Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jojo... det går att dubblera mig! :P Hon heter Sofia Billing. :heart:

Här nu på morgonen har jag bevittnat en liten rulta på 14 månader som försöker bära FYRA runda små värmeljus i sina knubbiga små, samtidigt som hon försöker stå stadigt OCH promenera runt ett soffbord... :shock:

Man behöver ha båda händerna till att hålla i ljusen, de vackra. :x

Man behöver ha båda händerna till att stödja sig mot soffbordet. :x

Och det GÅR ju bara inte! :x

Man tappar ljus . det båla, den finaste. Och får ett raserianfall värd alla gamla bibliska gudar och mitt emellan svordomarna hör jag något om "tippui" och "mammaäiti" och så mera svordomar.

Slutligen försöker hon balansera med magen mot bordet ifall det skulle gå, och ÄNDÅ ramlar de förbenade ljusen ur händerna. :evil: Nu följer ett riktigt Päiviskt raserianfall - med knutna nävar och illsparkande på soffan och mattan och skrik och panik - som att se sig själv i en spegel. :shock: :heart:

Jag fick gå och hicka in i ett annat rum. Inte snällt att stå bredvid och skratta när någon annan upplever ljus- och bordskriser.

"TIPPUI" :evil: "mammaäiti...!" "TIPPUI"... :!:

:heart:

Bibliska gubbar?

Vem tar vi?

Paulus?
Gäst

Inlägg av Gäst »

... och jag skrattade NATURLIGTVIS inte åt henne, utan åt att hon var så lik mig i sin "rättmättiga vrede" :roll: och över att vi är sååååååå lika!

AnnaO - jag tycker också det är jättespännande att läsa om hur det är att vara Vittne idag! :) Jag tycker mig se en förändring mot när vi var små och man sprang på Vittnen - eller så är det bara jag..? (Tyckte det var så mycket domedagssnack på det glada åttiotalet... :wink: )
Jannika

Inlägg av Jannika »

JAAA! Paulus! Visst var det han som tyckte att kvinnorna skulle tiga? Vad säger du om Paulus, AnnaO? Din version vill jag OCKSÅ höra. Mer Bibeln åt folket! :D

Päivi, jag antar att du inte lånar ut Sofia va? Hur som helst besitter hon än så länge bara ditt humör och inte dina kunskaper. Eller? Så jag kan vänta med att låna hem henne tills hon växt på sig lite isf. :lol:

kiki, jag tycker inte du verkar vara ett dugg humorbefriad. Var har du fått den konstiga uppfattningen ifrån? Är det Jante? :lol: Och hur mår Mio nuförtiden?

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Paulus! :)

Det första som jag alltid kommer att tänka på när jag hör hans namn är poeten Paulus. :heart: Hur många gånger har inte det vackra stycket ur första korinthierbrevets 13;e kapitel om kärlekens kraft rört mig till tårar?

"Kärleken är tålmodig och god..." :heart:

För den poesin kan jag förlåta honom mycket -bland annat detta att han innerligt trodde att kvinnan hade sitt ursprung i mannen (Gud skapade Ewa ur Adams lårben) medan mannen had sitt ursprung som Guds avbild. :roll: Därför var det logiskt för honom att se mannen som kvinnans överhuvud precis som Gud är kristus "huvud". Vad skall man göra med en människas fulla fasta tro :?: Bestraffa honom :?: Glömma allt vackert han har sagt :?: Eller ta det som får hjärtat att sjunga och förlåta honom resten.

Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst.
Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen.
Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.
Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre och störst av dem är kärleken.

:heart:

Vi börjar där, tror jag! :) Nu skall jag ta upp gosse!
K-ina

Inlägg av K-ina »

Päivi!
Jag hör till dem som lätt väljer att förlåta Paulus för en massa dumheter... Helt enkelt inte läsa de dumma raderna utan bara fokusera på kärleken...

Måste bara slänga iväg en liten bön till dig och Sofia! Detta grubblade jag över som barn:

Det går en ängel runt vårt hus
han bär TVÅ förgyllda ljus
och i sin hand han bär en bok
nu somnar vi i Jesu namn.

Jag antar att orginalbönen inte var så - men så här hade jag uppfattat den och så här bad jag... Och det enda som kom ur den bönen var ett totalt kaos i lilla hjärnan. TVÅ ljus och en bok - troligtvis en tuuuung bibel... Ljus som dessutom säkert också brann... HUR I SJÄLVASTE - - - KLARAR ÄNGELN DET??????

:lol: :?: :idea: Änglarna kanske är finskor? Med en massa sisu? Och hett temperament???? :wink:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gablex

Inlägg av Gablex »

K-ina, den bönen känner jag också igen, fast jag läste den så här som barn

Det går en ängel runt vårt hus
Han håller två förgyllda ljus
Han har en bok uti sin famn
Nu somnar vi i Jesu namn

Jag måste erkänna att jag aldrig funderade över
1. hur han lyckades bära alltihop, jag antog nog att ljusen satt i en ljusstake och att boken kanske låg i en liten väska
2. huruvida ängeln var finska eller ej :lol: :lol: :lol:

Nu ska jag gå & äta tårta! Fördelen med att vara på en ganska stor arbetsplats med ganska hög personalomsättning är att det är ganska mycket tårta. Fast det är ju förödande för Projektet... :oops: :lol: :wink:
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
K-ina

Inlägg av K-ina »

Din ängel hade ett mycket enklare jobb! Det där med ljusstake gör ju nästan allt litet fööör enkelt! :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
kiki

Inlägg av kiki »

kiki, jag tycker inte du verkar vara ett dugg humorbefriad. Var har du fått den konstiga uppfattningen ifrån? Är det Jante? Och hur mår Mio nuförtiden?
Jannika, TACK, men det var så att maken och jag fick IG i skrattet till godnattet av AW :lol: :lol: :lol: när hon var här och styrde upp oss på trettonhelgen. Vi är otroligt tråkiga faktiskt :cry: det växer nästan mossa på både mig och maken :shock: men han glänser ibland när han hör något roligt på tv t.ex något skojsigt från 70-talet :? själv skrattar jag nästan bara med min systerson som är 21 år och otroligt rolig. däremot är jag en glading men skrattar inte ofta så där hjärtligt och det har väl Mio ärvt.

Annars mår Mio som en prinsessa, sen Anna var här har hon sovit varje natt utan uppvak, en sprucken trummhinna, 6 dagar med 39.6 i feber, inatt hostade hon hårt i 30 minuter, utan att behöva hjälp. Det är som magi faktiskt. Nu var hon ju en SS även innan men inte så här SS. Igår skulle hon gå och sova 15 minuter tidigare (Logistikproblem, vi är ju "BARA" 3 vuxna på en unge) och då reser hon sig och vinkar till MoraTräsk och går mot sängen, varpå storsonen undrar -va, vill hon sova :?: Han får utan protester lägga henne tillrätta och solfjädra kort innan vi går ut, sen är det tvär tyst (förutom hostningen) till 07.10, då maken väcker, helt otroligt, det är härligt att vara mamma.

För att "förytliga" (finns det ett sånt ord?) den här djupa tråden ytterligare lite så kan jag meddela att vi köpt en begagnad skinnhörnsoffa för 2000:- idag, så äntligen kan hela familjen sitta tillsamman i tv-rummet. :D

kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Gäst

Inlägg av Gäst »

K-ina och Gablex! Vilken vacker dikt! Änglen kanske har en sån där gammaldax pendelgrej som man ser att rättvisans gudinna har - ni vet hon med ögonbindeln :?: Och i den finns det två ljus... 8) Jag ser liksom för mig en sån där lite "altarboy" som går efter prästen med ett rökelseägg eller vad det heter som han svingar fram och tillbaka...

JAja! :lol:

Paulus!

Nu är jag liiite på tunn is här men jag hoppas att jag blir tillrättad ifall det är fel: :roll:

De allra första "missionärerna" omvände enbart judar till kristendomen - detta eg innan kristendomen ens kallade sig för "kristendomen". Guds allomfattande kärlek sträckte sig inte till hedningar, utan ville en icke-jude konvertera till den nya religionen fick han först gå och bli jude - jag skulle tro med omskärelse och allt! :shock:

Detta ändrade Paulus på då han började missionera hos ALLA - judar som hedningar. :o En rätt så radikal omvändning för killen från Tarsus som faktiskt brukade förfölja de tidiga anhängarna till Kristus! :shock: Han gjorde heller ingen skillnad på slavar och fria - en stooor skillnad i synsätt på slavarnas "medmänsklighet" för hans samtida... :roll:

När väl Saulus/Paulus hade mött Kristus och blivit omvänd hade han som målsättning att omvända HELA den gamla världen! Så därav då alla hans många resor.

Paulus började alltid sin predikan i en synagoga - utan att på minsta vis dölja att hans målsättning var att omvända även ickejudar. Det ni... 8) Detta i sin tur ledde till att man snart höll ett möte i Jerusalem där man började prata om ett vidare missionerande bland icke-judar.

Det här var en svår fråga - det fanns de som tyckte att ifall man skall alls kunna bli kristen måste man först bli åtminstone proselytt - dvs hålla Mose lag även om man nu kanske inte går så långt som att man omskär sig. :roll:

Paulus anses vara den som har skapat kristendomen sådan som vi känner den idag. Han lär ha varit övetygad om att Jesus hade ersatt Toran som Guds främste uppenbarelse av sig själv för världen. Däremot trodde han inte att Jesus var någon inkarnation av Gud. Till detta var han alltför judisk.

I det som vi ser skrivet i nya testamentet hävdar ju Jesus att hans förmågor inte är exklusivt till för honom. (Varför är ni förvånade? Detta och mer där till skall även ni göra - eller hur det nu var, direkta citat är inte min grej. :roll: ) Och Paulus driver detta vidare i ett försök att förklara att Jesus var den första människan i någon slags ny mänsklighet - en där vi alla kan göra under, tala i tungor och hela folk - mirakel som också hände inom de första församlingarna!

Allt detta plus alla de brev som han skrev till de unga församlingarna som började slå rot i hans fotspår gör ju att han har ett arv som heter duga! :)

Så värst mycket mera vet jag egentligen inte - jag tycker att andra källor förutom bibeln ÄR lite sparsamma om Paulus som person - de koncentrerar sig mera på de brev han skrev - vilket så klart säger en del om personen också - men framför allt om den tidiga kristna kyrkan. :)

Fler röster..?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo en sak till!

De första gudstjänsterna såg ju liiite annorlunda ut mot våra idag - det var stojiga sammankomster med festlighet och dans och allt! :) Jag undrar ibland om inte den mer avslappnade stämningen kunde ha varit en bidragande faktor till att det hände fler och mer mirakler på den tiden då kristendomen var ung och lite galen...? 8)
Jannika

Inlägg av Jannika »

AH! Jag älskar den här tråden! :lol:
kiki skrev:Jannika, TACK, men det var så att maken och jag fick IG i skrattet till godnattet av AW när hon var här och styrde upp oss på trettonhelgen. Vi är otroligt tråkiga faktiskt det växer nästan mossa på både mig och maken men han glänser ibland när han hör något roligt på tv t.ex något skojsigt från 70-talet själv skrattar jag nästan bara med min systerson som är 21 år och otroligt rolig.
Jag tycker du är jätterolig, jag. Men IG? Jag visste inte ens att Anna delade ut betyg i de olika verktygen? Undrar vad jag skulle få i buffning? Jag är hopplöst kass på det från start så du kan ju tänka dig mig, höggravid (inte egentligen men jag såg ut som om jag var det) i Gastsjön framåtböjd (typ) för att buffa en liten Tim som inte alls ville bli buffad, han ville sova. :roll: Ja vad ska man säga? Rätt IG.

Min darling har så dålig humor att jag brukar skratta åt att han skrattar åt så totalt o-roliga och nördiga saker. Vilket han vet att jag tycker så han försöker skratta i smyg vilket gör honom ännu mer skrattig. Och mig. Welcome to the nördo family!

Och grattis till den ytliga skinnsoffan! Samt SSS! (supersäker sovare)

Tack Päivi! Jag tycker det är så härligt att bli underhållen OCH utbildad samtidigt. Av mig får du högsta betyg i pedagogik. Men jag undrar hur det kan komma sig att under allt tjo och tjim då i begynnelsen med tungor som talade och mirakulösa ting som hände skulle alla kvinnor sitta och tiga? Eller fick de tjimma fysiskt men inte verbalt tro? :roll:
Päivi skrev:Jag ser liksom för mig en sån där lite "altarboy" som går efter prästen med ett rökelseägg eller vad det heter som han svingar fram och tillbaka...
Apropå det har jag varit på ett grekisk-ortodoxt dop. DÄR kan vi snacka doppa! Hela ungen naken tre gånger. RÄTT sur bebis. Högst förståeligt. Innan det drev de ut djävulen. :shock: Mycket rökelse, korstecken och hymnmummel på grekiska. Intressant och hrm... annorlunda. Där fanns iaf flera såna ägg. De är coola!

Äsch då Gablex, ingen fara! Nu är det väl snart slutspurt för Projektet, eller? Uppdatera! Blir det party? Är vi bjudna? Kommer prinsen bjuda på sju sorter och dansa all night long?

Kram alla nattugglor, nu ska jag pussa på min darling som kommit hem.

Jannika
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Päivi skrev:
:shock: :-s har folk egna finskor... i pluralis... :-k jaja... :roll:

JAHA! :D finskor! #-o :lol:

:roll:
Det tog ett par omläsningar men sedan fattade även jag :lol: !

Sen kan jag fortsätta med din liiite tunna is :wink:

Det var inte Paulus som började missionera för ickejudar utan Petrus.
Han fick en syn med ett vitt lakan med orent kött, alltså sånt kött som inte judar åt, och så sa Gud till honom att äta det. Efter det blev han ledd till Cornelius, en romare, som han vittnade för.

Medan Petrus antagligen for mot Babylon så reste Paulus i Mindre Asien.

Det var det det!
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det var det... den första, bland de första... :-k tack, Anna!

/Finskon 8)
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Jannika skrev:

Du skrev att man inte föds till vittne. Hur kom du själv att välja den vägen? (Du behöver inte svara om du inte vill).
:D Jo, jag vill gärna svara...

Jag är alltså uppvuxen som Vittne, vi är tre döttrar.
Min mamma är också uppvuxen som Vittne också men bara av hennes pappa. Min pappa blev vittne i slutet av 50-talet.
Saken är den att Bibeln inte förespråkar barndop, så döper inte vi våra barn.
Dopet är/var till för att visa att man tagit ett beslut att göra Guds vilja och visa att man är en Jesu lärjunge. Detta kan inte ett spädbarn göra och de första kristn döpte inte sina barn utan det började kyrkan med flera hundra år efter Jesu död.

Det var därför jag skrev att man inte föds till ett Jehovas Vittne, utan man tar sitt beslut när man är gammal nog. Jag var 13 år när jag bestämde mig för att döpa mig.
Min lillasyster har fortfarande inte döpt sig och lever inte som ett Vittne heller och hon blir 30 i år.

Min mans mamma blev vittne har han var ca 15, men han valde inte att bli ett vittne själv förrän han var 23.
Inget av hans 3 syskon är vittnen.

Nu som mamma själv, är det klart att jag uppfostrar mina barn på det sätt jag själv kan stå för och tror på, något annat funkar ju inte, men de måste ta sitt eget beslut såsmåningom.

Så ligger det till :D
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Jag kan berätta lite vad Bibeln säger om Paulus men jag måste först översätta det från spanska och just nu är jag lite grynig i huvve :roll:

Återkommer i morgon...
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"