Kan inte vagna om (dagsömn)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
muggles

Inlägg av muggles »

Jag har gjort ett schema på papper men ännu inte lyckats följa det. Maten lyckas jag med (har ju gjort schemat efter våra "naturliga" tider) men sömnen vill sig inte.

Denna gången kanske hon inte var tillräckligt mätt. Jag trugar i henne ca 170-200 ml per mål. Problemet är ju att hon ibland tar så lång tid på sig att somna el somna om att hon hinner bli hungrig under tiden.

Idag har varit en riktigt kass dag. Får jag henne att sova ett 20 min pass till kommer vi endast upp i 13h :-(

Jag tror jag får försöka komma upp i samma tid varje morgon och börja där och se om jag kan få ordning på schemat. Men ibland känns det faktiskt hopplöst.

Idag sov hon bara en halvtimme efter lunch och gick inte att vagna om (då hade hon alltså ätit 170 ml precis innan första sovpasset). Efter det känns det som att allt gått snett. Det är en sådan kamp hela tiden, blä.
muggles

Inlägg av muggles »

Alltså schemat:

06.30 Vakna (hon har oftast vaknat ca 05.00 och ätit ca 200 ml, sedan somnat om)
07.00 ca 100 ml
07.30 45 min sömn
09.00 smakportion gröt + dryck
09.45 1,5h sömn
12.00 smakportion rotsak + ersättning
13.15 1,5h sömn
16.30 200 ml ersättning
17.00 smakportion gröt (ska så småningom ersätta ersättningen)
17.30 bad, skrattet före gonattet
18.30 sova natt

Jag har gjort schemat utefter våra tider när det passar mig att äta och så har jag lagt sovtiderna så att hon ska vara hyfsat nymatad.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, hur fungerar schemat för er? :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
muggles

Inlägg av muggles »

Min plan är att köra schemat i 4-5 dagar, började igår. Igår funkade det super förutom att jag inte lyckades vagna om. Hon sov först 45 min precis vid den tid hon skulle (och var nymatad) men sedan försökte jag vagna om i 45 min och det gick inte. Då var sovtiden över så då bröt jag.

Idag kom vi helt ur synk pga att hon sov 1,5h ist f sin vanliga 30-minutare på förmiddagen. Det har inte hänt på en månad så jag ställde aldrig klockan vilket tydligen var ett misstag (jag sov också). Nåja, nya tag imorgon.

Jag läste i en annan tråd här på forumet att om barnet är argt etc så går man inte dit. Man går bara dit och ramsar och vagnar om om barnet är ledset - stämmer det?
Mamma till pigga livliga Moa, född 07-08-26, som gillar social delaktighet! Och till enäggstvillingarna Saga och Clara födda 11-05-14 som sover bra på dagen och sämre på natten.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vet du vad??? Grattis idag fyller Moa 3 mån!!!

Detta betyder också att ni kan överväga att införa 12-45-2-45 schema tycker jag. :wink:

På det sättet har du enbart 1 lur att jobba på och de andra två får vara "Naturliga" 45 min lurar som sig bör.

Nu vid 3 mån kan du också smyga in ramsan bakvägen, men man brukar inte använda den som "verktyg" förrän vid 4 mån ungefär.

Citerar en del av ramsan jag svarat i annan tråd. :wink:
HÄRLIG rapport!!

Du citerade en del under ramsan och då citerar jag det som stod innan också. :wink:
Barn under tre och en halv månad/fyra månader kan ”bekräftelseramsas” mer eller mindre sovande.
Man bekräftelseramsar dem!!

Jag sade ramsan precis när Tor höll på att somna precis som du skrev i ditt citat nedan! Mera i förbifarten som personliga husljud. Detta hör man i bakgrunden utanför dörren när man håller på att somna, med tonen som säger, precis så här mysigt är det när man sover och mamma VET precis vad hon gör.

Sov gott, lugn och trygg! Alltid x4!

Det är "pavlos hundar vi talar om här". Kan du den principen?

Han ringde i en klocka i "bakgrunden" NÄR hundarna åt. Och när han gjort detta under en tid så när han ringde i klockan började hundarna dräggla... Det triggade altså deras ÄT reflexer.
Samma sak gjorde jag med ramsan, jag sade den mera i bakgrunden när Tor somnade och den blev en "tingad reflex" och sen dess har jag faktiskt aldrig "kurat, minikurat, halvkurat, omkurat eller någonkurat" Tor. Jag har väl då kanske "bekräftelsekurat" honom kan man säga. Har vi någonsin problem med läggningar numera ser jag till att det är JAG som har sista ordet! ALLTID! Diskussion avslutad typ. 8)

Tror detta har varit en stor nyckel till att vi har haft oerhört "korta" och näst intill obefintliga fnurror på våra trådar. Och sen Tor blev diplomerad SS har han aldrig haft anledning att behöva erövra det igen. Jag har inte varit uppen 1 enda natt sen han var 6 mån. (förutom runt 23, då han när han varit sjuk eller haft tandproblem vaknat fått en alvedon och sen sovit vidare med en bekräftelse ramsa)
Ja, vi verktygar inte glada, vakna, arga, osv... vi verktygar ledsna barn och reagera DET får man. Dessutom är det dags att se skriket som rejäla frågor. Så här kan en "vagningsdiskussion" se ut för en 3-4 mån. :wink:
TorpSara skrev:Börja om. Och börja med att införa natt på 12 timmar. Styr upp morgonen. Insomningssnuttningen på morgonkulan tycker jag att du ska skippa, han får ju dessutom nattmål, stora karln!
Då kan du ha 45-2-45.
Sen vagnar du, OCH ramsar. Men vagna inte för insomning efter de första dagarna, utan för skarvarna, gärna INNAN han vaknar efter 45 min.
Daglurarna kommer, men han måste ju veta NÄR han ska sova, och hur länge. Du kan få hjälpa honom lite mer på långa luren i så fall. Efter ett part tre dagar vet han, och efter en vecka sitter dygnsrytmen i kroppen.

Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
:?: Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
:!: ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
:?: vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
:!: ja! och släpp!
Han frågar:
:?: Går du nu?
Han frågar:
:?: Överger du mig?
:!: Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
:?: Är det säkert, det?
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
muggles

Inlägg av muggles »

Hon är 5 månader idag men jag förstår vad du menar.

Jag har kanske ramsat på fel sätt. Jag har också upplevt att vagnandet hjälpt mer än ramsandet. Men jag har försökt göra så att när jag vagnat färdigt så går jag därifrån med ramsan och låter så att säga ljudet av ramsan bli svagare och svagare (eftersom jag rör mig bort).

Det som jag ska ändra på är att jag ska börja med att vagna tyst, det var ett bra tips. Jag tror jag förstår "vagningsdiskussionen". Jag försöker verkligen ha attityden av att "jag vet precis vad som är bäst för dig och det är just nu att SOVA" ;-) Dvs inget tycka-synd-om för att hon skriker, utan jag ser skrikandet/protesterandet mer som "jag är jättetrött - varför har du inte lagt mig tidigare, uhääää!" :-D

Nu har jag seriöst försökt vagna om en gång om dagen i en vecka och det har hittills inte gått en enda gång. Att vagna första gången (nu för tiden utan napp!) går bra. Men att vagna om är som sagt problematiskt. Dock ska jag fortsätta under veckan och försöka mig på de nya grepp som jag fick tips om här. Tack så jättemycket för tipsen! Så bra att ha ngt nytt att prova så man inte "fastnar" i ngt som inte fungerar.

En sak dock: hon vaknar nästan alltid efter 30 min och inte 45, det här förstår jag inte riktigt? Följer hon inte mallen eller? Det gör ju att jag måste ha in en lur till för att komma upp i sovtid.
Mamma till pigga livliga Moa, född 07-08-26, som gillar social delaktighet! Och till enäggstvillingarna Saga och Clara födda 11-05-14 som sover bra på dagen och sämre på natten.
muggles

Inlägg av muggles »

Vad lustigt!

Hon vaknade precis när jag skrev förra inlägget och jag prövade de nya tipsen direkt och hon somnade om! För första gången! Tyvärr lite sent på dagen så det får bara bli en 20-min lur. Hoppas att det här var ett genombrott och ingen engångsföreteelse... ;-)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:D Bra jobb! Det kommer att funka, jag var fast i vagningsträsket med en skarvare from hell :twisted: innan jag fick till det på ovan nämnda vis...

Vissa barn följer inte mallen, utan har en cykel på 30 minuter istället. Då ser sömrytmpassen ut: 30, 60, 1,5, 2 osv..
muggles

Inlägg av muggles »

Har jag förstått det rätt att i detta forum så fortsätter man i "sin" tråd (startar alltså inga nya) så att folk kan se "historien" bakom? Jag tyckte jag såg en sådan kommentar i en annan tråd.

Nu har jag kört schemat med smärre justeringar i snart en vecka. Och det går mkt bättre med vagnandet/dagsömnen! Yes!

Nyckeln för mig var helt klart att hon kan sova på balkongen. Inne sover hon max 30 min i sträck och är svår att vagna om. Ute sover hon minst 45 min och går att vagna om ganska lätt, ibland sover hon 1,5-2h UTAN OMVAGNING!

Jag har också börjat ställa klockan och går upp samma tid varje dag, med max en marginalkvart hit el dit.

Senaste dagarna har vi haft problem med att hon vaknar för tidigt och ligger och jollrar i sin säng men jag läste lite om detta i andra trådar och ska testa de tipsen där. Dock vaknade hon kl 07 imorse (efter en nattmatning kl 04) vilket gör att hon sovit 12h minus en nattmatning på 30-45 min så imorse sov hon på "rätt sätt". Vi får se hur det blir imorgon.

Vi märker att hon fortfarande är hungrig en gång på natten trots att vi knör i henne så mkt det går på dagen. Hon väger tex 1kg mer än en annan bebis på babysimmet! :-o Hennes viktkurva går stadigt uppåt och har inte stabiliserats... hmmm. Så nog borde hon få tillräckligt med mat. Men det märks jättetydligt när hon är hungrig för då går det inte att natta om henne utan napp och hon vaknar igen efter endast en halvtimme. Är hon inte hungrig vaknar hon oftast inte, el vaknar hon så gnyr hon bara och somnar om. El i "värsta fall" går hon att natta om med minimal buffning och omstoppning (utan napp då, vi har eg aldrig använt napp nattetid).

En annan positiv grej är att hon numera sover även på dagen utan napp! Ett framsteg till. Det är nödvändigt märkte jag för att hon ska sova länge. Och det tog bara ett par dagar att jobba bort det. Första gångerna tog vagningen utan napp 30-45 min, nu tar det max 15 min (ibland bara tre tag).

Nu fick jag henne att somna på rätt tid för sin förmiddagssömn efter en rejäl portion gröt. Hon vaknade efter 45 min (jag har babyvakt så jag hör henne), somnade om själv, vaknade efter ytterligare 10 och somnade inte om. Vagnade minimalt ett par ggr (gick därifrån emellan). Hon somnade om! :-D

Jag ville bara rapportera lite framgångar och tacka så jättemkt för hjälpen jag fick förra veckan!

Det vi har kvar nu är att få i henne ännu mer mat så att vi kan köra SHN-kuren senast när hon fyller 6 mån. Nu vill vi snart sova hela nätter! :-)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och grattis till backningen från vagnträsk!

Javisst fortsätter du bara i denna tråden! :thumbsup:

Nu har hon ju fyllt 5 mån såg jag och då är det oftast 15 timmar sömn som står på programmet. Så om du inte redan har, kan du ta bort lite sömn på schemat och då borde även morgonen bli lite bättre. (tips är att köra 12-45-1,5-45 eller 12-45-2-20)

Och om du ger lite välling/gröt som kvällslurk så kanske även nätterna blir en aning bättre. :wink: Jag tycker själv i alla fall att sikta på att hon får eget rum och hel natt innan 6 mån låter KANON bra! =D>

Bra jobbat!
Tor 2006

muggles

Inlägg av muggles »

Tack för uppmuntran - kan behövas ibland! Det kändes så hopplöst för bara en vecka sedan... ;-)

Eget rum har hon redan sedan hon var 8v - hon hade för mkt ljud för sig på nätterna för att få sova hos oss.

Jag har faktiskt endast enstaka gånger kommit upp i 15h per dygn. Om det har varit en bra dag har vi varit uppe i 14h, en dålig dag 11-12h. Men nu sedan några veckor tillbaka ligger vi stadigt på 13,5-14h och idag 15h! Det är den längre sovstunden på balkongen som är nyckeln. Förr fick jag ju kämpa ca en halvtimme för en halvtimme sömn och då blev det max 2h sömn på dagen...

Men nästa vecka är det hårdkörning av schema som gäller - redan nu sitter förmiddagarna bra tycker jag (peppar peppar :-)) men eftermiddagarna hänger lite löst sömnmässigt. Men det går bra att kämpa på när man ser framsteg!
Elle

Inlägg av Elle »

Bra jobbat muggles =D>

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"