Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
kiki

Inlägg av kiki »

:( ojojojojojo, min nedåtgående spiral börjar likna ett helt skämt :? Idag ska storsonen och hans kompis spela tennismatcher i danderyd kl 16. Maken ska spela seriematch kl 12 i näsbypark. Planen var att Maken skulle åka med kompisens pappa till sin match och jag (och Mio) skulle ta kompisen i min bil för att möta upp Felix på plats i danderyd kl 15.00. Det enda maken skulle göra var att flytta Mios bilstol till min bil och lägga nyckeln på sätet... väl framme i näsbypark ringer han och meddelar att bilnyckeln ligger kvar i hans ficka :shock: (till saken hör att reservnyckeln har han redan slarvat bort :( )

Jag skulle ha några njutningsfulla timmar här hemma med fransiscusbönen och er, istället måste jag jaga en annan bil att åka i, som dessutom har bilbarnstol...

Ja ni hör det är ju JÄTTE synd om mig :?

Det här kallas för självömkan och det är inte särskilt andligt :o och nu sätts min andlighet på prov -kan jag bryta mönstret och hitta ett annat sätt att tänka :?:

Jag återkommer med fransiscus

kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
kiki

Inlägg av kiki »

Maken ringde, han får låna en Merca cab och kommer hem med nyckeln :lol: :lol: :lol: :heart: :heart: :heart:

så till Fransiscus

O Herre, låt mig bli en förmedlare av din frid,
låt mig bringa kärlek där det nu råder hat.
Låt mig föra in förstålsens anda där det nu råder orättfärdighet,
låt mig bringa harmoni där det nu råder tvedräkt.
Låt mig bringa sanning där det nu råder villfarelse,
låt mig bringa tro där det nu råder tvivel.
Låt mig bringa hopp där det råder misströstan,
Låt mig bringa sljus där det råder mörker och
låt mig bringa glädje där det råder sorg.
Giv, Herre, att jag hellre må söka trösta än bli tröstad,
förstå hellre än bli förstådd, älska hellre än bli älskad.
Ty det är genom att glömma sig själv som man finner.
Det är genom att förlåta som man får förlåtelse.
Det är genom att dö som man blir medveten om det eviga livet.
Amen

Typ så, försöker liksom ha det med mig i mitt dagliga liv, släppa mig själv lixom. Tänker att det kanske är så min gud vill att jag ska vara.

Var den kommer ifrån i biblen får vi nog kolla med proffset Päivi :heart:

kramar Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: Haha! Vad man missar när man är i stallet ett par timmar! Jaja och Nike har börjat på hästskötarkurs där föräldrarna måste vara med. Inte mig emot. :D Vi fick dutta med lilla sotsvarta shettisen Annabell. Pigg som en pingvin och snäll som ett lamm. Hon stod så fint och stilla medan barnen provade olika borstar åt alla håll och på fel ställen. Sen fick de rida några varv på stallplanen innan vi for hem. Nu är JAG helt slut. :lol:

Tack, kiki för bönen. Den är verkligen fin. :heart: Det blev ett snabbt slut på den spiralen, vilken tur. Eller skicklighet kanske!

Nu väntar vi på att Päivi ska avhandla Franciscus och ....? Vem var det vi hade i pipen innan Jesus kom först?

Kram Jannika
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Jannika skrev: Av samma orsak har jag svårt att smälta en massa dumheter i Guds namn. Som Jehovas vittnens övertro på de ledande inom församlingen som gör att incestoffer ställs i skamvrån och förövarna kan hålla på ostört. Sjukt. För de JV som håller till här vill jag också säga att jag har dålig koll på deras religiösa gren i övrigt men det här tycker jag är en stor skamfläck.
Så kommer respons från det enda JV jag antar att du, Jannika, åsyftar på i detta forum..
Nu äntligen kan jag förmå mig att ändå svara fast jag inte tänkt.

Du säger att du har dålig koll "på vår religiösa gren" men menar ändå att vi har en "övertro på de ledande inom församlingen" :?: Vad är det för logik?

Jag får anta att du sett Uppdrag granskning och baserar din kommentar på detta program.
Visste du att programmet blev fällt för osaklighet :?:

Om du fick läsa något ofördelaktigt i tidningen om Anna Wahlgren, (eller på något annat forum kanske, inte så ovanligt, va?) tror du på det :?:

Det skulle du nog inte göra eftersom du VET vad AW står för.
Det finns ju många som tror att AW förespråkar 5mm, när hon i själva verket avskyr den...
Så felunderrättad kan man alltså bli om man tror på precis allt som medier säger. Håller du inte med om det?

Varför frågar du inte om det du har hört är sant, när du vet att jag är här?
Istället för att mena att jag tillhör en religion som rättfärdigar sexuella övergrepp...

Så, nu har jag fått det sagt!

/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Fattar om detta blev lite off-topic nu, eftersom Jannikas inlägg är några dagar sedan, men jag villle ändå få säga det här!

/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fransiscusbönen kommer från psalmboken. :)

Vi skulle avhandla Paulus ifall vi är färdiga med Jesus med familj. 8) Gärna Fransiscus också... :P

AnnaO - välkommen in i diskussionerna säger jag - även om jag inte är någon TS! :)
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Päivi skrev:
AnnaO - välkommen in i diskussionerna säger jag - även om jag inte är någon TS! :)
Vad är en TS?

/Anna
Gäst

Inlägg av Gäst »

Min personliga bönfavorit är Ave Marian:

Ave Maria, gratia plena,
Dóminus tecum,
Benedícta tu in mulieribus,
et benedíctus fructus ventris tui, Iesus

Sancta Maria, Mater dei
ora pro nobis peccatóribus,
nunc et in hora mortis nostrae.

Nu kan jag absolut inte latin flytande, men ungefär så här:

Hell dig Maria, full av nåd,
Herren är med dig,
Välsignad är du bland kvinnor
och välsignad är din livsfrukt, Jesus.

Heliga Maria Guds moder,
bed för oss syndare
nu och i vår dödsstund.

Jag tror inte vi är några "syndare" men latinet är sååå vackert... :)

Samma med fader vår på latin:

Pater noster,
qui es in caelis,
sanctificetur nomen tuum.
Adveniat regnum tuum.
Fiat voluntas tua, sicut in caelo et in terra.

Panem nostrum quotidianum da nobis hodie,
et dimitte nobis debita nostra
sicut et nos dimittimus debitoribus nostris.
Et ne nos inducas in tentationem, sed libera nos a malo.
Quaniam tuum est regnum, et potentia et gloria, in secula, Amen.

Älskar latin... 8)
Gäst

Inlägg av Gäst »

TS - TrådStartaren. :wink:
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Ahaa...
Tack för välkomst!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag skulle nog vara lite nyfiken på "inside information" AnnaO! :)

Vilka är de största skillnaderna mellan "vanliga" kristna (eller hur jag nu skall skriva) /Jehovas Vittnen? (Dåligt insatt... :roll: )

Vad tror Jehovas Vittnen om dagsläget på planeten :?:

Är bibeln "Guds ord" bokstavligen eller nedärvd information eller både och :?:

Ifall du har lust och vill! :)

Det löper andra hej-dundrande intressanta diskussioner i den här tråden också - exempelvis hur man gör Riktigt God Glass! :P
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu kära Diskutanter går jag och lägger mig! :)

Ser fram emot mera kackel - både mundant och sacralt - typ imorgon! :wink:
blomman

Inlägg av blomman »

Hm, är jag enda ateisten här?

Jag har äntligen fått ordning på vad jag tror eller inte tror.
Jag är oerhört fascinerad av vetenskap.
Jag tycker universum, jorden och evolutionen är så otroligt intressanta.
Jag fascineras av hur allting hänger ihop, av hjärnans funktioner, av maskhål och svarta hål, av bakterier som kan leva i svavel och extrem värme.
Av kvantfysik och min egen kropp och tankar.

Jag tror på att intuition handlar om att hjärnan snabbt beräknar saker, lägger samman tidigare upplevelser och gör en bedömning som ger oss en känsla.
Jag tror på att när vi plötsligt börjar sjunga på samma sång, prata om samma sak eller ringa en vän vi inte pratat med på ett halvår, så handlar det om referensramar och liknande upplevelser. Att vi assoscierar till samma saker som leder oss till samma röda tråd och till samma resultat i slutänden. Att en löpsedel, tv-program, eller låt på radion får oss att minnas den där vännen och ringa samtidigt.

Jag tror inte att det finns en Skapare av allt, jag tror inte att någon annan än jag bestämmer över mitt liv. Jag tror att människor ska lita till varandra och sin egna förmåga. Att vi inte ska be en Gud om hjälp utan varandra, att vi inte ska lämna över ansvaret till nån annan än oss själva.

För mig är inte detta tomt eller tråkigt.
Jag är inte rädd för döden trots att jag inte tror på Gud. Det är naturligt att dö.
För mig är det pirrande underbart med fysikens lagar, med våra hjärnor, universum och naturen som vi vet SÅ lite om!!

Jag tror att det finns mycket outforskat i våra hjärnor, men inte att det är övernaturligt på något vis!
K-ina

Inlägg av K-ina »

Ja... när du lägger fram det så blomman... då börjar man ju nästan fundera om det inte vore nått!

Så vackert!!! :heart:

Men för mig är det alla dessa små naturens och skapelsens mirakel som får mig att tro...

En av mina favoritböner är Sinnesrobönen.
Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan – och förstånd att inse skillnaden.
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Ja, största skillnaderna... Det är nog allt :wink:

Vi tror att HELA Bibeln är inspirerad av Gud, därför är allt vi tror och lever från Bibeln. Bibelns läror är egentligen väldigt enkla, inget behöver krånglas till...

Några exempel bara:

Ingen treenighet

Använder Guds egennamn

Ingen "prästklass" som tror sig vara förmer än andra

Ingen odödlig själ, vilket leder till att död betyder just död, motsatsen till liv

Inget brinnande helvete

Ja, det var lite det finns MASSOR av andra olikheter

Kul att du frågar!

Annars diskuterar jag gärna glass :lol:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"