Kort fråga
Kort fråga
På fredag ska vi börja med kuren på vår 13 månaders son. Han har sovit max 3 timmar i sträck sedan han föddes. På kvällarna innan vi går och lägger oss vaknar han alltid var 40 onde minut.
Jag blir inte riktigt klok på kuren för äldre barn och solfjädern. Ska man stå kvar och "hålla fast" honom i sängen så han inte kan ställa sig upp ( tar säkert uppemot 1-1,5 timme innan han somnar så), eller ska man solfjädra en kort stund, och gå ut med ramsan? Han kommer ju då ställa sig upp och gallskrika.
Jag blir inte riktigt klok på kuren för äldre barn och solfjädern. Ska man stå kvar och "hålla fast" honom i sängen så han inte kan ställa sig upp ( tar säkert uppemot 1-1,5 timme innan han somnar så), eller ska man solfjädra en kort stund, och gå ut med ramsan? Han kommer ju då ställa sig upp och gallskrika.
Hej och välkommen
vad spännande, det kommer gå super bra men läs på tills ögonen blöder och ställ alla frågor här innan ni börjar.
Han kommer att göra precis det du förväntar dig
Han kommer ju då ställa sig upp och gallskrika.
han kommer somna så jätte skönt och sova gott hela natten
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14345
Här är min tråd
i slutet kan du se hur vi har lyckats.
Första natten solfjärdrar du så länge som det behövs, tills han blir sömntung, han får somna det gör inget, bättre för länge än för kort.
Du kommer säkert att få många fler svar här men läs läs läs läs, fråga fråga fråga, skaffa attityden så kommer det gå som smort
kram Kristina
vad spännande, det kommer gå super bra men läs på tills ögonen blöder och ställ alla frågor här innan ni börjar.
Han kommer att göra precis det du förväntar dig
Här är min tråd
Första natten solfjärdrar du så länge som det behövs, tills han blir sömntung, han får somna det gör inget, bättre för länge än för kort.
Du kommer säkert att få många fler svar här men läs läs läs läs, fråga fråga fråga, skaffa attityden så kommer det gå som smort
kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Social delaktighet
Hej på dig!
Vi kurade vår flicka i oktober då hon var 13 månader. Jag gjorde solfjäder första natten, och visst frågade hon vad jag höll på med hon som aldrig hade varit med om något sådant innan, men det funkade till slut! Nu använder jag nästan helt uteslutande ramsan och tar bara till solfjäder vid total kris. För övrigt är hela vår familj supernöjda med att vi tog tag i shn och kan bara varmt rekommendera det! Lycka till!
Ps Forumet är ett mycket bra stöd på vägen, glöm inte det!
Vi kurade vår flicka i oktober då hon var 13 månader. Jag gjorde solfjäder första natten, och visst frågade hon vad jag höll på med hon som aldrig hade varit med om något sådant innan, men det funkade till slut! Nu använder jag nästan helt uteslutande ramsan och tar bara till solfjäder vid total kris. För övrigt är hela vår familj supernöjda med att vi tog tag i shn och kan bara varmt rekommendera det! Lycka till!
mamma till K maj-00, E jan-03 och K sep-06
Tack för det!kiki skrev:Hej och välkommen![]()
Han kommer att göra precis det du förväntar dig![]()
Han kommer ju då ställa sig upp och gallskrika.
han kommer somna så jätte skönt och sova gott hela natten
Här är min trådi slutet kan du se hur vi har lyckats.
kram Kristina
Jo jag läser och läser..känns lite krångligt innan man har kläm på det.
Mamma till A -97, E -01 och Charlie 0612
Åh så skönt det låter!sune33 skrev:Hej på dig!
Imorgon är dagen D för oss..
Jo Tessina, det gäller att vara påläst så att man har attityden
Här var det solfjäder i 20 minuter första kvällen (men då var det AW själv som stod för nattningen) barnet ska vara sömntungt, öva solfjädern på varandra.
Han ska ligga i ett "skruvstäd" huvudet åt höger, armarna ovanför öronen, benen raka, sen din vänster hand på övre ryggen med "typ" 2 fingrar som låser fast hans huvud, höger hand på rygg-rumpan. stadigt står du, still och tyst låt honom undra/fråga du är bara säker på att nu ska här sovas
Det kommer ta tid 20-40 minuter är ingen ovanligt första kvällen, men det kommer aldrig ta så lång tid igen
Sen när du bestämmer dig för att gå, vänta lite till
sen ett snabbt tryck över ryggen, vänd dig och börja gå mot dörren Då börjar du ramsan. Går han igång på den så gå inte in igen utan lita till att han klarar sig, se det som frågor, ska det vara så här? osv.
öva på varandra, även ramsan behöver övas med magstöd
Kram Kristina
[/quote]
Här var det solfjäder i 20 minuter första kvällen (men då var det AW själv som stod för nattningen) barnet ska vara sömntungt, öva solfjädern på varandra.
Han ska ligga i ett "skruvstäd" huvudet åt höger, armarna ovanför öronen, benen raka, sen din vänster hand på övre ryggen med "typ" 2 fingrar som låser fast hans huvud, höger hand på rygg-rumpan. stadigt står du, still och tyst låt honom undra/fråga du är bara säker på att nu ska här sovas
Det kommer ta tid 20-40 minuter är ingen ovanligt första kvällen, men det kommer aldrig ta så lång tid igen
öva på varandra, även ramsan behöver övas med magstöd
Kram Kristina
[/quote]
Social delaktighet
Social delaktighet
[-o< Tessina, hur gick första nattningen
Kram Kristina
Kram Kristina
Social delaktighet
Social delaktighet
Trött, trött..
Första natten avklarad! Så här blev det:kiki skrev:[-o< Tessina, hur gick första nattningen![]()
Kram Kristina
Läggning 19.30. Solfjädern och ramsa i 1,5 timme!! Han var helt hysterisk från och till, kräktes nästan, ropade efter mamma säkert 50 ggr. Det var pappa som ansvarade för läggningen.
Han somnade tillsist kl 21.
Vaknade 22.30. Ledsen men inte hysterisk.
Somnade 22.50
Vaknade 01.45. Knäckt, ropade efter vatten och efter mamma! Grät grät och grät..Men lugnade sig tillsist och la sig faktiskt ner själv och somnade av ramsan kl 02.45.
Kl 6 pep han till och började snurra hörde jag. Jag gick in och sa godmorgon innan han började skrika. Det var ju egentligen 1 timme tidigare än vad vi bestämt, men övriga familjen hade varit vakna mycket inatt och somnat äntligen.
Jag och C gick upp, han var supertrött. Jag ammade i soffan sittandes, han höll på att somna hela tiden.
Men men, det funkade ju iaf och förhoppningsvis blir det lite lättare i natt.
Hur löser man morgonen? Ska man vara benhård på att det är natt tills den tiden man bestämt? Men om man inte får honom att somna om på morgonen då?
Re: Trött, trött..
Hej Tessina!Tessina skrev:Hur löser man morgonen? Ska man vara benhård på att det är natt tills den tiden man bestämt? Men om man inte får honom att somna om på morgonen då?
Tänk på att vara benhård med schemat nu, att äta, sova, vara ute och ha social delaktighet på bestämda tider, så att gossen kan slappna av och känna att ni har full koll på allt!
Använder ni er av väckarklocka?
Jättemånga har blivit hjälpta av den, och barnen anammar väldigt fort att det är KLOCKAN och inget annat som bestämmer när morgonen börjar!
Sen är det oftast morgnarna och daglurarna som kan krångla längst, men håll tiderna, tillåt MAX marginalkvart på morgonen!
Och glöm inte skrattet till go´nattet, så dagen avslutas på ett särdeles roligt vis, bus och skoj utanför sovrummet och bus och skoj ända ner i sängen, och sen ska godmorgonen vara lika glad och trevlig - TÄNK vad kul det är att träffas
Så fyllnu dagen med mat, social delaktighet, rejäl dos med friskluft, gärna två omgångar och en härlig nattning!
Kram Mia
Re: Trött, trött..
Hej!miar70 skrev:Hej Tessina!Tessina skrev:Hur löser man morgonen? Ska man vara benhård på att det är natt tills den tiden man bestämt? Men om man inte får honom att somna om på morgonen då?
Tänk på att vara benhård med schemat nu, att äta, sova, vara ute och ha social delaktighet på bestämda tider, så att gossen kan slappna av och känna att ni har full koll på allt!
Använder ni er av väckarklocka?
Jättemånga har blivit hjälpta av den, och barnen anammar väldigt fort att det är KLOCKAN och inget annat som bestämmer när morgonen börjar!
Sen är det oftast morgnarna och daglurarna som kan krångla längst, men håll tiderna, tillåt MAX marginalkvart på morgonen!
Och glöm inte skrattet till go´nattet, så dagen avslutas på ett särdeles roligt vis, bus och skoj utanför sovrummet och bus och skoj ända ner i sängen, och sen ska godmorgonen vara lika glad och trevlig - TÄNK vad kul det är att träffas![]()
![]()
Så fyllnu dagen med mat, social delaktighet, rejäl dos med friskluft, gärna två omgångar och en härlig nattning!
Kram Mia
Nu somnade han nyss ute i vagnen. Vi ska väcka efter 1,5 timme har vi bestämt.
Det med maten är lite svårt. Han är ingen storätare utan vi får truga en hel del. Vissa dagar äter han normala portioner men ibland mindre. Ikväll ska det vara natt mellan 19.30 och 7.30. Ska ta till mig ditt råd och ställa väckarklockan. Men hur gör vi då om han vaknar kl 6? Kör vi ramsan och ev. solfjädern då också? Och om han inte somnar om ska vi ändå hålla på med ramsan tills 7.30 och sen göra morgon?
Mvh Tessina
Hej igen!
Klistrar in en handningsplan för just tidiga morgnar här, så kan du själv fundera över vad som passar er bäst! Här hos oss är det en pangramsa vid uppvak i vargtimmen, och sen väntar vi tills det är morgon
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Klistrar in en handningsplan för just tidiga morgnar här, så kan du själv fundera över vad som passar er bäst! Här hos oss är det en pangramsa vid uppvak i vargtimmen, och sen väntar vi tills det är morgon
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
-
TorpSara
Och ett litet tillägg. Lita på att han kan somna om på morgonen, det kan alla. Ofta är det attityden hos förädrarna som ställer till det. Som du märkte var han aptrött när ni satt i soffan.
Så- JA. Han ska allra helst somna om om han vaknar klockan sex, annars tar ni upp honom när klockan ringer 7.30. Utan prut. Med GLAD godmorgon.
Aptiten ger sig med bättre nätter. Kör på säkra kort idag och imorgon, så ska du få se en storätare av rang efter första riktigt sammanhängande natten.
Så- JA. Han ska allra helst somna om om han vaknar klockan sex, annars tar ni upp honom när klockan ringer 7.30. Utan prut. Med GLAD godmorgon.
Aptiten ger sig med bättre nätter. Kör på säkra kort idag och imorgon, så ska du få se en storätare av rang efter första riktigt sammanhängande natten.
Hej igen!
Kul att ni har börjat!
Jag var också väldigt orolig för den för tidiga morgonen, och vi hade några under kurens gång där vi verkligen kämpade med ramsan. Men redan innan kuren var slut så gav det sig helt av sig självt. Flickan sov längre och längre för var dag som gick och vi fick verkligen gå in och väcka henne! De stora tjejerna var helt överlyckliga och nästan slogs om vem som skulle få gå in till henne när klockan hade blivit 7. Där skulle man verkligen ha velat filma dessa underbara scener av varm syskonkärlek på morgonkvisten. Nu fick vi nöja oss med att höra den gulla ordväxlingen som utspelades dem emellan. Vi hann aldrig introducera väckarklockan som vi också fick tips om, utan behåller det som trumfkort om det skulle strula till sig senare.
Summa summarum, den nu 16 månader gamla flickan sover hur gott som helst! Visst händer det att hon vaknar till och ropar till på natten, men nästan alltid så fixar hon det helt själv! Sov så gott, nu e de natt!
Kul att ni har börjat!
Jag var också väldigt orolig för den för tidiga morgonen, och vi hade några under kurens gång där vi verkligen kämpade med ramsan. Men redan innan kuren var slut så gav det sig helt av sig självt. Flickan sov längre och längre för var dag som gick och vi fick verkligen gå in och väcka henne! De stora tjejerna var helt överlyckliga och nästan slogs om vem som skulle få gå in till henne när klockan hade blivit 7. Där skulle man verkligen ha velat filma dessa underbara scener av varm syskonkärlek på morgonkvisten. Nu fick vi nöja oss med att höra den gulla ordväxlingen som utspelades dem emellan. Vi hann aldrig introducera väckarklockan som vi också fick tips om, utan behåller det som trumfkort om det skulle strula till sig senare.
Summa summarum, den nu 16 månader gamla flickan sover hur gott som helst! Visst händer det att hon vaknar till och ropar till på natten, men nästan alltid så fixar hon det helt själv! Sov så gott, nu e de natt!
mamma till K maj-00, E jan-03 och K sep-06
Det går så bra!
Det är ju helt otroligt, kan knappt tro det är sant att det skulle funka så bra med kuren! Natten till idag, dvs tredje natten, började med att C somnade i sin säng efter bara 5 minuter. Han vaknade efter 40 min, men somnade snabbt om. Sov sen ända till kl 24.00!
Vi fick hela kvällen för oss själva i lugn och ro. Det kändes konstigt och ovant med så mycket egentid!
Resten av natten vaknade han till 4 ggr men somnade varje gång om på bara 5 min, med kort solfjäder och ramsa.
6.30 vaknade han, men maken fick honom ännu en gång att somna om! 25 min senare vaknade han igen och jag gjorde morgon kl 7.
Idag har han varit nöjd och glad! Jag väckte honom från lunchsömnen efter 1,45.
Det känns som en befrielse!!!
Vi fick hela kvällen för oss själva i lugn och ro. Det kändes konstigt och ovant med så mycket egentid!
Resten av natten vaknade han till 4 ggr men somnade varje gång om på bara 5 min, med kort solfjäder och ramsa.
6.30 vaknade han, men maken fick honom ännu en gång att somna om! 25 min senare vaknade han igen och jag gjorde morgon kl 7.
Idag har han varit nöjd och glad! Jag väckte honom från lunchsömnen efter 1,45.
Det känns som en befrielse!!!
Re: Det går så bra!
Tessina skrev:Det känns som en befrielse!!!
Härligt jobbat
Tusen tack för rapporten, den gläder mig!
(och glöm nu inte att använda backa-verktyget
Kram