dåligt dagis bättre än inget?

Samtalsforum med barnen i fokus
mariaGW

dåligt dagis bättre än inget?

Inlägg av mariaGW »

Hej!
Har för mig att Anna W sagt att ett dåligt dagis är bättre än inget efter trotsåldern!? Har många funderingar kring detta och undrar om någon kan tipsa mig om någon länk, har sökt men inte hittat.
Har två små BB barn varav en är mitt uppe i trots och jag måste börja planera för ev förskola gm 15-tim vecka om det är så att det verkligen är nödvändigt. Finna det inte andra alternativ?
Vad är det viktiga i frågan-
att banet måste få vara utan sina föräldrar ett tag?
Vara med jämnåriga?
Tacksam för guidning :D :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej mariaGW
Ja,jag tror det står någonstans i bb det här med dagis.Nu är jag inte AW själv utan kanske tror hon menar att barnen runt 3-4år börjar söka sig ut och då kankse det är bra med dagis.JAG håller dock INTE med om att dåligt dagis är bättre än inget för vi har varit där med en personal som inte bryr sig överhuvudtaget och som kör med bestraffning osv.tex sitta på stol med ryggen ifrån den övriga gruppen mm.DÅ har jag hellre mitt barn hemma med mig.
Alternativen till dagis är ju öppna förskolan,lekplatser,grannar med barn mm.

Ja,det är lite vad jag tycker....
Kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej igen :)
Vill bara tillägga att jag tycker att Aoch O när man kollar in olika dagis är att man får en bra känsla i magen att personalen är bra och verkar lyhörd och öppen för hur man känner.Jacobs andra dagis(montessori)lyssnade verkligen på oss föräldrar hur vi ville det skulle vara om det blev "konflikter".Vi berättade handen om handen och hjälpte inte det så fick man gå "ifrån" ett tag men alltid var välkommen att komma tillbaka.Dom lyssnade på oss och införde det.För trots allt så behöver man ju inte välja ett "dåligt" dagis.Prata med andra föräldrar till ert tänkta dagis och fråga hur dom upplever det.
kram igen från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Har för mig att Anna W sagt att ett dåligt dagis är bättre än inget efter trotsåldern!?
Näää, det tror jag inte hon har sagt. Däremot att ett dåligt hem är bättre än inget alls...

Såklart dagis ska vara bra! Annars skulle jag ALDRIG lämna mitt barn där.

Basta! :wink:

/Tinis
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Tinis:I kapitlet om 4-åringen står där en mening typ att ett tom ett dåligt daghem är bättre än inget alls.
Vad jag tror hon menar med det skrev jag föregående.Just att 4-åringen börjar visa intresse för att vara med andra människor utanför flocken.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Det behöver inte vara daghem som är 4-åringens utflykt utanför flocken. Utflykten kan lika väl bestå av en förmiddag eller eftermiddag i veckan tillsammans med släktingen eller grannen, och någon aktivitet tillsammans med andra barn - vad intresse och tillgänglighet nu erbjuder.

Vi har gått på 2 aktiviteter i veckan - Sagostund och Rytmik. Det har passat oss, för grupperna har inte varit särskilt stora och ledarna har varit väldigt bra. På ena aktiviteten är vi alla tillsammans först och sen läses särskild saga för de lite större barnen och då knatar han iväg själv. På den andra aktiviteten har han varit med på lillasysters rytmikstund först och sedan varit på den stora gruppens stund själv. Därutöver har han tillgång till sin mormor alldeles solokvist åtminstone 1 gång i veckan. Och utöver egna utflykter träffar han någon jämnårig kompis eller fler på uteträffar 1-3 gånger i veckan.

Sen kan man med fördel läsa Fjällmors dagistest innan man säger ja till en erbjuden plats, tycker jag.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7373
Sorgligt nog har jag själv inte hittat något som får godkänt där, så hur vi ska göra framöver vet jag ännu inte. Men än så länge fungerar vårt upplägg alldeles strålande.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tinis:I kapitlet om 4-åringen står där en mening typ att ett tom ett dåligt daghem är bättre än inget alls.
Vad jag tror hon menar med det skrev jag föregående.Just att 4-åringen börjar visa intresse för att vara med andra människor utanför flocken.
Jaha, där ser man! Måste kolla! Men jag förstår andemeningen, precis som du skriver, Ulrikaj! :D
inger
Kontakt:

Fast det måste väl inte vara daghem

Inlägg av inger »

Har svårt att tänka mig att AW menar att vistelse utanför flocken måste vara daghem.
Det kan väl duga att man byter barn med en annan hemmabarnsfamilj, är hos mormor x antal gånger veckan.
Det är väl detta att få vistas i annan flock upptäcka världen utanför flocken som är viktigt antar jag.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Tack så väldigt mycket alliop!
Skönt att höra att det så att säga inte stämmer att dagiset i sig skulle vara så väldigt viktigt... bor på landet utan mycket till valfrihet vad gäller förskoleutbud!
Tyckte det rimmade lite illa med AW åsikter men har stort förtroende för det hon kan och tycker så jag blev så osäker... :oops:
Det måste vara i BB jag snappat upp de där raderna då.
Helst ordnar jag vistelse utan flocken på annat sätt, finns det inte en slags kontaktlista här någonstans på "AW-inspirerade föräldrar" så man kan kolla om någon skulle råka bo i närheten?
Annars har jag sett tips om grannar.se där familjer med "hemmabarn" hittat varandra.
Tack igen :heart:
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Läste förresten Fjällmors tips och det var ju superbra tankegångar!
Visst är det just personalens beteende man får försöka pejla och känna in och det verkar ju finnas bra exempel vilket ju är glädjande!
Det läskiga bara är ju hur mycket man verkligen sen märker av vid ett besök, jag kommer att bli vansinning även i skolan om mina barn skulle bli illa behandlade och t ex förnedrade av personalen. Vad gör man då säg.... av alla jag känner med barn i skolåldern verkar det inte vara någon som varit med nån dag ibland för att kolla läget när problem uppstått- verkar inte populärt från skolans sida med föräldranärvaro.Nåja, den dagen den sorgen :D
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Flyttar upp inlägget bara... :D
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Maria!

Har missat att du inte helt fått svar på dina undringar :oops: - ursäkta!

Vad gäller kontaktlista, så finns det faktiskt en sådan - om du tittar på "Istället för dagis", så ser du en lista över de som anmält sig. Där kan du också göra ett upprop, om du vill söka likasinnade :thumbsup: !
MariaGW skrev: Vad gör man då säg.... av alla jag känner med barn i skolåldern verkar det inte vara någon som varit med nån dag ibland för att kolla läget när problem uppstått- verkar inte populärt från skolans sida med föräldranärvaro.
Jag skulle högaktningsfullt skita i om det är populärt eller inte, kan jag ju säga. Och vänligt och glatt bara fråga om det passar bäst den eller den dagen :D.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, miar 70 som länkade via PM så jag hittade dig, MariaGW, och tack själv, för att du flyttade upp tråden :wink:

Jag citerar här ordagrant vad jag skrivit i Barnaboken, och det får man verkligen inte läsa som någon sorts dagisorder :x

Jag har ju för övrigt heller aldrig själv någonsin haft ett barn på dagis. Det skulle inte ha fallit mig in.

Däremot har alla gått på lekskola, av och till, eller kyrkans barntimmar, beroende på var vi bott. Det har alltså inte ens handlat om dagliga utflykter på egen hand, och aldrig innan barnet fyllt fyra år, och aldrig mer än tre timmar åt gången.

Och det var perfekt.

Man får komma ihåg att det jag har lärt mig om barnen, det har jag lärt mig av barnen :wink: :lol: :heart: :lol:

(Barnaboken 2004 sid 539 f):

:arrow: "För fyraåringen, äventyraren, är t o m en dålig lekskola eller förskola bättre än ingen alls. Nu är hans behov av andra barn, andra outforskade miljöer och människor oavvisligt.

Sina kompisar väljer han moget och insiktsfullt, och han leker med dem på sitt eget vis, säker i sin förmåga. Han förgår sig sällan. Ofta undanröjer han t o m besvikelserna innan de uppstår.

Fyraåringen är kort sagt klok.

Han lever och verkar så som vi alla skulle må bra av - han gör det han vill, han är tillsammans med folk han vill vara tillsammans med, han går för sig själv när han vill vara ensam, och han respekterar sig själv.

Fyraåringen lämnar 'flocken' för allt längre utflykter. Han söker sig inte alls lika ofta tillbaka till sitt mänskliga centrum som han gjorde som treåring.

Den tidrymd fyraåringen anser är lagom för utflykternas varaktighet – om han alltså är fri att bestämma helt själv – är tre timmar.

Får inte fyraåringen göra sina utflykter på egen hand i andra miljöer utanför 'flocken', kan han faktiskt ge sig till att rymma hemifrån med knyte och allt!"

O:) :mrgreen: O:)

PS Tinis - "Ett dåligt hem är bättre än inget hem alls" är det Kerstin Sandels som har sagt, och det var ett uttalande som jag ofta citerade under 1980-talet när tvångsomhändertaganden av små barn enligt LVU - lagen om vård av barn och unga - var legio. (Det hände t o m att föräldrar kom för att hämta sina barn på dagis, och så var de omhändertagna :!: )

Jag skrev debattartiklar och bråkade och brukade alltid citera advokat Sandels (även i första Barnaboken, som kom 1983): "Hennes ord borde stämplas i rött över den eländiga lagen."
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Oh tack kära kära Anna för att du tog dig tid :heart:

Jag är lugn nu och vet att jag inte behöver stressa med nå´n dagiskö... det var skönt det, vilket jag väl borde ha förstått- att du inte menade alltså att de behöver just dagis som utflykt utanför flocken.. :oops:
Har förstått vad du menar, och nu förstår jag varför många pratar om just fyraåringar på rymmen!

Förlåt Ewa, jag uppmärksammade inte att du var dipl SHN:are- jag fick ju ett jättefint svar av dig men förstod inte att det var i linje med AnnaW :oops:

Tack för hänvisningen till listan- jag ska skriva upp mig på den! :D

Stor kram till er alla! :D :heart: :D
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Inte behöver du ursäkta dig alls. Och vad kul att du också skriver upp dig. Om bara vi kunde bo lite närmare varandra, några av oss :roll:.

Kram Ewa
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"