SM för ovan tvåmånaders. Hjälp oss göra rätt!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
alvaereva

Inlägg av alvaereva »

Nancy skrev:Om ersättning: Jag använder samma flaska till hela målet sen slänger jag ev rester och börjar på en ny flaska nästa mål.

I kylskåp håller sig tetra-Nan 24 tim och färdigblandad pulverersättning 12 tim.

Pulverersättning tillagar jag såhär (efter instruktioner från Neonatal): kokar upp vatten och väger det sedan i litermått. Svalnar av i rumstemperatur och sen i kylskåp. Mäter sen (väger även här) upp pulver och vispar noga. Häller upp på rena flaskor och ställer dem i kylen. Värmer upp till lagom ättemp. i micro eller i vattenbad.
tack för infot!
förresten, jag tror vi känner varandra! :D jag är gunilla palmqvists dotter, hehe!
Elise f. 20/11-07 v.37+5
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen, ja, jag förstår att det är frustrerande för dig och ni har verkligen lyckats kasta om dygnet totalt och därmed när och hur man äter. Och då tar det sina tarvliga 3 tuffa dagar att vara extremet konsekvent och sen upp till 1 vecka för att det skall sätta sig.

Har du läst min resa med Tor någon gång? Den är långt ifrån en dans på rosor. MEN, jag lovar dig, vi har inte varit upp en endaste natt på 10 mån (någon liten fnurra run 23 ett par ggr) och då även genom förkylningar och kräkor.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9705

Så man måste ha målet spikat framför sig och verkligen känna att JAG VET vad jag gör.

Även om hon inte äter mer än 80 ett mål så är det ju så att när de är så här små siktar man än dock på just dessa 1000ml men självklart är det mottot "proppmätt" som styr. Tänk lite "kafferep" där någon älskvärt trugar, väntar 5 min trugar igen osv... Den känslan skall det vara, helst ingen "kamp" :wink:

Sikta på att i första hand nu komma in i rytmen. Jag minns att Tor kunde vara vaken max 1,15 som första vaken period. sen nästa vart mera 2 och sen 2-3 timmar. Och det viktigaste är att man får ihop ca 8 timmar vaken dagtid så de verkligen LÄR sig sova nattetid.

TÄND INGA LAMPOR på natten, utan mata i mörkret. Dö trist skall det vara. Om du byter en blöja, gör det i mörkret mellan en rap. Mata och lägg sen igen.

Se till att DU bestämmer NÄR det är morgon säg. 07 och NÄR det är natt säg 21. Då väcker du och ser till att det är alldeles underbart att vakna, massa LJUS i ögonen skall man ha, tänd alla lampor osv!

Det brukar vara lite svårt för dessa små att få rätt rytm i kroppen på vinterhalvåret så ett knep till kan vara att under ca. 1 vecka ställ LJUST att sova på första luren.

pepping pepping. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
alvaereva

Inlägg av alvaereva »

TorsMamma skrev:Hej igen, ja, jag förstår att det är frustrerande för dig och ni har verkligen lyckats kasta om dygnet totalt och därmed när och hur man äter. Och då tar det sina tarvliga 3 tuffa dagar att vara extremet konsekvent och sen upp till 1 vecka för att det skall sätta sig.

Har du läst min resa med Tor någon gång? Den är långt ifrån en dans på rosor. MEN, jag lovar dig, vi har inte varit upp en endaste natt på 10 mån (någon liten fnurra run 23 ett par ggr) och då även genom förkylningar och kräkor.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9705

Så man måste ha målet spikat framför sig och verkligen känna att JAG VET vad jag gör.

Även om hon inte äter mer än 80 ett mål så är det ju så att när de är så här små siktar man än dock på just dessa 1000ml men självklart är det mottot "proppmätt" som styr. Tänk lite "kafferep" där någon älskvärt trugar, väntar 5 min trugar igen osv... Den känslan skall det vara, helst ingen "kamp" :wink:

det är precis så jag gör. men hon blir vansinnig ändå. sen kan hon från att vara helt jättevansinnig bara helt plötsligt suga tag om flaskan och äta 50 ml till! :-o det är så svårt att veta när man ska sluta i trugandet.

Sikta på att i första hand nu komma in i rytmen. Jag minns att Tor kunde vara vaken max 1,15 som första vaken period. sen nästa vart mera 2 och sen 2-3 timmar. Och det viktigaste är att man får ihop ca 8 timmar vaken dagtid så de verkligen LÄR sig sova nattetid.

TÄND INGA LAMPOR på natten, utan mata i mörkret. Dö trist skall det vara. Om du byter en blöja, gör det i mörkret mellan en rap. Mata och lägg sen igen.

vi har mörkt på natten, vid skötbordet finns en röd, mycket svag lampa så att jag ser vad jag gör ;)

Se till att DU bestämmer NÄR det är morgon säg. 07 och NÄR det är natt säg 21. Då väcker du och ser till att det är alldeles underbart att vakna, massa LJUS i ögonen skall man ha, tänd alla lampor osv!

ska försöka det imorgon! :-)

Det brukar vara lite svårt för dessa små att få rätt rytm i kroppen på vinterhalvåret så ett knep till kan vara att under ca. 1 vecka ställ LJUST att sova på första luren.

pepping pepping. :heart:
tack så mycket för alla bra råd och peppning :-)
när jag tänker efter mitt i all gnällighet så får jag faktiskt vara nöjd med resultatet hittills. lillan har på tre dagar gått ifrån att inte sova alls, till att faktiskt sova ordentligt iallafall ibland. hon har ingen napp längre och hon går att lägga ner en stund medan jag gör annat. det är ju faktiskt klara förbättringar på bara några dagar!! :heart:
min älskade lilla snutta!
Elise f. 20/11-07 v.37+5
Nancy

Inlägg av Nancy »

alvaereva skrev:förresten, jag tror vi känner varandra!
Ibland är forumvärlden underbart liten :wink: :heart: Tack för att du berättade :wink: :lol: Tänk, jag läste era namn men kopplade ändå inte.

Åter till ordningen:
Tänkte på detta med flaska och flasknapp. Vi bytte till napp nr 2 (Dr Brown-flaskor) då Lussi var endast en månad. På förpackningen stod det att man skulle byta först vid tre månader... Har detta redan avhandlats i tråden kan du bortse från mitt inlägg.

Kram från Nancy
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kanske kan Lovisets tråd vara något för er? http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Jag tror att du kan vara luuungn och inte oroa dig så väldans mycket om konsekvens och inkonsekvens ännu. Först och främst ska ni få ordning på två saker, vakentid på dagen (åtta timmar) och ätning på dagen. Det finns flera knep att ta till, det brutalaste är att vagna bort ett nattmål helt enligt trenätterskuren. Då blir det ju tillslut mer ätet på dagen, även om det är två-tre jobbiga nätter. Annars tar ni ett steg i taget och litar på att poletten snart nog faller ner hos tösen. Det blir inga mirakel på tre dygn då, men säkert på tre veckor och vägen dit kommer att bli bättre än ni hade, helt klart! :D

Vi finns här på vägen!
alvaereva

Inlägg av alvaereva »

nu har det gått fyra nätter. första var katastrof, vi vagnade hela natten och lillan var INTE glad. andra natten var jättebra och vi var helt överlyckliga. men tredje natten vagnade jag återigen i flera timmar sammanlagt och samma sak med fjärde. lillan läggs för natten klockan halv elva ungefär, efter ca 8 timmar vakentid sammanlagt, men trots detta så vaknar hon mellan 00-01 och bökar och är skrikig. jag hade satt på schemat att hon skulle ha nattmål kring 04:30. det har känts hemskt när hon vaknat redan tolv och jag då vet att hon ska behöva vagnas i över fyra timmar... phuu! eftersom jag inte orkat det har hon fått mat klockan 01:00, sen har jag vagnat tills hon gett upp, ofta närmare tre på natten. hon vaknar sen vid halvsex och jag fått vagna till halvsju.
(har fått blåsor på händerna efter de nätter som gått) och nattmålet ska ju bara vara i 20 minuter ungefär, om hon då fortfarande äter kan jag väl inte bara brutalt avsluta hennes måltid? hon har MYCKET svårt att somna om efter nattmålet och jag har fått vagna flera timmar. gör jag något fel? vi har mörkt i lägenheten, tyst och jag pratar inte med henne. då hon fått mat och är nöjd ligger hon och storflinar och man ser att hon är superpigg.

jag gör så att när jag lagt henne så vagnar jag ordentligt tills jag ser att hon lägger ner huvudet och slappnar av, och eventuellt slutar gnälla om hon gör det. men så fort jag slutar vagna igen så är hon igång. så börjar vi om, vagnar, skakar handtaget och går ifrån. det tar aldrig mer än ett par minuter innan hon sätter fart igen och gnäller högt, alternativt skriker ordentligt.
jag har försökt att ge henne flaskan i vagnen men hon vägrar ta den. ett par gånger har hon skrikit så ordentligt och inte slutat, så jag har då plockat upp henne och matat henne ÄNNU mer. det som inte gick ner två minuter innan jag la henne ska tydligen ner när jag plockat upp henne igen. har sen lagt ner henne återigen, och vagnat och vagnat och vagnat. jag gör ingen såndär mes-vagning utan kör på ordentligt med ett ryck som om jag räddar vagnen från att falla ner från ett stup som jag läste nånstans att man skulle göra.
oavsett om jag vagnar i två minuter eller i tio i sträck så slappnar hon inte av ordentligt nog för att somna.
är sååå trött på den här j***a vagningen, har träningsvärk i hela kroppen. vill bara få ett slut på det här och att det snart sätter sej. antingen gör jag helt fel (tala gärna om för mej exakt vad jag gör som är fel) eller så har jag världens mest envisa dotter. Nu funderar vi på att bita i det sura äpplet, köra på som nu tills helgen och sen vagna bort det tidiga nattmålet, där vill jag dock ha lite mer hjälp av min man, då han inte måste gå till jobbet på morgonen.
Elise f. 20/11-07 v.37+5
alvaereva

Inlägg av alvaereva »

Visst ja, vi har bytt till NAN 2 också, så hon ska stå sig bättre på natten. Utan resultat. Försökte även med napp med snabbare flöde, men då kommer maten för fort och hon spottar ut hälften och skriker istället. Hon har även haft svårt att rapa det senaste, inga metoder fungerar som vi provat... När vi väcker henne för nästa mål försöker vi vänta ett tag så hon hinner vakna till och bli lite hungrigare, dock äter hon fortfarande rätt lite om dagarna, kanske uppåt 700ml per dygn, sällan mer. Det går inte att truga var femte minut heller, vill hon inte ha och man försöker peta ner mer så skriker hon så rutorna skallrar, så pauserna blir längre. Hon har varit riktigt grinig hela dagen idag.

Puh! Det var mycket att skriva! Tack för all hjälp ni ger oss! :heart:
Elise f. 20/11-07 v.37+5
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej
Ja du, JAG vet hur det känns att vagna för mycket. Jag har varit där du är, kan jag lova.
Blåsor på händerna, och ont.
Det som hjälpte mig då, var att släppa ambitionerna om si och så lång sömn.
Och i stället försöka ta ledningen.
Väck barnet för vare mål, även på natten.
Förekom barnets skrik. Börjar barnet alltså gny, och vrida sig såsom om det är på gång att vakna, så skynda med flaskan, innan det har hunnit skrika upp sig.

Det andra som är avgörande är ju förståss matmängden, det måste i mer mat.
Truga inte under hela målet, utan se till att det blir en rejäl omgång, med påfyllning och sen en rejäl paus och sen en rejäl påfyllning igen.

Under natten, så bytte jag bara blöja om det var nr 2, annars så fick det vara. Alltså man härjar me barnet så lite som möjligt på natten.
Och OM barnet äter längre än 20 minuter, så låt det få ett par bonusminuter,
Du kommer att märka om det i bland behövs liiite till efter du lagt ner igen.
Då fyller du bara upp, vänd snabbt, och ge en liten skvätt till om barnet får svårt att komma till ro.

Och tänk i första hand på matmängden, och lita till att det blir lättare vart efter den blir rätt,
Och kanske det viktigaste tipset av alla, vagna inte en sekund mer än vad som behövs.
Vagna när barnet BER om hjälp, alltså inte bara för lite simpelt insomninsbök, och stök och gny, som de små kan pyssla med strax innan de somnar.

Håller tummarna att ni får lugnare natt :wink:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Bara en kort reflektion av min erfarenhet... Jag KAN HA FEL och då ber jag självklart om ursäkt.

Barn som "köper" ett koncet första natten, kanske även andra natten. Ställer sen sina frågor natten efter. Får de då fler frågor än svar tillbaka (=en osäker mamma, som inte VET vad hon gör eller har målet för ögonen) gör att man lätt hamnar i oro och överkoncentrations träsket. Och då blir INGA frågor besvarade tillfredsställande.

Här gäller att se barnets skrik som just frågor och ditt jobb är att svara på dem, inte tänka oj, nu är du kanske hungrig, vill du sova? vill du äta? vad är felet osv...

Genom att man kör efter SM 100% så förebygger man barnets skrik=frågor och oftast vet man då att du är inte hungrig, inte trött, ok då har du fått för lite social delaktighet helt enkelt.

Mitt bästa råd är att verkligen läsa i BB om just SM och spädbarnsvårt samt det psykiska välbefinnandet. För det är så att ALLT hänger ihop! Mat, sömn och vakentiden!

Här måste du bestämma ÅT barnet vad det är som faktiskt gäller. Detta är lätt för mig att sitta är och skriva och tro mig, jag minns hur jobbigt det var att genomföra. (inte testa eller prova) :wink: 8)

:?: Vad tyckte du om Lovisets tråd?

Pepping pepping!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag skrev: "släppa ambitionerna på si och så lång sömn", och menade alltså för att sen ta tillbaka de ambitionerna när överlevnadsångest blivit lindrad.
Se det som en kur, att man förekommer barnet, och få barnet att lita till att du kommer att tillfredställa barnets behov...
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Först: stort grattis till lilla bejbisen :heart: :!:

Sen vill jag be er att sakta ner! SM är ett hjälpmedel som ska göra att bejbis och föräldrar njuter av livet och varandra. Eran lilla juvel är inte någon gammal dam och dessutom för tidigt född. Om jag vore du skulle jag:

*Börja dagen vid samma tid. Proppa i mat. Jag skulle inte tvinga utan om hon vekligen inte vill ha, ta en kort paus, gå och kolla på nån spännande lampa eller så, och försök sedan igen. Mat tills hon bryter, rap, mat... ja, du vet :wink:

*Håll henne vaken så länge det går (max 2 timmar dock!) Gör roliga och mysiga saker.

*Räkna vakentid under dagen. Cirka 8 timmar ska hon vara uppe.

*Sträva efter att ge henne färre och större mål, men låt det ta lite tid.

*20 minuters nattmål är för många ett mål att sträva mot och inget man fixar direkt.

*Se SM som det hjälpmedel det är och inte som ett regelverk där bejbisen ska passas in.

*Var lugn och trygg när du hanterar lillan. Det är du som vet hur man lever här och det ska du förmedla till henne. Osäkerhet förs över, säkert som amen i kyrkan :wink: Om inte annat: låtsas! Sin osäkerhet, som naturligtvis finns, dryftar man när lilla barnet sover eller är med någon annan. Inför barnet har man stenkoll! Enkelt, va :wink: :?:

Vad tycker du om det :?:

Stor kram från Lua. :heart:
alvaereva

Inlägg av alvaereva »

Hej! Länge sen jag skrev här sist. Jag börjar med en uppdatering.

Lilla Elise följer nu ett relativt fast schema, hon sover bättre om nätterna, är gladare om dagarna och mår på det hela taget bra, och vi är gladare och piggare också. Lillan är närmare 3 månader nu och väger över sex kilo, hon har lagt på sig rejält med andra ord!

Hon krånglar mycket med maten dock, hon verkar inte särskilt hungrig när vi tar upp henne för mat. Kan det vara dags att låta henne vara vaken längre pass snart och sova längre så hon blir hungrigare?

Ungefärligt schema just nu:

07:30 morgonväckning med mat, vaken 1 timme, påklädning och lek. Sover oroligt tills 11:00 med vagning regelbundet.
11:00 vaknar hon igen, mer mat och vaken till 13:00 Leker själv i en halvtimme.
13:00-15:00 promenad då hon sover i vagnen.
15:00-17:00 vaken med mat och aktiviteter.
17:00-19:00 eftermiddagslur.
19:00-22:00 Mat och aktivitet, lek, bad och allt annat innan nattningen.
22:00 är det godnatt.
03:30 Nattmål. Oftast mycket krångligt.

Det vi skulle vilja göra är att lägga henne lite tidigare, kanske runt 21:00 istället. Som det är nu så krånglar hon med maten även vid nattmålet. Hon vaknar men är inte speciellt hungrig utan det kan gå en halvtimme innan hon vill äta. Hon vaknar så gott som alltid runt tvåsnåret och då får vi vagna i alltifrån en minut och ibland ända till nattmålet.

Det fungerar mycket bättre nu än tidigare, det vill jag lova. Vad har ni för visdom och tips för finslipningen?

Tjopp och tjohej!
/Irina och Adam.
Elise f. 20/11-07 v.37+5
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vägen till 3 mån är en lite slingrig väg. Jag klistrar in vårt 3 mån schema som du kanske vill ha och införa runt just 3 mån. Om du inför detta så räcker detta schemat även över 4 mån och då kan man sätta 12 timmars natt på det. Om du inte tänkte ha ditt barn på dagis de närmsta 3 åren kan man ju gott ha 11 timmars natt, men överväger ni dagis före 2 så är jag STOR förespråkare av 12 timmars natt!

Vid 3 mån så är det 15,5 timmars sömn också man skall ha på schemat.

Hur lång tid tar era mål nu för tiden? Vid 3 mån skall de vara nere i under timmen, de brukar också bli mer nyfikna och därför inte så intresserade av att äta lika länge. Vårt enda trix var att mata en sovande bebis. Då åt han bra, jag tog upp innan han vaknade från luren och la till, sen åt han bra och fick vara vaken till nästa lur.

Måltiderna bör ju vara med 3-4 timmars mellanrum, så sikta på detta. :wink:

Sen klarar en del av måltiderna bättre genom att amma båda brösten i ett svep utan att rapa emellan, detta kan också vara ett tips.

Vårt 3 mån schema.

Tors schema 3 mån.

07.00 morgon
Ammas direkt på morgon
08.45-09.30 sova 45 min
Ammas direkt (fick plocka upp innan ha vaknade)
Fyllde på om jag fick inom timmen (ibland matade jag faktiskt på lite precis innan luren, men han fick INTE somna)
11.30-13.30 sova 2 tim
Fylla på inom timmen
15.30-16.15 sova 45
18.20 Fyllde på med flaska (fetare mjölk från pumpningen då) Sen blev det "nattmackan" vid 3,5 mån
18.50 Skratt till go natt
19.00 natt.
04.00 matas i sömnen 10 min på vart bröst (i mörkret)

Ang. vagning så vid 3 mån är det definitivt dags att börja backa MYCKET mer med vagningen så ni inte fastnar i "vagnträsket" :wink:

Klistrar in länken om "thaimassage" 8)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777
Tor 2006

alvaereva

Inlägg av alvaereva »

Nu är vi här igen efter många trötta dagar..
Elise är idag 4 månader och fortfarande går det inte som vi vill. Sen vi började med det här för två månader sen har hon fortfarande inte sovit en natt som hon ska, utan det har varit minst ett par uppvak på tider då hon inte ska vakna.
För ett par veckor sen slutade hon att vilja äta på natten och då slutade vi också att ta upp henne då. Det gick jättebra till en början, men nu är det katastrof. Hon somnar vid 22 och vaknar ofta vid 01.30, sen 03 och efter 04 är det var 20:e minut fram till 07.30 då hon ska upp.
Vi är ju helt slut min man och jag! Den enda som är pigg är Elise, hur hon nu kan vara det...
Vi har tänkt byta schema nu under ledigheten och har tänkt oss att hon ska sova iallafall 11 timmar under natten, för det ska väl gå om hon är 4 månader?

Hon krånglar med maten också, och visst det hänger säkert ihop att hon inte äter som hon ska och därmed inte heller sover ordentligt.
När jag tar upp henne på morgonen så går det ofta upp till en timme innan jag får i henne någonting. Och ofta är det inte så mycket, kring 100ml.
Försöker jag ge henne mat direkt när jag tar upp henne, enligt SM så går det inte alls och resulterar i en jätteledsen bebis. Hon vill helt enkelt vara vaken en stund innan hon äter. Men eftersom hon inte är speciellt hungrig på morgonen så tycker jag att det borde gå att sova utan att vakna var 20:e minut under natten?
Fortfarande äter hon inte mer än sammanlagt 700ml per dygn. Nu bara fyra gånger istället för fem, för när vi hade fem mål krånglade hon ännu mer.

Vagningen försöker vi komma ifrån, men det är inte lätt. Vi bor i en etta och det gör ju att om Elise är vaken så är alla vakna. Försöker buffa också, men ofta blir hon vansinnigt arg av det. Vi är så trötta nu och vill bara få sova mer än två timmar i stöten så ofta går vi över från buffning till vagning för att vi vet att det fungerar bättre. Men nu ska vi flytta om två veckor och då ska Elise sova i sin säng, vagnen kan vi inte lyfta upp för alla trappor. Därför MÅSTE buffningen fungera!
Har läst om det där med thaimassagen, och instämmer väl i hur vi har gjort med Elise. Hon är en liten dramaqueen och vi dansar efter hennes pipa. Men nu är det slut med det.

Vi börjar med nytt schema imorgon, lite peppning och råd på vägen skulle sitta fint! :-)
Elise f. 20/11-07 v.37+5
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nu när hon nästan är 4 mån tycker jag ni skall satsa på 12 timmars natt och hela kitet så som mitt förslag på schema är ovan (fast utan nattmålet då). När ni ändå flyttar om 2 veckor hon får eget rum och allt, ja då kan ni faktiskt "Minikura".

Då har ni ju även ramsan att ta till och det är ju "verktygens verktyg". Läs på under kurbarnens forum för barn under 1 år så kommer du hitta mycket matnyttigt.

Fram tills dess, låt henne sova i vagnen och vagna ni tills NI bestämmer att NU är det morgon.

De hetaste tipsen för er är också och se till att det verkligen är KOLMÖRKT! En rullgardin räcker oftast tyvärr inte! Klistrar in lite tips på hur ni kan göra tillfälligt både där ni bor nu och dit ni kommer, innan ni har en mer permanent lösning på just detta.
TorsMamma skrev:
Hur viktigt är det med den totala mörkerläggningen av rummet?
Har fått för mig att han vaknar när det börjar ljusna ute...
Vi har bara persienner och ingen rullgardin. Kanske skall införskaffas?
Låt mig säga så här... Hur viktigt som helst, för att inte säga AVGÖRANDE! KOLMÖRKT är ordet!

Det går att lösa tillfälligt med allt från tejpad sopsäck, upptejpad aluminiumfolie till svart lakan som man klämmer in runt fönstret om man öppnar och sen stänger.

Om du sen köper en helt mörkläggande rullgardin rekommenderar jag att du köper en som är MYCKET för stor så den går långt utanför kanterna på fönstret, gärna 10-20 cm utanför på sidorna och sen kan du fästa den ända uppe i takhöjd långt ovanför fönstret.

Vi har en "slaktad" rullgardin som vi sytt kardborrband på runt 3 sidor och sen klistrat motsvarigheten på väggen, så sätten är många, tänk ordentligt så det verkligen blir KOLMÖRKT!
:thumbsup:
Jag tycker också att ni kan börja mata in ramsan "bakvägen" under dessa 2 veckor ni har kvar om ni inte gjort det. Då behöver du inte "buffa" så mycket. Jag hade också en son som blev GALEN av buffning, men solfjäder och husljud fungerar perfekt. Om du läser länken nedan ser du även min "åtgärdslista" hur jag faktiskt inte använde buffning något allt just när Tor var mellan 4-6 mån. Han sov visserligen hela natten vid 4 mån, men inte helt som den diplomerade SS han då blev vid 6 mån, och då har man ju 2 mån på sig att backa, backa, och sen backa lite till. :wink:

Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"