söva om 2 ggr?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jen

söva om 2 ggr?

Inlägg av Jen »

Hallå

har en fråga som så många andra om tidiga mornar.
Vi har morgon 7.00 och lilleman sov jättebra fram till 6.40-6.45, sen blev han sjuk och efter det började han vakna 5.30-6.00 istället. Ibörjan brydde vi oss inte eftersom han var nöjd och glad (men han somnade aldrig om) Efter en vecka började vi prova med att söva om för att få till väckning som flera rekommenderar. Nu har lilleman lyckats somna om fyra mornar på raken med hjälp av oss. :D (tyvärr med oss ståendes och solfjädrat tills han somnat - har försökt gå tidigare men han blir vrålarg och kan inte alls somna annars)
Frågan är bara när han vaknar t ex 6.30 ska vi då söva om honom igen just för att få till en väckning eller är det just själva omsomningen som är viktig?

En till fundeing: kan man utnyttja marginalkvarten åt andra hållet också och väcka honom 6.45?

Han vaknar fortfarande 5.30 men somnar om snabbare.

Tack alla underbara hjälpsamma :D
mamma till Marcus f?dd juli -04
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Jen!

Jag vet inte om jag råder enl Barnaboken, men jag skulle inte kämpa med att få till ett omsomnade om det bara är 30 min kvar till Godmorgon. Är han lugn och glad skulle jag låta honom vara tills det är dags att plocka upp honom.

Vår plutt vaknar ofta 15-45 min före Godmorgon och kinkar sällan innan vi plockar upp honom. Är han lugn och fin gör vi ingenting. Vår "gräns" går vid 06. Vaknar han före det ramsar vi för att markera att det fortfarande är natt. Fast det har hänt att han har vaknat före 06 och varit lugn. Vi har då sovit vidare... Det "problem" som uppstår vid så tidigt uppvaknande (om än lugnt) är att han blir så fasligt trött tidigt på fm och då blir det kämpigt att hålla schemat. Ett omsomnade vid uppvak 06 är att rekommendera.

Din andra fråga om marginalkvart: JA det är helt ok att ta upp 15 min tidigare. Vi brukar nyttja detta om han börjar skrika vid 06.30. Då ramsar vi honom lugn och gör morgon en kvart tidigare i stället.

Ha det!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Jen

Inlägg av Jen »

Tack!!!
Då kör jag som tidigare.

Jen :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är inte fel att försöka få till stånd ett omsomnande och man kan då utnyttja marginalkvarten åt andra hållet. Risken är annars att morgnarna krymper alltmer. Bara en liten lur på sluttampen gör att barnet snart överbryggar vargtimmesglappet.

Men det finns en annan risk också här - den att man "fastnar" med sina omsomningsförsök. Solfjädern är kristilldelning. All trafik inne hos barnet måste inskränkas till det minimala och snart helt. Annars blir det något som ingår i mönstret: mamma/pappa måste buffa/solfjädra ALLTID, varje morgon, annars somnar man inte om! Och den fungerar inte på sikt. Vi vill att lilla barnet ska kunna somna och somna om alldeles själv, trygg, glad och lugn i sig själv.

Så hur mycket han än frågar och protesterar, måste ni backa. Mer och merför varje gång. Och i stället stjälpa in hela lass med förtroende för barnet tillsammans med den avslutande bekräftelsen :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är inte fel att försöka få till stånd ett omsomnande och man kan då utnyttja marginalkvarten åt andra hållet. Risken är annars att morgnarna krymper alltmer. Bara en liten lur på sluttampen gör att barnet snart överbryggar vargtimmesglappet.

Men det finns en annan risk också här - den att man "fastnar" med sina omsomningsförsök. Solfjädern är kristilldelning. All trafik inne hos barnet måste inskränkas till det minimala och snart helt. Annars blir det något som ingår i mönstret: mamma/pappa måste buffa/solfjädra ALLTID, varje morgon, annars somnar man inte om! Och den fungerar inte på sikt. Vi vill att lilla barnet ska kunna somna och somna om alldeles själv, trygg, glad och lugn i sig själv.

Så hur mycket han än frågar och protesterar, måste ni backa. Mer och merför varje gång. Och i stället stjälpa in hela lass med förtroende för barnet tillsammans med den avslutande bekräftelsen :!:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Oj, förlåt :D En liten kopiator smög sig in tydligen :shock:
Jen

Inlägg av Jen »

Tack Anna :D

Hur länge ska man vänta på morgonen för att han ska somna om??? Kanske en dum fråga men vår kille är envis.

Just nu vaknar han nämligen på nätterna två gånger och ligger och pratar med sig själv och då somnar han om alldeles själv men så fort klockan blir sex så förlorar han förmågan att somna om själv. (Det är som du säger. Jag måste upp och solfjädra direkt för att få omsomnande) Han ligger nöjd (för det mesta) och pratar med sig själv i uppåt 40 min och sen blir han tvär förbannad och skriker. Vi har provat med att låta honom vara fram till han blir arg och då ramsat, men den biter inte på honom då. När klockan blir sju gör vi morgon. Ska man vänta ännu längre? Det är svårt när han är så ledsen. Ska jag gå in när han är så arg eller låta honom vara?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Läs Tips på vägen om morgnarna :D Du ska INTE gå in mer nu; det har blivit ett mönster och han räknar med det och morgnarna blir inte bättre av sig själva. Så bryt :!:

Det är ramsan som ska övas upp. Ut och träna så du inte skrämmer slag på grannarna och ge dig inte förrän han verkligen tar emot den. Läs alltså på och ramsan också, igen och igen, och ge dig inte - det är den som ska göra jobbet i fortsättningen, om och när ett ingripande behövs - ingenting annat. Hans fina omsomnanden på nätterna visar att han vet vad som gäller och trivs med det. Men han vet INTE vad som gäller på morgnarna. Så visa honom det och gå verkligen in för saken :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"