten. Men sedan får man ibland höra de som ger välling på morgonnatten för att deras barn är hungriga.. Yr???

Angående att man får höra olika råd och att ingen här inne säger att barnet ska få sova när det vill. Jag berättade åt vår rådgivningstant att vi försöker styra sonens sömn och hon stirrade galet på oss. Man märkte liksom att hon tyckte att vi gör fel. Det var hon som tyckte att han skulle få sova då han vill.

nej nu ska jag fira fredagkväll och kommer tillbaka imorgon för att skriva hur natten varit. Speciellt ifall morgonen blev tidig. Det blev natt bara 15 minuter tidigare än vanligt så jag tycker inte att han skulle tycka att det var morgon 1 timme för tidigt iaf. Men vad vet jag???
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
kiki

Inlägg av kiki »

Då ni erfarna ser på schemat, tycker ni att han får tillräckligt med mat? Han åt tidigare, då vårt schema fungerade ännu, massor med mat. Nu äter han mindre portioner men han verkar ändå vara mätt. Jag tror inte att det är därför han vaknar på natten. Men sedan får man ibland höra de som ger välling på morgonnatten för att deras barn är hungriga.. Yr???
När han får tillräckligt med sömn kommer aptiten tillbaka och sen tror jag att man får stänga av sina öron när andra berättar hur dom gör :wink:
Angående att man får höra olika råd och att ingen här inne säger att barnet ska få sova när det vill. Jag berättade åt vår rådgivningstant att vi försöker styra sonens sömn och hon stirrade galet på oss. Man märkte liksom att hon tyckte att vi gör fel. Det var hon som tyckte att han skulle få sova då han vill.
Jag lämnar t.ex aldrig utrymme för åsikter :lol:
Jag är ända ner i magen övertygad om att sättet BB, SHN och AW hanterar små barn är det bästa för mig och mina barn. Därför :!: får jag aldrig negativa synpunkter. Så läs på tills ögonen blöder och ATTITYDEN sitter som berg.

Kram Kristina

Social delaktighet
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "