Behöver hjälp med att rätta till för tidiga morgnar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Hegro

Behöver hjälp med att rätta till för tidiga morgnar

Inlägg av Hegro »

Hej alla!
Det var länge sen jag var här och skrev nu och det är ju ett gott tecken. Dvs sovandet fungerar alldeles utmärkt för båda barnen. Lina, som nu är 14 månader, har vi aldrig kurat eller styrt upp tiderna särskilt mycket för. Hon har sovit som ett litet urverk alldeles av sig själv från början. Ett tag hade vi lite jobbigt med att hon blev frutansvärt ledsen vid läggningen men det gick snabbt över.
Men nu har hon sen ungefär 7 veckor tillbaks börjat vakna på tok för tidigt. Natten är 19.30-7.15. Men nu vaknar hon oftast före 6.30. I morse 6.10. Hon är nöjd och glad. Ligger i sängen och snackar och pillrar med lite av varje (pappas väckarklocka bla, den når hon från sin säng). Så för hennes del är det väl för all del lugnt. Hon är pigg och glad och sitt vanliga soliga jag, men vi vuxna uppskattar inte de här tidigarna morgnarna, helg som vardag.
Något som jag tror påverkat henne är att jag börjat jobba och pappa är hemma. Det i sig är helt lugnt, men jag har märkt länge att hon alltid sover längre i veckorna än på helgerna och min teori är att pappa snarkar (hon sover i vårt rum). På natten sover hon för tungt för att höra det men på morgonen väcker det henne. Den teorin stöds ytterligare av att hon började vakna så här tidigt varje dag i och med att min man började vara hemma.
Det vi har gjort nu (började igår) är att korta dagsluren till 1,5 timme. Tidigare har hon kunnat sova 2-2,5 timme. Tanken är att hon förhoppningsvis själv ska korrigera så att hon förlänger natten istället. I morse fungerade det ju uppenbarligen inte men vi låter det ta några dagar till.
Sen har jag idag plockat bort pappas klockradio, han behöver den ju iaf inte nu när han är hemma. Hon ska inte vakna och hitta kul grejor att leka med. Sen har jag fixat så mörkläggningsgardinen är tjockare och släpper igenom mindre ljus.
När hon vaknar så är det verkigen minimalt med uppmärksamhet. Vi sover ju. Bara om hon varit ledsen så har vi sagt ramsan, men det händer ytterst sällan.

Några andra råd?

Vår tanke är ju också att låta henne flytta in till storebror men som det är nu så vill jag inte det. Tidigare hände det ganska ofta att Lina vaknade vid 6 och bökade runt bara för att sen somna om. Emil sover oftast som en sten. Man skulle kunna göra vad som helst utan att han vaknar men efter kl.6 är han oerhört lättväckt och då kommer vi ha 2 barn som lever rövare alldeles på tok för tidigt på morgonen. Men bara vi lyckas ändra hennes rytm så är det meningen att hon ska flytta in till honom (Eller han flytta in till henne egentligen eftersom vårt rum är större.)
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
helleh<3

Inlägg av helleh<3 »

6 är normal tid för mina barn att kliva upp.. Det känns som jag får bita i det sura äpplet där eftersom jag vill ha min egen tid efter 20.00 på kvällarna. För ett par veckor sedan var vi dock sjuka i familjen.. då fick jag kliva upp 03.30... Så jag vill också höra, finns det något mer hemligt knep så tackar jag ödmjukast.. :-P
Hegro

Inlägg av Hegro »

Jag brukar få höra, om jag klagar på att något av barnen vaknat för tidigt, dvs runt 6.30, att jag minsann ska vara glad över att de sover så länge ens. De flesta verkar ha barn som vaknar runt 5 och så är det tydligen att vara småbarnsförälder :roll: . Hade jag inte hittat hit så hade jag antagligen tyckt detsamma. Nu hävdar jag att vi har morgon 7.15. Punkt slut! :)

Vad det gäller Lina så verkar korrigeringen av dagsluren hjälpa. I morse sov hon till 6.50 och det är ju en klar förbättring. Hoppas att det fortsätter på den vägen.

Men jag har fortfarande bekymmer kring att flytta in dem i samma rum :?
I morse vaknade Emil 6.10. Han ligger lugnt kvar i sin säng och småpratar för sig själv så det är inget problem. Men hade Lina sovit där så hade hon också vaknat. Hur gör ni andra för att få det där att fungera? På natten och kvällen är det inga problem, men på morgonen känns det som att den ena alltid kommer att väcka den andra och just nu har vi ingen möjlighet att ha varsitt sovrum till dem.
Mina älsklingar
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Hegro!

Det mesta - skulle nästan vilja säga allt - går att genomföra med den självklara attityden. Det är inte synd om barnen som får dela rum utan något fint att få sällskap av syrran/brorsan. Ger trygghet och ofta bättre sömn enligt många som lagt ihop sina barn i samma rum. Oavsett din mans snarkningar så tror jag att du ändå sover mer oroligt de nätter han är borta -eller hur?

Lilltjejens tidiga morgnar kommer med stor sannolikhet att lösa sig med kortare daglur. En 14 månaders behöver 13,5 timmas sömn/dygn ungefär.
Invänta stabilitet där och flytta sedan helt sonika ihop dem som om det vore det största äventyret och lyckan i världen, med pompa och ståt och en attityd av absolut självklarhet - barn har sovit tillsamman i alla tider och så ser livet ut! Helt enkelt... :wink:

Skulle lilltufsan fortsätta med uppvak i ottan kan en liten vargtimmeskur vara på sin plats. Men riktigt där är vi inte än anser jag. Inte dra på för stora växlar ännu.... 7 veckor är visserligen lång tid men i det fallet handlade det mer om att mamma och pappa inte hängde med riktigt i svängarna när det kom till korrigering av sömnen :wink: . Så ge schemaändringen lite mer tid och återkom om problemet kvarstår.

Hoppas att du har fått svar på dina frågor. Hör gärna av dig annars.

Lycka till

/Åsa
Hegro

Inlägg av Hegro »

Hej, och tack för svaret.

Just nu verkar korrigeringen av dagssömnen hjälpa för att förlänga natten. Vi är inte framme än men att hon sover till 6.50 två morgnar i rad får ju ändå ses som en klar förbättring.
Nej, jag ser inte det som något negativt att de ska dela rum. Jag har tänkt att förr hade inte varje barn eget rum och då fungerade det ju. Så det finns inget tycka synd om där. Men helt klart en stor oro för att de kommer att väcka varandra. Inte på natten, men på morgonen. Emil har ju också börjat vakna tidigare på morgnarna men han sköter sig själv tills det faktiskt är morgon och någon kommer in och säger godmorgon.
Det känns som att det alltid kommer att vara någon av dem som vaknar tidigt och väcker den andra.
Emil är helt sanslöst lättväckt på morgonen. Jag går upp vid 6.20 vissa dagar och jag törs knappt röra mig för att inte väcka honom. Jag tycker att han omöjligt kan höra mig och ändå hör jag honom tända lampan bara några minuter efter att jag kommit upp. Idag var det 6.45 som gällde för mig och då sover han när jag kommer upp och ändå vaknar han straxt efter.
Så jag tänker- det räcker med att Lina bara knorrar till lite så är han vaken och då kommer han väcka henne. Sen har vi två glada troll som lever rövare i sovrummet. Det kanske inte alls blir så. Men just nu är det den bild jag ser framför mig och som får mig att tveka. För som sagt, att somna tillsammans och sova tillsammans har jag ingen som helst tveksamhet om. Det är morgnarna.
Mina älsklingar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Hegro!

Vad skönt att det verkar lösa sig med nerkortad lur :!:

Jag har ju tre tjejer i samma rum, och visst är det så att det är morgnarna som är kritiska!

MEN - jag tänker såhär: om de ligger i varsitt rum och är vaken, eller om de delar rum och är vaken, det har inte så stor betydelse :wink: !

Nån gång i veckan vaknar nån av dem för tidigt, och ibland drar hon med nån i sin vakenhet :lol: men det bryr inte jag mig om :oops: :!: då får de helt enkelt ligga där och vara vaken och pladdra på tills det blir morgon!

Men allra oftast sover de som inte vaknat vidare, som en liten gris eller två, för syskon stör inte varandra så som man tror!

Fördelarna väger upp SÅ mycket mer än nån vaken morgon ibland!!!

(och riktigt mörkt är viktigt så här på vårsidan, när det dagas tidigare!)

Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "