Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gablex

Inlägg av Gablex »

Angående frieri så kan jag rekommendera min egen metod. Jag insåg på ett tidigt stadium att herr Iggy Skorpion inte skulle få ändan ur vagnen i just denna fråga, så jag tog helt enkelt reda på vilka datum som "vår" kyrka var ledig och ringde upp honom på jobbet:

"Älskling, vill du gifta dig den 14 eller 21 oktober?"

Romantiskt? :heart: Nej, inte ett dugg!! Mer som en affärsuppgörelse... Fast äktenskapet är mycket lyckligt :wink: :!:

I efterhand har han berättat att han höll på att svimma när vi skulle traska in i kyrkan och att det är enda gången i sitt liv som han varit riktigt nervös - the gates of hell slog liksom igen bakom honom, haha!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Gablex

Inlägg av Gablex »

Åh MUMS TorpSara - tack för receptet! Bigos var det faktiskt som jag bjöd mina sura boktanter på :wink: (Och ja - de fattade vinken :shock: :shock: :shock: :lol: ).
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
K-ina

Inlägg av K-ina »

:D DEN skulle funka Gablex... Om jag bara kunde få ändan ur vagnens själv... :lol:

Vi sparar pengar på hög för att ha råd med utlandssemester nästa år. Jag har allvarliga funderingar att välja semesterort med präst och kyrka. Körde en kupp med förlovning i Prag sommaren 1997... Det gick ju bra! 8)
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ni vet väl att skottdagen är den lagliga dagen för oss kvinnor att fria? 8)
Jannika

Inlägg av Jannika »

A-men, a-men, a-men.... ALLTSÅ! :roll: Nu behöver vi reda ut lite begrepp här känner jag.
TorpSara skrev:Riv rotstocken fint. Strimla kålen, gärna med en rivskiva i foodprocessor. Det ska inte vara för fint strimmel. Då blir det bara mos. Skär äpplena i tunna klyftor, med skal och allt.

Varva äpple och kål. Stampa kålen tills den saftar sig, det MÅSTE vara mycket saft.
Rotstocken? Vilken rotstock? Var det inte ett kålhuvud vi snackade om, eller? Va?

Ärligt, hur många här har en fooooodprocessor? Vad är det? Va? Va?

Tunna klyftor? Känns svårt att veta vad den käre Werner tycker är tunna. Vilka sorters äpplen som helst? Granny Smith? Röda? Va? Va?

Stampa? Vad är det? Va? Va?

Det här är ungefär som när jag skulle få brödrecept av blomman. Jo men tjo! Jag tog mig inte ens igenom receptet rent intellektuellt och jag hade gått under om jag hade försökt i praktiken. Kan man få lite översättningshjälp? :lol:

Men Gablex då! :shock: Jag älskar alla nya sidor hos dig som jag får lära känna, det är ju helt fantastiskt, haha! Och Iggy är skorpa? Visste jag det?
Gablex skrev:"Älskling, vill du gifta dig den 14 eller 21 oktober?"
Det är liksom det där JAG försökte undvika. Darlingen skulle nog gå med på det mesta som jag hittar på bara för att göra mig glad men jag vill att han ska vilja av sig själv. Och jag vet att jag är odrägligt snabb och på när jag vill nåt och han är precis tvärtom. Han behöver känna in, fundera, filosofera, planera, vegetera, snark zzzzzzzzzz. :lol: Så jag väntade. Och väntade. Och väntade. Frieriet kom iofs snabbare än jag trott.

Vi är lite olika och det är tur. Jag uppskattar verkligen hans förmåga att aldrig tappa fattningen, hetsa upp sig och skämma ut sig så där som jag gör. Hans lugn tar fram det allra bästa i mig och jag tycker mycket om den jag är i hans närvaro. :heart: Han är min själs älskade helt enkelt. Och så gör han så fina barn!
K-ina skrev:Körde en kupp med förlovning i Prag sommaren 1997... Det gick ju bra!
Det låter som ett utmärkt förslag! Taget tycker jag. Tar ni med släkt och vänner då eller får de klara sig utan?

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tja... 8) Jag är som du Jannika - jag ville också att han skulle vilja själv. Så just med den saken behövde jag inte erbjuda honom "känslan av valalternativ" :roll: för jag har ju Gablex som storasyrra :lol: till min seega :heart: - så hon tog hela den där NU FÅR DU VÄL ÄNDÅ GE DIG biten med sin lillebrolla, medan jag satt där med O:) minen.

Purrrrfekt. 8)
K-ina

Inlägg av K-ina »

Ungarna och vi... Alla andra får klara sig ändå! Det är troligtvis DET som är hans största problem. Att vara medelpunkten. Allas blickar... osv. osv. Det blir "family four"!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gablex

Inlägg av Gablex »

Jannika skrev:
Gablex skrev:"Älskling, vill du gifta dig den 14 eller 21 oktober?"
Det är liksom det där JAG försökte undvika. Darlingen skulle nog gå med på det mesta som jag hittar på bara för att göra mig glad men jag vill att han ska vilja av sig själv.
Jamen HERRE GUD kvinna :shock: , skulle jag vänta på att han skulle vilja av sig själv så hade jag varit mer än grå under toningen innan det bröllopet blev av! Ibland måste man helt enkelt ta kommandot, eller som min förste chef sade (och här kommer nu ett bevingat uttryck i vår familj):

"Det kan bara finnas en kapten på en skuta"

(Vi träter oavbrutet huruvida det är Iggy eller jag som är kaptenen, men det är ju en annan sak)

En annan sak rörande mitt frieri & vårt bröllop som är ganska talande, är när jag berättade för mina föräldrar att vi skulle gifta oss. Ungefär så här:

Jag: "Ja, nu har vi bestämt att vi ska gifta oss!"
Min pappa: "Vet Iggy om det?"
:lol: :lol: :lol: :lol:
Gablex

Inlägg av Gablex »

Päivi skrev: så hon tog hela den där NU FÅR DU VÄL ÄNDÅ GE DIG biten med sin lillebrolla, medan jag satt där med O:) minen.
Ja herregud, vad man har på sitt samvete... :wink:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jannika! Ordlista kommer pronto:

Rotstock: Mitten av kålhuvudet. Det bladen fäster i. Träig men söt.
Äpple: Syrliga svenska äpplen!
Tunna klyfto Tjockare än kålen, tunnare än när man skär äpplet i fyra delar. Typ. 8)
Stampa: Mosa, krossa, stöta, banka...
Foodprocessor Utmärkt redskap för grönsakstokar. Det finns en trevlig råkostkvarn också, de funkar också bra. Kniv är jobbbigt, osthyvel blir oftast för fint... :roll:
Råkostkvarn:http://www.mixmix.se/details.asp?kat=9&id=135

Werner är MYCKET mer pedagogisk än jag, men jag är för lat för att skriva så mycket text... :lol: :lol:

Mer förklaringar?

Snabbrepitition:

Riv kålen
Salta kålen
Mosa kålen
Skär äpplet
Blanda
Jäs varmt
Jäs kallt

:mrgreen:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

men åååh va ni är underbara!!! :heart: \:D/

TACK Jannika :!:
:heart: :heart: :heart:
Vackrast av de vackra och klokast av de kloka... Du har gjort min morgon med dina vackra ord och din hjälpsamma förfrågan. Ni vet inte hur länge jag sökt recept!

Tack TorpSara, du har gjort min framtid :!:
Problem med kall jäsning? Inte då, jag har matkällare under hallgolvet 8)
Kan man göra receptet utan äpple? Kan man ersätta med ngt annat eller fyller just äpple en funktion i jäsningen? Vi är pollenallergiker här och äpple är ingen hit :wink:

Jag vill lära mig syra av flera skäl:

:idea: MIn nya köksträdgårds vackra grönsaker förtjänar att förädlas vackert!
:idea: Jag betalar många kronor/år för "måbrabaciller" på burk till familjen, vilken besparing det blir om jag fixar egna!
:idea: Min matkällare förtjänar att användas!

Med mera :!:

Ny gissningslek!
Häroppe gör man något som kallas gompa (underbart namn, eller hur?) Någon som vet vad det är utan att googla...? :P

Kramar från snöstormen!
/Fjällmor
blomman

Inlägg av blomman »

Det här är ungefär som när jag skulle få brödrecept av blomman.
Jaha, där ser man! :shock: :lol:

Jag provade att mjölksyra grönsaker ett par gånger, fast inte kål, utan rotfrukter.
Det blev gott!
Fast jag har för mig att jag fick använda det avrunna från filmjölk också, för att jag inte navände just kål. Kålen har väl en fömåga att själv sköta det där och behöver inte hjälp att starta?

Gifta sig? Jag har inte fattat grejen med det. Sorry..
De jag känner som har gift sig verkar ha stressat halvt ihjäl sig, för en enda dag.
Ska det bli, så får det nog bli Vegas!

Jag säger som Alfred sa till Lina (i Emil i Lönneberga)
- Du, det däringa brölloppet.. det tror jag vi tar och skiter i!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag kan tänka mig att äpplet har jäsämnen på skalet också, men annars är det mest för smaken. Vill man vara på den säkra sidan kan man sätta till en skvätt vassla i stället som Blomman föreslår. Även om just kål borde sköta sig själv.
Jag säger som Alfred sa till Lina (i Emil i Lönneberga)
- Du, det däringa brölloppet.. det tror jag vi tar och skiter i!
:lol: :lol:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Källare är jättebra! Vi har en enorm stenkällare, över 30m2! Där ska det på sikt bli ordning och reda... :roll: Och vinförvaring...

Fjällmor! Ska man vara storskalig kan man köpa riktiga syrningskrukor härifrån! http://www.agenten.nu/
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Nu har jag läst den teologiska (?) diskussionen i Tinis kackeltråd. Därmed inte sagt att jag har allt klart för mig. Ofantligt intressant var det.
Eftersom den här tråden öppnades på grund av den så vill jag fråga lite försynt om någon har läst Lena Einhorns "Vad hände på vägen till Damaskus?"? Hon lägger verkligen fram en intressant teori om vem Jesus egentligen var...
Tinis skrev:Så jag grät, fast inte av hänförelse utan av rädsla och ångest.
Tinis berättelse om bibellägren lät lite som historien om Laestadianernas stormöten som min svägerska behövde bevista när hon växte upp. Stormöte anordnas varje sommar och fungerar både som ett sorts hemvändarfest och som en religiös uppstyrning. Döttrarna i familjen var av modern anbefallna att bevista eländet, medan sönerna och fadern åkte på fisketur :shock: .

3 dagars predikningar, sista dagen gråter alla över sina synder, och som min svägerska sa "vid det laget tycker man så synd om sig själv som har suttit och lyssnat på skiten i tre dar så då gråter man också" :D Undrar vad pastorerna skulle säga om den anledningen? :D

För övrigt lät ju surkål väldigt gott! :D

Apropå rotstocken så vet jag att man gärna gnager på den i Polen. Själv var jag ytterst skeptiskt till det...men jag drabbades av samma skeptisism när jag inför mina polska vänner började knapra på en rå potatis :shock: :shock: :shock: Det gjorde man bara när man ville slippa från skolan - skulle ge undefär samma resultat som att äta kritor.

Vilket jag för övrigt inte har testat. Någon annan? Blir man hes? Av att äta kritor alltså.
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"