Tips snälla.
Somnar lessen
-
Fanny_carlsson
Somnar lessen
Vill ha era tips och råd. Är ny här. Har läst Annas bok och har försökt styra upp vårt liv. Jag har lyckats ganska bra tycker jag. Ida är 1år. Jag började på allvar för några veckor sedan. Jag har tidigare haft problem med läggningen. På dagen låg jag brevid henne och på kvällen satt jag hos henne tills hon somnade. Nu sover hon i vagnen på dagen och somnar själv i sin säng. Men nu till problemet. Hon somnar alltid lessen.
Hon är go och glad så längen jag är kvar i rummet. När jag ramsar mig ut börjas det. Hon gråter men tysnar på ramsan. Efter en stunds tystnad börjar vi om hon gråter och jag ramsar henne tyst. Så håller vi på en liten stund och sedan somnar hon. Hon vaknar flera gånger på kvällen. Hon drömmer och vi kan höra att hon gråter innan hon vaknar. Skulle vilja att hon kunde ligga och mysa innan hon somnar. Kompisens barn liggen med nappen tyst och bara njuter tills hon somnar.
Tips snälla.
Tips snälla.
Hej! Ledsen att du inte fått svar! Får se om jag har något matnyttigt att komma med... Det första jag tänker på är hur är det med skrattet till godnattet? Kör ni stenhårt med det, gärna i 10 min innan hon lägger sig? Även till dagsluren/lurarna?
Du skriver att hon är go och glad så länge du är i rummet, dröjer du dig kvar när du lagt henne? Ni ska bara tokskratta utanför rummet och sen kvickt in, lägga tillrätta, på med täcket, släcka och ramsa dig ut. Och sen avvakta!
Du skriver att hon gråter, är det lesset? Får en känsla av att ni skulle kunna backa mer, att ni fastnat och att det är därför det tar sån tid för henne att somna.
Vad tror du om detta?
/Emma
Du skriver att hon är go och glad så länge du är i rummet, dröjer du dig kvar när du lagt henne? Ni ska bara tokskratta utanför rummet och sen kvickt in, lägga tillrätta, på med täcket, släcka och ramsa dig ut. Och sen avvakta!
Du skriver att hon gråter, är det lesset? Får en känsla av att ni skulle kunna backa mer, att ni fastnat och att det är därför det tar sån tid för henne att somna.
Vad tror du om detta?
/Emma
Hej och välkommen hit till forumet
Skriver under vartenda ord som emma80 säger, vill bara tillägga att alla barn är så olika!
Min yngsta tös (drygt ett år) har alltid, varje kväll, legat och gnölat/gråtit, något av barnen har aldrig sagt ett ljud vid läggning... Precis som oss vuxna så har de små olika sätt att komma till ro - jag måste t ex alltid läsa något innan jag somnar, annars är det tji! Min sambo däremot bara lägger sig och SNARK!
Och många kurbarn slutar med det här kvällsgnölet efter ett tag!
Så stressa inte för mycket över det här, utan låt henne komma till ro på sitt sätt! Och precis som emma80 säger, så var noga med skrattet till gonattet och din egen attityd
Kram
Skriver under vartenda ord som emma80 säger, vill bara tillägga att alla barn är så olika!
Min yngsta tös (drygt ett år) har alltid, varje kväll, legat och gnölat/gråtit, något av barnen har aldrig sagt ett ljud vid läggning... Precis som oss vuxna så har de små olika sätt att komma till ro - jag måste t ex alltid läsa något innan jag somnar, annars är det tji! Min sambo däremot bara lägger sig och SNARK!
Och många kurbarn slutar med det här kvällsgnölet efter ett tag!
Så stressa inte för mycket över det här, utan låt henne komma till ro på sitt sätt! Och precis som emma80 säger, så var noga med skrattet till gonattet och din egen attityd
Kram
-
Fanny_carlsson
Tack för era tips! =D>
Jag inser efter en del läsande och funderande att vi behöver en riktig kur för att komma vidare. Före jul började vi med att hämta henne när hon vaknade på natten. Hon sov vidare i vår säng och alla var nöjda. Hela familjen sov till 7 pch även till 7:30 vissa dagar. SKÖNT!!!
Efter jul har vi haft sjukdommar, resor mm så läget har bara blivit värre och värre. Vi har ändrat till en sovning på dagen och detta i vagnen. Hon sover äntligen bra i vagnen. Lägningen har vi ändrat från att sitta kvar till att gå ut och det går bättre och bättre.
När vår dotter blir rädd kan hon skrika upp sig till hon slutar andas. (Kommer inte ihåg vad det heter.) Detta har gjort att jag är lite blödig och har svårt att backa. Jag har lärt mig höra när skriket ändrar till panik.
På måndag skall vi kura.
TIPS!???
Jag inser efter en del läsande och funderande att vi behöver en riktig kur för att komma vidare. Före jul började vi med att hämta henne när hon vaknade på natten. Hon sov vidare i vår säng och alla var nöjda. Hela familjen sov till 7 pch även till 7:30 vissa dagar. SKÖNT!!!
Efter jul har vi haft sjukdommar, resor mm så läget har bara blivit värre och värre. Vi har ändrat till en sovning på dagen och detta i vagnen. Hon sover äntligen bra i vagnen. Lägningen har vi ändrat från att sitta kvar till att gå ut och det går bättre och bättre.
När vår dotter blir rädd kan hon skrika upp sig till hon slutar andas. (Kommer inte ihåg vad det heter.) Detta har gjort att jag är lite blödig och har svårt att backa. Jag har lärt mig höra när skriket ändrar till panik.
På måndag skall vi kura.
TIPS!???
Hej FannyFanny_carlsson skrev: På måndag skall vi kura.![]()
TIPS!???
Lite tips: läs på!!! Hur mycket som helst, surfa runt och läs andras inlägg och spika ett schema, klura så det blir riktigt bra, schemalägg även utevistelse och social delaktighet!
Och med verktygen du har med shn, ska hon inte behöva skrika sig till panik alls!
Det här går fint, börja med att plugga nu och ställ gärna frågor här så hjälps vi åt!
Kram Mia
-
Fanny_carlsson
Håller tummarna att denna natten blir bättre.
Första nattens läggning gick bra. Lite gnäl men inte det minsta lessen.
Hon låg där inne och till och med pratade lite. SKÖNT!!! Bra start. Sedan vid klockan 21 vaknade hon men då ramsade vi bara två gånger. Kl. 3:30 var det mycket svårar, tog ca. 1 timme. Kl. 5 tog det ca. 20min. Jag var så trött. PUST!!! Kl. 6:45 vaknade hon go och glad. Dagen har gått bra. Sov 1,5 timme ute i vagnen.
Vi har sytt gardiner till båten, rensat ogräs och mycket mer. Full fart hela dagen. Nu sover hon utan minsta gnäll.
Första nattens läggning gick bra. Lite gnäl men inte det minsta lessen.
Hon låg där inne och till och med pratade lite. SKÖNT!!! Bra start. Sedan vid klockan 21 vaknade hon men då ramsade vi bara två gånger. Kl. 3:30 var det mycket svårar, tog ca. 1 timme. Kl. 5 tog det ca. 20min. Jag var så trött. PUST!!! Kl. 6:45 vaknade hon go och glad. Dagen har gått bra. Sov 1,5 timme ute i vagnen.
Vi har sytt gardiner till båten, rensat ogräs och mycket mer. Full fart hela dagen. Nu sover hon utan minsta gnäll.
IDA 070201
-
Fanny_carlsson
Natten gick bättre
Vaknade kl.5 och sedan hade vi en tuff halvtimme men sedan sov hon till kl.6:45 då vi gjorde glad morgon. Hon är gnällig och klängig. Vet inte om det beror på tänder eller trötthet.
Ida har alltid birit mig. Om hon kliar i tänderna, är arg eller trött. TIPS! Jag har försökt med att man pussar på mamma och inte bite. ](*,) Det gör ont så jag har svårt att inte bli arg.
Ida har alltid birit mig. Om hon kliar i tänderna, är arg eller trött. TIPS! Jag har försökt med att man pussar på mamma och inte bite. ](*,) Det gör ont så jag har svårt att inte bli arg.
IDA 070201
Hej!
Vilken bra natt, vad fint ni kurar
Biter gör de allra flesta små i den här åldern, och de gör det INTE för att vara elaka utan just för att de KAN
!
Jag har aldrig gjort nån stor affär av det, utan avledande manöver innan det bits är det bästa; man lär sig rätt snabbt se när det är hugg på gång - då har jag endera gett nåt annat att sätta tänderna i (det som finns nära: en kudde, plånbok, handske...) eller så har jag helt enkelt satt min handflata mot lilla munnen och sedan tagit lilla runt lilla truten och så har vi haft pusslek
!
Visst har man fått sig ett smyghugg nångång, baksidan låret när man står vid köksbänken t ex, och visst tusan gör det ont
och då har det blivit ett:
-AJJJ och så vända sig om och tala om hur man gör:
- SÅHÄR gör vi, vi PUSSAS och klappar varandar fiiint, ÅH, vad skönt!!!
Alltid ge en väg ut, alltid visa rätt beteende och inte fokusera på det icke önskvärda
!
Kram och fortsatt lycka till med kurningen
Vilken bra natt, vad fint ni kurar
Biter gör de allra flesta små i den här åldern, och de gör det INTE för att vara elaka utan just för att de KAN
Jag har aldrig gjort nån stor affär av det, utan avledande manöver innan det bits är det bästa; man lär sig rätt snabbt se när det är hugg på gång - då har jag endera gett nåt annat att sätta tänderna i (det som finns nära: en kudde, plånbok, handske...) eller så har jag helt enkelt satt min handflata mot lilla munnen och sedan tagit lilla runt lilla truten och så har vi haft pusslek
Visst har man fått sig ett smyghugg nångång, baksidan låret när man står vid köksbänken t ex, och visst tusan gör det ont
-AJJJ och så vända sig om och tala om hur man gör:
- SÅHÄR gör vi, vi PUSSAS och klappar varandar fiiint, ÅH, vad skönt!!!
Alltid ge en väg ut, alltid visa rätt beteende och inte fokusera på det icke önskvärda
Kram och fortsatt lycka till med kurningen
-
Fanny_carlsson
Tack för tipsen! Det är så vi gör så det är väll bara att fortsätta. Klart hon inte gör det för hon är arg. På öppna förskolan blev det ett himla liv. " Det där får du ta ur henne, bli ordentligt arg"
Dagen har gått bra. Vi håller på att bakar bröd. Hinner med lite annat medan det jäser.
Håll tummarna för natten, snälla.
Dagen har gått bra. Vi håller på att bakar bröd. Hinner med lite annat medan det jäser.
Håll tummarna för natten, snälla.
IDA 070201
-
Fanny_carlsson
Natten gick bra !! Vaknade kl. 5 men somnade om efter 10 min. Men nu till mitt problem. Det med att låta ramsan ta över är lite svårt. När skall jag bekräfta? När jag lägger henne går jag ut med ramsa, 2 gånger kanske. Hon fortsätter att gnälla. Skall jag bekräfta när hon tystnar ? Eller vänta lite till? Om jag väntar till hon tysnar och bekräftar börjar vi om igen? Skall jag bara låta henne vara till hon somnar. Är rädd att jag ramsar för mycket.
IDA 070201
Hej
Vad roligt att natten gick så bra, härligt jobbat
!
När du lägger och går ut med ramsa, så ramsa alltid minst gånger fyra! Ibland får man ta i några extra gånger, så det blir gånger sex eller åtta...
Och bekräftar gör du när hon tystnat, så att det är du och ramsan och inte hon som får sista ordet! Går hon igång igen är det bara att bekräfta om när hon tystnar på nytt osv...
Det är nu, under kurens första fyra nätter, du riktigt befäster ramsan, och sen tar du bort bekräftelsen och "bakar in" den i vanliga ramsan när du lägger henne!
Ibland när läggningarna av nån anledning tjorvar (jodå
de kan tjorva ibland även på den allra säkraste sovare lååång tid efter kuren!) så bekräftar man bara för att få sätta punkt!
Sov gott
Vad roligt att natten gick så bra, härligt jobbat
När du lägger och går ut med ramsa, så ramsa alltid minst gånger fyra! Ibland får man ta i några extra gånger, så det blir gånger sex eller åtta...
Och bekräftar gör du när hon tystnat, så att det är du och ramsan och inte hon som får sista ordet! Går hon igång igen är det bara att bekräfta om när hon tystnar på nytt osv...
Det är nu, under kurens första fyra nätter, du riktigt befäster ramsan, och sen tar du bort bekräftelsen och "bakar in" den i vanliga ramsan när du lägger henne!
Ibland när läggningarna av nån anledning tjorvar (jodå
Sov gott
-
Fanny_carlsson
Denna natten sov hon hela natten. Vaknade kl. 6 pigg och glad.
Vi skall ha morgon kl. 7 men min sambo går upp 5:45. När hon vaknade kl. 6 och hörde honom ville hon inte sova mer. Är det ett problem med att ta upp henne då? Kommer jag få ångra detta ?
Jag skall ramsa mer i kväll. Bekräfta gör man bara en gång eller?
Tack för all hjälp.
Vi skall ha morgon kl. 7 men min sambo går upp 5:45. När hon vaknade kl. 6 och hörde honom ville hon inte sova mer. Är det ett problem med att ta upp henne då? Kommer jag få ångra detta ?
Jag skall ramsa mer i kväll. Bekräfta gör man bara en gång eller?
Tack för all hjälp.
IDA 070201