K-ina och Gablex! Vilken vacker dikt! Änglen kanske har en sån där gammaldax pendelgrej som man ser att rättvisans gudinna har - ni vet hon med ögonbindeln

Och i den finns det två ljus... 8) Jag ser liksom för mig en sån där lite "altarboy" som går efter prästen med ett rökelseägg eller vad det heter som han svingar fram och tillbaka...
JAja!
Paulus!
Nu är jag liiite på tunn is här men jag hoppas att jag blir tillrättad ifall det är fel:
De allra första "missionärerna" omvände enbart judar till kristendomen - detta eg innan kristendomen ens kallade sig för "kristendomen". Guds allomfattande kärlek sträckte sig inte till hedningar, utan ville en icke-jude konvertera till den nya religionen fick han först gå och bli jude - jag skulle tro med omskärelse och allt!
Detta ändrade Paulus på då han började missionera hos ALLA - judar som hedningar.

En rätt så radikal omvändning för killen från Tarsus som faktiskt brukade förfölja de tidiga anhängarna till Kristus!

Han gjorde heller ingen skillnad på slavar och fria - en stooor skillnad i synsätt på slavarnas "medmänsklighet" för hans samtida...
När väl Saulus/Paulus hade mött Kristus och blivit omvänd hade han som målsättning att omvända HELA den gamla världen! Så därav då alla hans många resor.
Paulus började alltid sin predikan i en synagoga - utan att på minsta vis dölja att hans målsättning var att omvända även ickejudar. Det ni... 8) Detta i sin tur ledde till att man snart höll ett möte i Jerusalem där man började prata om ett vidare missionerande bland icke-judar.
Det här var en svår fråga - det fanns de som tyckte att ifall man skall alls kunna bli kristen måste man först bli åtminstone proselytt - dvs hålla Mose lag även om man nu kanske inte går så långt som att man omskär sig.
Paulus anses vara den som har skapat kristendomen sådan som vi känner den idag. Han lär ha varit övetygad om att Jesus hade ersatt Toran som Guds främste uppenbarelse av sig själv för världen. Däremot trodde han
inte att Jesus var någon inkarnation av Gud. Till detta var han alltför judisk.
I det som vi ser skrivet i nya testamentet hävdar ju Jesus att hans förmågor inte är exklusivt till för honom. (Varför är ni förvånade? Detta och mer där till skall även ni göra - eller hur det nu var, direkta citat är inte min grej.

) Och Paulus driver detta vidare i ett försök att förklara att Jesus var den första människan i någon slags ny mänsklighet - en där vi alla kan göra under, tala i tungor och hela folk - mirakel som också hände inom de första församlingarna!
Allt detta plus alla de brev som han skrev till de unga församlingarna som började slå rot i hans fotspår gör ju att han har ett arv som heter duga!
Så värst mycket mera vet jag egentligen inte - jag tycker att andra källor förutom bibeln ÄR lite sparsamma om Paulus som person - de koncentrerar sig mera på de brev han skrev - vilket så klart säger en del om personen också - men framför allt om den tidiga kristna kyrkan.
Fler röster..?