efter andra levnadsåret?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Petra
Kontakt:

efter andra levnadsåret?

Inlägg av Petra »

Nu är våra tvillingtjejer 2 år om en vecka drygt :D Igår slutade vi med blöjor på dem båda :) Det går precis så bra som barnaboken beskriver. \:D/ Många läckage men också många lyckade pottbesök :D
Hur har ni gjort när dom har ensamlek? Var dom instängda i sängen en max tid för att sedan få tillgång till pottan eller fick dom knalla som dom ville även under ensamleken?
Vi har tagit bort spjälor i spjälsängarna så de kan gå på pottan även efter läggning.
Jag har i samma veva from igår förkortat ensamlekstunden på morgonen från 1,5 h till 45 min och middagsluren från 1,5 h till 45 min.
Hur mycket behöver pussgurkorna sova efter andra levnadsåret?

Någon som varit i samma period :?:
Petra 36
Amanda 19/10-03 :heart:- Kurad 3 sept.04
Andrea & Alice SM från början 6/3-06 :heart::heart:(Se bilder)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Petra, du får jättegärna ställa denna frågan på "barnafostran". Dina fina tjejer är ju hela 2 år nu och inte har vi lust att prata SM (standardmodellen) med dem nu heller? :lol: 8) :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Har ni tagit ur spjälor så att de tar sig i och ur själva så är det väl alldeles ypperligt att ställa pottan tillgänglig under ensamleken också. Tycker jag. Vi har alltid haft 45 min ensamlek. Den stora går på toaletten själv under ensamleken. Lilla har fortfarande blöja (och bajsstund :roll: under just ensamleken) så där har jag inte funderat vidare över toaarrangemang ännu.

Vad gäller sovtid så börjar det från 2-2,5 bli mer individuellt hur mycket sömn som behövs. Min lilla 2-åring sover fortfarande 1,5 tim. Och med min stora kortade jag från 1,5 till 45 när han var 2,5.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Petra
Kontakt:

Inlägg av Petra »

Hej och tack Ewa!

Jag visste inte riktigt var jag skulle placera min fråga, men jag visste att jag skulle bli hänvisad :D
Sover dina pluttar 12 h per natt? Jag tycker att mina tjejer snackat bort en del av luren ett tag, nu sover dom verkligen hela 45 min när det är lurdax. Alla tjejer har alltid sovit 12 h/natt och tvillingarna 1,5 h lur hela gångna året.
Vet inte om dom ska ha pottan med i rummet eftersom den gärna blir föremål för mycket onödigt spring :?
Småttingarna har alltid använt ensamleken till att göra nr 2 men nu reglerar dom faktiskt efter tillgång :D
Petra 36
Amanda 19/10-03 :heart:- Kurad 3 sept.04
Andrea & Alice SM från början 6/3-06 :heart::heart:(Se bilder)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Jo, mina pluttar sover 12 tim natt. Men om dina sover bättre nu, så är väl allting super, eller hur!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"