Tack för era svar! Visst har jag funderat på den tuffa varianten...att frysa honom till egen täckeshantering, men mitt ömma hjärta har inte mäktat med det hitintills. Han har varit krasslig hela senhösten/vintern och jag ville inte göra det värre för honom.
Inatt har det faktiskt gått riktigt bra. Vet inte om det kan ha varit Ventolinet han fick utskrivet efter läkarbesöket igår? Han har hostat väldigt länge nu, efter läggning, på nätterna och tidiga morgnar. Jag har ringt BVC i omgångar ang hans krasslighet och dåliga tillväxt, men jag har bara fått besked om att avvakta hela tiden. Inte ens när vi var där i mitten av januari och han var lite rosslig och snorig och inte hade gått upp i vikt sedan oktober och inte vuxit sedan november, tyckte BVC att det var någon fara eller anledning till oro. Bara att avvakta!
Så när vi strax därpå fick erbjudande om att lista honom (och oss) på den privata klinikens barnhälsovård istället, så tog jag den plus bokade tid hos läkaren. Som konstaterade en envis övre luftvägsinfektion med bakterietillväxt och skrev ut penicillin. Efter den kuren blev han något piggare och fick lite mer aptit igen. Men åkte på en hemsk förkylning bara ett par dagar efter avslutad kur i början på februari. Stackars liten. Feber från och till, hyggligt dålig aptit, matt, ständigt snorig och så den här envisa hostan. I tisdags fick han plötsligt feber på em (38,5) och kräkte rakt ut på golvet. Vilade en halvtimme i sin säng, och sen var det bra igen. Onsdagen var helt ok. Men denna ständiga hosta och något rossliga kille... Så vi var hos läkaren igen igår. Fina trumhinnor, fint svalg, inget på odlingen från mandlarna och bra sänka. Men ett blodvärde på bara 86. Charmade alla med sitt breda leende, sin tjänstvillighet att gapa när doktorn bad honom, inte ett ljud när det blev stick i fingret - bara nyfikenhet på blodet och vad man gjorde med det. Och överlycklig när han fick ett klistermärke! Gick runt och berättade för alla att doktorn hade köpit den till honom.
Kinkig på kvällen, kändes varm vid läggdags. 38 grader. Fick Ventolin innan han la sig och för första gången på väldigt länge sov han hela natten utan störande hosta. Vaknade pigg och glad som vanligt, men kändes varm. 38,3. Så jag ringde kliniken, för det ville doktorn ifall han fick feber igen. Fick rådet att åka in på barnakuten, de skickar snabbremiss. Och jag är så orolig för min guldklimp. Just nu kravlar han på soffan och spelar munspel, med sin stålmannenmössa på huvdet och brandmanspyjams fortfarande på.
Ursäkta att det blev långt och om nåt helt annat än täcke av eller på.