förtrots och sömnen

Skriv svar
conny

förtrots och sömnen

Inlägg av conny »

Hej igen!
Sedan mitt senaste inlägg om sömnfnurror (Victor var ungefär ett år) har vi haft fred och frojd här hemma, tack ska ni alla ha som hjälpte till!
Men nu har förtrotsen kommit till oss antar jag, och har ställt till en rad problem/frågor på min sida.
Victor är mycket klängig just nu, väldigt mammig, men också pappig. Pappa hade t.ex. ledig i en vecka och de gjorde mycket tillsammans, Victor njöt av samvaron med Pappa. Sista semesterdagen sov Pappan över på något annat ställe. Victor vaknade i natten och gråt. Detta har inte hänt på 4 månader.
Sedan Pappa får jobba igen är Victor ännu klänigare och de senaste två nätterna låg han vaken i två timmar varje natt. Vi ramsade vid första pip och gjorde sedan inget. Det var inget gråt, mer en låt som om han ville nästan börja gråta, men gjorde inte det. Därför tyckte vi att det var okej. Men efter en timme tyckte jag att han hade lagt vaken långt nog. Jag gick in och la tillrätta honom. Han lugnade sig först men efter en kvart började han om. Vi väntade till och gjorde igenting. Efter en timme till sa Pappan ramsan. Då utbröt han i storgråt men lugnade sig själv efter någon minut. Men vaken var han ändå. Efter en halvtimme till gick Pappan in och la tillrätta och då somnade han om igen.
Det var första gången att vi gick in till honom, bara för att det hela varade så långt. Var det fel?
I natt kom en ännu värre fortsättningen: Victor vaknade 3 gånger och en gång grät han i två timmar. Vi jobbade med ramsan men den tog inte. Han blev bara arg. Till sist, dvs. efter två timmars gråt gick vi in och la tillrätta. Han lugnade sig genast.
Hur kan vi hantera denna situation bättre?
Jag vet att det är fel att gå in till honom, men jag har väldigt svårt låter honom skrika och gråta och ropa efter Mamma och Pappa i en så pass lång tid (om han ropade Mamma eller Pappa då svarade vi alltid genast med ramsan, men som sagt, han blev arg).
Han har sovit så fint tills för en vecka sedan, det kom alldelels plötsligt och jag tror att det hänger ihop med förtrotsen (har även läst den klistrade tråden och det är bra att veta var detta kommer ifrån, MEN hur göra om han inte lugnar sig?)
Tack för hjälpen i förväg!
Conny
Mamma till lille Victor, född 2006-07-19
och lilla Franziska, född 2009-06-12
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig conny! Va roligt att höra att det har fungerat bra sedan sist, jag minns ännu din tråd som du hade när lilleman blivit ett år :D

Jo det är inte alls ovanligt att det uppkommer sådana här frågesessioner nattetid under förtrotsen. Och det bästa är att det är övergående :wink: Jag skulle helt enkelt göra så här: vid första ansats till skrik eller rop - pangramsa. Sedan INGENTING. Svara inte med ramsa om han ropar på er, då blir det underhållning. Ni ska bara ingripa om han blir riktigt ledsen eller olycklig, då ramsar ni igen. Vi har haft ordentliga utbrott nattetid här också (trots antar jag) och efter att vi provat några alternativ insåg vi att det bästa var att pangramsa och sedan ignorera. Hon kunde vråla i en timme så rutorna skallrade, men hon var aldrig ledsen. Det tog kanske ett par veckor innan dessa långa vrålutbrott avtog. De var ju inte så roliga eftersom ingen brydde sig :wink:

Så fastän ni får nog när han legat vaken länge, så försök tygla er. Jag låg och kokade av ilska i min säng då Saga vrålade som en tokig, och jag fick verkligen kämpa för att inte rusa upp och riva upp dörren till hennes rum och vråla tillbaka att NU FÅR DU VARA TYST. :lol: Tror faktiskt att jag gjorde det någon gång till och med :oops: Med föga effekt kan tilläggas...

Berätta gärna hur det går!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
conny

Inlägg av conny »

Hej Torsmamma och Sagalinda!
Tack för era snabba svar! Det är så fantastiskt att kunna skriva i det här forumet om det finns problem med sömnen och att det finns andra kloka mammor som kan hjälpa till! Tack ska ni båda ha! (Jag är dessutom fadder till en liten pojke som snart blir tre år - han har aldrig sovit hela natten! Har berättat för mamman att det finns Anna Wahlgren, men hon har sina ega åsikter och tänker inte ändra på saker och ting ..., jag är så tacksam att jag och hela familjen får sova om nätterna, mestadels :) )
I natt så jag ramsan en gång och sedan inget. Victor lugnade sig efter en halv timme, ett framsteg i alla fall!
Conny
conny

Inlägg av conny »

Hej Sagalinda,
vill bara berätta hur det gick de senaste dagarna. :D Tror att det värsta är över nu. :D Vi gjorde som du föreslog och natten fredag på lördag vaknade han en gång vid 22.30, jag ramsade en gång och han tystnade efter någon minut. Natten därefter vaknade han vid samma tid och tystnade efter ramsan. Han vaknade till då mamma och pappa gick och läggde sig, men tystnade genast efter ramsan. Den här natten var det så att han knappt vaknade på riktigt och han tystnade utan att jag fick ramsa. :D
Det är fantastiskt. Som alltid har ni hjälpt mig att återvinna attityden och det är ju det som utgör om det funkar med ramsan eller inte.
Tack för det :!: :D :heart:
Conny
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:heart: :thumbsup: :heart:

Ni är toppen!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn