Dagvila när det inte sova

Samtalsforum med barnen i fokus
Majamamma
Kontakt:

Dagvila när det inte sova

Inlägg av Majamamma »

Hej!

Jag har en härlig tjej på 2½ som ganska nyligen har slutat att sova på dagen. Helt okej med mig, men jag känner att både hon och jag behöver en paus från varandra under dagen. Min tanke är att hon ska vila/leka medans lillasyster sover 1½ timme. Jag pluggar och behöver den tiden för att läsa och ägna mig åt skolan.

Jag har löst det så att stora tjejen får välja om hon ska vila i mamma och pappas säng med böcker etc eller i resesängen i samma rum. Lillasyster spover i deras gemensamma rum. Men de senaste dagarna har det varit ett väldigt hojtande, springande och strulande. Eftersom jag har en tenta som ska vara klar snart blir jag smått stressad.

Hur har ni andra löst det med barn som slutar sova på dagen? Ska jag byta och låta stora tjejen leka på sitt rum under tiden och låta lilltjejen sova i resesängen? Men jag tycker att den stora tjejen behöver ha möjligheten att sova, för vissa dagar sover hon faktiskt. Och det skulle hon ju inte göra om hon var på sitt rum...

Tankar, idéer??
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
AlbertsMor

Inlägg av AlbertsMor »

Hej,

Jag har ju inte själv så stora barn men efter vad jag läst här på forumet så verkar det vara populärt att kolla på film. En annan idé är böcker med medföljande CD (där boken läses upp). Rabén&Sjögren har en serie som heter "Titta Lyssna-serien". Tänker att det blir mer vila om man inte behöver styra underhållningen själv utan kan vara lite mer passiv.

Gissar att man tittar på film i soffan och bok kan man ju lyssna på både i sängen eller soffan och vill hon då slumra till så går det ju kanske där?

Bara några tankar från mig
Storebror April 07
Lillebror Mars 09
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Ja, precis som AlbertsMor skriver så kan man erbjuda en vila istället. För även om inte sömnen ALLTID behövs, så kan kroppen behöva lite stillhet en stund på dagen.

Min stora slutade med sin middagssömn i somras och vi införde då 1 timmas sagolyssning. Han fick välja 3 böcker att ta med sig i sängen och sedan sätter vi på en sagoCD (finns massor att välja på, favoriter här hemma är Saltkråkan och Bullerbyn). De varar runt 60 min, så det har blivit lagom vila. I början sov han ALLTID 45 min, sedan började det variera mellan 5, 20 och 45 min. Nu sover han ibland, ibland inte. Det är lite olika, men förutsättningarna är desamma. Vill du ha 1,5 tim vila så kan man ju börja med saga och sedan ha en sovstund. Om du nu tror att det blir bra. Det KAN också vara lite länge med 1,5 tim när hon är så stor, gissar jag. Men det märker du ju!

Sedan kan man också göra som många här och erbjuda film i soffan istället. Förutsättningarna är ju mer eller mindre desamma. Man vilar kroppen en stund framför någon favvis-film, ibland somnar man till en stund, ibland inte.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

För oss fungerar vila i sängen med cd-saga jättebra. Vi hade musik ett tag, men bytte till Astrid Lindgren sagor för några veckor sedan. En hit :!: Nu ligger Vega exakt en timme i sängen, somnar oftast men inte alltid. Gissar på att hon sover runt 20 minuter de dagar hon somnar. Ungefär var tredje dag sovs det inte alls. Vi tänker fortsätta med saga i sängen så länge det bara går, dvs även om hon slutar sova helt. Känns jättebra med en ordentlig paus mitt på dagen, särskilt då lillebror kommer ha sin lur mitt på dagen ett bra tag till.

Kram o lycka till
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej och tack för tankar!

Har börjat formulera en plan...

Hur gör du LindaVega med lillebror? Sover han i samma rum eller i ett annat rum?

Funderar som så

1. Införskaffa musiksagor och något att spela dem på
2. Återföra henne till sin säng igen och med lillasyster i sin i samma rum
3. Införa detta nya under stor pompa och ståt.

Det jag funderar på är om hon kan komma att väcka lillasyster i skarven... Men jag tror att om det är ljud när lillasyster somnar och samma ljud förekommer i skarven, borde hon inte störas...
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Nej de sover i olika rum på dagen. Malte sover i en resesäng i gästrummet och Vega i deras sovrum. Dels för att de har olika tider. Malte sover 11.30-13.30 och Vega vilar 12.30-13.30 men också för att de inte ska störa varandra. Vega lyssnar ju på saga mitt i hans sovpass (de sover i samma rum på natten)

Kan verkligen rekommendera Astrid Lindgren. Madicken och Pippi växlar vi mellan här hemma just nu.

Linda
Mule

Inlägg av Mule »

Hej!

Här är en till som tycker att lyssnings-CD är bra. Vår stora dotter lyssnar också på Madicken och Pippi. Utöver det gillar hon Bamse väldigt mycket. Hon får lekuppslag av berättelserna och låtsas just nu allt som oftast att hon är Skalman. Hon blandar också mycket mellan sagorna när hon leker och hittar på egna berättelser. T. ex. kan Skalman hjälpa Lillasyster Kanin (från en bok) i säng och ge henne mat osv. Hon lyssnar dock inte i 1,5 H. Ca 45 min. brukar det bli.

Hälsningar Carola, mamma till Selma, 3,5 år och Waldemar, 1,5 år.
Lovis

Inlägg av Lovis »

Har precis samma funderingar som du, Majamamma. Mina flickor stör inte varandra när de sover på natten men på dagsluren funkar det inte att ha dem i samma rum av någon anledning (fast det boorde gå att få till det också, förr i tiden bodde ju alla i samma rum :wink: )
Mitt problem är att Ingrid (2,5-åringen) inte vilar alls om hon inte är på sitt rum så jag ska nu börja lägga Anna ute i vagn även på långluren. Har en annan tråd i detta ämne, hon ska nämligen sova på rygg i 1.5 timme. Det ska gå, har jag bestämt :D
Och så får jag införskaffa en bärbar CD. Men netonnet ligger ju här i Borås så det är inga problem :wink:
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej alla!

Just nu sitter Maja i sin säng och lyssnar på Lotta på Bråkmakargatan (gick till biblioteket och lånade ett par CD böcker samt flyttade provisoriskt stereon från köket till barnens rum) och leker med en kulram, och lillasyster Molly ligger i resesängen i vårt sovrum och sover. Resesängen står ändå uppe för närvarande då Molly ensamleker i den på morgonen. Så det blev enklast så. Jag vet att de kan sova/vila i samma rum då de har gjort det när vio varit borta tex. Men det känns en aning tryggare att ha dem i två olika rum... Dessutom tror jag att jag behöver korta ner Majas vila något, till 60 min. Och jag vill inte störa lillasyster när Maja ska upp.

Första gången idag på detta sätt, så jag återkommer om någon vecka med resultat.

Lovis
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Min barn har aldrig sovit i samma rum på dagen, det har inte heller varit ett mål i sig för mig. Däremot tycker jag det känns bra att de sover ihop på natten.

Rapportera gärna

Linda
Mule

Inlägg av Mule »

Hej

Mina barn sover faktiskt inte i samma rum, eftersom den stora är morgontrött och den lille morgonpigg. De har sovit i samma rum hos mormor och morfar och det fungerar rätt bra, men den stora väcks för tidigt varje morgon av den lille. Tycker att det blir lite för krångligt att få till dagsvilan också.

Carola
Värmlandstösen

Inlägg av Värmlandstösen »

Hej
Jag vet inte om jag ska starta en ny tråd eller om jag kan ställa min fråga här. Min tjej är nu precis två år och hon vill inte alltid sova på dan. Hon är en säker nattsovare, kurad vid 8 månaders ålder, men nu vet vi inte om vi ska kämpa med att få henne att sova på dan. Ibland går det jättebra med middagssömnen men ibland vill hon inte alls och klättrar ur sängen. Hur många timmars sömn behöver de ungefär vid två års ålder. Hon sover 11,5-12 timmar natt och när hon sover middag är det en timme.
Hoppas på svar
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Andra levnadsåret pratar man fortfarande om 13,5 tim per dygn, men därefter kan det variera ganska mycket. Men 12 tim natt bör man erbjuda långt upp i åldern. Vad gäller middagssömnen TROR jag att många barn behöver den en stund till, även om det absolut kan vara värt att korta den till 45 min.

Min stora hade middagssömn tills han var drygt 3 och därefter har han haft vila med saga. Jag har erbjudit förutsättningar att sova resp. vila, men runt 20-22 månader han en period då framför allt middagssömnen ifrågasattes rätt kraftigt. Middagssömnen bestod dock på samma sätt som tidigare, och när han väl fått förnöjsamma svar på sina frågor så har han sovit som en stock igen. Därför drar jag ju lätt slutsatsen att det mer har med lite förtrotsfrågande att göra, när man helt vill skippa luren redan vid 2... Men du får själv avgöra vad du tror gäller i ditt fall.

Oavsett hur du väljer, tror jag ändå på att erbjuda någon form av vila för kroppen mitt på dagen en bra stund till - inte minst under trotsen tycker då jag att min stora har behövt det. Även om han bara legat och läst böcker och lyssnat på saga, så har han vilat sig en stund, och därmed klarat eftermiddagen och kvällen med bättre humör.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Lovis

Inlägg av Lovis »

:D Jag tänkte ge ett litet tips när det gäller sagor på CD.
Min lilla hajade inte riktigt det här med att sitta still och lyssna först men när jag införskaffade samma "Lotta på Bråkmakargatan" som hon har på DVD så blev hon alldeles lyrisk. Kanske lättare att skapa sig en bild i huvudet då?
Det har i sin tur öppnat upp för andra sagor (utan DVD)!

Tjohej
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Värmlandstösen

Inlägg av Värmlandstösen »

Tack Eva för ditt svar. :D Då försöker jag ett tag till då. Den stora killen sov faktiskt middag till runt 3-3,5 men han krånglade aldrig med det och han ville också gå och sova på dan. Men som sagt vi gör ett nytt försök och kortar kanske ner det till 45 minuter. :heart: heart: heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"