Frågor om pojke född januari -08

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:D :heart: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Måste rapportera lite till er....... :)

Det har varit lite jobbigt sista dagarna pga av trötthet, förkylning etc etc. Jag kände att jag var på väg att bli slav under klockan och SM. Jag kände sån press (från mig själv) att få det att fungera. Detta ihop med trötthet gjorde att det steg mig åt huvudet. Jag antecknade tider......skrev och skrev i mitt block och kände en allt mer press och känsla av "misslyckande" när det inte fungerade.

Så igår lade jag mer eller mindre bort mitt block. Slappande av lite mer. Föröskte naturligtvis att hålla SM så gott det bara går ändå, truga i mycket mat och visa världen för min son. Och Njuta! Slappna av lite mer!

Som exempel i förrgår; då hade vi varit ute och gått under en timme av hans sovpass. Sambon och dottern kom på att vi skulle åka och köra bilen i automattvätt. Spännande för dottern. Jag ville så gärna följa med och samtidigt göra lite andra småärenden. "Slaven" under SM sa mig att nej han sover så gott i vagnen nu, jag stannar hemma så han får sova en timme till. Men jag kände att jag behövde slappna av lite mer, improvicera och komma iväg. Vi lyfte han ur vagnen, gav en extra slatt i farten på väg ner i bilstolen. Vi åkte iväg och han fortsatte att sova. Dock vaknade han och fick en slatt till i biltvätten :lol: sen satt han vaken i bilstolen en bra stund och var nöjd. Väl hemma somnade han om i sin inomhus vagn. Schemat kollapsade men vi löste det ändå. Mamma bröst inte ihop för det :D

Jag tror att jag börjar fatta det där med att se SM som en modell 8) :roll: :)

Men att inte bli slav under den. Inte känna någon press och stress. Däremot tycker jag att SM är helt suverän att ha som modell och att ha i bakhuvudet.

Jag vet inte om jag tänker helt fel.... :roll: ...men det är iallafall så det känns just nu.

faktum är att :oops: SM faktiskt fungerat bättre idag när jag inte följer den slaviskt...... :lol: :?

Han har ätit och sovit bra idag och inte har jag behövt vagna särskilt mycket. :)
flummigt inlägg...ja jag vet! :lol: 8)
Simon född 080121
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Det låter jättehärligt att du slappnar av mer och mer - det känner din grabb också - är du nöjd blir han likaså! :thumbsup:
Rom byggdes inte på en dag skrev SusanD till mig och det är tänkvärt att ha med. Man får skynda långsamt. tids nog hinner ni få ordning på torpet! Du har ju förutsättningarna och attityden, men njut av allt runtomkring också! Annars ångrar du dig sen!
Kram! :wink:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jepp, SM handlar om att äta sammanhängande och sova sammanhängande. Det är inte något man följer slaviskt. Utan kör på känslan du, du kommer märka när du behöver strama upp det hela lite. :wink:

(försök bara att inte göra lite snuttvarning på det hela, en gång ingen gång kan man alltid göra...)
Vi lyfte han ur vagnen, gav en extra slatt i farten på väg ner i bilstolen. Vi åkte iväg och han fortsatte att sova. Dock vaknade han och fick en slatt till i biltvätten sen satt han vaken i bilstolen en bra stund och var nöjd. Väl hemma somnade han om i sin inomhus vagn.
Du fixar detta fin fint!! =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

ÄNTLIGEN! måste jag tillåta mig att utbrista. :heart: Det är nämligen så att många glömmer bort att NJUTA och blir slav under klockan, anteckningsblocket och ett dåligt samvete som skaver dag som natt. SM är något att luta sig mot, när tiden går och lilla barnet växer så har man liksom glidit in på ett bra mat och sovschema om man hela tiden har det i bakhuvudet.

Så fortsätt att ha tiderna i bakhuvudet, tänk på att sömn är viktigt liksom passiv social delaktighet (Sigge ligger alltid på mage på bordet när vi äter och det är jättetrevligt för alla även om Emil ibland tycker det är äckligt när Sigge kräks) och så mycket mat.

Och så ser du till att inte börja snuttamma hur som helst för det gör ingen lycklig i det långa loppet. Känner du har jag lite bestämt pekar med hela handen nu? :wink:

Fortsätt rapportera på din tråd, vi vill gärna följa med på resan. (och så kan vi stötta eller bara komma med lite uppmuntrande tillrop när så behövs).

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

SusanD skrev:ÄNTLIGEN! måste jag tillåta mig att utbrista. :heart: Det är nämligen så att många glömmer bort att NJUTA och blir slav under klockan, anteckningsblocket och ett dåligt samvete som skaver dag som natt. SM är något att luta sig mot, när tiden går och lilla barnet växer så har man liksom glidit in på ett bra mat och sovschema om man hela tiden har det i bakhuvudet.
Ja precis!!

Tack ni alla för era svar och er feedback!

Jo gårdagen och idag har varit bra. Men natten var katastof. Varje nattamning (2st) tog närmare 1,5-2 timmar innan han kom till ro så att vi fick sova vidare. Så mamma har sovit ca 4-5timmar inatt. Så i förmiddags fick pappa en flaska och en lite hungrig pojke så att mamma fick sova lite.

Vad ska man egentligen göra när han inte kommer till ro på natten??
Simon född 080121
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Nej natten var inte katastrof, däremot var den lite långrandig när det gäller att komma till ro för den lille. Så kan det vara ibland och då gäller det att se till att komma till sömn själv när det går, vilket du fixade idag på fm.

Glöm inte bort att lillen bara är dryga månaden gammal. Då är man lite för liten för att ha koll på allting, en del nätter tar det längre tid att komma till ro. Men jag kan lova att de nätterna kommer bli färre och färre.

Mat, mat, mat, mat och så ner i vagnen och vagna.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Ja det är sant! :)

Jag tycker att brösten är bra spända på natten och han äter båda brösten ordentligt. Kanske att jag även ska ge flaska på natten? Vad tror ni om det?

Fast jag tvekar på att det beror på hunger då på natten. För han skriker när jag lägger han till bröstet efter att han har ätit två bröst. Han är mest nöjd på axeln. Men när han läggs i vagnen skriker han upp sig. Trots mörker, tystnad, sällan blöjbyte och värmedyna som håller vagnen varm.

Idag har jag satsat på mycket MAT under dagen och hoppas på bättre natt.....
Simon född 080121
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Hej Bullen!

Är bara nyfiken på hur erat "schema" ser ut? Eller vilka tider ni försöker hålla kanske är mer rätt?
Vi har inga fasta tider än utan försöker mest att få till rätt vaken timmar och rätt antal sovtimmar. På natten är det svårt att få till mer än 3timmar mellan matningarna, hur har ni det där?
Har introducerat babysitter förra veckan och dom mest hon kan sitta där en stund, vad gör ni på vakentiden?

Mvh Susanne
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Hampus i Lit skrev:Vi har inga fasta tider än utan försöker mest att få till rätt vaken timmar och rätt antal sovtimmar. På natten är det svårt att få till mer än 3timmar mellan matningarna, hur har ni det där?
Har introducerat babysitter förra veckan och dom mest hon kan sitta där en stund, vad gör ni på vakentiden?

Mvh Susanne
Vi har inte heller några fasta tider. Tiderna varierar varje dygn. Men jag försöker att hålla vakentiderna och försöker att tryga i rejält med mat. Det har verkligen hänt något sista dagarna. Han har blivit så "vaken" och intresserad av saker som han ser. För bara några dagar sedan låg han ungefär 5 minuter åt gången på sin lekfilt några gånger per dag. Men nu de sista dagarna har han legat där bortåt en kvart åt gången och flera gånger varje dag. Både på rygg och på mage. Ibland babygymmet över sig, ibland en leksak med spegel och ibland är det storarsyster som står för underhållningen på filten.

Ja min lilla äter oxå ofta var 3e timme på natten. Somnar kanske runt 22 ungefär, brukar sen äta runt 1-2 tiden och ibland då svårt att somna om. Nästa mål brukar bli runt 4-5 nånting. Tiderna varierar. I går kväll somnade han 22 och vaknade klockan 3, somnade om direkt efter maten och sov till 6.30. Enda natten där det bara blev ett mål mat.

Hur ser era tider ut?
Simon född 080121
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker du just beskrivit SM i sitt vackraste!!! Härligt, se till och NJUT! :P :heart:
Tor 2006

Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Tack snälla! Glad och stolt så att jag blir tårögd nästan.....

Ja nu räknar vi vakentid och tar det där med klockslag lite mer avslappnat.....Ofta blir det drygt 8 timmar vaken per dygn.

Något som jag satsat allt mer på sista dagarna är att han ska få jobba sig rejält trött. Se världen och ligga och sparka. Både på skötbordet, på filten i köket, på dubbelsängen och på tvättstugegolvet. Fördelen med det är oxå att pruttarna och raparna kommer lättare när han får sparka fritt lite grann........

Kan tänka mig att det känns lite instängt att alltid vara i en famn så fort man är vaken........

Hoppas att det kommande natten blir en repris på den förra. Somnade 22, vaknade kl 3 åt snabbt och sov sen till 6.30......
Simon född 080121
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Toppen-natt!! :) :lol:

han somnade natt klockan 22, sov sedan till 4 (mammas bröst var som stora hårda stenar :) ) åt bara ett bröst och somnade om direkt kl. 4.15. Sov sedan till 6, åt andra bröstet, somnade om direkt och sov till 9!

Mamma var ju van att vara vaken på natten så inte sov jag så som han gjorde inte... :wink: Låg och väntade på att få amma :lol:

Då när han skulle somna om vid 6.20 lade jag en svart t-shirt över sufletten på vagnen så att det blev lite mörkt.

KRAM på er!
Simon född 080121
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :heart:
Tor 2006

Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Återigen en toppen-natt:

Först somnade han vid 22-tiden men vaknade sen nån gång (antagligen i 45 skarven) åt, bajsade, åt och somnade natt klockan 23.30.

Sen sov han 23.30- 4.45 (dvs 5,25 timme)
4.45-5.30 vaken, åt, lite svårt att somna om (vaken 0.75 tim)
5.30- 9 sov han (dvs 3.5timme)

:D :sleep: :thumbsup: :D

Men jag tror att han var vaken bra mycket mer än 8 timmar igår. Jag räknar inte så exakt men jag är rädd att vakentiden igår hamnade på någonting ca 10 timmar när jag räknar på ett ungefär. :oops: :?
Simon född 080121
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"