Funderingar kring treo och ipren

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Funderingar kring treo och ipren

Inlägg av /LO »

Jag har klart för mig att när jag var gravid med Vera så fick man inte ta treo eller ipren de tre första månaderna.
Nu får man inte ta dem alls.

Jag äter int värktabletter ofta, men får ibland grym huvudvärk. Alvedon hjälper inte över huvud taget.

Hur har ni gjort? Hur farligt kan det vara med en tablett någon enstaka gång (max en i månaden).
Någon som vet varför de ändrat rekommendationerna?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Jag vet inte EXAKT varför men Ipren är ju ibuprofen och har en "antiinflammaorisk" effekt, vilket kanske inte är så bra för barnet tänker jag...

Treo är väl "aspirin/acetylsalicylsyra" om jag minns rätt och det har en "blodförtunnande" effekt och därmed kanske man är orolig för blödning eller om något händer och du måste föda eller så...

Jag hade "Panodil Zapp" när jag var gravid men åt det nästan aldrig. Men anledningen till att du förmodligen får hjäp av de andra är att de har en bevisad bättre effekt på t.ex migrän och liknande.

Inga råd, men tankar kring varför har du fått i alla fall.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Som jag har förstått det har man sett fler och fler indikatorer på att ffa Ipren har negativa effekter på graviditeten och framförallt den andra och tredje trimestern. Det är framförallt hjärtproblem, det verkar som att dessa båda preparat kan försvåra för ductus att stänga sig. Min "guru" på fosterskador och mediciner Professor Bengt Källén avråder, och det räcker för mig att avråda dig. Han är rätt känd för att bråka på läkemedelsbolagen att de SKA släppa mediciner till gravida annars nämligen... :shock:
http://www.janusinfo.se/imcms/servlet/G ... ta_id=7169
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ja och jag åkte in för extrem huvudvärk någon gång i v 20-25, de ville utesluta propp, havandeskapsfögiftning och annat elände.
När de gjort detta återstod migrän och jag fick Citodon utskrivet.
Hämtade jag inte ut.

Men faktum återstår, migräntabletter rekommenderas inte och när alvedon inte hjälper föredrar läkarexpertisen lillasyster till morfin hellre än till exempel Ipren.
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack för era svar!

10 dagar sedan sist. Känns rätt tätt faktiskt. Men eftermiddagen idag har inte varit rolig. Kände mig helt gråtfärdig, så ont har jag haft. :cry:

Jag har druckit en gigantisk kopp choklad (grädde, vatten, kakao och 10 gr 80%-ig chokladkaka). Och nu börjar det bli bättre. Förhoppningsvis så bra så att jag kan gå och lägga mig och sova.

Ska till BM imorgon. Ska fråga om råd. Det handlar ju om att ta en tablett kanske var 10:e dag och troligen inte så ofta, så att jag kan somna.

Gonatt!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
kattklo

Inlägg av kattklo »

Å! Jag gillar det där huvudvärksreceptet.
Ska jag prova nästa gång.
Grädde är guds gåva till mänskligheten.
:D

Hoppas du får något vettigt ur läkaren!

Kram kattklo
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Den där förfärliga huvudvärken hade jag också med Ed. Mellan vecka 16 och 19, typ. I vilken vecka är du nu? Jag kan bara trösta med att det går över... :(
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

hej!
Hoppar in här lite efter att ha läst vad ni disktuerat kring ipren. Man skall INTE under några omständigheter ta antiinflamatoriska tabletter under graviditeten, exakt hur farligt det faktiskt är, upplyser inte alla läkare om. Kroppen uppfattar fostret som något avvikande och den antiinflamatoriska effekten kan således stöta bort fostret. En rejäl kur ipren kan alltså vara som en abort :shock: :shock: :idea:

Ville bara upplysa vad en god vän och överläkare informerade mig om när jag var gravid.
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ser man på!
Bättre alltså och bli lite lullig av Citodon. :wink:
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Ja, citodon fick jag också utskrivet mot min förfärliga huvudvärk när jag var gravid. Men det enda jag tyckte hjälpte var att motionera i den utsträckning det är möjligt då.
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack för alla svar.
Tyvärr är det inte grav-relaterat utan jag har detta ganska ofta även annars. Skulle tro att det är migrän av något slag, även om jag inte får länga anfall. Det brukar börja framåt eftermiddagen och kan jag somna så brukar det gå över när jag har sovit på natten.
Men eftermiddagen brukar bli värre och värre och till slut ganska hemsk.
Ofta kan jag inte sitta upp.
Ofta kopplat till mens ogravid...

Jag har varit hos BM idag. De hade en läkartid på tisdag, men det gick inte. Hon skulle kolla om det räckte att hon beskrev min situation och pratade med honom. Hon ringer nästa fredag till mig.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"