Sova hela natten blöja?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
LinneaOchOliver

Sova hela natten blöja?

Inlägg av LinneaOchOliver »

När Oliver vaknar på morgonen är blöjan överfull och älsklingen fuktig. Jag gillar det inte alls men att byta blöja mitt på natten känns inte aktuellt heller. Just nu använder vi Libero Discovery 8-11kg och Oliver väger knappt 8 kg.

Hur har ni löst det med nattblöjor? Jag funderar lite på att ta en tygblöja, fylla den ordentligt och använda den istället.
~ Oliver - 2007/06/04 ~
Firade 5 mån genom att sova sin första 12h natt 2007-11-04
ela

Inlägg av ela »

har oxå haft lite krux m d!
o lillgrabben e helt förtvivlad när han e "böt" på morgonen. :(
vi köpte faktiskt pampers flex blöja, den m en larv, sitter mkt bättre på. sen har vi ju plastad froté men d hjälps ju inte om o när d små tycker d e jobbigt o vara "böt".
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Å vi byter faktiskt ibland innan vi går och lägger oss. Har han badat på kvällen :roll: så håller ingen blöja hela natten... Det funkar bra, oftast har han kissat rätt mycket tidigt på kvällen. Då kör vi en Libero Up&Go för resten av natten.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vi har aldrig haft en enda läckande blöja eller fukt på Tor. :shock: Alrig bytt en blöja nattetid... (ja sen hela nätter då :wink: )

Vi kör med pampers "baby dry" 5or. Alltså 1 stl större än vad paketen säger. De fungarar KANON för oss och min syster rekommenderade dem till mig efter sina 2 barn som aldrig haft läckande blöjor, och hon fick rekommendationen av min kusin som har 2 barn och inga läckande blöjor.

Se bara till att sätta på dem ganska hårt. De är lite strechiga så man kan gott dra åt lite. Magen krypmper med upp till 2 cm över natten när magen smälter maten de ätit under dagen. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Problemet för vår pissnisse är inte läckage, utan att blöjan blir så överfull att pyamasen drar åt sig väta framme i blöjans överkant. Helt makalöst, egentligen, hur gjorde man innan superabsorbenternas tid? :shock:
Mata

Inlägg av Mata »

Härom veckan så kissade min 2 1/2 åring i sängen på natten. Jag orkade inte hämta nytt lakan så jag la dit en yllefilt. Den blev sen påkissad igen nästa natt, men den luktar ju inget alls. Sen har det hänt i natt igen. Bara torka och lägga tillbaka. Har skyddslakan under förstås.
Ull har ju den egenskap att den liksom förgör urinämnena eller neutraliserar dem.
Hon sover med bara t-shirt. Oftast kissar hon dock pottan om hon alls behöver.
Så denna ulle-filt har fått bli vår superabsorbent... :D
Låter väl förskräckligt...
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Vi brukade byta blöja när vi gick och la oss (Libero).
Numera kör vi Huggies 12-timmarsblöja på natten :thumbsup: ! Helt sanslöst bra nattblöja. Full, så full - men aldrig läckage.

:D
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

:-k Jag tyckte Libero var bra förut, men sen gjorde de om dem. Då började det komma fukt igenom, så pyamasen blir fuktig. Och Liv är ingen storkissare, för hon dricker inte välling. Men Karl drack välling, och då funkade Icas blöjor bra.
LinneaOchOliver

Tack för tipsen! Vi ska inhandla nya blöjor. :)
~ Oliver - 2007/06/04 ~
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hej! Vi gjorde som du själv skrev, fyllde en frottetygblöja med frotte inlägg. Fast när han var ca 1,5 började det läcka där fram ibland, troligtvis pga att han kissar så mycket på en gång att det inte ricktigt hinner med att suga upp, för blöjan är nästan bara blöt där framme. Nu när han snart är 2 år varvar vi lite. Det blir så tätt med engångblöjorna att han får eksem och river sig. Men han gillar inte tygisarna längre, för de blir ju blöta :lol: . Men det är ju bara en fördel nu när han börjat kissa lite på pottan :lol: . På dagarna här hemma har han alltid tygisar. På dagis blir det ju engångs. Storasyster som varit hemma (ej dagis menar jag :lol: )tills hon var drygt tre har i princip bara haft tygisar.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
LinneaOchOliver

Första blöjan ut i test var Huggies i storlek 4 (8-14kg) men Oliver var jätteblöt på morgonen. Det verkar som om han verkligen är en storkissare på natten.

Men det är fantastiskt, även om blöjorna är fulla och blöta inuti så läcker dom ändå inte.

Vi får shoppa nya blöjor idag. :)
~ Oliver - 2007/06/04 ~
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag provade också Huggies till min stora (20kg), men de var för stora i midjan och inte ställbara så det bara fladdrade i linningen. Nu har vi hittat en större storlek Libero och då håller det tätt 6 nätter av 7 ungefär. Det är just uppe i linningen som pyjamasen blir blöt om den liksom halkar in emellan och suger upp vätska. Men jag är ändå hyfsat nöjd faktiskt.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hej!
Jag provade huggies som jag tänkte skicka med till dagis, MEN jag provade först 3 blöjor hemma (SOM TUR VAR) för hela prinsens underliv var fullt av dessa små plastkulor som ska absorbera :evil: . Tur att ingen letat sig in under förhuden. Så det blev reklamation och aldrig mer (även om det kanske bara var fel på just det paketet).
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
LinneaOchOliver

Nu har vi provat Pampers Baby Dry i storlek 5 (11-25kg) och redan kl 02 bytte jag en överfull, blöt blöja. :(

Jag börjar fundera på om vi ska byta kvällsritual istället. Just nu har vi bad, välling och läggdags. Blöjan sätter vi på efter badet och när vi lägger honom har han inte hunnit kissa något än. Det är ju väldigt mysigt att sitta och kramas i soffan det sista vi gör innan vi lägger honom men vi kanske borde lägga det tidigare.
~ Oliver - 2007/06/04 ~
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Att blöjan blir blöt kan man inte göra något åt. Inga blöjor klarar att absorbera och hålla heltorr hud hela natten om man har en pissnisse. Å andra sidan sov vi hela nätterna med plastsnibb och cellstoff, så det tror jag att de klarar... :roll:
Men om kläderna är blöta på morgonen, som här hemma, så tycker jag att man får byta.
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"