Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej blivandemamma, inte drog du ner stämningen. Det är väl det här som är meningen med en kackeltråd. men jag blir lite orolig, låter inte alls bra :cry:
Hoppas du får svar snart och att det är något som går att åtgärda snabbt så att AW-dagismamma-planerna kan blir verklighet. Vilken lycka för de barn som kan få komma hem till dig :D

Visst är det skönt att ibland vara själv på kvällen. Iiksom egen makt över fjärrkontrollen...

På tal om ingenting är det någon som har några tips hur man får i sjuka barn näring. Storpojken har nu inte ätit på tre dagar. Har tom. erbjudit glass, saft och choklad men inget slinker ner. Idag har han ätit en halv portion välling och ordentligt med vatten med det är allt. Börjar faktiskt bli lite orolig snart.
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

tack ida :heart: jag hoppas att han har något bra att säga som kan stilla min oro lite, känns inte bra att knapra citodon heller, men vad gör man liksom :? jag har mentalt laddat så för det här med barnaboksdagiset. Vill så gärna. Så det vore fan om detta skall hindra mig.

Ja visst är det härligt med fjärrkontrollmakt :lol: jag brukar ifs softa till vänner som vi har hemma, men ändå. Soffan är iaf min då :lol: 8)

Usch vad jobbigt med din stora kille. Förstår oron. Det där med mat är inte lätt. Hur mycket vatten och så får han i sig? För om han får mycket vätska kan du iaf koppla av lite. I övrigt vågar jag inte uttala mig, har ju bara en liten som nästan är ett skräp fortfarande :wink: och varit beriad från infektioner.

Tinis brukar ju inte hålla sig härifrån så länge så jag hoppas hon kommer in snart med nåt bra råd, den visa kvinnan :lol: :wink: Kram sålänge!
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nääää, blivandemamma! :( Sådär får du ju inte ha det!!! Men ATT du får skriva om det här!!! Hur länge har du mått sådär? Menar du att du har symptom på överfunktion, som jag beskrivit? Förresten, låt mig fråga vilka prover som togs! Jag kan PM:a dig vad som ska kollas (3 värden) och inom vilka intervall dom ska ligga. Jag hamnade hos en kunnig allmänläkare, som tog rätt prover, men ofta hör jag om doktorer som bara tar 1 av 3 och därmed missar massa info.

Hoppas verkligen du får rätt hjälp nu och att du får må bra igen!

Vaddå, fjärrkontrollen, tjejer??? Jag sitter bara vid datorn, jag... :oops:
blivandemamma skrev:Tinis brukar ju inte hålla sig härifrån så länge så jag hoppas hon kommer in snart med nåt bra råd, den visa kvinnan
:lol: :oops: Men raring, där... Inte kan jag det där! Min storkille äter extremt lite ibland och särskilt då vid sjukdom. Men har du testat grönsaksbuljong eller vätskeersättning, ida? Fast funkar inte ens glass vet jag inte vad man tar till... :roll:

kram!
AlbertsMor

Inlägg av AlbertsMor »

Tack för scheman! Vi har också kört 1,5 timmar och sedan 45 min, men jag fick för mig att det var bättre att ha den långa luren mitt på dagen (att det bäddar bra inför tiden då man bara har en lur). Men, vad tusan, det är ju då och nu är nu :roll: . Alltså, tillbaks till långluren först (vilket troligtvis är precis vad sonen ber om).

Kan även meddela att operation uppstyrning av mammans schema började idag. Vi har gått lång promenad, varit på museum (utmärkt härliga ytor för lilleman att erövra), haft storstädning av vagnen och lagat stor ordentlig middag.

Simsalabim, gnället har lyst med sin frånvaro! :D

Blivandemamma, ryt till! Man ska inte ha för stor respekt för läkare. Hoppas du får ett bra möte imorgon (för visst var det ett besök inbokat?).

ilindstrom, har inte heller någon efarenhet själv men jag har hört flera i bekantskapskretsen säga att blodpudding :shock: märkligt nog brukar slinka ner hos barn som inte har lust att äta annat. Men som sagt, vad vet jag?
Storebror April 07
Lillebror Mars 09
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Go kväll! :wink:
La barna själv, efter en mkt trevlig o mysig dag. Josef har varit så härlig hela långa dagen. Go och glad. Caesar rivs dock en del o gör mamma VANSINNIG. Jag är fullt medveten om att jag hanterar det helt fel (säger till på skarpen, sen säger jag efteråt att det är fel att slåss men att jag tycker mkt om honom, men att själva handlingen är FEL), men jag blir såå arg så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Jag glömmer ju också att han inte ens är 2 år, utan tror att han är 12 o förstår att en handling får en konsekvens. Hugaliga. Gör jag nåt fel, eftersom han bits och rivs så? MAMMA!
10 min efter att de somnat går jag in för att lägga på täcket på Josef...det är ju bara det att det ligger leksaker överallt, så jag snubblar till, och Caesar väcks till och säger GODMORGON. Kunde knappt hålla mig för skratt. Vad rart. Jag tassade tyst ut igen och låtsades som ingenting. :roll:

Varje dag sitter jag o våndas över att bli gräsänka 2 mars, då mannen åker på 14 dgrs utbildning. Jag tycker inte att det är roligt, men samtidigt så vill jag att han utvecklas i sin yrkesroll och får göra det som han tycker är bra. Men ändå, ta fullt ansvar för 2 barn själv i 2 veckor. Snacka om utmattning. Eller är det bara jag som känner så? Tur att forumet finns, så jag inte kommer känna mig så ensam. Jag är en otroligt social människa, så jag kommer tycka att det blir jobbigt att vara själv...men jag kanske växer i det också. Får hoppas på det. Tur att vi går mot ljusare tider, så man kan vara ute ännu mer, cykla och kanske ta med pick-nick!

Go kram! :!:
Gotlandsmamma

Trodde inte det var sant när min man berättade om detta men så här har nog fler, än vad jag tror, det i sin vardag...

Han hade stött på en kollega på ett fik, och han hade varit på Apoteket o köpt medicin till barnet som var sjukt (1.5 år)...hade kört långt, hade varit på akuten innan (hon var bara förkyld). Pappan till det sjuka barnet beklagade sig en smula över att dottern var sjuk o gnällig, men berättade glatt att det fanns en positiv sak i det hela, jo- när hon är sjuk så sover hon i a f 1.5 tim i stöten, då väcker vi henne efter den tiden på natten o tvingar i henne vatten så hon inte torkar ut...vanligtvis vaknar hon var 15:e minut på natten... så de fick inte sova mkt. Storasyster vaknade varje natt o gick in till dem, dessutom...men gud; varför väcker man en förkyld unge mitt i natten och tvingar i henne vatten??? Klart att hon inte kan sova tryggt o bra, med sådana konstiga föräldrar.
Min man vågar knappt berätta för kollegor hur vi har det, det blir nästan skämmigt att säga att vi lägger dem kl 19 och de somnar själva och sover till 07...alla andras barn megakrånglar...säger han till mig. Ingen skulle tro mig.
STACKARS ALLA BARN. :cry:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det där känner jag igen mig i blivandemamma. Man vågar knappt tala om hur man har det. Det är nästan som om folk vill få gnälla. Man ska inte få sova på natten. Ibland försöker jag lite fint lägga fram hur vi gjort. Ofta får man till svar. Vad bra att det funkade för er men xx vill inte sova så för oss är det inget allternativ :? . Nej, det är ju klart. Vi alla väljer ju hur vi vill ha det.

På tal om att vara ensam så ska du se att det går bra. Här hemma brukar vi efter ett par dagar kommit in i vår egen lunk och tiden går rätt snabbt, och vi finns ju här :wink:

Ida

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej kära ni!

Idag har vi varit ute i TVÅ timmar. Inte så kul tyckte mamma, men väldigt kul tyckte lilla Hjärtegull. Nästa gång tar jag med en bok och läser när vi går i snigelfart tror jag... :wink:

Gotlandsmamma, det är jättejobbigt när dom rivs och annat hårdhänt... men försök VISA hela tiden, igen och igen hur man GÖR. Man klappar så fint, man kramas osv. försök avstyra INNAN han lyckas raspa till. Genom att snabbt sätta något i händerna kanske..? Såg du svaren på min bitas-tråd?

Såklart det känns att vara hemma själv med barnen. Man blir tröttare (tack och lov, det betyder ju att man hjälps åt här hemma) Men det kommer gå galant förstås. Planera dagarna noga så att ni vet vad som ska hända! Inte ska du våndas, ta det som en inspirerande utmaning. Invig barnen i det hela också: "Nu när pappa är borta måste vi hjälpas åt extra mycket...." Jag är sällan ensam några långa perioder, men då och då är maken på en jobbresa.

usch jag har ont i ryggen av för mycket datorsittande. Måste röra på mig mer. min träning ligger i träda sen halsflussen, men i morgon när maken kommer hem ska det bli en promenad i alla fall.

Kram Tinis
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Tinis skrev:Idag har vi varit ute i TVÅ timmar. Inte så kul tyckte mamma, men väldigt kul tyckte lilla Hjärtegull. Nästa gång tar jag med en bok och läser när vi går i snigelfart tror jag... :wink:
Smiter in här :D
Andra försommaren och sommaren med dottern (när hon var i krypåldern) tillbringade jag oftast sittandes med min temugg framför mig på grusgången eller gräsmattan någonstans utanför radhuslängan... :lol:
Vinkade till folk, drack te och läste bok medan jag iakttog dottern som kröp omkring. För inte var det intressant med lilla lilla trädgården vi har inte :lol:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej tjejer,
här var visst maken hemma redan klockan 18, så han hann bada liten, äta middag med mig och diska. Min älskling :heart:

Idag är det läkarbesök. Känner att det kommer att bli stora lipen tyvärr. Men det är likabra att förbreda sig. Tinis: de tog alla prover faktiskt T4, T3, TSH och sen även anti-TPO. Så det var en ordentlig läkare. Inte ens antikropparna gav utslag så vad skall jag säga? :? Nån överfunktion är det inte tal om iaf :lol: , men jag har varit rätt säker på att det är underfunktion. Den här förbannade värken, enorma tröttheten och att det känns som om jag har huvudet i en glasbubbla. Har en "stirrig känsla" i kroppen, vilket ifs mest förknippas med överfunktion. Känns som pulsen slår i halsgropen och dunkar som om jag sprungit en mil. Svårt att varva ner.. Usch.

Förstår att det visst kan kännas tufft att va själv två veckor! Hade jag tyckt! En sväng till syrran/mamma eller vem det nu kan va, på ett par dag kanske? Så inte tiden blir så lång. Kan ju passa på att planera in lite :D

Snart kommer mamma som skall passa Arvid när jag är borta. Hörs senare tjejer!
kram!
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej blivandemamma, hoppas det går bra hos läkaren idag. Att du kan få något slags besked. Det är ändå bättre att få veda vad som är fel och då kunna ta itu med det. Tänker på dig idag och hoppas att du snart mår bättre :heart: :heart:

Ja du Tinis. Är också i vanliga fall ute två gånger om dagen, men brukar i mitt stilla sinne undra vart alla andra mammor och pappor och deras små är. Det ekar tomt på gator och i lekparken. Tur att syskonen har varandra att leka med :heart: :heart:

Jag förundras alltid hur olika deras personligheter är trotts att de är stöpta i samma for om man säger så. :wink: Det är så häftigt att få följa deras utveckling. Mina två äldsta har alltid varit riktiga yrväder medan Tore ligger som en parsha och bara iaktar. De andra vid samma ålder ålade sig runt i hela huset medan han på sin höjd gungar lite fram och tillbaka (jag vet att man inte ska jämföra barn :oops: ), men lika glad är han för det. Ja, ju fler barn jag får desto mer spännande tycker jag att det är. :heart:

Kram på er :heart:
Ida

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Blivandemamma kom på en sak till. Jag brukar alltid försöka ha något inplanerat typ efter en vecka. Då känns det inte så långt. Låter ju som en utmärkt idé att åka bort ett par dagar. Roligt för barnen också :D

Ida

www.sovgott.net
Gotlandsmamma

Skjutsade C till dagis o sen var jag och Josef till lekparken i grådasket. Det var vi och huttrande hundägare! Ser fram emot bättre, varmare väder, så man kan sitta ute i gräset och sörpla kaffe och titta på sina kalaskillar när de busar runt o slipper gå som michelinigubbar i overaller...hoppas då att J går. Han är på G.

Träning är inte fel nej, ska iväg på Body pump i afton. Bra för stackars ryggen. Jag har fått i höften av allt bärande i och ur bil, lyfta syskonvagn i bilen och sen ur och hit och dit...

Jag ska försöka att se till att det inte hinner gå så långt så att han bits. Och bita sig i tungan!

Kanske vi ska unna oss en ansiktsbehandling eller frissanbesök? Det är väl vi värda! :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Tinis jag önskar jag kunde få smaka semlorna, det låter gott. Kanske skulle barnen och jag baka i eftermiddag, beror på vad storpojken orkar. Han är ivarjefall feberfri idag och har ätit tomtegröt och potatisbullar så nu kanske de mörka ringarna under ögonen försvinner.

Vågar inte gå ut med honom idag, men i morgon får den nyss hemkomna fadern går till parken en stund och huttra brrrr. Jag är verkligen ingen parkmamma känner jag. Skogen är mycket härligare med matsäck, men barnen har tjatat om parken så det blir dit vi går :wink:

Imorgon ska Tore och jag till universitetet, nästa kurs börjar. Är allt lite nervös att de andra inte ska tycka det är ok med bäbis med. På förra kursen gick det bra men nu är han ju större. Låter mer och så. Jaja om det inte samtycker får jag väl åka hem :wink:

Nä nu ska jag ängna mig lite åt storpojken medan Tore sover klart.

Hoppas det gick bra idag blivandemamma, du rapporterar väl så vi får veta och inte går här och ororar oss :heart:

Vilken bra tråd du startade Tinis. Är glad att jag har er :heart:

Kramar
Ida

www.sovgott.net
Gotlandsmamma

Under mina 5 år på högskolan var det måånga som hade bebbe med och det gick alltid bra! Alla var omtänksamma o ville hjälpa till och bära o så. Tänk positivt!

Semlor ja! Jag gick till Ica o skulle köpa färdiga men se det hade de inte hunnit baka där. Kanske inte meningen att vi skulle ha några...inte jag i a f. He he. Borde tänka på figuren!

Ska hämta på dagis o väcka J. Sen ska vi köpa mörkläggningsgardin.

Kram å tack för att ni är så goa!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"