För lite mat - för lite sömn - hjälp!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej,

ja ibland är det bara att slappna av och flyta med - och njuta :D
Frida har allt längre lugna och vakna stunder nu till Umgänge och det är ju så härligt :heart: Brukar lägga henne på köksbordet när jag äter och där ligger hon och tittar och gör roliga miner, mycket underhållande sällskap :lol:
Idag har hennes sovpass varit lite kortare, runt en timme åt gången, och jag är rätt säker på att det är magen som tjorvar. Tyvärr blir hon hård i magen av tillägget så nu labbar vi med Bifidus också för att lösa upp lite, och ikväll kom det en rätt bra laddning så nu kan hon förhoppningsvis slappna av lite bättre och få i sig mer.
Idag har hon även vaknat till lite efter ca 20-30 min men då har jag faktiskt skakat lite på vagnen i en kort stund och då har hon fortsatt sova, är det det som du kallar skarven?
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej,
lite nya frågor. Nu närmar sig dottern treveckorsdagen, men jag har fortfarande i stort sett smekmånad. Men jag märker att hon börjar landa lite i detta jordelivet, med längre vakna nyfikna lugna stunder, och det är underbart :heart:
Jag strävar ju efter att få så koncentrerade mat- och sovperioder som möjligt a la SM, och har några frågor eftersom jag inte riktigt får till det: på vakenstunderna - 1,5-2 h vanligen - är det precis som om jag inte får i henne tillräckligt med mat för att hon ska kunna sova långt. Jag kör B1x2, sköt, umgänge, B2, B1, tillägg. När jag väl kommer till tillägget, som ju är det som ska "knocka" henne så att hon blir stoppmätt, är det precis som om hon är för trött för att äta och oftast får jag inte i henne mer än 60-80 ml innan hon slocknar. Tyvärr tror jag inte att det beror på att hon får i sig så mkt bröstvägen, jag hör ju när hon sugit tomt och det inte kommer mer, jag låter henne ligga och suga en stund iallafall för att stimulera produktionen men till sist så får jag bryta och ta ut bröstet för annars hade hon legat och snuttat i evighet och jag hade aldrig klarat 1,5h. Min fråga är alltså om jag ska ge tillägget lite tidigare, så att hon verkligen drar i sig tillräckligt, och istället avsluta med bröst så att hon somnar där?

Och vad gäller sömnen, hon sover nästan aldrig 2,5 h utan snarare 1-1,5h. Oftast vaknar hon till innan dess också, ibland i 20 eller 45 min-skarvarna, och är det efter 20 min tar jag upp o ger mer flaska, men är det senare så skakar jag vagn och försöker få henne att somna om. Lyckas ibland men inte alltid och då tar jag upp. Gör jag rätt som nu börjar låta henne ligga kvar istället för att ta upp vid minsta pip? Ibland när jag gjort det så har jag märkt att hon inte varit utsövd utan då har nästa mål blivit bökigt, så därför tänker jag att jag ska hjälpa henne att sova vidare istället. Rätt? Och detta med att få sömnen ännu längre, där är väl lösningen mer mat innan, eller?

En tredje fråga, ang rap. Jag tycker det är svårt att veta om hon rapat, hur länge ska man försöka? Jag brukar buffa 1-2 min och det är inte alltid jag hör en rap och då struntar jag i det sen. Hur viktig är rapen egentligen?

Tack på förhand för input! :D
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Ja du, när de är 3 veckor brukar den där knockout slurken inte fungera riktigt på samma sätt som den gjorde i början. Däremot bör hon se lite smått äcklad ut emellanåt. :wink:

Jag klistrar in mina mjölkökningstips till dig, ni är ju inne i 3 veckors ökningsperiod också och då är fet mat, vila och dryck samt Luzern TE rätt ovärderligt faktiskt. :wink:

Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska

Vaknar hon inom 30 min så tycker jag allt du kan ta upp och fylla på, men vaknar hon efter 45, 1 1,5 skulle jag vagna om till sömns faktiskt. Allt efter 2 timmar är ok. DU märker om de vaknar och småskiker eller så med slutna ögon, vagna om. Om de är klarvakna och inte gråter, skriker låt henne vara ett tag.

Märker du att hon har problem med gaser i magen, ja då satsar du mera på rapen. Har hon inte det så är hon kanske lättrapad och inte sväljer så mycket luft. Grattis. :lol:
Men säg till om du vill ha raptips, en del är seeegrapade kan jag lova!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"