Vad ör jag nu?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sleepless

Vad ör jag nu?

Inlägg av Sleepless »

Hej goaste annawahlgrenanhängare,

behöver lite hjälp.
Har en 9 månaders kille, som vi kurade direkt efter nyår. Gick superbra. Följde kuren exakt. Målet var 19-06.30. Han har i princip aldrig sovit till 06.30 så vi kunde väcka honom, däremot kunde vi gå in när han tillfälligt tystnade. vissa nätter fick vi påminna från 04.00 och framåt. Sen vaknar han konstant ca 6 varje dag så här har jag tyvärr gett med mig. Det är helt ok. 19-06 är ok.

Men nu plötsligt är det inte bra längre. Han vaknar flera ggr från sen kväll. Typ i natt; ca 22, ca 01, ca 03, ca 05 osv. Vid 22 gjorde jag inget, vid 01 däremot höll han på att skrika upp sig ordentligt så då ramsade jag, samma vid 3 osv.

Det jag behöver hjälp med är vad jag ska göra med alla ramsorna på natten ?
HUr blir jag av med dem ?

Tack för att ni finns !

Sleepless :wink:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och Välkommen! :lol:

Var det bara igår natt han vaknade så frekvent eller är det så varje natt? Var det en engångs förteelse så ska man inte lägga på för stora växlar, vi sover ju också sämre vissa nätter av olika orsaker. MEN morgnarna däremot, mot det är jag Elles finfina tips:

1)Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Sedan kan jag passa på och göra en liten kol:

*Är det KOLSVART i rummet?

*Är det svalt i rummet?

*Hur är det med utevistelse?

*Hur är matintaget?

* Socialdelaktighet/Ensamlek?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Sleepless

Hej igen

Inlägg av Sleepless »

Tack Malin för snabbt svar !

Nja, detta är liksom en pågående grej sen kanske 7-10 dagar, det här vakna 3-5 ggr per natt. Men det kanske bara är att ramsa varje och hålla ut eller ?

Morgonen, från 4 kommer jag nog att köra på nr 1, pangramsa och sen öronproppar. Sen väckning kl 6 som sagt.

Men det andra är bara att hålla ut eller ?

Lisa
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Dom nattliga uppvaken menar jag snarare att du inte ska ramsa alls, han får sköta sitt uppvak själv så långt det går, OM han BER om hjälp, då kan du ramsa. Håller man på att ramsa en massa på natten så visar du i handling att det VISST händer saker på natten, och det du vill säga är ju att på natten händer INGENTING!

Men välj en morgon strategi så kommer även det att ge med sig.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"