Hej,
lite nya frågor. Nu närmar sig dottern treveckorsdagen, men jag har fortfarande i stort sett smekmånad. Men jag märker att hon börjar landa lite i detta jordelivet, med längre vakna nyfikna lugna stunder, och det är underbart
Jag strävar ju efter att få så koncentrerade mat- och sovperioder som möjligt a la SM, och har några frågor eftersom jag inte riktigt får till det: på vakenstunderna - 1,5-2 h vanligen - är det precis som om jag inte får i henne tillräckligt med mat för att hon ska kunna sova långt. Jag kör B1x2, sköt, umgänge, B2, B1, tillägg. När jag väl kommer till tillägget, som ju är det som ska "knocka" henne så att hon blir stoppmätt, är det precis som om hon är för trött för att äta och oftast får jag inte i henne mer än 60-80 ml innan hon slocknar. Tyvärr tror jag inte att det beror på att hon får i sig så mkt bröstvägen, jag hör ju när hon sugit tomt och det inte kommer mer, jag låter henne ligga och suga en stund iallafall för att stimulera produktionen men till sist så får jag bryta och ta ut bröstet för annars hade hon legat och snuttat i evighet och jag hade aldrig klarat 1,5h. Min fråga är alltså om jag ska ge tillägget lite tidigare, så att hon verkligen drar i sig tillräckligt, och istället avsluta med bröst så att hon somnar där?
Och vad gäller sömnen, hon sover nästan aldrig 2,5 h utan snarare 1-1,5h. Oftast vaknar hon till innan dess också, ibland i 20 eller 45 min-skarvarna, och är det efter 20 min tar jag upp o ger mer flaska, men är det senare så skakar jag vagn och försöker få henne att somna om. Lyckas ibland men inte alltid och då tar jag upp. Gör jag rätt som nu börjar låta henne ligga kvar istället för att ta upp vid minsta pip? Ibland när jag gjort det så har jag märkt att hon inte varit utsövd utan då har nästa mål blivit bökigt, så därför tänker jag att jag ska hjälpa henne att sova vidare istället. Rätt? Och detta med att få sömnen ännu längre, där är väl lösningen mer mat innan, eller?
En tredje fråga, ang rap. Jag tycker det är svårt att veta om hon rapat, hur länge ska man försöka? Jag brukar buffa 1-2 min och det är inte alltid jag hör en rap och då struntar jag i det sen. Hur viktig är rapen egentligen?
Tack på förhand för input!

Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!