Schemafundering 10-månaders skruttis...

maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Skäms lite för att vara tillbaka igen, men så är det... :oops:

Ja, nu har lillfisen börjat vakna på nätterna igen. Jättetrist såklart. Hon vaknar till en gång på natten, sen vaknar hon igen vid sex o gråter till halv sju när hon somnar om o sover som en stock när jag väcker vid sju. Märkligt!

Har tänkt prova proppa henne full med mat idag, har strulat lite med maten de här dagarna oxå, men idag erbjuds det gröt o välling, hennes favoriter, så får vi se om det blir bättring. Strunt samma att det blir enformigt, HÄR SKA ÄTAS!!!

Annars har jag inga direkta idéer om vad som kan vara fel. Har ni nå förslag? Hon sover ju en lur per dag á 1,5 h, lite i minsta laget för hennes ålder, men jag fick ju aldrig till det med em-luren förut. Innan jag la om till en lur/dag så vaknade hon ju oxå på natten, sen när jag bytte så sov hon ju hela nätterna igen, men inte nu längre, som sagt. Ska jag låta henne sova 2 h mitt på dagen istället för 1,5 h? Kan det göra att hon sover bättre på nätterna, tror ni?

Tack för att ni finns!
MVH
Marita Eriksson
mamma till Wille 041217, kurad aug -05
o Signe 070328, kurad aug -07
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!

Inte behöver du skämmas! Vi finns ju här för att hjälpas åt :D

Ibland är det svårt att veta varför de små liven vaknar på nätterna. Ibland är de inte helt vakna utan bara drömmer lite. Det jag brukar ha koll på är att proppa i mat vid målen, MYCKET utevistelse och social delaktighet, rejäla SKRATT även under dagen och tillräckligt med sömn. Signe behöver sina 14 tim fram till årsdagen ungefär så jag skulle ha en 2 timmarslur mitt på dagen och 12 tim natt. Sedan minskar du den till 1,5 tim.

Vad tycker du om det?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej igen, Elle!

Ja, vi kommer väl aldrig att komma härifrån, som det känns... :?

Jag har ingen aning om varför hon vaknar på nätterna nu, men en teori är ju att det varit lite svårt att få i henne mat några dagar. Hon är liksom inte så intresserad... Nu har jag kört gröt till lunch o välling till mellis o sen blir det middag o sen gröt igen. HÄR SKA PROPPAS! Ute har vi inte varit än, men är på gång.
Det här med social delaktighet kan ju absolut förbättras, :oops: , man har ju storebror med på mycket vid matlagning tex, men hon kan ju oxå sitta med o pyssla med sitt faktiskt. Ska tänka mer på det...

Nu har jag väckt henne efter 1,5 h o hon är ju jättetrött då, så imorgon får jag lägga henne 11,30 istället så får hon 2 h sömn mitt på dagen. Hoppas det inte blir för hattigt för henne nudå. Testar så så får vi se...

MVH
Marita Eriksson
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej igen!

Ja, nu har det gått nån vecka sen sist igen. Jag är här igen, har hon nånsin varit en Säker Sovare undrar jag nu....

Hursomhelst så har vi problem med tidiga uppvak. Hon vaknar vid sex-halvsju varje morgon o det är lite tröttsamt med gråt varje morgon innan det är morgon för henne. Vi ramsar vid behov, men det har ingen direkt effekt. Hon håller lite då o då på att somna om men helt plötsligt så skriker hon till o är igång igen.
Hon har som vanligt varit sjuk, den här gången magsjuka fast "bara" diarré, som har gjort att hon bajsat på nätterna o vi har tagit upp henne (pga att det läkt ner i pyjamasen) o tagit henne till halvmörkt badrum, bytt blöja o pyjamas o sen lagt ner henne o ramsat x4 ut. Hon har somnat om utan problem varje gång, TOPPEN! Men jag börjar bli riktigt trött på att alltid skylla allt på att hon är sjuk jämt. Nu är hon på bättringsvägen o det är ingen skillnad.

Vad är nu felet? Jag har ju som bekant lagt om sömnen på dagen så hon sover 1,5 h kl 12. Provade även en vecka att låta henne sova 1 h 45 min ifall hon fick för lite sömn, men det gav ingen effekt. Hon har pga magsjukan ätit lite mindre än vanligt, men nu har vi kommit igång med det oxå. Utevistelse har vi två gånger per dag (oftast), först en halvtimmes prommis direkt efter dagislämning (då hon har somnat av i fem min nu när hon varit sjuk) sen en sväng på em efter dagishämtning.
Tips... nån... eller ska jag bara gilla läget o hoppas på att det vänder...

MVH
Marita Eriksson
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"