Mjölken sinar...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Eva-Karin

Mjölken sinar...

Inlägg av Eva-Karin »

[b]Hej :)
Min mjölk räcker inte till för min gosse och jag undrar om någon har lite tips att dela med sig??
Har intensivammat för att få det att komma igång men än så räcker det inte tyvärr så han får ersättning som komplement.
Jag dricker mycket vätska och försöker sköta om tuttarna.. :lol:
Tacksam för alla tips !!![/b]
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Luzern-thé är mitt tips!
Det köper du på Hälsokostaffären.

Koka 1 liter vatten och häll det över drygt 5 msk théblad.
Låt dra 30 minurer, sila av.
Drick upp detta under dagen.

Detta gör du som en "kur" på högst en vecka.
Annars förtar det sin effekt.
Gör uppehåll några veckor, och kör en kur igen, vid behov.

Detta drack både jag och mina systrar med lysande resultat.
Det sägs att luzern-örten växer i kohagar, och mjölkkossor brukar äta det :wink:

Komplettera med tillägg, som du gör, det spelar ju ingen roll hur ungen blir mätt bara att den blir det! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
KriMi

Inlägg av KriMi »

Hejsan!
När min dotter var nästan 4 månader så räckte inte min mjölk till längre... Vi tror att det berodde på att jag hade sorg samt var stressad över att Elsa skrek så mycket (för att hon var hungrig, insåg vi senare! :oops: )

Nu vet jag inte hur gammal din son är, men vi började med tillägg (detsamma som ersättning), och såg det just som det. Tillägg till bröstmjölken. Vi började också med lite smakportioner av t.ex. potatis osv. Men jag ammade ALLTID först - för att hon skulla vara mest hungrig vid amningen! Detta gjorde att det blev mindre laddat för mig att "ha tillräckligt med mjölk" och det blev faktisk så att det producerades mer! Så jag fortsatte att del-amma tills hon var 8 månader! Vår matningsprodedur såg ungefär ut: amning - smakportion - tillägg, så mycket eller lite hon ville!

Eftersom det enligt Anna Wahlgrens filosofi är A-O att barnet är mätt för att kunna sova gott hela natten har vi alltid trugat och erbjudit mycket mat under dagen och på relativt bestämda tider, och med gott resultat! Alltså inte fokuserat på att jag ska kunna amma, utan på att Elsa fick vara mätt!

Vet inte om du tycker att det vare ett bra svar, men det var min erfarenhet!
Vi har 2 underbara tjejer; f?dda 0201 och 0405
Vi gillar helhetssynen och filosofin hos AW
Eva-Karin

Tack snälla

Inlägg av Eva-Karin »

Tack snälla för tipsen, min son är 7 veckor gammal så jag tycker det är värt att testa det mesta men huvudsaken är att han blir mätt såklart och det är jag mycket noga med för ett mätt barn är det viktigaste!!!
Ska gå till hälsokosten i morgon, jag återkommer med rapport :lol:
Jag ammar alltid först, tillägg får han efter och tills han är proppmätt, för precis som Anna säger så är ju det mat, mat och åter mat som gäller!
Jag är så glad att barnaboken finns samt detta forum såklart!
Tycker alla verkar så vänliga och hjälpsamma här, och jättebra svar får man oxå !
Kram tillbaka och tack för jättebra svar, det känns skönt att veta att man får stöd!
/mamma till Daniel född 6/3 2005
mammamy

Inlägg av mammamy »

Det viktigaste för att öka produktionen är att amma TÄTT, OFTA, inte så mycket att amma läänge eller tömma brösten helt, kan va värt att tänka på. Vid 7 veckor är det inte helt ovanligt med en amningskris då barnets behov ökar då, så kämpa på med täta amningar så brukar produktionen öka efter några dar och fram tills dess fyller du lämpligen på med tillägg. Sen är det inte alla som kommer förbi den här amningskrisen, jag själv gjorde inte det, men tillägg är också bra och man kan ju fortsätta att amma det som går, huvudsaken bebisen är mätt.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Eva-Karin

Inlägg av Eva-Karin »

Hej,
sprang till hälsokost igår och köpte luzern-the, det smakade HÖ :shock:
Hemskt men vad gör man inte ??
Jag har, som mammamy skrev, ammat ofta och det har ju ökat produktionen en del men inte tillräckligt tyvärr . (Fast ibörjan tömde jag dem helt vilket inte var så bra då :oops: , inte lätt när alla på bb sa olika hur jag skulle göra... suck :(
Dessvärre tog mina bröstvårtor stryk då och det blev en ren pina, de är dock bättre nu när jag har amningssnäckor på men det tog lång tid att få dem okey igen.
Nu ska jag ta en härlig kopp med uppfriskande hö-the haha :o
Tack för alla tips!!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Eva-Karin skrev:Hej,
sprang till hälsokost igår och köpte luzern-the, det smakade HÖ :shock:
Hemskt men vad gör man inte ??
Inte så konstigt... ja luzern är ju inte hö i vanlig bemärkelse men det är helt klart ett grönfoder :lol:
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!
Testa lättöl. Det ska tydligen oxå öka produktionen, och det är förmodligen betydligt godare än te med hö-smak. :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Ja, gott är det inte, det vet jag... :? Hö är en bra beskrivning, men tänk då på kossorna :wink:

Det var därför jag gjorde en laddning på morgonen, som jag drack under dagen, det var NÅGOT bättre kallt än varmt.
Men det gör nytta - så bit ihop! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Lättöl ska vara en pådrivare har jag hört...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
lill

Inlägg av lill »

Fenugreek pa engelska, bockhornsort pa svenska, ar kanon for att oka produktionen. Jag brukade kopa hela orten som fro (anvands som krydda i indisk mat), inte som te, och hallde kokande vatten over som fick sta 10 minuter. Detta te drack jag flera ganger per dag, och det brukade bara ta en eller hogst tva dagar innan jag markte okad produktion - denna ort ar en ansedd galactagog som sana mjolkproduktionsokande agenter tydligen kallas. Rekommenderas.
bor i USA
liten skrutta juni 2003
astromalin

Inlägg av astromalin »

Hej, min kompis mamma ar engelsk och henne gav de Guinness ol for att fa fart pa mjolkproduktionen....... :?
kanske inget vidare tips, men lattol atminstone kanske kan vara bra?
Sussi

Inlägg av Sussi »

Luzern-te smakar apa, men det hjälper :D Tänk överhuvudtaget på att dricka mycket, äta ordentligt och framförallt vila :!: :!: Om det är en ökningsperiod för sonen nu, så löser det sig på några dagar/en vecka. Lycka till :!:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Eva-Karin

Inlägg av Eva-Karin »

Hej igen,
tack till alla er som lämnat tips,är jättetacksam :!:
Försöker att "sköta" mig med mat och sömn men det är svårt, har svårt för att vila, men borde ju göra det!
Dricker mitt hö och hoppas på det bästa, tänkte även prova örten som lill skrev om, var kan man köpa det?
Har även provat lättöl och svagdricka men... nä, tycker inte att det hjälpte tyvärr :cry:
Jag säger bara, tur att det finns ersättning för min gosse har en väldigt aptit... brås på sin mor haha :P
mia75

Inlägg av mia75 »

Tänk också på att dricka mycket vatten! Du kan också kolla in på www.amningshjalpen.se
Var övertygad om att det kommer att gå bra, då gör det det! Stressa inte upp dig och tänk att du kanske inte har mjölk så det räcker. Mjölken kommer att öka.
Så, drick vatten, strunta i dammråttorna och andra bekymmer, vila när du kan och amma som en tokig, så ska du se att det ordnar sig! :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"