standardmodellen från start?
standardmodellen från start?
Hej!
Jag har en dotter som snart är en månad gammal. (plus en pojke som är knappt tre). Jag har från dag ett försökt följa standardmodellen, det funkar hyfsat, men hon följer absolut inte mallen. Jag vet att det fortfarande är smekmånad men jag vill ändå höra om någon har några tips om hur man får i henne tillräckligt med mat på dagen och därmed får henne att sova i 2,5 timmar i streck.
Nu somnar hon efter en timme, omöjlig att hålla i liv, omöjlig att truga mer mat i, men sedan vaknar hon igen efter en timme och vill ha lite till.
På eftermiddagarna är hon ibland extremt vaken. I går var hon faktiskt vaken från klockan 13 till 23 på natten men hon skriker inte, hon är bara vaken. Under den tiden snuttade hon ganska mycket vilket fick till följd att jag inte hade någon mjölk när hon skulle sova. Då var hon uppenbart hungrig. Jag la henne tillslut vid mitt bröst men det är väldigt obekvämt för mig, jag vill att hon ska sova i sin vagn. Det gick inte att buffa henne, förmodligen för att hon var hungrig. Det här kanske rättar till sig när hon blivit äldre, vill inte ha någon nattklubb, eller kvällstrassel.
Efterlyser någon som också använt modellen från start och vill dela med sig av erfarenheter!! /Elin
Jag har en dotter som snart är en månad gammal. (plus en pojke som är knappt tre). Jag har från dag ett försökt följa standardmodellen, det funkar hyfsat, men hon följer absolut inte mallen. Jag vet att det fortfarande är smekmånad men jag vill ändå höra om någon har några tips om hur man får i henne tillräckligt med mat på dagen och därmed får henne att sova i 2,5 timmar i streck.
Nu somnar hon efter en timme, omöjlig att hålla i liv, omöjlig att truga mer mat i, men sedan vaknar hon igen efter en timme och vill ha lite till.
På eftermiddagarna är hon ibland extremt vaken. I går var hon faktiskt vaken från klockan 13 till 23 på natten men hon skriker inte, hon är bara vaken. Under den tiden snuttade hon ganska mycket vilket fick till följd att jag inte hade någon mjölk när hon skulle sova. Då var hon uppenbart hungrig. Jag la henne tillslut vid mitt bröst men det är väldigt obekvämt för mig, jag vill att hon ska sova i sin vagn. Det gick inte att buffa henne, förmodligen för att hon var hungrig. Det här kanske rättar till sig när hon blivit äldre, vill inte ha någon nattklubb, eller kvällstrassel.
Efterlyser någon som också använt modellen från start och vill dela med sig av erfarenheter!! /Elin
De tre första månaderna behöver hon få mat vid minsta pip för att stilla överlevnadsångesten. Efter smekmånaden kan du ta tag i och rätta upp tiderna med hjälp av standardmodellen. Att hon äter ofta på natten nu behöver inte betyda att hon kommer att trassla längre fram så mata på ett tag till

Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
-
father of sons
- Inlägg: 1369
- Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
- Ort: Stockholm
Självklart! För nära lunch för att dela med sig av så viktiga fakta
Och i så fall så är det ju bara att tuta och köra. Jag började ite så tidigt men någon annan kanske gjorde det och kan dela med sig. 
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Hej!
Jag använde standardmodellen från och med dag 3 då vi kom hem från bb.
Det fungerade bra. Han var vaken 1,5 timma och sov sedan 2-3timmar. När jag ammade brukade han ofta somna innan han hade ätit tillräckligt och det märkte jag genom att han vaknade nästan direkt om man la ner honom på rygg. Han fick då mer mat tills han var riktigt mätt.
När han vaknade ammade jag direkt från bröst 1, sedan bytte jag och gav från bröst 2. Jag var noga med att ha ett umgänge(ofta sjöng jag för honom) med honom då vi hade ögonkontakt han satt med ryggen mot mina ben.
Han brukade även få ligga på sin filt en stund(på mage) och titta på saker, vykort m.m. Han gillade även att ligga i gymmet en stund(kommer inte riktigt ihåg när det var men vet att jag stoppade undan gymmet innan han var två månader eftersom han inte gillade ryggläget). När ca. 1,5 timme hade gått ammade jag honom igen tills han somnade vid bröstet.
Han är nu snart 8 månader och sover 11 timmar/natt utan någon kur, så verktygen och standardmodellen har hjälpt oss mycket.
Hur ser tillvaron ut när hon är vaken? Berätta gärna mer om hur du gör.
Jag försökte tänka att varje vakenpass skulle innehålla rikligt med mat, byte, umgänge, ligga på filten/gymmet, social delaktighet(inte varje pass).
Kramar
Marie
Jag använde standardmodellen från och med dag 3 då vi kom hem från bb.
Det fungerade bra. Han var vaken 1,5 timma och sov sedan 2-3timmar. När jag ammade brukade han ofta somna innan han hade ätit tillräckligt och det märkte jag genom att han vaknade nästan direkt om man la ner honom på rygg. Han fick då mer mat tills han var riktigt mätt.
När han vaknade ammade jag direkt från bröst 1, sedan bytte jag och gav från bröst 2. Jag var noga med att ha ett umgänge(ofta sjöng jag för honom) med honom då vi hade ögonkontakt han satt med ryggen mot mina ben.
Han brukade även få ligga på sin filt en stund(på mage) och titta på saker, vykort m.m. Han gillade även att ligga i gymmet en stund(kommer inte riktigt ihåg när det var men vet att jag stoppade undan gymmet innan han var två månader eftersom han inte gillade ryggläget). När ca. 1,5 timme hade gått ammade jag honom igen tills han somnade vid bröstet.
Han är nu snart 8 månader och sover 11 timmar/natt utan någon kur, så verktygen och standardmodellen har hjälpt oss mycket.
Hur ser tillvaron ut när hon är vaken? Berätta gärna mer om hur du gör.
Jag försökte tänka att varje vakenpass skulle innehålla rikligt med mat, byte, umgänge, ligga på filten/gymmet, social delaktighet(inte varje pass).
Kramar
Marie
tack för svar!
Tack för ditt svar! För dig verkar som att modellen funkade "av sig själv". När hon vaknar ammar jag henne direkt, jag trugar och trugar men hon äter max i tio minuter. Sedan sjunger jag och låter henne titta på saker, hon får också ligga på mage eller rygg på golvet. När hon verkar blir trött efter en timme eller mer försöker jag ge henne mer mat men då vill hon inte ha utan somnar och är omöjlig att väcka. Det går att göra vad som helst med henne men hon vaknar inte. Då lägger jag henne i vagnen och sedan sover hon endast en timme, förmodligen eftersom hon är hungrig. Hela problemet ligger förmodligen i att jag inte får i henne tillräckligt med mat. Men det är ju smekmånad men enligt Anna så ska gdet ju fungera ungefär som för dig från början.
Vad tror du? Hur ska jag få i henne mer mat, att kittla på kinden och kittla i handflatan hjälper inte... Elin
Vad tror du? Hur ska jag få i henne mer mat, att kittla på kinden och kittla i handflatan hjälper inte... Elin
Hej!
Det låter som om problemet är att hon inte får i sig tillräckligt mycket mat och därför vaknar och är hungrig. Jag har försökt tänka tillbaka lite hur jag gjorde men man glömmer snabbt tiden går så fort. Snart är hon så "stor" att hon inte kommer att sova på samma sätt. Hon kommer gå att väcka på ett annat sätt. Första månaden kunde han somna hur och var som helst och var omöjlig att väcka(undantaget var om man la honom på rygg när han inte var tillräckligt mätt). Detta försvann strax efter en månad och det blir då lite lättare att se till att barnet får i sig mer.
Prova att ge henne så mycket som möjligt från ena bröstet direkt när hon vaknar. När det inte går att få i henne mer så ta en liten paus med byte och umgänge för att sedan ge henne från andra bröstet. Det får dock inte vara för lång tid mellan b1 och b2 för då somnar hon förmodligen. Efter detta så är det umgänge, socialdelaktighet, lek på filten som gäller. Slutligen innan hon ska sova så trugar du ordentligt för att hon ska få i sig lite till. Slutar hon suga när hon blundar? Min son sög samtidigt som han blundade.
Om man trycker i handen stimuleras sugreflexen det fungerade på min pojke.
Min son vägrade tidigt att sova på rygg. Han fäktade som en galning och fick ingen ro, så det var magläge för honom redan efter någon vecka. Då fick han ro att sova längre pass.
Sover din dotter på mage?
Jag tycker att det låter som om du gör ett jättebra arbete!
Kramar
Marie
Det låter som om problemet är att hon inte får i sig tillräckligt mycket mat och därför vaknar och är hungrig. Jag har försökt tänka tillbaka lite hur jag gjorde men man glömmer snabbt tiden går så fort. Snart är hon så "stor" att hon inte kommer att sova på samma sätt. Hon kommer gå att väcka på ett annat sätt. Första månaden kunde han somna hur och var som helst och var omöjlig att väcka(undantaget var om man la honom på rygg när han inte var tillräckligt mätt). Detta försvann strax efter en månad och det blir då lite lättare att se till att barnet får i sig mer.
Prova att ge henne så mycket som möjligt från ena bröstet direkt när hon vaknar. När det inte går att få i henne mer så ta en liten paus med byte och umgänge för att sedan ge henne från andra bröstet. Det får dock inte vara för lång tid mellan b1 och b2 för då somnar hon förmodligen. Efter detta så är det umgänge, socialdelaktighet, lek på filten som gäller. Slutligen innan hon ska sova så trugar du ordentligt för att hon ska få i sig lite till. Slutar hon suga när hon blundar? Min son sög samtidigt som han blundade.
Om man trycker i handen stimuleras sugreflexen det fungerade på min pojke.
Min son vägrade tidigt att sova på rygg. Han fäktade som en galning och fick ingen ro, så det var magläge för honom redan efter någon vecka. Då fick han ro att sova längre pass.
Sover din dotter på mage?
Jag tycker att det låter som om du gör ett jättebra arbete!
Kramar
Marie
Hej Elin,
Jag instämmer med Marie. Ge mat direkt och sedan byte som följs av mera mat. När de är för trötta vill de inte äta utan bara sova. Leo ville även ha en liten ensamtid då han låg och filosoferade innan han ville ha den sista slurken för att somna då han var pytteliten.
Sedan skrev jag upp alla tider då han sov, åt, låg på filten, socialdelaktighet mm. Då fick jag ett hum om hur han ville ha sina dagar och när det var dags för att börja på allvar så visste jag redan när han ville sova och hur länge ungefär. Jag kollade på kul för några dagar sedan i boken och han har på ett ungefär kvar sina tider från när schemat satte sig. Han ville alltid sova minst 2 timmar mitt på dagen och det passade bra in när min dotter sov sin middag också.
/Gun
Jag instämmer med Marie. Ge mat direkt och sedan byte som följs av mera mat. När de är för trötta vill de inte äta utan bara sova. Leo ville även ha en liten ensamtid då han låg och filosoferade innan han ville ha den sista slurken för att somna då han var pytteliten.
Sedan skrev jag upp alla tider då han sov, åt, låg på filten, socialdelaktighet mm. Då fick jag ett hum om hur han ville ha sina dagar och när det var dags för att börja på allvar så visste jag redan när han ville sova och hur länge ungefär. Jag kollade på kul för några dagar sedan i boken och han har på ett ungefär kvar sina tider från när schemat satte sig. Han ville alltid sova minst 2 timmar mitt på dagen och det passade bra in när min dotter sov sin middag också.
/Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft
.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
- Inlägg: 15366
- Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
- Ort: Gastsjön
Ligga på golvet och leka tycker jag du ska låta avsluta "målet". Hon blir en månad nu och kan somna själv; måste inte sövas med knockoutslurk. Envisas däremot med att ge bröst 1 två gånger och bröst 2 efter umgänget, så som står beskrivet, helst i två omgångar det också.
Det är inte så att hon "vill" eller inte vill. Hon känner sig inte superhungrig när den första hungern stillas och måste få kläm på behaget med förebyggande påfyllning (dessert). Till det krävs att du trugar, och det ska göras glatt
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
standardmodell - knockout
Hi Anna å alla andra!
Vår lillkille är nu snart 5 veckor. Vi kör på med standardmodellen. Han är nu oftast vaken 2 timmar under ett mål. Problemet är det att han somnar inte utan knockoutslurk. Först äter han närmare 45 min ur bröst 1, sen har vi byte + umgänge + delaktighet. Dags för påfyllning ur flaska. Då kan han äta 45 min till. Då har han varit uppe snart 2 timmar och sover därmed djupt efter påfyllniningen. Vi har alltså inte lyckats få till stånd något "ligga på filten" efter målet. Hur får vi honom att somna utan knockoutare.
En annan sak. Hur länge kan man ta upp dem ur sängen om detr blir protester och ge lite påfyllning. När börjar vargen komma...
Vår lillkille är nu snart 5 veckor. Vi kör på med standardmodellen. Han är nu oftast vaken 2 timmar under ett mål. Problemet är det att han somnar inte utan knockoutslurk. Först äter han närmare 45 min ur bröst 1, sen har vi byte + umgänge + delaktighet. Dags för påfyllning ur flaska. Då kan han äta 45 min till. Då har han varit uppe snart 2 timmar och sover därmed djupt efter påfyllniningen. Vi har alltså inte lyckats få till stånd något "ligga på filten" efter målet. Hur får vi honom att somna utan knockoutare.
En annan sak. Hur länge kan man ta upp dem ur sängen om detr blir protester och ge lite påfyllning. När börjar vargen komma...