mörkläggning
mörkläggning
Hur mörklägger jag lättast så att det blir bäcksvart? Jag har nu både persienn och rullgardin men tyckar att det lyser in på morgonen.
Dotter född 021014
Son född 070413
Son född 070413
Hej!
Har samma problem.
Jag har persienner och rullgardin från ikea. Själva gardinen är bra men det lyser in på sidorna. Tänkte fixa med lite kardborre som jag läst om i andra trådar, så gardinen kommer in i fönstersmygen.
Annars har jag hörs om sopsäckar, aluminiumfolie att tejpa fast alt. klämma fast i fönstret. Plywwod i smygen...
Ewa gav just dessa tipps i en annan tråd så den infogar jag:
//Mari
Har samma problem.
Jag har persienner och rullgardin från ikea. Själva gardinen är bra men det lyser in på sidorna. Tänkte fixa med lite kardborre som jag läst om i andra trådar, så gardinen kommer in i fönstersmygen.
Annars har jag hörs om sopsäckar, aluminiumfolie att tejpa fast alt. klämma fast i fönstret. Plywwod i smygen...
Ewa gav just dessa tipps i en annan tråd så den infogar jag:
Hoppas du får lite tips...
//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Citerar mig själv från andra trådar...
TorsMamma skrev:Låt mig säga så här... Hur viktigt som helst, för att inte säga AVGÖRANDE! KOLMÖRKT är ordet!Hur viktigt är det med den totala mörkerläggningen av rummet?
Har fått för mig att han vaknar när det börjar ljusna ute...
Vi har bara persienner och ingen rullgardin. Kanske skall införskaffas?
Det går att lösa tillfälligt med allt från tejpad sopsäck, upptejpad aluminiumfolie till svart lakan som man klämmer in runt fönstret om man öppnar och sen stänger.
Om du sen köper en helt mörkläggande rullgardin rekommenderar jag att du köper en som är MYCKET för stor så den går långt utanför kanterna på fönstret, gärna 10-20 cm utanför på sidorna och sen kan du fästa den ända uppe i takhöjd långt ovanför fönstret.
Vi har en "slaktad" rullgardin som vi sytt kardborrband på runt 3 sidor och sen klistrat motsvarigheten på väggen, så sätten är många, tänk ordentligt så det verkligen blir KOLMÖRKT!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.