Havremust utgår

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Ewa

Havremust utgår

Inlägg av Ewa »

Hej!

Ni som, liksom vi, gjort välling på Änglamarks havremust får hitta på något annat snart eftersom den utgår ur sortimentet. Det är Saltå kvarn som gjort den för Änglamarks räkning och jag har inte fått svar från Saltå kvarn ännu om varför de tar bort den, eller om de ersätter med likvärdig produkt. Alla butiker vi varit runt i är jätteförvånade eftersom det är en storsäljare... Så hamstra på, ni som behöver den och har möjlighet. Lilltufsan som älskat sin välling =P~ kommer bli mäkta sur :x :cry: kan jag tänka mig, när sista droppen välling serverats här hemma.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Dags för ett upprop?
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej TorpSara :D !

Ja, du - tveksamt om ett upprop kan hjälpa i detta fallet, men bra tanke :!:. Jag har nu fått svar från Saltå kvarn, så det är nog bara att ställa om sig - eller sluta med vällingen. Jag har nu hamstrat en 8 paket, och när de är slut får väl Disa vara vällingklar, tänker jag... Spännande att se om lilla damen håller med
:wink: .

Här är svaret från Saltå kvarn:
Hej Ewa

Tyvärr har du alldeles rätt – vi har slutat tillverka havremust. Det beror på att tillverkningsproceduren var så otroligt omständlig och inte längre gick att hantera i vår produktion.
Men vi har Skrädmjöl, som i mitt tycke är en mycket bättre produkt än havremusten. Skrädmjölet är dock lite grövre än musten men smakar mer och är näringsriktigt bättre.
Problemet ännu så länge är att Skrädmjölet inte finns på bred front i dagligvaruhandeln. Du kan hitta den i hälsokostaffärer. Om de inte har den hemma så brukar det gå lätt att de beställer hem.
Ni kan också köpa skrädmjöl i vår egen butik här i Järna om ni har vägarna förbi. Så småningom hoppas vi att skrädmjölet ska finnas i de vanliga livsmedelsbutikerna.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Aha, ja då kanman ju förstå... Bara att hoppas på någon annan liten kvarn då...
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Gyllenhammars havremust?

:D
Malena

Inlägg av Malena »

Jag bor i danmark, och här finns det, i hälsokostaffären, ett märke som heter Aurion, och dom gör en gröt som heter "den første grød", och det är bara mjöl liksom. Finns havre, ris quinoa etc. Havregröten gjord lösare och med mjölk tycker jag smakar som havremust från barndommen. Tror kanske att havremust är havremjöl? Kallas kanske skrädmjöl i Sverige?
mamma till Emma född 2007-10-06
och till Isak född 2009-10-20
Ewa

Inlägg av Ewa »

Father of Sons: Tack, men Gyllenhammars innehåller mjölk - och det är ju vi som varit på jakt efter GOD mf välling som fallit för Änglamarks havremust.

Malena: Huvudet på spiken! Det var just vad Saltå rekommenderade :thumbsup:

Jag har nu dubbelkollat innehållet i Skrädmjöl, och det är också gjort på ren havre, så det innebär ju snäll glutenintroduktion om man ger den till lite mindre barn. Och precis som Malena skriver om Dk så får man lättast tag på den genom att be Hälsokosten ta hem.
Kelly&Kevin

Skrädmjöl

Inlägg av Kelly&Kevin »

Hej på er!
Jag har en son som oxå bara äter Havremust. Men vi hittade skrädmjölet
på ICA MAXI och det gick lika bra med den. Går bara 2 tsk mjöl på 3 dl solhavre. :)
Kelly och Kevin
Ewa

Re: Skrädmjöl

Inlägg av Ewa »

Kelly&Kevin skrev:Hej på er!
Jag har en son som oxå bara äter Havremust. Men vi hittade skrädmjölet
på ICA MAXI och det gick lika bra med den. Går bara 2 tsk mjöl på 3 dl solhavre. :)
:thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"