Glutenallergi, laktosintolerans, eller?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
LivsMamma

Glutenallergi, laktosintolerans, eller?

Inlägg av LivsMamma »

Undrar hur man märker att trollungen fått glutenallergi, eller kanske är det laktosintolerans.... eller något annat. :?

I nästan två veckor så har lilljäntan varit lös i magen. Det är inte så att hon bajsar så himla många gånger (typ 2-3 ggr om dagen har det varit mest hela tiden) och inte heller är det så att hon beklagar sig över magont. Men hon bajsar ner sig något fullkomligt en gång om dagen. Med klädombyte och rejäl tvätt som följd. De andra 1-2 gångerna är det fortsatt löst.

Tycker mig se en viss länk till vällingdrickande, kan det vara det tro? Tänkte ge enbart ersättning (sån där speciell mjölk för 1-åringar som alla ger här i Portugal) istället ett tag för och se om det hjälper.... Men så var det ju det där med laktos också.... :?: Har inte kollat med barnläkaren eftersom hon inte beklagat sig, äter som hon ska, dricker mycket vatten och är allmänt glad och i utvecklings och forskartagen. Men jag kanske borde kolla ändå....
Mamma till trollungarna Liv, 040303 & Erik, 080105.
Bor i Portugal.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag har en kompis som är glutenintollerant och hon berättade en gång när jag var orolig för min son att avföringen hos glutenintollerande blir liksom ganska lös och fluffig :roll: och luktar väldigt speciellt (illa) och uppe på det så blir de väldigt uppsvällda i buken. Allt detta kan man säkert gå igenom vid olika tillfällen i livet utan att för den delen vara glutenintollerant men om det kvarstår så bör man väl söka läkare.
Laktos kan jag inte så mkt om så de får ngn annan ge sig in på :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Gunzan
Kontakt:

Inlägg av Gunzan »

Samma med laktosintollerans.
Jag blir alldeles hämsk i magen om jag får i mig för mycket laktos.

Kan även vara så att det har varit sjukdom innan så att magen inte hunnit återhämta sig än eller så kanske det har varit mera mat så att magen inte har hunnit bearbeta allt då den inte har hunnit ställa om sig efter krabatens hunger ;-)

/Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft ;-).
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Enligt mina erfarenheter så får de ofta sådana där magbekymmer lite då och då. Det brukar vara 2-3 veckor och därefter blir det stabilt igen! Tänk på allt de stoppar i munnen - det är väldigt lätt att det blir en och annan bacillusk som rensar magen :wink: !

:idea: Jag tycker inte att man ska vara för snabb med att "hitta fel" och börja undersöka eller utesluta. Då kan karusellen mycket väl vara igång!

:D Om du inte känner allt för stor oro så tycker jag att du kan avvakta och se vad som händer - ge det lite tid! Magen behöver tid för att stabilisera sig efter "oväntat besök" :P .
mammamy

Inlägg av mammamy »

Tjabba!
Glutenintolerans är en av de åkommor som de tidivs så utskällda vikt- och längdekurvorna på BVC är suveräna på att detektera. Glutenintolerans ger nämligen en aggressiv inflammation i tarmslemhinnan som omöjliggör näringsupptaget och då slutar barnen växa. Följer jäntan sina kurvor har hon inte en glutenintolerans. Lactosintolerans är mycket ovanligt hos så små barn, då är en komjölksproteinallergi troligare.
Jag är dock böjd att hålla med Mammut i det här läget, känn lugnet och avvakta, bajjet kan vara löst och STORA mängder i perioder utan att nåt är fel. Mår flickan bra, äter, sover och utvecklas som hon ska så är allt frid och fröjd.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
cillamamman

Inlägg av cillamamman »

Använder du fullkornsvälling? Mina barn har aldrig kommit längre än till 6 mån vällingen för att magen fått för mycket fart när det blir mer fibrer..
Ang laktosintolerans osv. Oroa dig inte så mycket. Hon DÖR ju inte ögonaböj om hon skulle ha problem med mjölken utan du kan lugnt testa dig fram.
Cillamamman
Fyra barn f?dda -91, -95 ,-02 och -05.:heart:
LivsMamma

Inlägg av LivsMamma »

Tack för alla svar! Känner mig genast mycket lugnare!!!
Mamma till trollungarna Liv, 040303 & Erik, 080105.
Bor i Portugal.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"