Tinis kackeltråd
OOOHHHHH! Snabbinhopp här bara - för att GRATULERA stora födelsedagsbarnet Jannika. Pussar (sovandes sådana får det bli pga av den sena timmen) från lilla födelsedagsbarnet Disa. Som haft kalas idag, med den äran. Men när gästerna gått hem efter 2 ivriga timmar, drog hon fram sin stora kuddkanin i köket och lade sig där, som liksom för att säga att nu är jag TRÖTT! Mamman fattade hinten, så idag blev det sängläge en halvtimme tidigare än vanligt. Visst är det ändå härligt med kalas!
Kram på er alla. Jag får väl tefika tillsammans med Jannika då, eftersom jag bara häller i mig rött bushte, numer.
Kram på er alla. Jag får väl tefika tillsammans med Jannika då, eftersom jag bara häller i mig rött bushte, numer.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
Gäst
vaaar är Päivi..?
Var är hon, jag kan inte se henne?
Var är du Päivi, TITTUT!
(Ja okej, men vi har haft vuxenkväll med Italiensk middag
{|= och viiin
och jag vet inte vad... 8) )
ÅÅÅÅH VILKA KULIGA ÄMNEN NI AVHANDLAR HÄR
nu går jag ju igång på både vinet och ämnet och...
häääng med..!
Bibeln, version XYZ,
Nicea; idel grabbar närvarande och nu skall de BESTÄMMA ett och annat...
Var Jesus Gud eller människa
(För både OCH kan han ju inte vara [-X Gode Gud...
)
Maria-Mariorna vad skall med vad skall inte med..?
Hur göra religionen lite "in" och "pop"..
Astrologi
Reinkarnation..?
Man kan ju säga att högen på golvet över saker som INTE skulle med blev rätt så hög...
... en del återfinns i Apokryferna, en del i dödahavsrullarna och en del i Gnostikernas böcker
- visste ni att Judas hade ett eget evangelium..? 8-[
Så tar vi det från någorlunda början: 8)
Myten om en kille som
var född av en jungfru
kunde hela sjuka och blinda
uppväcka döda
blev korsfäst mellan två banditer och återuppstånden på tredje dagen
bar på namnet "Guds lamm"
är INTE kristen.
Särskilt.
Den fanns redan 3000 år innan Jesus vandrade runt i Galiléen
och figuren som allt detta påstås om har hetat
Horus
Mithra
och många många fler vars namn jag nu inte kommer ihåg, men ta en titt på detta...
Jämförrelse mella Horus och Jesus:
Händelse: Horus Jesus
Född av: En jungfru En jungfru
Far: Den endfödde sonen av Guden Osiris. Den endfödde
sonen av Guden Jahve.
Mor: Meri. Maria (Mary)
Fosterfar: Seb, (Jo-Seph). Josef.
Födelseplats:En grotta En grotta eller ett stall.
Meddelande av tillblivande:
Av en ängel, som uppenbarade sig till modern Av en ängel, som uppenbarade
sig till modern.
Födelse tillkännagiven av:
Sirius, morgonstjärnan. En oindetifierad stjärna I öster.
Födelsedag:
Gamla Egyptier vandrade gatorna fram med ett barn I en krubba omkring tiden för vinterdagsjämningen – omkring 21/12.
Firas den 25 december – den gamle solgudens dag.
Födelse berättad av: Änglar Änglar
Vittnen vid födseln: Herdar Herdar
Senare vittnen: Tre solgurdomar Tre vise män.
Dödshot under spädbarnstid:
Herut försökte få Horus mördad. Herodes försökte få Jesus mördad.
Sätt att handskas med hotet:
En Gud talar om för Horus mor: “Kom, göm dig med ditt barn”.
En angel talar till Josef och ber honom ta modern och barnet och fly till Egypten.
Avbrott i beskriven historia:
Inget skrivet om åldrarna mellan 12 & 30. Inget skrivet om åldrarna
mellan 12 & 30.
Döptes i:
Floden Eridanus. Floden Jordan.
Ålder vid dop:
30. 30.
Döpt av:
Anup Döparen. Johannes Döparen.
Vad som senare hände med Döparen:
Halshuggen Halshuggen
Frästelse:
Tagen till Öknen i Amenta för att där frestas av Set.
Tagen till öknen I Palestinien för att där frestas av Satan.
Resultat av frästelsen:
Horus står emot frästelsen. Jesus står emot frästelsen.
Nära anhängare:
12 lärjungar. 12 lärjungar.
Aktiviteter:
Horus: Gick på vattnet, drev ut demoner, botade de sjuka, återgav synen till de blinda. Han stillade havet med sin kraft.
Jesus: Gick på vattnet, drev ut demoner, botade de sjuka, återgav synen till de blinda. Han stillade havet med sin kraft.
Uppväckelse av död:
Horus väckte Osiris, sin döde Far från graven. Jesus väckte Lausarus från graven.
osv. osv.
Så vad vi har här är en gammal populär MYT
som har restaurerats en aning, man har tagit bort det som inte passar - exempelvis just astrologi och reinkarnation - och låtit det som passar vara kvar.
Varför
Det som är bekannt är tryggt.
Det som är obekant är farligt och anses suspekt.
För att få anhängare till sin "nya" religion var de goda kyrkofäderna tvugna att ta med vissa element för att folk alls kunde känna igen "en religion", och så kunde de tryggt utelämna det de INTE ville ha med
Utan att det märktes så värst mycket...
Jag återkommer
Nu börjar melodifestivalen!
(Ja okej, men vi har haft vuxenkväll med Italiensk middag
ÅÅÅÅH VILKA KULIGA ÄMNEN NI AVHANDLAR HÄR
Bibeln, version XYZ,
Var Jesus Gud eller människa
Maria-Mariorna vad skall med vad skall inte med..?
Hur göra religionen lite "in" och "pop"..
Astrologi
Reinkarnation..?
Man kan ju säga att högen på golvet över saker som INTE skulle med blev rätt så hög...
Så tar vi det från någorlunda början: 8)
Myten om en kille som
är INTE kristen.
Den fanns redan 3000 år innan Jesus vandrade runt i Galiléen
Horus
Mithra
och många många fler vars namn jag nu inte kommer ihåg, men ta en titt på detta...
Jämförrelse mella Horus och Jesus:
Händelse: Horus Jesus
Född av: En jungfru En jungfru
Far: Den endfödde sonen av Guden Osiris. Den endfödde
sonen av Guden Jahve.
Mor: Meri. Maria (Mary)
Fosterfar: Seb, (Jo-Seph). Josef.
Födelseplats:En grotta En grotta eller ett stall.
Meddelande av tillblivande:
Av en ängel, som uppenbarade sig till modern Av en ängel, som uppenbarade
sig till modern.
Födelse tillkännagiven av:
Sirius, morgonstjärnan. En oindetifierad stjärna I öster.
Födelsedag:
Gamla Egyptier vandrade gatorna fram med ett barn I en krubba omkring tiden för vinterdagsjämningen – omkring 21/12.
Firas den 25 december – den gamle solgudens dag.
Födelse berättad av: Änglar Änglar
Vittnen vid födseln: Herdar Herdar
Senare vittnen: Tre solgurdomar Tre vise män.
Dödshot under spädbarnstid:
Herut försökte få Horus mördad. Herodes försökte få Jesus mördad.
Sätt att handskas med hotet:
En Gud talar om för Horus mor: “Kom, göm dig med ditt barn”.
En angel talar till Josef och ber honom ta modern och barnet och fly till Egypten.
Avbrott i beskriven historia:
Inget skrivet om åldrarna mellan 12 & 30. Inget skrivet om åldrarna
mellan 12 & 30.
Döptes i:
Floden Eridanus. Floden Jordan.
Ålder vid dop:
30. 30.
Döpt av:
Anup Döparen. Johannes Döparen.
Vad som senare hände med Döparen:
Halshuggen Halshuggen
Frästelse:
Tagen till Öknen i Amenta för att där frestas av Set.
Tagen till öknen I Palestinien för att där frestas av Satan.
Resultat av frästelsen:
Horus står emot frästelsen. Jesus står emot frästelsen.
Nära anhängare:
12 lärjungar. 12 lärjungar.
Aktiviteter:
Horus: Gick på vattnet, drev ut demoner, botade de sjuka, återgav synen till de blinda. Han stillade havet med sin kraft.
Jesus: Gick på vattnet, drev ut demoner, botade de sjuka, återgav synen till de blinda. Han stillade havet med sin kraft.
Uppväckelse av död:
Horus väckte Osiris, sin döde Far från graven. Jesus väckte Lausarus från graven.
osv. osv.
Så vad vi har här är en gammal populär MYT
Varför
Det som är bekannt är tryggt.
Det som är obekant är farligt och anses suspekt.
För att få anhängare till sin "nya" religion var de goda kyrkofäderna tvugna att ta med vissa element för att folk alls kunde känna igen "en religion", och så kunde de tryggt utelämna det de INTE ville ha med
Jag återkommer
Nu börjar melodifestivalen!
-
Gäst
-
Gäst
Menherregudmelodifestivalenblirjubaratråkigareförvarjeårsomgår..!
Jag kacklar vidare!! 8)
Så står vi där med våra barn i vita vackra långa skynken (skall vara långt så vätten och trollen och de onda andarna tror att barnet är äldre än vad det är..
)
Döper barnet i en dopfunt - visserligen avstår vi från att döpa barnet helt och hållet
i en i värsta fall midvinterkall kyrka i isigt kallt vatten - vaddå, skall barnet överleva också..?
Tjafs! [-X
Och välkomnar barnet så hjärtinnerligt inte bara in i familjen utan också till Horus-Tammuz-Mithra-Dionysus-Jesus
- kulten, snacka om gamla traditioner
Såååå..?
Astrologi/Reinkarnation fick ta på sig en förklädnad - NÅGOT eget får väl den här "nya" religionen ha, och att man skulle dra paralleller mellan den i värdsliga jungfruer svårt begivna Guden Zevs som kom ner till jorden i olika förklädnader när det passade (reinkarnation..?) och Jahve DET gick ju inte an..!
Vad gäller astrologin hade de goda fäderna redan problem som det var med stjärnan och solgudarna här ovan som råkade firas den 25 december
att utelämna de här bitarna helt och hållet skulle bara inte GÅTT så då fick de förklä in astrologin och solgudedyrkandet bäst de kunde, men årstidsfirandet och solens firande som gudom, det kunde de ändå inte utelämna - även om vi tror att de har det...
Solgudens firande är DEFINITIVT med - guden - solen - föds den 25 december och symboliseras av det lilla spädbarnet - nya året... (redan de gamla druiderna firade den här dagen som "solens födelsedag")
vårens firande - den gamla "fasta" dagen för påskfirandet 25 mars - då går solen in i huset "Aries". fårets, lammets, vädurens hus. Då brukade man offra ett lamm och naturligtvis äta lamm också
Med andra ord offrade man ett lamm för de vredgade Gudarna
och hoppades att dess blod skulle lugna de arga Gudomarna. Någon som kommer att tänka på korsfestelsen av "lammet" - blodsoffret..?
och så har vi symbolen över symbolerna: de runda kyrkofönstret som är fyrdelat av ett kors; detta brukade symbolisera astrologins 12 hus som delades i fyra lika stora delar - fyra årstider.
Japp - allt finns där, astrologin i alla fall, vad gäller reinkarnationen så går den hand i hand med den varje år återuppstående solen
och natruligtvis har vi Moses och Elia och hela den historien
skall jag gå igång på den också... 
Jag kacklar vidare!! 8)
Så står vi där med våra barn i vita vackra långa skynken (skall vara långt så vätten och trollen och de onda andarna tror att barnet är äldre än vad det är..
Döper barnet i en dopfunt - visserligen avstår vi från att döpa barnet helt och hållet
Och välkomnar barnet så hjärtinnerligt inte bara in i familjen utan också till Horus-Tammuz-Mithra-Dionysus-Jesus
Såååå..?
Astrologi/Reinkarnation fick ta på sig en förklädnad - NÅGOT eget får väl den här "nya" religionen ha, och att man skulle dra paralleller mellan den i värdsliga jungfruer svårt begivna Guden Zevs som kom ner till jorden i olika förklädnader när det passade (reinkarnation..?) och Jahve DET gick ju inte an..!
Vad gäller astrologin hade de goda fäderna redan problem som det var med stjärnan och solgudarna här ovan som råkade firas den 25 december
Japp - allt finns där, astrologin i alla fall, vad gäller reinkarnationen så går den hand i hand med den varje år återuppstående solen
-
Fjällfolket
-
Gäst
Ojoj, Päivi!
Hur kan du allt det här???? Endel är synnerligen bekant här med, som dom bortsorterade evangelierna och så, men sen...
Vem ska man tro på, tro på, tro på...
{|=
Jag blev ganska uppslukad av Da Vinci-koden, även om den kanske var lite småusel som litteratur betraktad. Det här med heliga graalens påstått verkliga betydelse var helt nytt för mig.
Vem ska man tro på, tro på, tro på...
Jag blev ganska uppslukad av Da Vinci-koden, även om den kanske var lite småusel som litteratur betraktad. Det här med heliga graalens påstått verkliga betydelse var helt nytt för mig.
-
Gotlandsmamma
Blir män tröttare? Har de inte samma energidepåer som vi kvinnor? Knappast va? Efter en gnällig och hektisk dag ser jag (var på väg att skriva i alla fall) fram emot att slöa och mysa med ett glas rödvin, framför brasan, MED maken. Men han är HELT sluuuut. Vi har varit igång båda två, hela dagen (jo men då, han var iväg själv några timmar och mekade med en bil, medan jag fixade lunch och läggningar osv...hm). Jag känner mig inte såå slut, utan har absolut rk kvar och lust till att umgås en stund. Men han tänker SOVA.
Nu umgicks vi en stund för att jag proppsade på, men ville bestämt sova kvart över nio denna lördagkväll. TJOHO! Inte går jag ner i källaren med ett glas rödvin och glor på tv:n, utan då hamnar jag här...för jag vill ju inte sova riktigt än! Ha ha ha.
Så jag har inte sett nån Melodifestival. Men jag brukar inte var så förtjust. Tycker inte det brukar vara så mkt att hänga i julgranen. Eller?
I morrn ska vi rensa vår altan. Görspännande. Inte. Men ack vad behövligt. Det är en inglasad sådan, full av bråte. Varför samlar man på sig så mkt saker för??? Och ändå älskar jag att handla nytt, speciellt på Ikea. Just det ja, måste skicka en inköpslista till min kära mor, som kommer hit om en vecka, hon måste gå på Ikea för sin dotters räkning. Mattor, lampor och gardinsken...trevligt. Och ännu fler saker hemma.
Nu umgicks vi en stund för att jag proppsade på, men ville bestämt sova kvart över nio denna lördagkväll. TJOHO! Inte går jag ner i källaren med ett glas rödvin och glor på tv:n, utan då hamnar jag här...för jag vill ju inte sova riktigt än! Ha ha ha.
Så jag har inte sett nån Melodifestival. Men jag brukar inte var så förtjust. Tycker inte det brukar vara så mkt att hänga i julgranen. Eller?
I morrn ska vi rensa vår altan. Görspännande. Inte. Men ack vad behövligt. Det är en inglasad sådan, full av bråte. Varför samlar man på sig så mkt saker för??? Och ändå älskar jag att handla nytt, speciellt på Ikea. Just det ja, måste skicka en inköpslista till min kära mor, som kommer hit om en vecka, hon måste gå på Ikea för sin dotters räkning. Mattor, lampor och gardinsken...trevligt. Och ännu fler saker hemma.
-
Gäst
-
Gäst
Kul att ni tyckte om den korta sammanfattningen!
(Jag läser massor eftersom jag tycker det är så intressant!)
Litteraturtips till den sugne: 8)
David Icke; "The Secret" och "Children of the Matrix"
Karen Armstrong: Historien om Gud
T.D. Kendrick: The Druids
Robert Eisenman Michael Wise: rösterna ur dödahavsrullarna
Sen har jag en del på finska som säkert är översatt till svenska också men jag vet inte vad titlarna heter
Men det är bra böcker - och överlever ni David Ickes ödlor
hm, kanske ska locka min man med något
han har varit borta både i går kväll och i kväll och spelat tennis, hur trist som helst. Och 16-åringen är ute med kompisar och ringer inte ens sin stackars mamma, snacka om att jag har tummen i munnen
. Jag missade hela melodifestivalen för jag var helt uppslukad av FACEBOOK hänger ni där tjejer
nu ska jag försöka släppa min självcentrering och säga tack till Paivi för imponerande inlägg, vilken kunskap du besitter, helt häftigt.
Jag tror att det bästa är att skaffa sig en egen GUD, då kan man ju välja själv hur han ska vara
jätte fiffigt, man lånar lite böner som man tycker är fina från de olika "biblarna" och sen har man direktuppkoppling
Jag tror min gud vill att jag ska vara ärlig, ha tålamod, inte döma andra och gilla mig själv, och dessutom så förlåter han inte för han har aldrig fördömt. sån är min
Kram Kristina
nu ska jag försöka släppa min självcentrering och säga tack till Paivi för imponerande inlägg, vilken kunskap du besitter, helt häftigt.
Jag tror att det bästa är att skaffa sig en egen GUD, då kan man ju välja själv hur han ska vara
Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Social delaktighet
-
Gotlandsmamma
Nu har jag mailat en inköpslista!
Det blev inte så mkt ändå...jag ser fram emot gardinskenan, med såna panellängder i hårdare tyg...finemang!
He he Tinis!
Jag skulle ju vilja att maken döööööööööööölängtat efter sin fru och hoppar på mig! Man kan ju drömma. Nej, nu är jag elak mot min man. Men det får han ta. Han är den bästa, för mig!
Jag orkade inte ens läsa boken för det där boksamtalet, jag ids nog inte med Päivis digra lista...men visst är ämnet intressant.
Näe, nu får jag väl lägga mig. Sov gott alla glada!
He he Tinis!
Jag orkade inte ens läsa boken för det där boksamtalet, jag ids nog inte med Päivis digra lista...men visst är ämnet intressant.
Näe, nu får jag väl lägga mig. Sov gott alla glada!
NEJ Gotlandsmamma inte gardinskenor från IKEA, dom är jätte jobbiga, det tog oss typ hundra år att få upp alla gardiner, sex paneler i varje fönster, och nu kan man inte byta ut dem. Det finns bättre alternativ som jag inte kommer på nu men NEJ inte IKEAs pls pls pretty pls 
Social delaktighet
Social delaktighet
-
Gäst
Kiki jag är inne på din linje
angående den personlige Guden.
henne/honom hittar vi alla inom oss.
gardinstänger
Senaste gången jag skulle ha sådan från IKEA hade jag mätt fönstren, det var väl 1.40 vill jag minnas...
men sådan mått fanns inte
antingen en-meters, eller också två, expediten tyckte att jag skulle köpa tvåmeters, och så en stålsåg att såga med...
Jag lämnade IKEA utan gardinstänger...
Nu går jag och lägger mig!
Gonatti!
gardinstänger
Senaste gången jag skulle ha sådan från IKEA hade jag mätt fönstren, det var väl 1.40 vill jag minnas...
Jag lämnade IKEA utan gardinstänger...
Nu går jag och lägger mig!
Gonatti!
Smart Päivi
här fick vi använda 2x2m + 2x2m och använda sågen för det skulle vara typ 3 meter någonting, suck jag borde gjort som du och åkt hem utan stänger.
jösses nu vaknade Mio och grät, jag är ju "lite" orolig så jag gick in och la tillrätta, solfjädrade ut med ramsan = TYST efter några minuter börjar hon hosta,
nu har hon hostat en lång stund. hm hm ORO
Kristina
jösses nu vaknade Mio och grät, jag är ju "lite" orolig så jag gick in och la tillrätta, solfjädrade ut med ramsan = TYST efter några minuter börjar hon hosta,
Kristina
Social delaktighet
Social delaktighet