Emil tar ledningen

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Emil tar ledningen

Inlägg av SusanD »

Ja jag vet att det är vi vuxna som ska leda och lära våra barn men det är ju faktiskt så att även de små sitter på stora kunskaper.

Igår när Pappan satte på Emil nattblöjan, han har inte haft dagblöja sen han var 1,5 år gammal, tyckte Emil att den inte satt bra. Han var gnällig och ganska missnöjd. Pappan var dock mycket positiv och fixade med blöjan samt konstaterade att den satt fin-fint. Sonen hoppade i säng och somnade utan problem.

Ëtt par timmar senare vaknar han och är förtvivlad, gråter så det sprutar tårar och är fullkomligt otröstlig. Somnar om och sover gott en stund innan samma förtvivlan gör sig gällande. Då går jag in och kollar läget. Emil säger att han behöver kissa. Kissa :?: :!: säger jag, du har ju blöja. Sonen framhärdar, han behöver KISSA!! Jag hämtar pottan, lyfter Emil ur sängen och så kissar han på pottan.

Sen tänkte jag sätta på blöjan igen men det var tvärstopp, den skulle han inte ha på sig. Då frågar jag bara om han ska sova utan blöja och det ska han göra. Förklarar då att ifall han behöver kissa så kan han bara ropa på mig eller Pappan. Sonen somnar igen. Efter en timme ropar han att han behöver kissa. Han sitter på pottan en liten stund men inget kiss kommer det. Han somnar om igen och sover hela långa natten och det är torrt i sängen när han vaknar.

Så nu verkar det som om han inte tänker ha någon nattblöja längre och det är ju helt okej.

Stolt har han varit hela dagen och berättat för Syrran och mormor att han sovit utan blöja. När de frågat om han kissade i sängen har han svarat så där självklart härligt Nää-ä. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:heart: Gulle Emil! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Raring :heart: :heart: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Killen som vet vad han vill här i världen! Vilken tur att han har så lyhörda föräldrar!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Mäkta imponerad! :wink:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja visst är han härlig. :heart: När det gäller Emil behöver man verkligen inte vara lyhörd, det skulle nog gå bra att vara helt döv faktiskt för han är mycket tydlig med vad han tycker och tänker.

Igår kväll väckte jag honom vid 23-tiden, lyfte upp en lite sur kille och satte honom på pottan. När han vaknade till lite var han glad igen, kissade och sen lyfte jag ner honom i sängen igen och då sa han bara Hej då, vände sig om och somnade. :)

Kvart över sex vaknade han i morse och ropade Mamma KISSA! Han fick sitta på potten och kissade den nästan full. Sen ville han titta på Nalle Puh :shock: men då upplyste jag honom om att det var natt och på natten sover man. Okej sa Emil och somnade så fort jag stoppat tillbaka honom i sängen. Fick sen väcka honom klockan sju som vanligt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"