Frågor om pojke född januari -08

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

inatt gick det bättre och mamma är lite piggare idag :)
Första amningen var vi vakna totalt 30 minuter och andra amningen 3 timmar senare var vi vakna totalt 1,5 timma. Därefter sov vi gott igen och har nu sovit bra på förmiddagen också :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack för fin rapport! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

:)

Här svänger det.....idag är jag trött och väldigt grötig i huvudet....

Jag har en fråga om den sk. kvällsslurken:
Igår kväll föll sig hans rytm att han var färdig med ett mål och skulle sova när klockan var 19.15. (De andra kvällarna har haft vakentid vid den tiden). Jag tog iallafall på pyjamas och lade honom i vagnen intill tv-soffan. Lampor var på och tv,n hördes. Klockan 21.30 var det dax för mamma att lägga sig. Jag tog då upp han sovandes och lade till bröstet för en kvällsslurk. :?: Var detta rätt gjort av mig?

Han åt bra, slappnade av, halvsov och lades sedan upp på axeln för en rap. Då piggnade han till, rapade och skrek lite. Jag lade då till samma bröst och han åt bara några tag och slappnade sedan av. Då han ätit bara några tag så rapade jag inte honom för jag ville att han skulle fortsätta vara avslappnad. Han lades då i vagen. Allt skedde i tystnad och mörker. Då skrek han upp sig. Problemet på nätterna är att han antingen piggnar till då han rapas eller så piggnar han till då han läggs. Jag vagnde på, han skrek än värre. Togs upp, fick bröstet, åt, rapades, lades, vagndes, skrek upp sig osv osv. Bajsade sen, blöjbyte, bröst o rap. Han somnade inte förän 00:15!!!

Denna välmenta kvällsslurk blev inte så kort som mamma hade tänkt sig. Den blev 2.75 timme! :cry: :cry: Mamma trött och ledsen.

:?: Skulle jag ha skippat slurken och lagt mig och sedan väntat till han själv vaknade?

De två andra nattamningarna tog sedan bara 20 respektive 30 minuter :D :!:

Men efter den 30minuters-målet sov han dock bara en timme och ett tredje nattmål infann sig (har aldrig hänt förut :? ) Dette tredje nattmål tog 1,5 timme!

Idag jobbar jag på att få till ordentlig vakentid.

Imorse sov han 7.30-10. Sen vaken 10- 12.45, därpå sov han 12.45- 13.45 (aldrig blivit så kortpass på dagen förrut). Jag ser sen några dagar tillbaka en förändring i hans dygnsrytm. :?: Kan det vara den eg. födelsen? Han är mer svårsövd även dagtid, han är mer vaken när han ätit, ligger o tittar med stora ögon. Mer orolig och svårt att komma till ro. Han blir 3 veckor på måndag men var beräknad födelse igår så på det viset är han ju eg. 3 veckor nu.

Snälla ni, ge mig lite feedback på detta. Idag är jag trött och allt känns tungt och förvirrande..... :cry:

kram
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

En fråga till. Jag upplever som jag skrev att han har förändrats sista dagarna. Han är svår att truga i när han är vaken. Två bröst med påfyllning får jag sällan i längre, tycker jag. På det sover han ibland (inte alla gånger) ganska kort stund. Lite snuttätande har det blivit. :?: Hur ska jag göra där?

Förra sovpasset sov han bara en timme och nu har jag trugat och försökt hålla vaken en timme och alde honom nu. Förut var det inga svårigheter att håla vaken drgt 1,5timme. Ska jag låta honom sova klart sina 1,5-2 timmar nu om han inte själv vaknar? Eller kan det vara idé att ta upp nu efter 5 minuter och ge mer påyllning och sedan söva om? Hur ska jag göra för att få honom att äta mer när han är vaken......

:cry:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen,

:idea: Du får gärna underlätta för mig att hjälpa dig genom att gå in under "profil/signatur" (ovan) och skriva in ditt barns födelsedatum! :lol:

Fick jag gissa så är ni nog inne i "den egentliga födelsen" nu och 3 veckors ökningperiod. Läs gärna mera om detta i BB under spädbarnsvård! Detta brukar innebära MER MAT står på programmet. Att ni inte har 100% rutiner är inte det viktiga just nu utan försök bara att se till och ha runt 8 timmar "vakentid" på dagen. Jag tycker ändå det låter som som nätterna går ganska bra. Försök gärna att hålla målet på något sån där rimliga tider. Vanligt för nattmål brukar vara runt 23, 01 och 04.

Jag skall erkänna att jag "rapade inte" Tor efter andra bröstet, jag höjde huvudändan med ca. 7 cm och lade honom mer eller mindre sovandes i sängen utan rap. Den kom endå. (med vagn kan ni rulla upp de bakre hjulen på några telefonkataloger så höjs huvudändan om ni vill)
Sen kan det vara värt att ha typ en värme kudde i vagnen eller en filt runt barnet som du har kvar när du lägger ner så inte värmeväxlingen blir så stor, det är lätt att man "Piggnar till" om det är kallt när man läggs igen. Vi hade 14 grader i sovrummet så jag höll sängen varm med en värmedyna, rullade försiktigt ner Tor på mage i sängen och lät honom rapa den sista rapen mer eller mindre i sömnen.

Försök se till att inte byta blöjor i starkt ljus, det är inte så noga om inte ALLT kommer bort, faktum är att rena "BM bajs blöjor" INTE fräter så gör gärna bytet i nästan mörker. Annars kanske du gillar mitt "Nattlampetips". :wink:

(godkänd och över tittad av AW själv också faktiskt. Det är det "röda ljuset" man vill åt.)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14601
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

testar om signaturen syns nu...
Simon född 080121
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Ja idag har jag tolkat det som att det är den eg. födelsen som spökar. Har verkligen jobbat på vakentiden och försökt truga i mat. Men ibland skriker han vill bröstet och jag får gå runt med bestämda steg för att lugna. Lägger jag sedan till honom igen blir han åter hysterisk. Men då blir han nöjd om vi går till ett fönster och kolar lite eller tittar på en lapma en stund.

Ja vi byter blöja i svagt ljus. En svag gaolvlampa som pekar in i ett hörn långt bort i rummet och som står bakom en vhs-stapel. Men det blir inte något rött ljus. Ska läsalänken du skickade med.

Ja i slutet av en amning tar jag runt filten som sedan får följa med ner i vagnen. Han läggs på mage med larm i vagnen. Fast inte har vi 14grader i sovrummet inte :?

Tack för din hjälp! :)
Simon född 080121
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Äh, det är jag som är galen i kyligt rum, men över 18 i sovrummet bör du definitivt INTE ha tycker jag (och AW). :wink:

Häng en röd sjal över lampan så vips blir den röd. :wink:

Sov gott och fortsätt du med bestämda steg och maten kommer att vara nyckeln här, jag lovar. Och du, det är tufft det vet jag också. Men du kan jag lovar. Lite tålamod och medkänsla för dig själv så går det bra, men var självklar mot barnet, som om allting du gör har ett mål och att du vet EXAKT vad du håller på med, även om du inte känner det så. :D
Tor 2006

Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Tack snälla för hjälpen *snyft* :)

Ja jag försöker att vara säker, visa säkerhet inför lille gossen :wink:
Simon född 080121
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

puss, puss! :heart:
Tor 2006

Suzie

Grattis till Simon!

Inlägg av Suzie »

Kära Bullen, jag känner igen mig så väl... Jag fick min kille nov-07 och första veckorna var vi vakna hela nätterna. Jag försökte det ena och det andra, inte minst standardmodellen, som kanske hjälpte något, men kontentan var oftast att nattsömnen ändå blev bara någon timme. Jag misströstade och såg framför mig flera års sömnlösa nätter, var halvdöd av trötthet...
Idag är min pojke 3 månader och villken skillnad! Han sover jättegott, långa nätter! Det är ju en stor pojke nu!
Ta alla tillfällen till avlastning, sov på dagen och njut av din lilla Simon i nattens mörker. Låt honom nattspöka för fullt några veckor till, han kan inte skolas ännu! Du ska se, såsom även någon annan här skrev, då han blir 2 månader, eller i alla fall 1 månad, är situationen helt annan. Så här liten blir han aldrig mer...Kram.
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Tack snälla ni...oj vad lätt man har till tårar när man är trött.......

Inatt var det jättejobbigt med mycket tårar, huvudbry och trötthet. :cry:

19.30 igårkväll avslutade han ett sovpass. Han åt riktigt bra under kvällen. Fick pyjamas, påtår om och om igen. 21.00 var det åter dags att sova och mamma tänkte följa medoch också sova. Då hade han varit vaken 1,5timm, ätit bra och tittat storögt på allt omkring.

Men inte fick vi honom att sova inte. Gallskrek i vagnen, vagnades, tystnade inte, fick påtår, osv osv osv i flera timmar!! :cry: Tillslut var han inte nöjd vid bröstet och inte i vagnen. Vi tänkte att han nu kanske var övertrött. Nöjdast var han när han då fick sitta i knät och kolla sig omkring.
Han var jättepigg.

Klockan 00.00 var mamma sååå trött att han tillslut hamnde i mammas säng. :cry: :cry: :oops:

Där sov han 3,5 timme! Ofta sover han bra när han väl sover. Men har en väldans problem med att somna.....

3.30 vankades det åter mat. Samma visa igen. Han var riktigt pigg, åt bra men kom inte till ro. Skrek och hade sig :cry: .Klockan 5.30 efter 2 vana timmar somnade han i min säng igen :oops: :cry:

Somnade då 5.30 och sov gott till ca 9, dvs 3,5 timme.

:?: :?: :?: Hur ska vi göra för att få honom att somna om? Inatt kände jag mig helt slut av barnaskrik och pigga ögon i en salig blandning. Kände mig maktlös och frusterad. Vad ska vi göra?

Tack snälla NI för era uppmuntrande ord......
Simon född 080121
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

oj blev visst lite stavfel när man ska skriva med en hand...
Simon född 080121
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oj det här låter ju inte roligt alls :cry:
Vi ska se om jag kan hjälpa lite :)

Kvällstrassel är det många som varit med om :wink:
:arrow: Försök styra in sovpassen, såsom du gjorde i går, att han har en längre vakenperiod, efter 19-19.30 och gärna att han sovit en längre stund innan.

:arrow: Låt det sista målet vara från 19(30)-22(30).
I detta 3 timmar mål, lägger du in en 20 eller 5minuters lur, när man märker att han är trött. Buffa eller vagna, gärna mitt i händelsernas centrum.
(det står om detta i barnaboken, mer ordagrannt, men jag ger ett exempel på hur det kan se ut)

Barnet vaknar 19, du ger mat, så mycket som går ner, liv och rörelse, och umgänge, Efter 1.5 timme eller nått verkar barnet trött, och du kanske ger en liten slurk, och söver den lille, en kort liten lur, max 20 minuter.

Därefter väcker du, ger lite påfyllning, och så går ni och badar , vartefter ni fortsätter med lite umgänge,
snart är barnet trött igen, och ska ges en ordentlig nattslurk,
och här skulle du kunna ge urpumpad mjölk (tidigare under dagen)i flaska, i synnerhet om du tycker att kvällsmjölken är tunn och blaskig, så kan det vara en ide :idea:

Som sagt läs gärna på mer i Barnaboken, eftersom jag inte minns ordagrannt..

Men målet avslutas då, vid 22(30) och då bör pojken vara både mätt, och ordentligt trött, vilket gör att sömnen blir längre.
Kommer han likafullt inte till ro, så ge mat, han är så liten än, att jag tycker det är första åtgärden, andra åtgärden och tredje :wink:
Vagna lär du få göra så det räcker och blir över senare.

Lycka till :!:
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Tack snälla för att du tog dig tid. Ja jag frsöker ge mer mat, mer mat och sedan mer mat om igen
sonica skrev: Men målet avslutas då, vid 22(30) och då bör pojken vara både mätt, och ordentligt trött, vilket gör att sömnen blir längre.
Kommer han likafullt inte till ro, så ge mat, han är så liten än, att jag tycker det är första åtgärden, andra åtgärden och tredje :wink:
Vagna lär du få göra så det räcker och blir över senare.

Lycka till :!:
:?: :?: :?: Men vad gör jag då han hela tiden somnar vid bröstet, släpper, slappnat av men vaknar så ort han läggs ner? Så var det stora delar igår..de stunder som ögonen inte var pigga och nyfikna. Han skriker upp sig när han läggs ner (filt runt sig så han inte ska känna att vagnen är kall) och slappnar av så fort han återkommer till famnen och/eller bröstet. Detta hände gång på gång och det va då han till slut hamnade i min säng :oops:
Simon född 080121
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"