SHN fungerar nästan perfekt, inget täcke?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Salty

SHN fungerar nästan perfekt, inget täcke?

Inlägg av Salty »

Hej!
Vi behöver vägledning. Vår son är 13 månader och vi kurade honom när han var åtta månader. Då han var sjuk kring jul fungerade inte rutinerna som vanligt och vi har sedan dess nätter då han vaknar flera gånger. Vaknar är egentligen fel ord eftersom han snarare gnyr till eller ropar till. Vi ramsar (en eller två gånger bara) och han somnar, vilket är ok men inte bra. Det är ju hela natten han ska sova, så klart :lol: . Vi har också haft problem med för tidiga morgnar sedan efter jul.

Det kan vara på sin plats att säga att redan innan jul fungerade allt nästan perfekt.
Han gnydde till ngn gång under natten, vi la snabbt på täcket som alltid var av och gick ut, utan att säga ramsan :oops: . Han sov sedan till 7.

Vi har gjort om schemat sedan dess, från tre till två lurar. Han sover 13 ½ h per dygn, natt mellan 19 och 07. Insomningen kl 19 fungerar alltid klockrent.

Sedan en vecka tillbaka har vi bestämt oss för att få bukt med de nya ovanorna. Vi har sovit utanför dörren och bestämt oss för att bara ramsa då han ju ska lämnas i fred, inget springande med täckepåläggning och mycket mer av attityd i ramsan. Det har blivit bättre men inte bra, vaknar fortfarande två, tre gånger. Han ska ju somna om själv. De tidiga morgnarna fungerar dock bra nu.

Sedan ett par nätter tillbaka har vi börjat med vår gamla ovana med täcket. Det känns fel att gå in men vi vet inte vad vi ska göra. Vi tycker synd om honom då vi tror att han fryser och därför gnyr till. Vi väntar i så fall en stund efter att vi har ramsat och han har somnat om. In och på med täcket bara, inga vargar släpps in. Men det har ju inte blivit bättre av det. Han somnar om oavsett om vi går in och lägger på täcket eller inte.

Vi tycker att vi gör ”rätt” i övrigt med schema osv så vitt vi kan se det, med undantag för täckepåläggningen. Vi vill få bukt med detta men vet inte hur vi ska gå vidare. Hjälp!

/Trött familj
Alfred 070102 :-)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej salty och jättevälkommen hit till forumet :D :!:

Ni har visst hamnat i täcke-träsket, och det finns bara ett sätt att ta sig ur det; att sluta lägga på täcket :wink: :!:

Sätt på sonen varm pyjamas, även strumpor, på natten, ha svalt (jag har kallt på barnens rum) och överlåt täckets varande eller ickevarande på honom!

Tänk inte på hur ni gjort hittills, utan fokusera framåt nu!
Ingrip med ramsa bara när du känner att nu är det nog, nu vill jag gå in och lägga på täcket! Det är DÅ du ska ramsa!

Skickar dig en länk som jag tror du kan hämta mycket ur:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777

Läs den och återkom så spinner vi vidare :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Salty

Inlägg av Salty »

Hej och tack!
Finns det något härligare än att få besked, liten som stor?
Då kör vi vidare nu - utan att gå in och lägga på täcke.
Ska också använda ramsan mer sparsamt, inte vid minsta knyst.
Har läst nu läst Olika träsk att inte hamna i och inser att vi är och har varit i täcketräsket. Det ska vi lämna nu, självklart. Och visst har vi tyckt synd om honom, själva har vi ju legat i vår säng och huttrat under vårt täcke.
Sedan tog jag till mig följande "Människan är ett bekvämt djur. Det behöver inte ditt lilla barn lära sig redan nu. Rättare sagt, du behöver inte lära henne det och ska inte lära henne det".
Det var insikterna jag fick av en första genomläsning. borde jag få fler? :roll:
Kram!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härligt Salty :D :!:

Ibland behöver man en liten puff därbak :wink:
Och du vet att vi finns här som stöd och bollplank om du vill och behöver :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Salty

Inlägg av Salty »

Bra. Då har vi styrka inför natten. 8)
Tusen tack återigen.
Kram Salty
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Salty :!:

Har ni kommit ur lägga-på-täcket-träsket :wink: :?:

/Mia
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lilla "tillåtna" lägga-på-täcket ska väl inte försummas här :wink: :lol:

När barnet sovit i garanterat tio minuter (inte tjugo) kan man gå in snabbt och lägga på täcket, utan att barnet märker det.

Voilà :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kattklo

Inlägg av kattklo »

Nä just det, det är skönt för själen... :D
Jag stoppar om före jag själv går i säng då känner jag också efter så att blöjan inte är helt genomkissad och sen somnar jag ju bättre! :wink:
Salty

Inlägg av Salty »

Ja, vi är ute ur träsket, det gick som en dans! :lol:
Nu sover vi bra igen.
Vi går in när de tio minuterna har gått och kollar läget snabbt med ev tillrättaläggande och kollar täcket.
Däremot ska vi ta bort fm-luren from i morgon, det är hög tid.
Tusen tack för er omtanke!
Kram / Salty
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härliga nyheter :D :thumbsup:

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "