Hjälp! Nåt är galet
Är just nu i uppföljningsveckan och inatt fick hon ett återfall. Vaknade klockan 02.00 och var vaken till 03.00. Provade gå in och lägga tillrätta efter jag ramsat ett tag men det fungerade inte, till slut tog ramsan och hon somnade. Men precis som i början så blev hon jättearg så fort bekräftelseramsan kom men jag gav mig inte och till slut så sov hon.
Hon vaknade sen igen klockan 04.00 men då räckte det men en pangramsa så somnade hon om. Hoppas att detta var det sista innan hela historien är över.
//Jana
Hon vaknade sen igen klockan 04.00 men då räckte det men en pangramsa så somnade hon om. Hoppas att detta var det sista innan hela historien är över.
//Jana
Mamma till Viking född april 2005-kurad sept 05 och Iris född augusti 2007- kurad jan 08.
Återfall i natt igen!
Hej,måste fråga några grejjer så att vi inte gör nåt fel, vill inte att "återfallet" är här för att stanna.
I går natt:
Vaken mellan 02-03 och skrek en massa jättearg, jag trodde hon vänt sig och gick in men hon hade ej det, la tillrätta solfjädrade och gick ut. Påminnde, väntade, väntade. Gick in igen jättekort max 15 sek. Påminde väntade, gick in en sista gång solfjädrade och ut, påminde igen och hon somnade om med ramsan alltså hade jag inte behövt gå in någon av gångena
Jag vet att det var för många gånger [-X Trodde hon vänt sig alla gånger, nu gör vi inte den missen igen
Vakande igen 04.00 somnade om efter en pangramsa
.
I natt:
Vaken 00-01 Pangramsade, väntade. Hon låg lugn och pratade utan att somna om ca 40 min. Påminde, väntade. Totalt 2 ramsor.
Började låta ledsen, gick in la tillrätta och ramsa och hon somnade om direkt
.
Vaken 03-03.30 Pangramsa, vänta. Påminnelse, vänta. Tillrättalägg och ramsa och så somnade hon
.
Till skillnad från igår har hon inatt inte varit arg knappt ledsen heller men klarvaken.
Går vi in för mycket? I går vet jag att det var det, men inatt? Ska vi göra något annorlunda?
En annan sak jag märker är att hon aldrig är trött när hon ska sova kl 16-16.20. Känns som hon inte behöver den. Kan jag ta bort den helt och förlänga lunchluren med 20-30 min istället?
Eller är det för länge för en 6 månaders att vara vaken från 14.30 till 19.00? Kan kanske lägga in en 5 minuters vid ammningen 17.00.
Tack för alla råd, vill inte fasta i nåt dåligt mönster igen!
Kram till er alla från Jana
Hej,måste fråga några grejjer så att vi inte gör nåt fel, vill inte att "återfallet" är här för att stanna.
I går natt:
Vaken mellan 02-03 och skrek en massa jättearg, jag trodde hon vänt sig och gick in men hon hade ej det, la tillrätta solfjädrade och gick ut. Påminnde, väntade, väntade. Gick in igen jättekort max 15 sek. Påminde väntade, gick in en sista gång solfjädrade och ut, påminde igen och hon somnade om med ramsan alltså hade jag inte behövt gå in någon av gångena
Jag vet att det var för många gånger [-X Trodde hon vänt sig alla gånger, nu gör vi inte den missen igen
Vakande igen 04.00 somnade om efter en pangramsa
I natt:
Vaken 00-01 Pangramsade, väntade. Hon låg lugn och pratade utan att somna om ca 40 min. Påminde, väntade. Totalt 2 ramsor.
Började låta ledsen, gick in la tillrätta och ramsa och hon somnade om direkt
Vaken 03-03.30 Pangramsa, vänta. Påminnelse, vänta. Tillrättalägg och ramsa och så somnade hon
Till skillnad från igår har hon inatt inte varit arg knappt ledsen heller men klarvaken.
Går vi in för mycket? I går vet jag att det var det, men inatt? Ska vi göra något annorlunda?
En annan sak jag märker är att hon aldrig är trött när hon ska sova kl 16-16.20. Känns som hon inte behöver den. Kan jag ta bort den helt och förlänga lunchluren med 20-30 min istället?
Eller är det för länge för en 6 månaders att vara vaken från 14.30 till 19.00? Kan kanske lägga in en 5 minuters vid ammningen 17.00.
Tack för alla råd, vill inte fasta i nåt dåligt mönster igen!
Mamma till Viking född april 2005-kurad sept 05 och Iris född augusti 2007- kurad jan 08.
Ja, genom er trafik in till dottern så visar ni ju visst att något händer på natten! Hon har vant sig nu att ni måste komma in och lägga tillrätta för att hon ska kunna somna. Det är ramsan som gäller! Om hon vaknar under natten så avvakta först innan ni gör något för att se om hon klarar det själv. Låt henne vara så länge hon inte blir ledsen, om detta sker så ger ni en hög betryggande ramsa. Vid uppvak i vargtimmen skulle jag ge en pangramsa vid första pip och sedan ingenting mer förrän klockan ringer in morgonen. Men det är jag det, det finns flera sätt att hantera uppvak i vartimmen.janabjuhr skrev: Går vi in för mycket? I går vet jag att det var det, men inatt? Ska vi göra något annorlunda?
Jag har alltid sett 20-minutaren på em som en förutsättning till 20 minuters sömn. Ibland sov Olle 5 min, ibland 20 min och ibland inte alls men det blev i alla fall en vila för att orka fram till kvällen. Så jag skulle ge förutsättningarna och backa. Inte lägga in ngn lur senare, det blir för tätt in på natten.janabjuhr skrev: En annan sak jag märker är att hon aldrig är trött när hon ska sova kl 16-16.20. Känns som hon inte behöver den. Kan jag ta bort den helt och förlänga lunchluren med 20-30 min istället?
Vår dotter har en förmåga att ligga vaken glad och snacka i 1-2 timmar på natten utan tillrättaläggning så därför fick vi rådet att gå in en gång och lägga tillrätta och nu har vi provat det men vi måste nog ta bort det nu, vi får helt enkelt vänta de 2timmarna det tar tills hon somnar om. Hon lär väl inte göra det så många nätter hoppas jag.
Nu måste det väl närma sig finalen för oss, har kämpat i totalt 55 dagar med det här, och problemet från början var att hon kunde liga vaken, nöjd i 2 timmar varje natt, är svårt att veta hur man ska hantera det. Nu har det inte varit så sen vi började om med kuren för 12 dagar sedan men hon har ju som sagt fått återfall nu och jag hoppas det är fort över om vi låter bli att gå in.
Tack Jana
Nu måste det väl närma sig finalen för oss, har kämpat i totalt 55 dagar med det här, och problemet från början var att hon kunde liga vaken, nöjd i 2 timmar varje natt, är svårt att veta hur man ska hantera det. Nu har det inte varit så sen vi började om med kuren för 12 dagar sedan men hon har ju som sagt fått återfall nu och jag hoppas det är fort över om vi låter bli att gå in.
Tack Jana
Sen sist har hon sovit alla nätter förrutom de två sista och jag behöver lite stöd. Hon är jätteförkyld med hosta och täppt näsa.
Igår natt vaknade hon 23.30 och vi ramsade, påminde - funkade inte - och gick in och vände på mage och la tillrätta. Vi väntade inte mer än ca 5 minuter innan vi gjorde det för hon var jätteledsen på en gång och ramsan tog inte. Kl 01.00 vakande hon igen och vi gjorde samma procedur. Klockan 05.15 vaknade hon igen och vi pangramsade, påminde och lät henne sedan vara och hon somnade om 05.45. Morgon 06.00.
I natt vakande hon 02.20 och var vaken till 04.15! Vi påminde och påminde och påminde. Hon blev lugnare varje gång och till en början var hon bara arg och eftersom vi lagt tillrätta förra natten två gånger så hade vi bestämt att denna natt skulle vi inte gå in till henne om hon skulle vakna så att hon får någon dålig vana. Nåväl, vi påminde massa gånger och till slut bet inte den längre - blev inte det minsta lugnare och vi gick in och vände, la tillrätta och hon somnade direkt!
Så vad gör vi om hon vaknar i natt igen? Förstör vi om vi lägger henne till rätta om 3-4 påminnelser inte tar (helst bara 1 ggr)? Vad kan vi annars göra när ramsan inte tar? Kan inte låta henne ligga jätteledsen. Vi är så rädd för att hon ska bli van vid det och börja kräva att vi ska in till henne hela tiden. Är orolig för att det var förra nattens tillrättalägg som gjorde att hon vakande i natt, eller kanske var det bara förkylningen?
Hon har ju alla morgnar vaknat före klockan om hon inte vaknat på natten och hon har bara en gång somnat om innan klockan ringer men vi tar aldrig upp henne om hon inte är lugn. Borde vi vänta tills hon somnar även om det tar 30 min efter ord,. väckning? Kan detta ha med nattrasslet att göra?
Känns jättesvårt att veta hur man ska göra med detta. Tack för all hjälp. Jana
Tack
Igår natt vaknade hon 23.30 och vi ramsade, påminde - funkade inte - och gick in och vände på mage och la tillrätta. Vi väntade inte mer än ca 5 minuter innan vi gjorde det för hon var jätteledsen på en gång och ramsan tog inte. Kl 01.00 vakande hon igen och vi gjorde samma procedur. Klockan 05.15 vaknade hon igen och vi pangramsade, påminde och lät henne sedan vara och hon somnade om 05.45. Morgon 06.00.
I natt vakande hon 02.20 och var vaken till 04.15! Vi påminde och påminde och påminde. Hon blev lugnare varje gång och till en början var hon bara arg och eftersom vi lagt tillrätta förra natten två gånger så hade vi bestämt att denna natt skulle vi inte gå in till henne om hon skulle vakna så att hon får någon dålig vana. Nåväl, vi påminde massa gånger och till slut bet inte den längre - blev inte det minsta lugnare och vi gick in och vände, la tillrätta och hon somnade direkt!
Så vad gör vi om hon vaknar i natt igen? Förstör vi om vi lägger henne till rätta om 3-4 påminnelser inte tar (helst bara 1 ggr)? Vad kan vi annars göra när ramsan inte tar? Kan inte låta henne ligga jätteledsen. Vi är så rädd för att hon ska bli van vid det och börja kräva att vi ska in till henne hela tiden. Är orolig för att det var förra nattens tillrättalägg som gjorde att hon vakande i natt, eller kanske var det bara förkylningen?
Hon har ju alla morgnar vaknat före klockan om hon inte vaknat på natten och hon har bara en gång somnat om innan klockan ringer men vi tar aldrig upp henne om hon inte är lugn. Borde vi vänta tills hon somnar även om det tar 30 min efter ord,. väckning? Kan detta ha med nattrasslet att göra?
Tack
Sen sist har hon sovit alla nätter förrutom de två sista och jag behöver lite stöd. Hon är jätteförkyld med hosta och täppt näsa.
Tack
Tack
Hejsan.
Jag tycker att ni inte ska påminna alls under natten, om hon vaknar med ett illvrål så brukar det oftast vara en dröm, och ramsar man då väcker man med ramsan. Så lite mer is i magen, fröken här börjar ju vara stora damenm hon klarar minnsan ett och annat galant själv, om hon får chansen!
Men är det så att hon vaknar till och är ledsen och BER om hjälp, jag då ramsar ni ju såklart. Ingen onödig trafik i rummet!
Tips på tidiga morgnar:
//Malin
Jag tycker att ni inte ska påminna alls under natten, om hon vaknar med ett illvrål så brukar det oftast vara en dröm, och ramsar man då väcker man med ramsan. Så lite mer is i magen, fröken här börjar ju vara stora damenm hon klarar minnsan ett och annat galant själv, om hon får chansen!
Tips på tidiga morgnar:
Jag vet att flera har låtit morgon tiden gå över för att få till ett omsomnande, för att barnet ska lära sig att den visst kan somna själv på morgonen. Så det är ett alternativ också.1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Jag ska vänta lite innan jag ramsar på natten - jag är bara rädd för att det drar ut å tiden och blir 2 timmar. För henne är det somna om direkt eller vara vaken 2 timmar, finns inte mycket till mellanläge och därför vill man gärna dra ramsan så fort man hör att hon är ordentligt vaken. Men jag förstår att det kan ställa till det. Ska försöka vänta ett bra tag innan första ramsan och sen inte gå in förrän jag påminnt 3-4 ggr utan minsta resultat. Nu får vi hoppas att nattkrånglet beror på förkylningen eftersom hon sovit till efter 05.00 10 av de senaste 15 dagarna så det är säkert illfälligt (måste vara det!!!!!).
På morgonen pangramsar jag vid första pip, väntar länge, påminner om det behövs och sen ramsar jag inget mer. Om hon fortsätter krångla slår jag på tv och går upp och donar i huset. Hon somnar inte om ialla fall men är lugn när vi tar upp henne till väckarklockan. Vargtimmen blir senare och senare så det kanske ger sig om några dagar. Annars får jag vänta tills hon somnat (ev efter solfjäder om hon är ledsen) innan jag tar upp henne.
Vad tycker du om min plan? Låter det bra eller bör jag göra annorlunda?
Tack/Jana
På morgonen pangramsar jag vid första pip, väntar länge, påminner om det behövs och sen ramsar jag inget mer. Om hon fortsätter krångla slår jag på tv och går upp och donar i huset. Hon somnar inte om ialla fall men är lugn när vi tar upp henne till väckarklockan. Vargtimmen blir senare och senare så det kanske ger sig om några dagar. Annars får jag vänta tills hon somnat (ev efter solfjäder om hon är ledsen) innan jag tar upp henne.
Vad tycker du om min plan? Låter det bra eller bör jag göra annorlunda?
Tack/Jana