Ger snart upp - 9 månader - sover för lite

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
meja

Ger snart upp - 9 månader - sover för lite

Inlägg av meja »

Min son, 9 månader, KAN inte sova några 14 timmar per dygn. På nätterna vaknar han flera gånger varav det minst en gång är stört omöjligt att få honom att somna om. Jag buffar och han somnar och så vaknar han efter ½-1 minut och så börjar det om. Så kan det hålla på i 1-2 timmar! Jag har också testat att ignorera och det funkar inte heller. Ramsan har jag aldrig lyckats få till så den har jag gett upp sedan ett tag tillbaka.

På dagarna sover han antingen 2 ggr 35 minuter eller 1 ggr 70 minuter. Varför? Jo, för om jag anstränger mig till max så kan jag få honom att somna om efter uppvaket efter 35 minuter och då sover han vidare lika länge till. Men efter en sån förmiddagslur GÅR det inte att få honom att sova eftermiddag. Jag har vagnat i 45 minuter i sträck utan att han somnar!!
(Natten är 19-07)

Vad göra? Någon som haft liknande?
Antonias mamma

Re: Ger snart upp - 9 månader - sover för lite

Inlägg av Antonias mamma »

Hej och välkommnen :D
meja skrev:Min son, 9 månader, KAN inte sova några 14 timmar per dygn.

Din första mening avslöjar vad det största problemet är tror jag: Din attityd, nämligen :wink:
meja skrev:På nätterna vaknar han flera gånger varav det minst en gång är stört omöjligt att få honom att somna om. Jag buffar och han somnar och så vaknar han efter ½-1 minut och så börjar det om. Så kan det hålla på i 1-2 timmar! Jag har också testat att ignorera och det funkar inte heller. Ramsan har jag aldrig lyckats få till så den har jag gett upp sedan ett tag tillbaka.

Jag tror visst att han både kan och vill sova alla sina timmar, men om det ska vara möjligt så ska han kuras enligt reglerna och inte med inställningen att "ramsan funkar ändå inte".
Enbart med att fortsätta buffa kommer han inte att börja sova hela nätterna - med att buffa honom till sömns har du istället lärt honom att ingen buffning = något är fel.
Och ramsan börjar inte fungera av sig själv - det är DU som ska se till att han börjar förstå den!

Nu kavlar vi upp ärmarna och tar tag i det här. Börja med att skriva ner hans schema här, som det borde se ut, så funderar vi vidare sen :D
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Maja och välkommen hit :D :heart:

Vad bra at du hittat till forumet. Du ska se att snart sover din son som en klocka. Jag tycker det låter som om ni fastnat i buffningsträsket. De små barnen tycker att det är såååååå skönt att bli buffade så det är många med dig som varit där. Men så kan ni ju inte ha det :wink:

Jag undrar om du har något schema som ni följer? Om inte så är det bra om du strukturerar upp ett. Han ska ha två sönpass och 14 h total sömn på dygnet.

Jag tycker att det verkar som en regelrätt kur skulle sitta fint här. Men du får nog låta bli att buffa. Solfjädern kanske skulle vara bättre, eller vad tror du? Och naturligtvis de andra verktygen:)

Du ska se att när ramsan sitter så kommer han snart sova sina nätter och sömn föder sömn så då kommer han också att sova på dagen :sleep:

Läs gärna Annas jannuarikrönika om attityden.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Jag skulle bli glad om du gick in i din profil och skrev när sonen är född. Det underlättar för oss som svarar dig :)

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

antonias mamma och jag skrev vist samtidig så nu fick du dubbel hjälp :)

Ida

www.sovgott.net
meja

Inlägg av meja »

Tack för svaren! Han är född 070414. Och hans schema ser "egentligen" ut såhär: Natt 19-07, sova förmiddag 10-11, sova eftermiddag 14-15.

Det är som du säger ilindstrom, jag har verkligen fastnat i buffningsträsket. Och jag tycker det är enormt svårt att lyckas med "attityden av självklarhet" när det har gått så dåligt nu på sista tiden. Hur ska man få upp sitt "supermamma-självförtroende" när man hamnat i en nedåtgående spiral?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ja jag förstår absolut din känsla av hopplöshet men det behöver inte vara så här. Det går att bryta, men det är bara du som kan göra jobbet. Det är du som måste bestämma en viss dag när du börjar från ruta noll. Jag tycker absolut att du ska genomföra en ny kur där du bestämmer att den här gången så ska ramsan sitta. Jag lovar att du kommer att greja det med hjälp av oss här på forumet. Det är mycket lättare att få kraft när man har andra att bolla med. :D

Jag tittade på ditt schema och man brukar säga att man ska ha naturliga sömnpass dvs. 5,20,45,1.5,2 så 1h är inte att rekomendera. Mina barns schema har sett ut så här vid 9 månader, bara som ett litet tips :wink:

7.00 vaknar, ammas
7.30 frukost
9.00-9.45 sova
11.00 lunch
12.30-14.00 sova
14.15 mellis
17.15 middag
18.15 bad kvällsslurk skrattet till go nattet
19.00 sova

Jag ser det som om du har två alltrenativ att välja mellan, fortsätta som du har det nu eller att ta tag i situationen och ta ledningen. Här ska sovas :D

Jag tycker du är en mycket ansvarstagande mamma som vill ta tag i er sons sömn och jag vet att inom dig så har du de där superkrafterna som du efterfrågar. :thumbsup:

Du får gärna berätta vad du bestämmer dig för och vi finns här för dig :heart:

Ida

www.sovgott.net
Alpha

Inlägg av Alpha »

Hej, jag har en son som oxå är 9 mån, född den 13 april. min son sover inte heller några 14 tim.Har alltid sovit mindre än vad han ska enl. forumet. nu sover han 11,5 tim natt med flera uppvak och har samma cirkus som din son med ett långt uppvak per natt då det tar 1-2 tim att söva om. Han vaknar också efter några min o då får man börja om.....På dagen sovar han 2 pass 1 tim fm och 30min-45 min på em.Jag tror att han behöver mindre sömn o törs inte låta honom sova mer på dagtid då han sover så dåligt på natten.
Dotter född 021014
Son född 070413
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag vill påstå att sömn föder sömn så var inte rädda för att ha 14 h sovförutsättningar. Sedan är det upp till barnet att sova eller inte. Ni kan inte sova åt barnet, men ni kan ge förutsättningar. Om ni får övertrötta barn på dagarna så sover de sämre på natten är min uppfattning:D

Det är inte lätt när man fastnat i buffträsket, men det är bara ni som kan ta er därifrån. Ta fram attityden och ta ledningen. Ni ska på nätterna förmedla att då sover man för det händer ingenting. Om det verkligen inte händer någonting så är det inte så roligt att vara vaken. Som det är nu händer det en massa inne i barnens rum. Mamma springer in och ut. Det buffas både i tid och otid och en massa vargar stryker runt väggarna. Se nu till att jaga bort dom så ska ni få se att era små älsklingar snart sover som grisar :sleep:

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

ilindstrom skrev:Jag vill påstå att sömn föder sömn så var inte rädda för att ha 14 h sovförutsättningar. [...] Om ni får övertrötta barn på dagarna så sover de sämre på natten är min uppfattning:D
Amen!

Så är det även för oss med barn som normalt sover som stenar. Vi har haft sjuka och elände växelvis i en dryg månad och eftersom dagsömnen har strulat mycket (kort och hackig och flera små lurar) så blev nätterna (för första gången någonsin) skakiga.
meja

Inlägg av meja »

Tack igen för stöd och uppmuntran!
Jag har lite funderingar kring det här med ramsan. Jag tror jag vet varför det inte funkade förut. Jag använde den för mycket när jag ville att han skulle sova, men innan han hade lärt sig vad den betydde. Och när jag väl sade den när han höll på att somna och jag "väckte" honom med den så kändes det inte värt det och jag lade av. Hur har ni fått era ramsor att fungera och på hur många gånger ungefär? Jag tänker att jag först bara ska använda den när han nästan har somnat så att han förknippar den bara med sovkänslan och vänta med att använda den som en "Sluta klaga och lägg dig och sov" tills senare, men när vet man att han är redo för det? Och hur vet man f.ö. att han nästan har somnat om det är mörkt i rummet?

I helgen har det gått lite bättre med dagslurarna i alla fall :) Han har sovit 1 ggr 40-45 och sedan eftermiddag dryga timmen, tre dagar i sträck nu - hurra! Och nätterna har varit något bättre också, i alla fall inget uppvaknande på en timme utan mer en halvtimme som längst.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Är sonen kurad? För enligt min uppfattning var han inte det, så vad säga om en kur i stor stil, då upprättar du dialgen mellan er som behövs för att förstå ramsans innebörd...och lägger buffningen bakom er! :roll:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Antonias mamma

meja skrev:Jag tänker att jag först bara ska använda den när han nästan har somnat så att han förknippar den bara med sovkänslan och vänta med att använda den som en "Sluta klaga och lägg dig och sov" tills senare, men när vet man att han är redo för det? Och hur vet man f.ö. att han nästan har somnat om det är mörkt i rummet?
Jag skulle råda dig att inte fundera ut så mycket eget kring ramsandet, utan läsa på om hur den ska användas och följa de reglerna.
Man ska ju jobba aktivt med ramsan för att lugna barnet - inte bara spara den till sist. Ramsan ska leda till kommunikation! Sist ges bekräftelsen, när barnet är tyst och lugnt, och bekräftelsen används bara under kurens första två dygn.

Läs på här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16

www.sandsdrommar.com
Antonias mamma

meja skrev:... och vänta med att använda den som en "Sluta klaga och lägg dig och sov" tills senare, men när vet man att han är redo för det? .
Du ska förmedlar TRYGGHET med ramsan - sist men inte minst!

:D

www.sandsdrommar.com
meja

Inlägg av meja »

Jag skulle råda dig att inte fundera ut så mycket eget kring ramsandet, utan läsa på om hur den ska användas och följa de reglerna.
Det tycker jag var ett märkligt råd. Du får ursäkta men jag kommer att fortsätta tänka själv - särskilt när det handlar om mitt barn! Jag har läst på om ramsandet men eftersom det inte fungerade förra gången så tror jag att det berodde på att han inte kopplade ihop ramsan med sovkänslan och därför tänkte jag att det skulle gå bättre med ramsan denna gång om jag introducerar den först när han blivit lugn och är på väg att somna.
Är sonen kurad? För enligt min uppfattning var han inte det, så vad säga om en kur i stor stil, då upprättar du dialgen mellan er som behövs för att förstå ramsans innebörd...och lägger buffningen bakom er
Nej han inte kurad enligt konstens alla REGLER men det kanske skulle vara en bra idé... :wink:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej meja!

Jag skulle VARMT rekommendera att du genomför en regelrätt kur och lägger allt "gammalt" bakom dig och siktar FRAMÅT! Tänk inte på hur det gick sist, utan fokusera på målet :arrow: sonen ska somna av sig själv, trygg i sin säng och sova gott och lääänge!

Om/när du genomför en SHN-kur så skulle jag skippa buffandet helt och istället använda mig av tillrätta läggandet, solfjädern och ramsan. Det tar ungefär 2-3 nätter innan ramsan sitter ordentligt men då måste man verkligen jobba medvetet med den. Du ska kunna svara på sonens frågor och för att kunna göra detta så behöver du kunna ramsa i olika tonlägen och takt. Vad har du tänkt för ramsa? Jag rekommenderar att den inte innehåller sonens namn och att du lätt kan säga den i ett svep om fyra "verser" ex "Gonatti med sig, sov så gott x4". Ibörjan går sonen säkert "igång" efter att du ramsat, men det är här det är viktigt att hålla i , lyssna av sonens rektioner och arbeta för att upprätta en dialog med sonen. Ramsan är det sista sonen ska ha med sig in i sömnen under kurens första nätter.

Vad tycker du om mina tankar?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"