Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

hinner inte heller läsa ikapp... jag skrev innan du förtydligade, Kalaskakan!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej allihopa!

Skulle gå och lägga mig egentligen men fastnade vist här :oops:

Tinis det där med tummen löser sig. Jag sög på tummen när jag var liten, men inte nu :wink: Så någon gång slutar man. Fast det var rätt jobbigt att inte tummen skulle åka in på natten, tills vi kom på att linda tummarna med bandage och sätta på stoppaochväx du vet sånt man ska ha på naglarna så att man inte biter på dem. Det funkade faktiskt :D

Gott natt för andra gången
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Tinis ang lurarna så ja, korrekt uppfattat!

Jaaa TorpSara NÄR skall du diplomeras?! Nä'men seriously, du är en klippa du med ju-e *nickar*.

Själv fascineras jag över hur ni lyckas hitta felande länken i hjälptrådarna och därefter lyckas åter förmedla rättningen via skrift.
Och ja, jag skall ligga och pilla maken i navlens hela hela hela hela hela tiden nu, _medans_ jag skriver här. Simultankapacitet liksom :P
Gäst

Inlägg av Gäst »

Gonatt, gonatt! :D
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Menade såklart inte utöver schemat om det inte är sjukligtvärre :roll: Sorry att jag utryckte mig dåligt :wink:
Kram på er och godnatt!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det här är vad jag kallar kackeltråd :lol: :heart: :lol:

Snyggt jobbat, Tinis :-({|= och jag lovar, ni ska få vara i fred för tant Anna :oops: :roll: 8)

Vill bara tissla in två små kuckeliku i kacklet:

:!: En femminuters är vad man kan bjuda på (separat) utan att det påverkar schemat. Lilla älsklingen slocknar ändå, så att säga, alldeles själv (mer eller mindre), och man håller bara koll på tiden och väcker efter exakt 5 min. Inte populärt första gången, med sedan, så :wink:

En tjugominuters kan man lämpligen lägga in på kvällskulan för små Skräp för att undvika kvällstrasssel, men det blir då schemalagt.

Sjuka små älsklingar och annat löst folk, höll jag på att säga, kan man mata på mer sömn vid behov genom att utnyttja marginalkvarten åt båda hållen, om det skulle behövas, utan att det påverkar schemat.

Supertrötta små Saker kan också läggas en hel halvtimme tidigare på kvällen, utan att de märker det (men det är enda gången på dygnet man kan använda sig av "marginalhalvtimme" utan att det stör).

:arrow: Tumsugare på vintern kan man unna lyxen av lossad, uppklippt tumme på vanten :wink: :lol:

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Haha, såklart att Tinis måste ha en kakeltråd *fnissar* :lol:
Men jag hänger naturligtvis på här, fattas bara annat! :wink: 8)

Anna har ju rensat upp här inne med sakfrågor så jag har inget att tillägga :lol: Idag skall vi baka, inför fikagäster och gå långpromenad. Vad skall ni fixa med?

Dagens fråga: Vad har ni för tips till en sån här gräsänka, för god kvällskäk?! :wink: 8)
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Anna! :lol: :heart:

Bra, då har vi klargjort det! En femminutare (inte 20!) är vad man får bjuda på utanför schemat.

Om sötnos är sjuk marginalkvartar man åt alla möjliga håll.

Om sötnos är sjuk och/eller övertrött kan man alltid lägga 30 min tidigare på kvällen.

Då vet vi! :D
blivandemamma skrev:Haha, såklart att Tinis måste ha en kakeltråd *fnissar*
Men jag hänger naturligtvis på här, fattas bara annat!

som sagt, fattas bara annat! :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hallå allihopa!

Här är det sjukläger så jag ägnar mig åt att torka snor och spyor om varandra :roll: . Storsonen är däckad och ligger och vilar mest hela dagarna. Han är så ynklig (han börjar väl bli karl :lol: ) :heart: , och ack så gullig. Han har 40 graders feber och häromdagen kom han vacklande på sina smala ben med vedbaljan i händerna och blanka ögon. Jag frågar honom vad han ska göra. Och han svara mig med darrande underläpp: fylla på ved så att vi inte får kalt.
Men lilla vän mamma kan ordna det i dag, svara jag.
Men mamma hur ska vi klara oss om inte jag hjälper?

Stackars liten. Ibland kanske det går till överdrift. Jag förklarade ivarjefall för honom att när man är sjuk får man ledigt. Han drog en lättnadens suck och stapplade tillbaka till soffan :heart:

Jag ska försöka röja lte här hemma eftersom maken kommer hem imorgon. Det ska bli så skönt att få någon vuxen att prata med på kvällen. Det är det jag saknar mest när han är borta. Dagarna då har jag ju barnen, men efter kl. 7 när alla lagt sig, då har jag bara lössen att prata med :wink:

Kram till allihopa
Ida

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hallå!

Tinis hoppas du mår bättre. Det är inte roligt att vara sjuk om man är ensam med barnen. Jag har lyckats hålla mig frisk, peppar peppar ta i trä. Vi verkar vara på samma trådar samtidigt idag. Bra att vi svara något så när lika så vi inte förvirrar :wink:

Blivande mamman, det är tråkigt att laga mat när inte maken är hemma. Mitt tips är att göra så att det räcker till luch dagen efter annars tycker jag att det lätt blir så att an hoppar över den. Just nu är det stiltje på recept. O jag kommer på något så lovar jag att skriva :wink:

Nä nu har jag inte tid att hänga här mer, måste väl få något gjort hemma också :wink:

Ida

www.sovgott.net
AlbertsMor

Inlägg av AlbertsMor »

Söte jesus, här går det undan :D

Dyker hejvilt ner här i tråden och tänkte passa på att meddela att vi fått trassel kring morgonluren :shock:. Har förvisso en förkylning med i leken men jag börjar ändå kasta tveksamma blickar på schemat...

So, people... :idea: Får man ödmjuk be att få ta sig en titt på era scheman?
Storebror April 07
Lillebror Mars 09
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

hej Albertsmamma!

Jo här kacklas det på hej vilt. :lol:

Albert är väl nio månader om jag räknat rätt och min Tore är ju bara sju. Men mina andra barns schema har sett ut så här vid nio månader:

19.00-7.00 natt
7.15 frukost amma+gröt
9.00-9.45 sova
11.00 lunch mat+amma
12.30-14.00 sova
14.15 mellis amma+frukt
17.00 middag mat+amma
18.30 kvällslurk gröt+amma
19.00 sova natt

Hur ser erat schema ut för Albert?

Ida

www.sovgott.net
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

DET HÄR VAR INTE BRA TINIS!

Nu kommer jag ju sitta vid datorn ännu mer...hugaliga, en annan som döälskar att kackla om ditt o datt. Hur ska detta gå? He he. :D
Jag anser min egen tråd nu som avslutad, trodde jag att den skulle vara för länge sen. Men ack vad liv jag höll i den, för det är ju trevligt att få svar på sina bekymmer, och kackla liiite.
Lilleman sover ute i sin vagn, store är på dagis, och jag och Josef var på Öppna förskolan innan lunch o gud vad han gillade det, när brorsan är med är det lite gnäll, men nu fick han mer uppmärksamhet. Fast han är supersjälvständig och leker själv, men brorsan störde inte...jag tror att det nya schemat börjar sätta sig (med bara en lur/dag). Igår var han pestgnällig o idag superglad, men somnade i bilen på väg hem, kl 12.
Nu ska mamma lägga sig raklång i soffan och pusta ut. Och titta på mina nya tapter! Och INTE skutta upp o börja plocka saker...
:wink: Ha det gott!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej kära kackelvänner! :D
ilindstrom skrev:Tinis hoppas du mår bättre. Det är inte roligt att vara sjuk om man är ensam med barnen.
Jag är inte sjuk nu. Det var förra veckan. Men jag känner mig inte direkt pigg heller, ett rejält munsår (och jag är såååå pussjuk men får inte) har jag dessutom.

Hej AlbertsMor! Min bebis är 10 månader och vid 9 månader införde vi detta schema som passar oss sååå bra och som hon ALDRIG strulat med (än så länge)

6:45 morgon, gröt, smörgås, amning
9:30-11 sova 1,5
11 lunch
14 rejäl mellis
14:15-15 sova 45
17 middag
18:30 välling
19 sova natt

Jag var tvungen att lägga långluren före lunch eftersom jag hämtar på dagis 13:30 och vill ha henne sovande inne på långluren.

Gotlandsmamma skrev:DET HÄR VAR INTE BRA TINIS!
:mrgreen: 8) :roll:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej tjejer!

Haft fikadejt här så jag har kacklat av mig lite :wink: :lol:
Arvid har varit supergnällig ett par dagar men sen börjat gå jättefint med gåvagn idag och klappa händerna. Kommer alltid en massa i utveckligen efter gnälliga dagar tycker jag. Frustrationsgnäll liksom.

Vi har det här schemat nu till Arvid, som är 8.5 månad:
07, morgon, välling
09:15 sova 45 minuter
11 Lunch
12:30 sova 2 timmar
14:45 gröt
17:30 middag
18 bad
18:45 välling
19:15 sova

Innan hade vi kväll senast 19, brukade ligga mellan 18:45 och 19, plus att jag gärna marginalkvartade hejvilt på långluren så den var närmare 2,5 timme :shock: Arvid är en tröttis, men inte riktigt så trött märkte vi :wink:

Usch va många det är nu som kräks både till höger och vänster, verkar jättesjuka. Hoppas verkligen vi slipper det. Inte varit så mycket sjukdom här peppar peppar :!:

ilindstrom: håller med, lätt att man hoppar över middagen då. Men jag tänkte faktiskt laga nåt thai-igt som maken inte gillar, men jag och Arvid gör. Chilla i soffan framför tvn när jag lagt Arvid. Så får Han den maten i morn till lunch. Så bra tips där!

Tinis: Ja, jag har haft jobbigt med massa värk och en intensiv hjärtklappning plus en massa annat. ÄNTLIGEN hittat en bra läkare som det händer lite grejer med! trodde väl först att det var sköldkörteln, var mitt inne i det stimmet när jag skrev till Mia. Men mina provsvar är helt normala och då kan jag inte få läkaren att prova det på mig ändå, finns inte nåt som motiverar det säger han. Men jag har många symtom, typ alla. Tyckte han kunde lyssna till dem.. men icke. Skall till en kardiolog om två veckor men nu hade jag sån jävla värk i går så jag känner att jag inte står ut. Han pratade om fibro förra gången. Ber en stilla bön att det inte är det. Men som det ser ut nu vill jag börja jobba så snart som möjligt med mina idéer om barnaboksdagis, men just nu är det inte möjligt. Så vi får se vad han säger i morn..

Hoppas jag inte drog ner den fina stämningen i kakeltråden! :wink: :lol: 8)
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"