Eget rum och förväl till nappen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oj, vilken toppennatt! :D :thumbsup: Så glad man blir!

Linda H, kan du gå in under Profil längst upp och skriva in när sötnosen är född. Det är så mycket enklare då. Är du med på vad jag menar?

Tinis
LindaH

Inlägg av LindaH »

Tinis: Jag trodde jag hade gjort det tidigare idag. Du menar väl det som står här under? (Lupita 2007 augusti) Eller vill ni ha mer exakt? Mig spelar det ingen roll.
Angelina 2006 April (ej kurad än)
Lupita 2007 Augusti (håller på att SHN-kuras)
LindaH

Inlägg av LindaH »

Och en sak till.

Lupita har feber, förkyld och hes. Hon var så himla trött eftersom hon endast fick 15 min sömn nu på eftermiddagen (pga att hon inte kom till ro)och ville helst sova längre vid middagspasset. Hon var så grinig och trött, ville inte alls äta gröt - men jag ammade x 2, gav välling 80 ml åt hon + trugade med både bröst och välling.

Jag lade henne 18.47. Jag vet att man inte ska använda marginalkvarten, men hon höll på att somna på golvet vid ett par tillfällen.

Jag buffade x 1, ramsade och sedan var det tyst. Hon sover!

Inte kan det väl bli så att jag förstör kuren pga ynka 13 min?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej, men nu ser jag!!! Förlåt! man får ju inte med signaturen när man läser ett meddelande man ska besvara. Allt i ordning, alltså! :oops: :D

Och vilket ovanligt och fint namn den lilla kurdamen har!

Nej, kära nån! Såklart du kan lägga 13 min tidigare en kväll!! Man brukar avråda från marginalkvartande i alltför hög grad i början av kuren just för att verkligen få tider att sätta sig och för att inte vackla hit och dit. Men självklart om lillan är hängig och behöver sova! Det kan du tänka bort med en gång.

Hoppas ni får en bra natt! :D
LindaH

Inlägg av LindaH »

Måste berätta att även inatt sov hon gott.

Ett uppvak med gråt. Lugn av buff x2 och ramsa. Sedan vaknade jag av väckarklockan 07.00.

Daglurarna är sådär.. Sov idag bra på fm. På middagen vakande hon efter 45 och ville inte sova vidare. Sedan som hon knappt 30 på ef.m Men vi kämpar på.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fast NU, kära Linda H, är det väl ända dags att sluta buffa!? :wink:

Hon har ju faktiskt t o m sovit sig igenom en 12-timmarsnatt helt själv. inte gå tillbaka till buff då! Eller hur bedömde du situationen? Var det riktigt krisartat jätteledset? :D

Nyckeln till INGA uppvak är att barnet får klara av nuvarande sådana helt på egen hand i så stor utsträckning som möjligt!
LindaH

Inlägg av LindaH »

Tinis: Du har helt rätt. Jag borde inte buffat. :oops: Men i en kombination av att Lupita är supersnorig, hostar massor och hade feber så valde jag den lätta vägen.

Nu har synden straffat mig rejält. Inatt var ett helvete! Och jag orkade inte...

De håller på att renovera fasaden. Vi är helt inplastade! I ovädret inatt släpte plasten och det lät som vi hade ovädret precis bredvid oss i sängen. Plasten släppte på sina fästen varav vi hade en stor plastbit som fög hit och dit och piskade i vinden. Det small hel vilt.

Eftersom de även håller på med våra fönster så har vi bara ett glad och det i sin tur innebär att ALLT ljud kommer rakt in.

Som toppen på det här så glömde de släcka sin belysning - och vi har inga gardiner pga av fönstrena. Jag var så sur! Men försökte lösa det probisoriskt vilket inte blev det bästa men bättre. Det var ganska ljust, men inte dagsljust i alla fall.

Så till natten. Hon grät och grät. INGET hjälpte. Även storasyster grät och ville sova inne hos oss. Hon var livrädd. Så tillslut orkade jag inte mer. Jag gav Lupita napp. Det hjälpte inte heller. Hon grät. Då gav jag henne bröstet. Hon är helt genomsnorig och hostar. Klöktes och höll på.

Vi steg upp 1 timma försent.

Vad händer nu? Börjar jag om på ruta 1?

Just nu är hon vaken. Hon har inte sovit som hon ska på förmiddageb utan jag tänkte att hon ska hålla sig så vi kommer rätt i schemat - men hon är dödstrött. Kommer ge henne en 5 min för att orka till 12.

Det var inte såhär jag ville att det skulle bli.

Jag behöver vägledning!
LindaH

Inlägg av LindaH »

en glad = en fönsterruta istället för tre

probisoriskt = Provisoriskt

Ursäkta stavfelen.
LindaH

Inlägg av LindaH »

Har precis läst förra månadens krönika igen och inser att osäkerheten slagit klona i mig.

Känns tungt, men vi har tagis oss igenom en 12 timmars natt och ska göra det igen!

Nu. Framtiden. Jag ska backa för att barnet ska göra framsteg. Men var befinner vi oss nu, när jag har buffat? Natt 2, natt 3?

På något sätt så känns det som vi borde ramsa...utan buff. Ta bort buff fr o m nu. Sänka spjälsängen innan kvällen så att det inte är skönt för mig att buffa.

Sova på soffan igen. Inte sängen som inatt.

Hon bli arg när jag ramsar. Är det "normalt" frågande?

Sedan hon började sov på mage så har hon börjat vända sig i sängen. Lägger sig på sidan, ryggen, ålar upp i ett hörn med huvudet så långt bak nacken tillåter. Hon gråter när hon ligger som en liten korv i ett hörn. Ska jag bara låta henne vara och låta henne sköta den biten själv? (Hon gråter då ledset gråt..)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Linda H!

Ja nog luktar det buffningsträsk här. Låter som en utmärkt idé att sänka sängen så att du inte blir festad. Från och med nu tycker jag att du ger dig själv buffningsförbud :wink:

Det här med att hon frågar igen när ni ramsar är helt normalt. Inatt tycker jag att du bestämmer dig för att nu ska ramsan ta. Gör så här:
Ramsa, avvakta och lyssna. Blir hon arg. Låt henne hållas hon måste få en schans att reagera. Avtar det eller stegras det? När du känner att nu måste jag göra något ramsa igen. Ta i från magen och överrösta henne, lyssna. Anpassa röststyrkan efter hur högt hon frågar. Du ska vara tyst mer än du ramsar. Så småning om kommer hon att tystna, bekräfta. Antagligen protesterar hon igen. Avvakta tills hon tystnar. Bekräfta osv. Ge dig inte förren du fått sist ordet. Om du gör så inatt ska du se att ni får igång kommunikationen. När den sitter är det dags att backa ännu mera. Då ramsar du och sedan gör du husljud, men glöm inte bekräftelsen :wink:

Om jag var du skulle jag bjuda på en vändning per uppvak. Hon kommer snart att lära sig att sova i alla lägen. Träna vändningar på dagen så kommer hon snart att vända tillbaka på natten också :)

Jag tycker att du jobbar på bra. Men glöm inte att lita på ditt barn. Hon klarar det här. :wink:

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bra insikt! :D Och toppenvägledning av Ida, som vanligt.
Glöm inte de andra verktygen. Du kan gå in och lägga tillrätta om du behöver gå in, och solfjädra. Bara för att man tittar till behöver man inte buffa!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Pepp och kraft till dig nu, Linda H. :D

Jag förstår er kaotiska natt. Men nu får du glömma och gå vidare. Inte har du förstört allt inte. Tänk nu inte vilken natt i ordningen ni är i kuren, utan var HÄR och NU! Hur låter hon? Vad säger hon? Lyssna! Ha målet för ögonen! Arbeta ordentligt med ramsan. Behöver hon hjälp på riktigt? In och vänd och håll en solfjäder. Ut och ramsa.

Det kommer mååååånga nätter, eller hur? Det är bara att jobba på och inte fastna. Inte med verktygen men heller inte med ditt eget tänk.

Hoppas den eländiga blåsten ger sig nu och att ni snart får en fin fasad!

Kram Tinis
LindaH

Inlägg av LindaH »

Hej!

Stort tack för ert pepp och engagemang! Ni är så gulliga och jag behöver er verkligen. Tack, TACK!

Kvällen har börjat finemang. Sambon sänkte spjälisen och är införstådd att det kan bli mycket ljud inatt. Jag "klädde" utsidan av spjälisen med en mörk sammetsgardin som tar bort intryck från Lupita.

19.10 Godnatt. Buffade och ut. (Visst skulle man markera med buff första gången?!) Sedan fler ramsor medans jag tog hand om mina kor (middagen), bekräftelse... Jag hoppas den hann in. Det tog max 10 min. Kanske 5?

Nu sover hon....fortfarande. 21:14

Godnatt för mig med - så att jag är laddad för natten.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken härlig läggning Linda H. :-({|= Bra att du nu jobbar med ramsan och mjölkar kor och en massa andra sysslor. Och vad skönt att du nu kliver upp ur buffningsträsket och jag tror inte alls att det behöver bli så livat inatt. När ramsan börjar ta vilket den kommer att göra så blir det inte så mycket liv :wink:

Skickar massor med attityd och pepp till dig. Ser fram emot morgondagens rapport :heart: :D

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
LindaH

Inlägg av LindaH »

Natten blev jobbig. Ska det vara så svårt?

Hon vaknade till ett antal gånger under natten. Pep, grät till, knöl osv Men hon tog hand om det helt själv och somnade om snabbt.

Vid 03.40-någonting så började karusellen. Hon var inte jätteledsen, men grät till och från i 2,5 timma. Ibland blev det värre..då tittade jag till henne och tillrättalade om det behövdes. Hon fick två solfjädrar, men efter en stund började det om. Jag ramsade sparsamt. Borde jag ramsat mer?

Kl 06 någonting så ammade jag henne. Hon somnade vid bröstet efter att ha ätit glupskt. Jag lade tillbaka henne i spjälisen. Min sambo väckte mig 08.15! Jag lät henne sova vidare så vi kan skippa en lur och komma rätt i schemat. Lupita vaknade 09.45..vi var snabba att göra glad morgon
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"