Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
AlbertsMor

Inlägg av AlbertsMor »

Jo, kom igen Tinis!

Blev liksom Jannika helt ställd. Tanken har verkligen aldrig slagit mig att helvetet skulle kunna finnas OCH att JAG i så fall skulle kunna hamna där (kanske avslöjar väl mycket om min inte alltför ödmjuka självbild :wink: :D ).

Skämt åsido, min idé om en gud, i den mån jag någonsin tänkt mig en sådan, är en klok och insiktsfull sådan. Har alltid känt mig väldigt främmande inför hela gudsfruktan-begreppet.

Blir också så nyfiken. Får man veta skälen till varför man kom till helvetet eller är man bara helt plötsligt där?
Storebror April 07
Lillebror Mars 09
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vaddå Jannika, menar du att reptilerna gav dig sura uppstötningar..? O:) Och då har du inte ens läst boken! 8)

Okej, då kör vi round three, Moses:

1) Moseböckerna började nedtecknas cirka 3000 år efter händelserna som beskrivs i dem. :roll: Det här vet ni. Fram tills dess hade "moseböckerna" vandrat vidare från generation till generation som en muntlig tradtion. Behöver jag gå in på det där med viskleken :?: Har alla lekt den som liten :?: Bra! Då vet ni vad som händer med muntligt vidareförd information - speciellt ifall den förs vidare i generationer :roll: ...

2) Det fanns två stycken gubbar som satt och skrev ner dessa muntliga historier på var sitt håll - den ena kallas för Jahvisten - där för att han kallar Gud för Jahve i sina skrifter, och den andre för Elohisten för att hans Gud heter genomgående "Elohim" i texterna.

Hur gör då Jahvisten och Elohisten när de samlar in sina berättelser :?: Tja, de utfrågar olika byäldste :roll: vars uppgift det alltid varit att bevara släktens/stammens historia, och nedtecknar det som de finner intressant, eller det som återkommer, eller både och... :? Så vi skall nog inte ta det som står i Moseböckerna alltför allvarligt - alldeles oavsett om innehållet fick följa med in i "bibeln", version Nicea, flera tusen år senare... :!:

3) Jag frågar mig ifall han fanns alls, vår gode Moses... :shock:
Ni kan alla säkert historien om hur Moses hittades i vassen? Samma historia har berättats av Sumerierna-Babylonierna fast då hette gossebarnet "Kung Sargon den äldre". :roll: Det finns inte heller några historiska bevis på att "uttåget" någonsin ägt rum, och så vidare. :?

4) Det finns massvis med saker i Moseböckerna - särskilt i scenerna omkring den brinnande busken - som vi idag helt enkelt inte förstår längre därför att vi inte längre förstår den tidens talesätt! När Gud säger till Moses "Jag är den jag är" som svar på hans fråga "vem är du" - så är det INTE något mystiskt filosofiskt svar 8) som vi idag vill ha det till - utan DÅ betydde den frasen helt enkelt: det ska inte du bekymra dig om! :twisted: Så hur mycket mer finns det i Moseböckerna som vi idag tolkar fel bara för att språket förändras? Att läsa skrifter som först vandrat som muntlig tradition i 3000 år, sedan tecknats ner, sedan översatts till ett helt annat språk, sedan vandrat vidare i den formen i cirka 800 år, och sedan översatts och översatts och översatts allt medan språket förändrats utan att ta hänsyn till att språket gör det , gör varje försökt till att försöka "tolka" historierna idag till ett rätt så dödsdömt uppdrag. :roll: Så fanns där ursprungligen något om reinkarnation :?: Gud ensam vet... :!: Att VI idag sätter oss ner för att "tolka" dessa skrifter är så skrattretande att vilken språkforskare som helst borde vara kapabel till att skratta ut alla teologer som sitter och "tolkar" Moseböckerna hela vägen tillbaka till öknen, där dessa historier hör hemma, i sanden... :?

5) Eftersom historierna har vandrat från mun till mun längre än det har funnits svenskar i Sverige :P har "Gud" också förändrats en aning under resans gång och i också Exodus! Först dyker han upp i brinnande busken scenen som någon slags räddare. :? Sedan skickar han iväg Moses, men ångrar sig tydligen innan Moses hunnit ens halvvägs iväg, och kommer mitt i natten instormandes till Moses och vill döda honom. :o Men ger sig av - blidkad - när Moses fru Zipporah utför lite snabbt och halvslarvigt, i mörket, en liten omskärelse på sin lilla baby... :cry: :evil: "Ja men den historien skall man väl inte ta så bokstavligt"... och hur skall vi veta vad som skall tas bokstavligt efter fem årtusenden :?: Det är dödsdömt, skrattretande! Och sedan får vi guden som dödar alla de egyptiska förstfödda och så vidare och slutligen den snällare Guden som låter det regna manna och vad det nu var från himlen... :shock: Samma Gud :?: I sådana fall en svårt skitsofren sådan...

6) Var Moses en reinkarnation av Elia :?:

Öh... jag återkommer, det här blev väldigt långt redan som det är... :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vaddå Jannika, menar du att reptilerna gav dig sura uppstötningar..? O:) Och då har du inte ens läst boken! 8)

Okej, då kör vi round three, Moses:

1) Moseböckerna började nedtecknas cirka 3000 år efter händelserna som beskrivs i dem. :roll: Det här vet ni. Fram tills dess hade "moseböckerna" vandrat vidare från generation till generation som en muntlig tradtion. Behöver jag gå in på det där med viskleken :?: Har alla lekt den som liten :?: Bra! Då vet ni vad som händer med muntligt vidareförd information - speciellt ifall den förs vidare i generationer :roll: ...

2) Det fanns två stycken gubbar som satt och skrev ner dessa muntliga historier på var sitt håll - den ena kallas för Jahvisten - där för att han kallar Gud för Jahve i sina skrifter, och den andre för Elohisten för att hans Gud heter genomgående "Elohim" i texterna.

Hur gör då Jahvisten och Elohisten när de samlar in sina berättelser :?: Tja, de utfrågar olika byäldste :roll: vars uppgift det alltid varit att bevara släktens/stammens historia, och nedtecknar det som de finner intressant, eller det som återkommer, eller både och... :? Så vi skall nog inte ta det som står i Moseböckerna alltför allvarligt - alldeles oavsett om innehållet fick följa med in i "bibeln", version Nicea, flera tusen år senare... :!:

3) Jag frågar mig ifall han fanns alls, vår gode Moses... :shock:
Ni kan alla säkert historien om hur Moses hittades i vassen? Samma historia har berättats av Sumerierna-Babylonierna fast då hette gossebarnet "Kung Sargon den äldre". :roll: Det finns inte heller några historiska bevis på att "uttåget" någonsin ägt rum, och så vidare. :?

4) Det finns massvis med saker i Moseböckerna - särskilt i scenerna omkring den brinnande busken - som vi idag helt enkelt inte förstår längre därför att vi inte längre förstår den tidens talesätt! När Gud säger till Moses "Jag är den jag är" som svar på hans fråga "vem är du" - så är det INTE något mystiskt filosofiskt svar 8) som vi idag vill ha det till - utan DÅ betydde den frasen helt enkelt: det ska inte du bekymra dig om! :twisted: Så hur mycket mer finns det i Moseböckerna som vi idag tolkar fel bara för att språket förändras? Att läsa skrifter som först vandrat som muntlig tradition i 3000 år, sedan tecknats ner, sedan översatts till ett helt annat språk, sedan vandrat vidare i den formen i cirka 800 år, och sedan översatts och översatts och översatts allt medan språket förändrats utan att ta hänsyn till att språket gör det , gör varje försökt till att försöka "tolka" historierna idag till ett rätt så dödsdömt uppdrag. :roll: Så fanns där ursprungligen något om reinkarnation :?: Gud ensam vet... :!: Att VI idag sätter oss ner för att "tolka" dessa skrifter är så skrattretande att vilken språkforskare som helst borde vara kapabel till att skratta ut alla teologer som sitter och "tolkar" Moseböckerna hela vägen tillbaka till öknen, där dessa historier hör hemma, i sanden... :?

5) Eftersom historierna har vandrat från mun till mun längre än det har funnits svenskar i Sverige :P har "Gud" också förändrats en aning under resans gång och i också Exodus! Först dyker han upp i brinnande busken scenen som någon slags räddare. :? Sedan skickar han iväg Moses, men ångrar sig tydligen innan Moses hunnit ens halvvägs iväg, och kommer mitt i natten instormandes till Moses och vill döda honom. :o Men ger sig av - blidkad - när Moses fru Zipporah utför lite snabbt och halvslarvigt, i mörket, en liten omskärelse på sin lilla baby... :cry: :evil: "Ja men den historien skall man väl inte ta så bokstavligt"... och hur skall vi veta vad som skall tas bokstavligt efter fem årtusenden :?: Det är dödsdömt, skrattretande! Och sedan får vi guden som dödar alla de egyptiska förstfödda och så vidare och slutligen den snällare Guden som låter det regna manna och vad det nu var från himlen... :shock: Samma Gud :?: I sådana fall en svårt skitsofren sådan...

6) Var Moses en reinkarnation av Elia :?:

Öh... jag återkommer, det här blev väldigt långt redan som det är... :lol:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej alla religiösa!

Vilken rolig tråd det här kom att bli! På många sätt...
Tanken har verkligen aldrig slagit mig att helvetet skulle kunna finnas OCH att JAG i så fall skulle kunna hamna där (kanske avslöjar väl mycket om min inte alltför ödmjuka självbild ).
AlbertsMor, insikter kan komma plötsligt! :lol: (Obs, jag skrattar av ren identifikation.)
skitsofren
Jag vet inte om det var en avsiktlig eller oavsiktlig felskrivning, men den är rolig iaf! Och passande!

Jag älskar dina utläggningar Päivi, JAG klarar mycket mer. Go girl!

Och några sura uppstötningar lider jag inte av, jag har bara problem med att smälta ödlorna. Det blir onekligen svårt att ta in annat (om än klokt och välforskat) när man toppar det med maktgalna salamandrar, liksom. Och nej, jag har inte läst boken. Och ja, jag har fördomar. :oops: Och nej, det är jag inte stolt över. Och ja, jag kanske måste ta och läsa den där boken. Men mest intresserad är jag av Armstrongs. Hade du läst Onsell?

Tiiiniiis! :heart: Har vi skrämt bort dig från din egen tråd? Fy vad tjabbigt i så fall! :( Jag ber allra ödmjukast om ursäkt och lovar att inte tjata mer om helvetet. Vilket jag för övrigt har mycket svårt att tro att du skulle hamna i även om du luftade lite religiöst tvivel. Men jag erkänner att jag verkligen är nyfiken. På det här forumet behöver man ju inte vara färdigtyckt som du vet. Man kan laborera lite, höra andras åsikter, omvärdera eller befästa sina egna, ja du vet. :heart:

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Då kör vi vidare. 8)

Elias profeten dog alltså inte utan blev uppplockad till en brinnande vagn :shock: och bortförd in a blaze of glory. 8-[

Den första frågan som smyger sig på mig i alla fall är då: hur kan någon vara en reinkarnation av någon som inte dött öht..? :roll:

Sedan står det rätt så tydligt att Elias skulle komma tillbaka för att sia strax innan Jesus andra kommande. Och då tycker jag att vi kan utgå ifrån att Moses INTE var en reinkarnation av Elias - hur skulle han kunna vara det eftersom Jesus inte ens hade kommit första gången då Moses vandrade runt i Egypten och öknarna runt omkring..? :shock: Öööuuuh..? :-k Hur resonerar folk :?:

Så jag tycker att det hela kan stanna där - liksom! :D Men eftersom Finland nu HAR vunnit melodifestivalen kan vi ju alla börja spana efter en kille med helskägg som heter Elias, Elijah eller Elia, som mässar att slutet är nära... 8) Det borde den vara. I dessa festivaltider. :lol:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Men. Är det inte väldigt mycket reinkarnerande för en religion som inte tror på reinkarnation? Eller? :-s :-k :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: Jannika har hårdsmälta... skyll på reptilerna. 8)

Ja, förlåt. Jag var tvungen. :lol:

Men sissus Jannika hänger du inte med..? :lol: Den här "religionen" är bara en uppdaterad version av samma gamla myt som har funnits sedan vi kravlade upp på pangea tippar jag :roll: så där finns och måste finnas - allt! Något för alla... "en religion som inte tror på reinkarnation" :?: Och deras störste hjälte förväntas just "komma tillbaka" ... lite senare... reklampaus, lite muzak, alla... :-({|= Om dessa kristna fundamentalister öht vill komma och påstå att det finns något "ursprungligt" med deras "religion" skrattar jag rått åt detta - för det ÄR bara en till version av samma gamla "recycled myth". :heart: Född ur våra värsta farhågor och våra vackraste drömmar. Söt som socker. 8) Så vad den här religionen "inte tror" på - det tror jag inte avhandlas alls på teologiska institutet :roll: de har fullt upp med att reda ut vad de FAKTISKT påstår sig tro på... de små liven! :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

en till version av samma gamla "recycled myth". Född ur våra värsta farhågor och våra vackraste drömmar
Jo. Vackert formulerat. :heart:

Men jag ÄR faktiskt intresserad av hur de som är lite mer insatt kristna än jag själv är tänker kring reinkarnationens uppoppande här och där.

Och var håller Tinis hus? Jag sätter på lite kaffe....
Jannika

Inlägg av Jannika »

TACK Tinis! :heart: För ditt inlägg och för att du bjuder på dig själv. Ja, kaffet är redan klart så...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tinis skrev: Jag vill inte heller att någon med stark tro på både himmel och helvete ska känna sig trampad på eller utesluten.
oups. :oops: förlåt. fundamentalister, om ni redan är här... :oops:

Tinis skrev: Och nu ser jag att du skrivit en massa under tiden, Päivi, men det har jag inte läst ännu :D
Lika bra..? Jag vet att jag har en dryg ådra... :-#

Jag fortsätter gärna mina haranger men ni FÅR säga till mig... :roll:
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: :lol: :lol:
Lika bra..? Jag vet att jag har en dryg ådra..
Och en humoristisk därtill!

Fast jag vet inte om banan är krattad för diskussion om man går ut hårt och kallar eventuellt troende för fundamentalister. :lol: Bara en tanke. Liksom. :heart:

JAG tycker det är jättekul att du är så engagerad och på. Och påläst. Det är den där skorpionsidan som driver. Den är som ett myggbett, det går inte att låta bli eller ens göra lite lagom. Den driver.

Kram Jannika
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Känns som att tråden tog en annan vändning. Hoppas att ni har trevligt. Känner mig inte så delaktig i ämnet tyvärr, men det är häftigt att en tråd kan få så många speglingar och variation, beroende på vem som lyfter ett ämne, si så där!

Ta hand om er alla glada!

By the way, läste ett inlägg på Vi Föräldrars forum...en mamma som önskade tips om bra forum, dock inte AW's, för på det forumet, som hon då uttryckte sig, måste man döööööödigga AW och så får man inte gnälla av sig, man måste si och man måste så...vilka fördomar folk har. Klart att vi alla gillar Anna, men hennes ord är väl ingen lag,vi har väl våra egna åsikter ändå. Men "andra" tror att vi som hänger här är med i nån sekt...den uppfattningen får jag. Hemskt.

Go natt! :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Favvoämne och allt, det GÅR ju inte att vara tyst...

Jannika, angående hur de kristna ser på detta med reinkarnationens varande i bibeln, och fakta att de ändå tar avstånd från det:

Teori ett:

Man föds en gång, sedan dör man och ligger där man ligger tills sista dagen, då vi alla blir väckta. Undantag: Eliah, som blev upptagen i den däringa vagnen :roll: och Jesus, som vandrade rakt upp till molnen och skall komma igen. Jesus har aldrig dött - han återuppstod, så han reinkarneras inte -dvs han föds inte igen, och så vaknar upp vid trettio och kommer på vad det är han skall göra, utan kommer som han senast lämnade alltet, rakt från himmelen med dunder och dån. :shock:

Teori två:

Man ligger inte ett alls still, utan man åker direkt till "himmel" eller "helvete;" dör du nu behöver du inte vänta på domedagen - domedagen är till för de som går här när Jesus kommer en gång till...

Jag tycker det är lite förvirrande. :? Antingen så heter det att man ligger där man ligger och väntar på domedagen, alla, och då behöver ingen oroa sig över detta med helvetet om man dör nu. Så alla mina och dina som redan har passerat gränsen, de ligger i sina gravar och väntar :shock: på Domedagen. Ingen har dömts, ingen har kommit till helvetet - vi är alla i något slags "limbo" så länge... :roll: Död som levande.

Ja. På ett ungefär. :?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Öhehja... :P

Fast jag tycker att "troende" och "fundamentalist" är två helt olika saker!

En troende är en person med en stark tro. Dit hör väl jag också..? :roll: Men, tycker jag, också en förmåga att tänka själv.

En fundamentalist tar allt som står i sin heliga skrift som en bokstavlig sanning. :o Då behöver man inte tänka själv, bara bläddra... :roll: MEN, så varjag där IGEN, det GÅR ju inte det här... jag ger upp! Skorpionen går och lägger sig! :P
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo, bara så att ni vet var ni har mig: Icke fundamentalist. Icke ens speciellt kristen. Bara lite ljum sådär (och dom hamnar väl i en speciell krets, eller hur var det Dante? :lol: ) och gillar klassisk kyrkomusik mycket (gör inte du det, musikläraren?)

Och tack för kaffet, Jannika, du som inte ens dricker! :D

Men du Päivi, jag förlorade kopplingen mellan Eliah och Moses! :roll:

Gode värld, jag måste umgås med min man någon gång :shock:. Han känner sig svårt åsidosatt, älsklingen.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"