Lugnet lägrar sig över Höllviken. Efter röjning i hemmet sätter jag sätter på vattenkokaren för att sjunka ner i soffan med en kopp te…upptäcker då att alla tepåsarna ligger ”inknödda” (Göteborgare…) i sin lilla låda – alla utan etikett. 8) För er med barn 1 ½ års åldern kan jag bara säga grattis…och sov gott. Alla borde ha en sådan…vilken liten glädjespridare. Och sådan koll på livet så liten man ändå är. Men allt utforskas i rasande tempo och när man nu redan vet allt så vill man förstås gå sin egen väg.
Trött som en gris är jag efter en heldag som startar 06.00…men SÅ lycklig. Svängningarna är dock kraftiga här hemma just nu. Från högsta topp till djupaste botten är sinnet hos en rar snart 9-åring. Jag citerar i Annas ålderskapitel ”sökaren – sjuk av oro”. Och med minnet kvar från den åldern så frågar jag mig – varför måste hon också behöva gå igenom detta. Kommer ni ihåg?
Så lycklig men matt måste jag ju ge vissa glädjescenarion och tips till er som blivit vuxna och glömt glädjen med ägg, kladd och bus…som jag alldeles nyss hade gjort.
Frukost
Lillan har en ny passion – ÄGG. Vet inte vad det är som lockar för äter på dem gör hon bara lite. Men varje dag börjar med att hon stormar ut i köket och skriker ”G” (ägg alltså). När äggen tas fram (på helgerna, de andra dagarna sover de eller är slut 8) ) så pussar hon dem, kramar dem och står sedan tålmodigt och väntar på att vattnet kokar upp för att sedan titta när de kokar och hela tiden dansa ”äggdansen”. Fungerar så att man stampar som bara den och skriker GGGGG oavbrutet tills de är klara. Sedan ser man snabbt till att alla sätter sig vid bordet så man i tur och ordning får knäcka och skala allas.
För övrigt är frukostarna ganska intressanta. Den lilla har ätit klart innan vi andra har satt sig. Älskar att gå till bords men fort ska det gå. Just nu har hon kommit på att det är coolt att lägga fil och flingor i handen och trycka in. Vi låtsas förstås som ingenting - är väl ändå helt normalt att göra så... eller hur
Förmiddag
Var och handlade och gick in i en klädaffär på vägen. Jag tittade på ett linne. Lillan slet det ur händerna på mig och gick till kassan med det. OK, tänkte jag. Tar det på öppet köp. Väl hemma var det sovdags men när hon vaknade så hittade hon påsen direkt. Tog fram linnet, tog på sig det och gick med bestämda steg till kökslåda nummer två, tog fram saxen och skulle klippa bort prislappen!!!! Va? Jag trodde inte ens hon nådde dit och än mindre visste vart saxen var. Och lappen? Det är ju inte precis som vi har nya kläder varje dag?
Lunch
Storasyster hämtas i skolan. Oron borta och glädje med fniss framme. Den lilla kliver in i skolsalen och fångas genast upp av alla barnen som tar hand om henne. 45 minuter senare kommer vi iväg…
Eftermiddag
Besök på plantskola för tips om plantering. Lilla dottern leker mullvad i rabatterna och stora dottern uppmuntrar. 8)
Gymnastiklektion för stora dottern där jag är hjälpledare. Hjälpen idag gick ut på att hålla den lilla dottern inne i gymnastikhallen samt från att ramla ner från plintarna som så praktiskt är utplacerade bara för hennes skull…
Kväll
Sen tid för provtagning hos doktorn…två små raringar med som håller mamma i handen. Sötnosar.
Två godingar i säng…hur söta är de inte när de sover?