Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Ojdå, flera skrev samtidigt!

Nu går jag också o lägger mig!
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Gablex

Inlägg av Gablex »

Intressanta diskussioner här....

Gud och jag har ett kluvet förhållande, i varje fall jag till honom. Det bottnar nog en hel del i en kraftig påverkan från min frireligiösa mormor, som brukade rada upp oss barnbarn och fråga "Vem i hela världen älskar barnen mest?" och så visste man, sedan späd ålder, att rätt svar var "Jesus".

Jag kallar mig själv för kristen, för jag tycker att jag har kristna värderingar. Däremot vet jag inte om jag köper paketet med gubben, den ganske snygge unge killen med skägg och trekanten med ögat (den helige ande)... För mig är det viktigare hur jag väljer att leva - att jag lever på ett sätt som jag till 100 % kan stå för inför mig själv och andra. Det är också viktigare att jag har en medmänsklig inställning till andra människor än att jag ber varje dag, inte gör abort, låter bli att svära, eller vad du vill.

Latin läste jag för övrigt på gymnasiet och det var en PLÅGA. Vår lärare var abnormt fascinerad av ämnet och vi hade SJU timmar i veckan (ja, det var ju frivilligt att välja den inriktningen men det ingick en klassresa till Rom i trean, så...). Han tyckte det var rimligt att avsluta varje onsdag med en TRIPPELTIMME i latin, UTAN rast! Phew - jag har nästan inte hämtat mig ännu! :lol:
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Gablex

Inlägg av Gablex »

K-ina skrev: En av mina favoritböner är Sinnesrobönen.
Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan – och förstånd att inse skillnaden.
Ja, håller helt med! Hela livet går ju ut på att leva upp till den bönen.
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
K-ina

Inlägg av K-ina »

:D Du å já Gablex! :D

Samma bön! :heart:
Samma dj-la latin! Alla dessa lektioner...Till vilken NYTTA? :twisted:

Och Päivi! Latin är vackert när man sjunger det - inte annars! :!: 8) Å då är det ju kompositörens förtjänst! :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gablex

Inlägg av Gablex »

Haha - härligt K-ina!

Nemo saltat sobrius?!
Liber primus latinus?
Alea iacta est!
Pärlor ante porcas!
etc
etc

Nja, nyttan av latinet var nog i första hand den där klassresan som jag nämnde innan... Fast som jurist har jag ju haft ENORMT stor nytta av att kunna uttrycken Bonus pater familias och Pacta sunt servanda... :wink:
blomman

Inlägg av blomman »

Mitt problem med ALL religion är att den delar upp folk i vi och dem.
Plus tar ifrån människor deras personliga ansvar.

Men kan man låta bli att skada någon (en otrolig massa krig har startats och startar i Guds namn) så är man fri att tro hur man vill och på vad man vill!

När människor använder religion för onda saker, t.ex kvinnlig omskärelse och förtryck (som är samma sak), då ser jag rött.
Och det pågår ständigt i världen.

Jag vet inte alls om världen skulle bli så mkt bättre utan religion, för människor är människor oavsett. Kanske t.o.m sämre eftersom mycket gott görs i relgiös anda också!
Att däremot rättfärdiga sina onda handlingar med sin tro är avskyvärt!
Gäst

Inlägg av Gäst »

blomman skrev:Mitt problem med ALL religion är att den delar upp folk i vi och dem.
Plus tar ifrån människor deras personliga ansvar.

YES! :D Detta står den ORGANISERADE religionen väldigt ofta för! Gud är en gubbe. Inte en kärring. HAN heter det och det - INTE något annat. Han har en SON inte en dotter. [-X Sonen ser ut SI inte så. osv. :roll: Klart allt detta delar upp folk i "vi" och "dem" - konstigt vore annars. :shock: Och det fria tänket och det egna ansvaret försvinner någonstans mellan sidorna i de olika heliga skriften. För mig är det egna tänkandet heligt. För mig är den egna inre rösten gudskärnan i mig. :) Därför kan jag inte bekänna mig höra till NÅGON organiserad religion - för då skulle jag vara där och sätta gränser för det som inga gränser har. :roll: Gud är en han. INTE en hon. Gud är detta - INTE detta, osv. Inget för mig. :wink:

Men kan man låta bli att skada någon (en otrolig massa krig har startats och startar i Guds namn) så är man fri att tro hur man vill och på vad man vill!

Återigen - organiserad religion... :roll:

När människor använder religion för onda saker, t.ex kvinnlig omskärelse och förtryck (som är samma sak), då ser jag rött.
Och det pågår ständigt i världen.

Organiserad religion...

Jag vet inte alls om världen skulle bli så mkt bättre utan religion, för människor är människor oavsett. Kanske t.o.m sämre eftersom mycket gott görs i relgiös anda också!
Att däremot rättfärdiga sina onda handlingar med sin tro är avskyvärt!

Organiserad... äh, jag tror ni fattar vad jag menar! :lol:
Så varför är jag anti-organisation när det kommer till religion :?:

Därför att det begränsar. "VÅR religions grundare såg Gud som en stor mäktig kattskepnad. :shock: Därför tror vi att Gud kan uppenbara sig ENDAST i den stora mäktiga kattskepnaden. :roll: I grannlandet påstår de :lol: att Gud skulle uppebara sig som en stor mäktig HUNDskepnad :o alltså har de fel. De har inte alls mött Gud, fast de påstår det. Vi har rätt och de har fel. [-X Och tycker de inte som vi så skall vi övertyga dem. :twisted: Med våld, om så krävs. För det "vill" vår Gud! Jag kan visserligen inte hitta ett enda ställe i min heliga skrift där det står att Gud vill att jag skall slå en stor tegelsten i skallen på alla som tycker annrolunda mot mig - bara motsatsen, faktiskt, :shock: men det MÅSTE ju vara så!"

Vilket i sin tur leder till krig. :roll:

AnnaO - jag vill inte såra dig eller någon annan som håller sig till det organiserade. Det är inte den enskilda människans tro som det klickar i, så som jag ser det. :? Det är vid det laget som vi börjar tänka ÅT ANDRA och säger oss innehava den enda korrekta sanningen som jag luktar fara. För det är då vi möter opposition. Som kan leda till det mest avskyvärda handlingar. :( Som begås i det organiserade tänkandets namn. Tänk om alla organiserade religioner klarade av att räcka fredens hand till varandra och säga:

"Jag respekterar att du ser Gud i en blomma. :) Jag respekterar att du har en annan uppfattning än jag. Du håller dig till ditt och jag till mitt, vi må vandra två olika stigar, men de leder till samma mål."
blomman

Inlägg av blomman »

Päivi skrev: Jag kan visserligen inte hitta ett enda ställe i min heliga skrift där det står att Gud vill att jag skall slå en stor tegelsten i skallen på alla som tycker annrolunda mot mig - bara motsatsen, faktiskt, :shock: men det MÅSTE ju vara så!"

"
Tyvärr är Bibeln en bok som skrevs för väldigt länge sen och visst förespråkar mord, t.o.m av ens egna barn!
Men tack och lov är väl få bokstavstroende...

"Om någon har en vanartig och uppstudsig son, som inte lyssnar till sina föräldrars ord, och som, fastän de tuktar honom, ändå inte hör på dem, så skall han tas till stadens port. Där skall folket i staden stena honom till döds" (Bibeln, 5 mos 21:18 )

"... så skall du slå den stadens invånare med svärd. Du skall ge den och allt vad som är
i den till spillo. Också boskapen där skall du slå med svärd. Och allt byte du får där
skall du samla ihop mitt på torget, och därefter skall du bränna upp staden i eld, med
allt byte du får där, som ett helgoffer åt Herren, din Gud. Den skall bli en grushög
för evig tid, aldrig mer skall den byggas upp." (Femte Moseboken 13:15-16)
"Jag respekterar att du ser Gud i en blomma. Jag respekterar att du har en annan uppfattning än jag. Du håller dig till ditt och jag till mitt, vi må vandra två olika stigar, men de leder till samma mål."
Japp sådär ska det vara!
Med allt. Med barnuppfostran, politik och religion!

Så Päivi, jag respekterar din tro till fullo, även om jag själv är ateist! :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja just det Mooooseböckerna... 8-[ Bok fem, kap. 28 exempelvis... :roll: sida upp och sida ner, det ar ju inte sluuut... 8-[

Nej visst, slarvigt av mig, det står en hel del i alla fall i bibeln om övervåld mot din nästa!
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Fast upphävde inte Jesus egentligen gamla testamentet?
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej kära grubblare! :D

Nu är jag hopplöst efter här, men jag kastar mig in ändå.

Gablex, på tal om kluven relation till Gud, så har jag nyss läst Håkan Nessers böcker om komissarie Barbarotti. Väldigt kul med hans poängräkning med Gud... :lol:

AnnaO: All respekt för dig! Starkt av dig att "komma ut" här i tråden! :D Det är just det jag menade i min tråd där den här diskussionen startade. Det är så lätt att det låter respektlöst mot troende individer och det menar verkligen ingen av oss (vågar jag gå i god för). Däremot kan man ju tycka väldigt starkt och känslosamt i sak. Och jag tycker mig ha upplevt trons baksida.

Vill du diskutera, AnnaO, så finns det mycket funderingar kring er tro och lära. Men du ska inte känna att du hamnar i försvarsställning! Jag är genuint nyfiken på hur det funkar att leva efter det här:
AnnaO skrev:Vi tror att HELA Bibeln är inspirerad av Gud, därför är allt vi tror och lever från Bibeln. Bibelns läror är egentligen väldigt enkla, inget behöver krånglas till...
Men hur GÖÖÖÖR man det rent praktiskt? Det finns ju så mycket man bara inte kan leva efter idag, läror som faktiskt inte är "väldigt enkla" i dagens samhälle. Eller är det som Ebbab skrev, att gamla testamentet inte gäller längre? (För där har du rätt, Ebbab: Jesus upphävde gamla testamentet enligt "min" förståelse av kristendomen)
Gablex

Inlägg av Gablex »

Det är jättespännande det här! Och lite knepigt.... för samtidigt som jag känner att jag kan skriva under på allt som blomman säger, så betraktar jag mig som "kristen" och hon beskriver sig som "ateist"... Vad är skillnaden mellan oss då?

Det här med det personliga ansvaret - det tror jag absolut på också. Blomman pekar på en av mina stora invändningar mot den kristendom som jag fick lära mig när jag växte upp. Lämna allt i Guds händer, så kan du koppla av sedan? Jag förstod aldrig riktigt heller att man kunde synda och få syndernas förlåtelse gång på gång. Blir man verkligen en bättre människa då?

Min avsikt är inte heller att verka respektlös mot troende. Absolut inte! Det känns riktigt bra att kunna dryfta saker och jag hoppas att du, AnnaO, hoppar på tåget!

Min absolut största stötesten med kyrkan just nu är synen på homosexualitet. (visserligen är det väl så att delar av kristendomen accepterar homosexualitet, så jag kanske inte ska dra alla över en kam) Jag kan inte för mitt liv förstå varför man gör skillnad på kärlek och kärlek. Och att koppla det till fortplantningsförmågan funkar ju inte riktigt heller i dessa tider med IVF och insemination. I och för sig är kanske inte detta ett problem som i huvudsak är kopplat till kyrkan. Jag minns en diskussion jag hade med en "mammagruppskompis" när Storprinsen var bebis. Vi pratade om vad som var värst, om barnet blev
a) homosexuell,
b) nazist (eller kanske bara rasist),
c) kriminell, eller
d) missbrukare.
Min "kompis" studsade lite :shock: :shock: :shock: när jag sade att jag inte hade haft några problem med alternativ a)...

Tinis, Nesser & jag kanske har något gemensamt.. Tack för boktipset!
blomman

Inlägg av blomman »

Gablex skrev:Det är jättespännande det här! Och lite knepigt.... för samtidigt som jag känner att jag kan skriva under på allt som blomman säger, så betraktar jag mig som "kristen" och hon beskriver sig som "ateist"... Vad är skillnaden mellan oss då?
Jag tror inte på en Gud, inte ens en kraft av något slag som har skapat allt.
Jag tror faktiskt att det bara är fysikens lagar, helt naturliga som har åstadkommit universum, jorden, oss.
För mig är det väldigt spännande, men jag anser inte att det finns en tanke bakom det.
Jag tror inte att det finns någon jag kan be om hjälp, någon som kan ändra världen för att jag ber. Den enda som kan ändra mitt liv är jag.
Jag tror att när jag dör så är det slut. Inget mer.

Men jag tror fortfarande att människans hjärna kan mer än vi vet, utan att det är övernaturligt för det.
Jag tror vi känner av varandra på många fler sätt än vi är medvetna om.

Ang. det där med homosexuella så har jag en kompis som är församlingsbiträde och är gift med en präst (svenska kyrkan) som tycker precis som du (och jag med) - kärlek är kärlek oavsett kön!
Jag kan förstå vissa människors argument mot homo-adoption, även om jag tycker att de ska få adoptera, men jag kan inte för mitt liv förstå varför man ska lägga sig i 2 vuxna människors kärlek till varann, som inte på något sätt skadar någon!
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Nu är lillan lagd så nu kan jag sitta här en stund!

"Komma ut", det var lite roligt :lol:

Jesus upphävde mycket riktigt den mosaiska lagen, men det gäller ju inte hela gamla testamentet, där finns ju mycket annat än bara lagen.
Lagen gäller alltså inte som LAG, men är ändå av stort värde, för att den visar hur Gud ser på saker o ting.

För att kunna diskutera "min" religion måste jag liksom utgå från ett par saker. Dessa saker kan/måste man ju förhöra sig om för sig.
Just nu i diskussionen är dessa blandade, jag tycker det är lite svårare så.

Mina grunder är:

Bibeln är Guds ord, fast självklart skriven av människor.

Religion handlar inte om hur JAG vill tillbe Gud, utan om hur GUD vill bli tillbedd (säger man "tillbedd" förresten?)

Gud har skapat allt.

Allt det här måste man ju bli övertygad om först, eller hur, men om vi förutsätter nu för sakens skull bara, att det är så...

Det mesta som alla kristna religioner lär kommer inte ifrån Biblen, utan från alla möjliga håll o kanter. Därför tror jag att många är emot organiserad religion, och jag håller fullständigt med om allt elände religion ställer till med.
MEN det är ju synd att Bibeln (och Gud) blir missförstådd pga detta.
Allt blir ju liksom fel fån början då.

Gablex skrev tex att en invändning mot kristendomen är att man lämnar allt i Guds händer och så koppla av sedan. Det låter ju inte alls bra, men det "roliga" är att detta lär ju inte Bibeln alls.

Samma sak, med invändningen att : Jag kan/vill inte tillbe en Gud som straffar folk i ett brinnande helvete. Det skulle inte jag heller vilja göra!

Detta lär religionerna ut, men INTE Bibeln. Vad skulle det vara för elak Gud? Om min lilla Daniella skulle göra något fel (som hon själv kanske inte vet vad det är...) skulle jag då som förälder lägga hennes hand på spisen????

Så jag har svårt att diskutera sk. kristen religion, som säger sig ha Bibeln som grund, medan deras läror kommer från allt annat än Bibeln.
Allt i bibeln hänger ihop, men kan inte förstå en sak utan resten, om ni förstår?
Det blir så många uppfattningar om allting att man till slut blir sin egen "gud" och själv väljer hur man vill utöva sin religion.

En annan sak, var det du Tinis, som frågade hur det går att leva efter Bibeln rent praktiskt?
Hur menar du då, ge mig ett exempel?

Det här var nog det längsta inlägg jag nånsin skrivit :lol: lite rörigt blev det nog också...
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Men altså, alltså ALLTSÅ! Jösses och Jesus och alltihopa, vad ni har hunnit kackla medan jag ägnat mig åt annat! Jag är själaglad att jag är TS till den här tråden! Vad mycket kloka människor det finns på det här forumet!
AnnaO skrev:Varför frågar du inte om det du har hört är sant, när du vet att jag är här?
Istället för att mena att jag tillhör en religion som rättfärdigar sexuella övergrepp...
Heeeeej AnnaO! :heart: Välkommen! Nu ska vi se här var jag ska börja bena upp det här.... :wink:

Nu vill jag inte verka respektlös men jag tror faktiskt inte att jag kan lägga på ditt ansvar att svara på om alla de rapporterade övergrepp hos JV är sanna eller inte? Eller? Du kan ju omöjligt heller veta om det är sant eller inte utan vi får ju välja att tro på eller inte tro på de som vittnar om det. JV är ju en internationell organisation med en, vad jag förstår, hierarkiskt uppbyggd tågordning. Precis som många andra organisationer, ska jag snabbt tillägga. Och den uppbyggnaden verkar i vissa fall inte till barnens fördel som hamnar längst ner i hierarkin.

Och sexuella övergrepp mot barn är inget unikt för JV, det var INTE det jag skrev. Jag exemplifierade ett i mitt tycke förtryck av våra små inom församlingarna, som egentligen borde vara barnens försvarare nr 1. Det ni gör mot... .

Och ja, jag har sett Uppdrag Granskning. Det är möjligt att programmet fällts för osaklighet MEN den nu vuxne man som beskrev det han varit med om har inte fällts och det var bla hans vittnesmål jag lutade mig mot. Han var en otroligt modig människa enligt mitt sätt att se och hans upplevelser av det som hänt kan vi ju inte ta ifrån honom, eller hur? Och han är inte ensam.

Liknande scenarion uppdagas även i katolska kyrkan och i andra församlingar. Pedofiler som kan härja fritt just pga en organisation som är sig själv nog, som med uppdrag av Gud agerar man både åklagare domare och polisväsen istället för att rapportera och låta samhället sköta sitt jobb. Jag kanske utteryckte mig slarvigt men det jag ville komma åt var just det som bla Päivi diskuterat innan, att organiserad religion ibland skapar mer förtryck än befrielse hos människor. Genom att underlåta sig att agera kan man faktiskt rättfärdiga. Tyvärr.

Om du tror att min avsikt var att såra dig med det jag skrev så förstår jag att du är upprörd MEN det var det verkligen inte. Och du är inte heller det enda JV som jag stött ihop med. Jag har träffat många i mina dagar. Jag baserar inte min syn på JV på DIG heller, knäppskalle. :heart: Du har däremot bidragit till att göra den mer nyanserad. Men som du säkert också vet delar jag inte din uppfattning i en rad av frågor. Och om jag inte missminner mig har jag tagit upp frågan om övergrepp/incest med dig i ett PM (för läääänge sen nu) men inte fått något svar. Men nog om det.

Jag erkänner villigt mina kunskapsluckor och jag vill gäääärna lära mig mer precis som många andra här. Här är det högt i tak och du är mer än välkommen. :heart: No hard feelings hoppas jag. :D

Och Gablex, inte hålla på och briljera på latin utan översättning för oss mindre bevandrade. Orättvist. :?

blomman skrev:Att däremot rättfärdiga sina onda handlingar med sin tro är avskyvärt!
Här kommer vi ju in på något intressant, vad är ondska? Samma handling kan ju faktiskt uppfattas som ond eller god beroende på vem som ska bedömma den. Eller utföra den för den delen.

Näe, go' vänner, nu ska jag fiska upp en bebis från vilan.

Kraaaaaam! Jannika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"