Nattlig vagning i väntan på shn-kur?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Malena

Nattlig vagning i väntan på shn-kur?

Inlägg av Malena »

Hej! Behöver hjälp!
En förkylning gör att vår lilla dotter, 4 1/2 mån sover dåligt dvs vaknar hela tiden... Vi har kört någotsånär efter standardmoddellen men har ännu inte vagnat bort nåt nattmål- i december verkade det som att det skulle lösa sig av sig själv men sen dess har det bara blivit värre och värre. Och nu efter förkylningen har nog lilla magen vant sig att få mat hela tiden.Vi har inte tid att köra en kur just nu- kanske kan vi göra det om ett par veckor.
Men jag håller på att bli tokig! Ammar henne när hon vaknar, har inte haft några andra verktyg, men nu har vi en vagn i sovrummet. På dagarna har vi vagnat henne lugn på balkongen, skall jag göra det på natten också men fortsätta ge ett eller ett par nattmål? Tills kuren startar liksom? Eller blir det bara förvirrande? Känner mig själv litet förvirrad just nu! Är det nån som kan hjälpa? Förut när det gick bra på nätterna brukade hon äta ca kl 1-2 på natten och vid 4-5 tiden på morgonen.
Vad ska jag göra?
Trötta hälsningar malena
(ps hon sover på rygg... ska beställa larm snarast!)
mamma till Emma född 2007-10-06
och till Isak född 2009-10-20
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Malena! :D

Har lillan börjat äta annat än bröstmjölk ännu? Jag tycker inte man ska köra någon SHN-kur förrän det går ner lite gröt, välling eller annat stärkande under dagen/kvällen.
Vi har inte tid att köra en kur just nu- kanske kan vi göra det om ett par veckor.
Fast... jag försår inte riktigt. Det tar ju ingen extra tid att göra en kur jämfört med hur du gör idag. Du är vaken lika mycket förmodligen... :wink:

Du kan ju förstås strukturera upp dagen och hålla fasta sov- och mattider även om du inte bestämmer dig för hel natt (om det är det du menar med kur?). Vill du behålla ett nattmål under en period så bestäm en fast tid för det. Och så vagnar du bort övriga nattliga uppvak. Försök smyg in ramsan också redan nu när du ändå är igång :wink: .

Sen när ni känner er redo kan ni i ett svep byta till spjälsäng och införa hel natt.

Skulle det kunna vara något?
Malena

Inlägg av Malena »

Tack så mycket för svaret!!
Efter möte med pappan till Emma har vi beslutat att genomföra kur om ett par veckor, i säng m buffning, men ha vagn i sovrummet till dess så jag kan vagna när jag har lust...

Om ett par veckor hoppas vi att det där med välling flyter fint och att alarmet kommit på posten. Då har lilltjejen också sitt eget rum. Det ska bli spännande det här!

Litet frågor:
- Vi tänkte köra en natt var och sen en natt var igen, är det dumt? Det passar bäst eftersom min kille jobbar litet oregelbundet.

- Kan man ha ett första schema som innehåller litet för mycket sömn? Vår lilla tjej orkar inte vara vaken så länge, när hon är övertrött är hon grinig och så svår att lägga.

Hälsning Malena
mamma till Emma född 2007-10-06
och till Isak född 2009-10-20
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen Malena! :D

Det låter som en bra plan!

Angående vem som tar vilken natt, säger Anna såhär i lathunden:
annawahlgren skrev: Placera det kanonglada barnet i sängen. Släck och mörklägg före eller efter (alltid likadant). Helst ska både mamma och pappa vara med. Eftersom det nu är du som är den sakligaste av er (säger vi), är det du som ska ta de första två nätterna, och pappa vinkar hej då och god natt och försvinner. (Han kan gärna tillbringa natten någon annanstans; du kommer inte att orka ta hand om honom också!) På morgonen sedan deltar ni också bägge två och ställer till en återseendets kanonglada show. Tredje och fjärde nätterna är det pappas tur; därefter kan ni alternera.
Malena skrev:- Kan man ha ett första schema som innehåller litet för mycket sömn? Vår lilla tjej orkar inte vara vaken så länge, när hon är övertrött är hon grinig och så svår att lägga.
Nja.... hur mycket hade du tänkt? Nu utgår du ju ifrån hur det är idag, men man ska sätta ett schema utifrån sömnbehovet, inte kompensera för sovstrulet som är innan kuren. Jag avråder nog.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"