Dags att dra ner på dagsömnen?

Kantarella

Dags att dra ner på dagsömnen?

Inlägg av Kantarella »

Hej alla hjälpsamma.

Nu startar jag ytterligare en tråd om dessa dryga tvååringar som fnurrar med dagsömnen.

Ella har hunnit bli 2 år och 3 månader. Sover 12h natt (19-07) och 1h20min daglur, vilken infaller med start kl. 12 - hennes alldeles egna sömnrytmpass.
Sedan ett par veckor tillbaka började det ta en hiskelig tid för henne att somna på luren. Oftast trekvart, ibland upp till en timme. Hon är nöjd och väldigt glad, ligger och sjunger och tjoar. Började först med att klocka henne 1,20 från det att hon somnade, vilket inte gav något trassel till kvällsläggningen. Men det höll i sig nån vecka sen tog det lite tid att somna även på kvällen förstås då hon ibland inte kom upp förrän till framåt halv tre på dagen.
Och sedan fem morgnar tillbaka kom också de för tidiga uppvaken - nånstans mellan kvart-tjugo över sex.

Först tänkte jag förrutsättningar. Hon får ligga där och tjoa, vila eller sova - upp till henne. Min erfarenhet säger mig att fnurror går över med tiden så länge man kör på som vanligt. Sen började jag tänka att det kanske är dags att halvera luren på dagen men ungsorken somnar ju inte vilket gör det svårt att ens dra ner på tiden. Och jag vill INTE tumma på 12h-natten. OCH jag tycker att det är lite tidigt att ta bort sovandet helt och övergå till "vila" med musikband/film - då hon är så attans trött de dagar daglurarna uteblivit, trots "vila" i sängen.

Så hur gör jag bäst?
Som jag ser det finns det några alternativ:

1). Fortsätta lägga henne klockan 12 - klocka 40 minuter från att hon somnar. Då får jag springa utanför och lyssna när hon knoppar in eftersom hon snackar loss en bra stund innan sömnen inträder. Inget vidare men genomförbart
2). Lägga senare - typ klockan 13 och hoppas på att sömnen infaller tidigare än efter trekvart - och klocka en 40 minutare. Kan påverka insomningen på kvällen om det drar ut på tiden.
3). Tänka förrutsättningar - lägga klockan 12, ta upp 1,20 senare vare sig hon inte sovit alls eller sovit en stund och inte alls väcka i en skarv. Och på så sätt helt enkelt "köra på" som vanligt och hoppas på att allt rättar till sig efter ett tag.

Finns det fler alternativ jag inte ser?
Är väldigt rådvill i det här. Känner mig inte helt bekväm i något av ovanstående. Vill också så gärna behålla liten lur på dagen då det snart anländer en liten till i familjen och då jag vet att de så väl behöver sova när trotsåldern inträder så småningom.

Hur tänker ni?

/Åsa
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej rara :D!

Jag skulle tro att du skulle kunna korta till 45 min nu. Själv tänker jag mig två alternativ:

1) Ge förutsättningarna för en 45-minutare och klocka så att hon får sova den stunden.

2) Ge henne en längre vila som inkluderar en 45-minutare. Då skulle hon först kunna lyssna på saga och sedan somnar hon. Pea hade 45 min saga+45 min sovstund direkt på.

Först gjorde jag enligt alt. 1. Jag lät honom sova 45 från han var 2,5 till drygt 3.
DÅ FÖRST "tog vi bort" sovluren och införde 1 tim vila med saga och böcker istället. Men han har sovit nästan varje dag - varierande 5-20-45 min.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Just det - läggtid, ja. Vad tror du om 12.30. Då ska hon i s f orka från 13.45 till läggning. Och det tror jag hon gör om hon sovit en slurk :thumbsup:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:lol:
Hej!!
Snart är det leveransdags ju, hoppas du mår bra (helt OT men ändå :-))

Emma sover 45 minuter hos dagmamman, stränga order om att väcka henne har hon fått!
Ibland har hon inte sovit alls av dom, ibland 30 min, de flesta somnar hon direkt och vaknar själv efter 45 minuter.

Hemma på helgen brukar jag låta henne sova 1,5 timme på dagen :oops: för att jag själv vilar nu. Väcker efter 1,5 timme oavsett om hon legat och babblat ett tag eller ej.
Det resulterar i att hon ofta snackar till kl 19.40-20.00 innan hon somnar men hon är nöjd så då "fuskar" jag på tills lillebror kommit. Skulle hon börja tjorva med ledsamheter till läggning får jag ta tag i dagsluren då lite bättre.
Vad vill jag då säga med detta?

Jo att du ska nog bestämma bara vad och hur du vill ha det. :P
Ska hon somna snabbt och verkligen sova 12 timmar natt så bör du förmodligen dra ner på dagsluren till 45 minuter.
Oavsett om hon somnar på en gång eller ej så hämtar du efter 45 minuter. Kanske blir det några griniga eftermiddagar när hon inte hunnit anpassa sig till de nya tiderna och inte hinner somna alls.
Kanske du kan ge henne en "insomningskvart" så du hämtar efter 1 timme :?:
Där avgör du bäst :lol:
12-timmarsnatten utan tidiga uppvak kommer att komma som ett brev på posten :wink: Har du ingen väckarklocka så är ju det ett gammalt SUPERDUPERtips.

Lycka till,

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

He he, Ewa :heart:
Du är ju överallt :lol: :heart:

P.s
Glömde säga att Emma ofta brukar titta en stund på film/tv efter vilan hemma de dagar hon bara sovit 45 minuter (detta innan hennes höggravida mamma började sova också :oops: :lol: )
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Tack för tips :!: :D

Nu tänker jag så här:

Lägga som vanligt klockan 12. Låta henne tjoa på som vanligt tills hon somnar, klockan henne 40 minuter därifrån. Helt enkelt se hennes tjoande och sjungande som nedvarvning och vila innan luren. På så sätt ändrar vi i stort sett ingenting ifrån idag, mer än att vi tar upp henne efter halva tiden. Om hon sovit kortare på dagen borde inte kvällen påverkas även om insomnandet drar ut lite på tiden. Och tidiga morgnar torde bli ett minne blott.

Det har ju börjat ljusna lite nu på morgnarna men för ett par dagar sedan satte vi upp vår "anordning" i fönstret igen så att det är totalmörker dygnet om när man stänger dörren. När inte det funkade på morgnarna började jag ana oråd.

Så nu blir det en schemaändring helt enkelt. En kompromiss av era förslag och mina egna. Detta känns toppen :!: Återkommer med hur det har gått om ett par veckor.

Kram Åsa
Ewa

Inlägg av Ewa »

:thumbsup: :sleep: :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Så här gör vi:

Allis får sova 45 minuter från det att hon tystnar. Sedan lyssnar hon på CD-saga och ligger och pratar med snutten en bra stund till. Sammanlagt blir det ungefär 1,5 timmes vila.

Kram Lua. :heart:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Lua: :heart:

Det var ju lite smart - att vända på det! Först sova och SEN saga.
Det ska jag fundera på!

/Åsa
Elle

Inlägg av Elle »

Jag läser och funderar inför kommande minskning av lur. Nu har ju vi 11,5 tim natt och prinsen sover fortfarande 1,5 tim på dagen utan att det påverkar nattsömnen.

TACK för att ni delar med er, det är så bra att kunna läsa andras trådar :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

vi har nyligen gått igenom samma problem. :? min dotter är 2 och 4 månader. jag satt också och funderade på

minska dagluren eller korta natten?

vi bestämde oss för det senare alternativet. mkt pga att sommaren närmar sig och det blir svårare och svårare att komma i säng när det blir ljust ute. dessutom är det skönt att ha 1,5 timme "ledigt" på dagen.

nu sover hon natt 19.30- 7.00 (tidigare 19-7) och hon får FÖRUTSÄTTNINGEN att sova 1,5 timma på dagen. jag klockar henne 1,5 från att hon somnar. vi lägger vid 12.15 och hon har oftast somnat till 12.30. och får då sova till 14.00. tar det lång tid för henne att somna- (till efter 13) så klockar jag 45 min från insomnandet istället.

nu har vi trygga nätter igen utan uppvak och det är skönt att ha en rutin för dagluren.

hoppas det löser sig för er!

kram.
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Liten rapportefter första dagen: (som man inte alls kan dra några slutsatser av :wink: )

40 minuters sömn på dagen. Somnade redan 12.10 (?!?) såklart och sov till 12.50. Eftermiddagen gick bra fram till middagen 17.00. Då var hon lite för trött för att äta. Kan också ha berott på att mormor varit barnvakt en stund och stoppat i tösen ett halvt wienerbröd en timme innan maten.... :roll:

Lades klockan 19. Sjöng en stund, sov 19.15.

Vaknade imorse något senare - kanske 6.20 - men var mycket "lugnare". Sjöng Björnen sover, Sjörövarfabbe och var tyst långa stunder däremellan. Lika pigg och glad som vanligt när hon togs upp.

Vi fortsätter så här nu och utvärderar om ett par veckor.

/Åsa
Sommar

Inlägg av Sommar »

Hej!
Vi har liknande problem, inga tidiga uppvak dock.
Min fråga; hur länge ska de sova när de är snart 2½? A sover 11½h natt och ca 1,45-2h på dagen. Nu har hon börjat ta tid på sig att somna både på dagen och kvällen, och på dagis sover hon ibland inte alls eller också 45min-1h.
Vi lägger för dagslur 12:30, ska jag minska till 45min lur? Och ta upp redan 13:15-13:30 och sen mysa med en film eller saga en stund efter?
Natten är 19:30-07:00.

Superbra tråd det här! Har inte varit inne på forumet på jättelänge :oops: och så när man behöver feedback hittar man en tråd på ämnet direkt!

Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Ewa

Inlägg av Ewa »

Kortar ni dagluren till 45 min, som du är inne på, kanske ni kan förlänga natten till 12 tim. Då vet du att hon får 12 tim dygnssömn, även de dagar hon inte sover nämnvärt på dagis. Och när luren sen faller bort så har ni 12-timmarsnatten redan etablerad... Vad tror du?
Sommar

Inlägg av Sommar »

Låter som en bra idé!
Känns så "stort" att ta steget till kortare dagssömn bara... Kan ju inte fatta att damen börjar bli stor :wink:
Vilken tid är lämpligast att lägga dagsluren om den nu ska minskas till 45 min?
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"