Har jag förstått det rätt att i detta forum så fortsätter man i "sin" tråd (startar alltså inga nya) så att folk kan se "historien" bakom? Jag tyckte jag såg en sådan kommentar i en annan tråd.
Nu har jag kört schemat med smärre justeringar i snart en vecka. Och det går mkt bättre med vagnandet/dagsömnen! Yes!
Nyckeln för mig var helt klart att hon kan sova på balkongen. Inne sover hon max 30 min i sträck och är svår att vagna om. Ute sover hon minst 45 min och går att vagna om ganska lätt, ibland sover hon 1,5-2h UTAN OMVAGNING!
Jag har också börjat ställa klockan och går upp samma tid varje dag, med max en marginalkvart hit el dit.
Senaste dagarna har vi haft problem med att hon vaknar för tidigt och ligger och jollrar i sin säng men jag läste lite om detta i andra trådar och ska testa de tipsen där. Dock vaknade hon kl 07 imorse (efter en nattmatning kl 04) vilket gör att hon sovit 12h minus en nattmatning på 30-45 min så imorse sov hon på "rätt sätt". Vi får se hur det blir imorgon.
Vi märker att hon fortfarande är hungrig en gång på natten trots att vi knör i henne så mkt det går på dagen. Hon väger tex 1kg mer än en annan bebis på babysimmet!

Hennes viktkurva går stadigt uppåt och har inte stabiliserats... hmmm. Så nog borde hon få tillräckligt med mat. Men det märks jättetydligt när hon är hungrig för då går det inte att natta om henne utan napp och hon vaknar igen efter endast en halvtimme. Är hon inte hungrig vaknar hon oftast inte, el vaknar hon så gnyr hon bara och somnar om. El i "värsta fall" går hon att natta om med minimal buffning och omstoppning (utan napp då, vi har eg aldrig använt napp nattetid).
En annan positiv grej är att hon numera sover även på dagen utan napp! Ett framsteg till. Det är nödvändigt märkte jag för att hon ska sova länge. Och det tog bara ett par dagar att jobba bort det. Första gångerna tog vagningen utan napp 30-45 min, nu tar det max 15 min (ibland bara tre tag).
Nu fick jag henne att somna på rätt tid för sin förmiddagssömn efter en rejäl portion gröt. Hon vaknade efter 45 min (jag har babyvakt så jag hör henne), somnade om själv, vaknade efter ytterligare 10 och somnade inte om. Vagnade minimalt ett par ggr (gick därifrån emellan). Hon somnade om!
Jag ville bara rapportera lite framgångar och tacka så jättemkt för hjälpen jag fick förra veckan!
Det vi har kvar nu är att få i henne ännu mer mat så att vi kan köra SHN-kuren senast när hon fyller 6 mån. Nu vill vi snart sova hela nätter!

Mamma till pigga livliga Moa, född 07-08-26, som gillar social delaktighet! Och till enäggstvillingarna Saga och Clara födda 11-05-14 som sover bra på dagen och sämre på natten.