Eget rum och förväl till nappen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad du har jobbat på bra :thumbsup: . Visst är det skönt när det är morgon. Du ska se vilka framsteg ni kommer att göra under natt 2 och 3. Som svar på din fråga. Var vaken under natt 2. Det gäller förtfarande att svara direkt på frågorna. Risken med om man somnar under natt 2 är att man sover så hårt att man inte vaknar på en gång och låter bäbis ligga med obesvarade frågor. Vilket inte är bra. Om du är vaken även i natt så kommer hon att fråga mindre och mindre och snart kommer den efterlängtade nattsömnen att infinna sig :sleep:

Första natten är det mycket vanligt med många frågor och även under andra natten för att sedan bli färre och färre. Varje barn är unik så jag kan inte säga hur mycket de brukar vakna. Allt från fåtal gånger till många många gånger är helt normalt.

Men som jag skrev tidigare ju fler gånger första nätterna desto snabbare sätter sig ramsan, se det som en tröst. :wink:

Passa nu på att sova under dagen och låt din syster ta över, om hon sovit i natt. Fyll dagen med mycket mat, social delaktighet, utevistelse och skratt så ska du se att inatt kommer hon att fråga mindre och svara snabbare på verktygen. Lycka till :heart:

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
LindaH

Inlägg av LindaH »

Jag ska strax väcka min sambo. Han ska ta över så jag får sova.

Tack för ditt svar.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Linda H! :D

Äntligen får jag chans att gå in och kolla hur det gått för dig!

Jättebra ju! Du har gjort precis det du skulle och lagt en bra grund för fortsättningen. Det här blir jättebra!

Tinis
LindaH

Inlägg av LindaH »

Dnabb fråga.

Lillasyster är jättehes och förkyld. Hur ska jag göra? Fortsätta? Låta henne sova längre? Dagluren 2 t blev bara 1,5 då storasyster gjorde störtdykningar på henne med händerna under deras promenad.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Men??? Nu är jag förvirrad. Hade du inte 90 min som middagslur? Valde du ett annat schema till slut?

Hmmm, du ska vara aktsam om tiderna nu under kuren. Inte låta storasyster störa sömnen nu när tiderna är så viktiga. Lite gräl här, för det är verkligen viktigt att ni genomför allt enligt uträknade tider.

Hes och förkyld... ja du... Fast ingen feber eller? Den stora faran tror jag är din egen attityd här. Börjar du vackla och undra om hon är dålig, behöver alvedon eller så, så har du tappat bort dig. Lillan far inte illa av att kuras så länge hon är ok och inte behöver vätska eller febernedsättande under natten.

/Tinis
LindaH

Inlägg av LindaH »

Hej!

Jag skyller på bristen av sömn. Nej, hon ska sova 90 min och 90 min blev det. Men jag frågade pappan om han behövde väcka henne och fick då svaret att storasyster väckt henne...dock inte planerat men efter 90 min - jag tänkte då (!) att hon inte sovit klart.

Vi har följt schemat sådär idag. Morgonluren blev 10 min för kort, men jag vagnade och ramsade. Hon somnade dock inte om.

Middagsluren blev lite tidigare pga att hon somnade i vagnen. Dock blev den 90 min.

Eftermiddagen prickade vi helt. 45 min.

Vi hoppade badet idag pga förkylning.

Läggningen fördröjdes 6 minuter pga en strulig (skrikig) storasyster.

Jag tycker det gick hyfsat, men imorgon ska det bli ännu bättre!

Ringde vårdguiden och gav lillasyster näsdroppar, bricanyl och en alvedon pga en temphöjning. NU kan jag inte göra mer för henne och hon ska kunna sova gott.

FRÅGA: Vad gör jag om jag inatt märker att hon har hög feber? Ger alvedon under tystnad?

Står det någonstans om förhållningssätt till sjuka barn? Avbryter man en kur? När de är kurade så sover de ju ändå på magen.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att det låter som om ni har hållit tiderna helt ok! Klart det är svårare att vara på minuten exakt när man har fler barn, och så skälper ju ett par minuters skillnad ingen kur.

Ja, ge alvedon i mörk säng, och vatten om det behövs. Jag skulle låta allmäntillståndet styra kuren. Kuren som sådan sköter man ändå, men hur mycket man backar måste ju bero på feber och annat. Det kan vara svårt att ha attityden när man oroar sig över hög feber. Jag skulle i sådant fall snabbt gå in, titta till, lägga tillrätta och gå ut med ramsan. I övrigt lär sig ju barnen att sova även om de är sjuka, så det ska inte vara några stora åtgärder, utan bara en snabb titt för att lugna mammahjärtat.

Och så får man helt enket backa mer när barnet är piggare.

Men man märker rätt snart vad som är vad tycker jag. Sjuka barn är ynkligare när de är ledsna, liksom.
LindaH

Inlägg av LindaH »

Hennes röst är väldigt ynklig. Hes och skrovlig. Men det blev den redan igår natt. Trodde då att det berodde på de många uppvaken, men det höll i sig hela dagen.

Men, jag kan inte göra mer just nu än jag gjort.

Visst har jag förstått rätt att andra natten ska man:

-gå in direkt, men buffa så kort som möjligt, solfjädra lätt och ramsa sig ut samt ge bekräftelseramsa?
duggan

Inlägg av duggan »

Andra natten:

Nu går nattningen betydligt snabbare. Pass på så att du inte buffar en sekund längre än absolut nödvändigt! Det gäller att inte fastna vid sängen. Nu börjar Gustav nämligen gilla högt att bli buffad. Han skulle gärna se att du höll på med det både länge och väl. Varför inte hela natten? Ta honom ur den villfarelsen! Bara vid det effektiva nattningsbeskedet ska han nu buffas. Din övriga verksamhet den här natten ska helt inriktas på ramsan. Men inte heller med den får du fastna. Gå bort från dörren!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
LindaH

Inlägg av LindaH »

Så man ska bara buffa första gången och resten av natten bara ramsa? Så tyder jag texten.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ja så är det. Buffning ska hädan efter ses som ett krisverktyg. Nu ska ni jobba med ramsan :wink:

Ida

www.sovgott.net
LindaH

Inlägg av LindaH »

Okej, då har kvällen börjat lite fel...

Var precis inne hos henne. Hon är jättesnorig. Tände i hallen och sög rent henne snabbt. Såg då att hon sov...fast grät. Ramsade mig ut.

Nu kör jag alltså bara ramsa inatt.

Om det blir värre - förkylningen alltså, ska jag lägga henne i "babyskyddet"? Vi har även en Bugaboo där sittdelen blir somen sittdel? Så att hon kan andas menar jag. Men då blir det inte på mage...
Jag vill verkligen inte avbryta kuren nu! Då har jag kämpat förgäves.

Ni som kurar andra barnet och inte har massor av utrymme. Hur gör ni? Jag är osäker på hur högt jag vågar ramsa. Dörrarna ligger dörr i dörr...

KAN det bli så att denna natten blir likadan som förra? Jag hoppas ju att denna natt ska bli mycket bättre med kanske 3-4 timmars sammanhängande sömn för henne.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jamen, då har ni ju hållit tiderna alldeles utmärkt! :D Vi pratar ju inte minuter hit eller dit!

Lycka till inatt!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Linda H!

Jag tycker ni jobbar på bra. Roligt att läsa era rapporter :)

Jag har hojtat på rätt friskt med min Tore och de andra två barnen har sovit som grisar i rummen intill. Så ta i när du ramsar. Husljud är också bra, brukar lugna plus att man inte står och hänger utanför dörren hela tiden utan barnet får tid att reagera :wink: . Men glöm inte att bekräfta.

På tal om förkylningar så brukar jag låta mina barn ligga kvar i sängen. Barnet ska i princip endast upp ur sängen om ni måste åka in till akuten. Inte riktig så hårt kanske, men mina barn har inte behövt kommit upp ur sängen utan kunnat andas där. Har hon förkylningsastma eller något annat medecinskt problem vid förkylning? Annars skulle jag låta henne vara. Jag brukar inte snorsuga dem heller. När de ligger på mage så rinner ju liksom snoret ut av sig själv :wink:

Lycka till nu i natt och kom ihåg att vi föräldrar måste göra baksteg för att barnen ska kunna göra framsteg.

Ida

www.sovgott.net
LindaH

Inlägg av LindaH »

"Har hon förkylningsastma eller något annat medecinskt problem vid förkylning?"

Nej det har hon inte. Men hon har blivit sämre under dagen. Åkte då till jourmottagningen och det visade sig att hon har svullna bronkiter. (Som jag förstår det så är hon svullen i halsen.) Hon fick Ventiline 3gr/dag i 3-4 dagar.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"