Frågor om pojke född januari -08

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Suzie

Inlägg av Suzie »

Kör med standardmodellen så gott det går men ställ inga krav dvs var förberedd att det går åt skogen emellanåt ändå. Standardmodellens gyllene princip är ju att det lilla barnet styr! Fundera inte så mycket. Jag hade så mycket olika strategier i början att huvudet nästan exploderade, hur jag än gjorde så kändes det som att jag gjorde fel. Och ibland sov han, oftast inte. Inget vettigt samband fanns med vad jag gjorde. Standardmodellen var och är en bra kärna, och min gosse anammade den så småningom när han var mogen för det. Han var bara nattmänniska från början, hade helst velat att dag är natt och tvärtom.
Njut av din lilla gosse!!! Jag lovar att dina problem löser sig eftersom han växer. Ta hjälp av dina nära och kära. Den här första tiden är så kort. Lycka till! Jag vet verkligen vad du går igenom, det var så nyligen för mig...
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Tack snälla!
Simon född 080121
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Annukka Alanen skrev:Jag hade så mycket olika strategier i början att huvudet nästan exploderade, hur jag än gjorde så kändes det som att jag gjorde fel. ...
Ja så känns det ibland......för det mesta just nu......

Hur har ni gjort med filt över vagnen, dvs för att dämpa syn-intrycken?

Det har jag ju ingen..... ska jag det?
Simon född 080121
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag skulle vilja säga att så länge som ni har "vänt på dygnet" så lägg inte över ett skynke dagtid utan tvärt om, ställ ljust!!! På natten kan du om du vill introducera ett tunt skynke.

Annars kommer du att märka att runt 3 mån så börjar saker och ting bli väldans intressant och då börjar också skynket fylla en FULL funktion. Men gör som du känner är rätt för dig. Och jag skulle väcka efter max 3 timmars sömn på dagen så du verkligen får in 4-5 hela SM mål och lite mysvakentid. :D

Kör du med magläge, och LARM?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

japp magläge och larm! Står intill fönstret när han sover dagtid med ljud runt om.

Nu har han precis sovit 15.45-17.15 (1,5 timme), dessförinnan var han vaken 2.25.

Nu när han vaknade 17.15 får han bröst omedelbar bums.
ska jag nu lägga för en 20-minutare om ca 1,5 timme? och sedan väcka och fylla på med mer mat innan vi lägger oss 20.15 (dvs om 3 timmar)?

Har jag fattat rätt? :) :?:
Simon född 080121
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag föreslår ju ett senare vakenpass än så :wink:,
jusst för att komma förbi kvällstrasslet.
När de blir lite större tidigarelägger man, och pusslar i hop ett schema.
Som sagt gärna sista målet som avslutas vid 22(30) och är han riktigt proppmätt, så har ni runt 3.5-4 timmars sömn att se fram emot. Mellan 01 och 02 kommer nästa mål...

Sen så försök hålla honom vaken, somnar han in djupt så väck, hiva upp på axeln, buffa lilla baken och rapa lite.
Stimulera att suga hela tiden, stryk kinderna, pilla under fötterna, ja trixen är många..pröva er fram...

Kram
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Nu har han varit vaken 1,5 timma och är trasslig. Missnöjd, åt nyss,slappnade av till bröstet och skrek upp sig när han lades. Precis som han gör på natten. :?: Om vi ska hålla kvällen till 22.00, ska vi då vänta med våran 20 minutare ett tag?
Simon född 080121
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu blev det ju lite galet. och tiderna kanske blir knasiga. Försök styra in ett senare pass i morgon i stället.
Och gör det bästa av kvällen som är kvar.

Och proppa i mat, mer mat, och ännu mer mat.
Fyll gärna på med en riktigt mättande sista slurk, av fetare mjölk, som du förslagsvis pumpat ur under dagen.

Trassla inte till det så mycket, utan tänk MAT.
Du kan omöjligt ge för mycket.
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Okey, jag är jättetacksam för era svar och goda råd. Vi har inte fått till nån 20-minutare förän nu. Han har bara vaknat så fort vi lagt honom. Han har nu varit vaken 17.15- 19.40 och sover nu 20 minuter. Dock i pappas famn. När han sedan väcks är det mat, mat, mat och mat och blöja och pyjamas som gäller. samt utpumpad bröstmjölk. Sen lägger vi oss för kvällen. Frågan är bara vilken tid detta kan vara lämpligt nu när han vaknade redan 17.15 och får sin 20-minutare nu. Han kommer att väckas klockan 20.00 så 21 eller 21.30 kanske vore bra ikväll eller? :?: :?:
Simon född 080121
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

det blev visst 5 minuter för nu vaknade han...
Simon född 080121
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Känn av lite. 21 eller 21.30 går nog utmärkt båda. När han är mätt, nöjd och trött. Och den korta tid i livet då man behöver sig en 20-minuterslur på kvällen tycker jag att pappas famn funkar bra. Bara man vet att det är väldigt övergående! 8)
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Jag brukar sällan be till högre makter men nu måste jag säga Tack gode Gud för AW och värmedynor :D :) :) :heart: :D

Tack snälla ni! :heart:

igår lade vi oss 21.45 och han sov då till 00.45, alltså 3 timmar.
00.45-01.10 åt han B1, rap, B1
Vi hade nu lånat en värmedyna av min kära mammasom vi hade i vsgnen under täcket medans vi ammade.
klockan 01.10 lades han då halvsovandes och tung i varm vagn. Knäpptyst! Vi som är "vana" att vara vakna 1-2 timmar efter varje natt-amning.

Sen sov vår lille prins 01.10-4.30 dvs 3,5 timme!
4.30- 4.50 åt han B2,rap, B2, somnade om direkt i varm vagn!!

Sen sov han 4.50-8.45 dvs i 4 timmar! :D :)

Nu på morgonen har han varit så pigg och nöjd. Han äter bra och trivs med livet! :heart:

Jag är så glad, utvilad och lättad!

Värmedyna i vagnen, mycket mat igår samt långt vakenpass igår kväll gjorde det hela!!

:thumbsup: :heart: :D

:D Very happy!
Simon född 080121
Gäst

Inlägg av Gäst »

Härlig rapport :thumbsup: :sleep:

Gör lika i kväll, och så ännu mera mat, så har ni snart en fin kvällrutin :thumbsup:
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

:thumbsup:
Simon född 080121
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken UNDERBAR rapport! NJUT av varandra :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"