Låg temperatur på en två o ett halvtåring?
Låg temperatur på en två o ett halvtåring?
Vår kille född maj -05 har haft hosta, feber och snor i den ordningen de senaste dagarna. Högre feber kväll o natt, vi har gett alvedon när det närmat sig 39. I kväll steg tempen före läggdags igen och jag gav honom alvedon. För en timme sedan var han halvvaken och ledsen och supersvettig men frusen, somnade om inbäddad men hade då och har nu bara 35,6 i temp. Han brukar ha låg temp till vardags, 36,5 men det här känns lite läskigt. Hittar bara info om detta i samband med spädbarn. Någon som kan säga om det här är ok eller inte ok? Hoppas någon är vaken...
Mamma till Melker, f?dd i maj 05
-
ilindstrom
Hej!
Hoppas lillkillen mår bättre idag. En tanke som slog mig när jag läste ditt inlägg är använder du öron temp? De är supersvårt att få rätt temp med dem. De kan visa fel på en hel grad eller tom. mer om man råkar vinkla dem lite fel. Det säkraste sättet att ta tempen är i rumpan tycker jag. Även om du inte använt örontemp skulle jag inte vara orolig.
Hoppas ni kryar på er
Ida
Hoppas lillkillen mår bättre idag. En tanke som slog mig när jag läste ditt inlägg är använder du öron temp? De är supersvårt att få rätt temp med dem. De kan visa fel på en hel grad eller tom. mer om man råkar vinkla dem lite fel. Det säkraste sättet att ta tempen är i rumpan tycker jag. Även om du inte använt örontemp skulle jag inte vara orolig.
Hoppas ni kryar på er
Ida
Skillnad på rump och örontermometer
Tack Ida, vi ringde faktiskt sjukvårdsupplysningen (och blev bortkopplade men de ringde tack o lov upp) som lite vagt förklarade att gränsen går vid 35 för hur orolig man ska vara, och att vi skulle vara vaksamma på frossa, hallucinationer eller aggressivt beteende, eller muskelproblem, dvs tecken på hypotermi. Då hade han 34,8 i det öra som låg uppåt, och 35,6 i det som legat mot kudden, MEN när jag tog den gamla hederliga rumptermometern visade den 35,9! Forfarande lågt men bra mycket bättre än örontempen. Jag kan bara undra om det nu beror på vinkeln med termo i örat, och hur hög feber han egentligen haft när örontempen visat 39,1... Han har sovit oroligt och vaknat tio gånger och druckit vatten, (en ovana även utan feber), och vi har förstås bedömt varje vimsigt uttalande - är det en dröm, feber, eller hallucinationer... Idag är han som vanligt. Piggare än nån annan i huset!
Frågan kvarstår dock, varför han får så låg temp som 35,9, om det nu är den vi ska gå efter, när han tidigare under kvällen hade 38?
Frågan kvarstår dock, varför han får så låg temp som 35,9, om det nu är den vi ska gå efter, när han tidigare under kvällen hade 38?
Hej!
Skönt att höra att han mår bättre
.
Ibland när mina haft väldigt hög feber och fått febernedsättande så har tempen sjunkit till under 36 också. Jag har tänkt ungefär som sjukvårdsrådgivningen sade, kollat allmänläget, och varit vaksam på hur han mått. När de haft feber ÖVER 40 och fått febernedsättande, har de fått feberfrossa när tempen är på väg upp igen. Och då får man bädda om extra, så de inte fryser just då. Men sedan vara med och ta bort igen när den stabiliserar sig för att sedan sjunka åter. Med febernedsättande har jag då också märkt, som sagt, att tempen gått UNDER det normala efter en stund (läs flera timmar). Innan den återigen vänt uppåt.
Vi använder också örontermometer, men har tagit tempen en normaldag vid 3 tillfällen, för att ha som riktlinje, så man vet vad avvikelsen är vid feber. Byter man plopp regelbundet och tar tempen 1-2 ggr på varje öra, så tycker jag att den varit rättvisande (vi har en Braun), men ligger exakt 1 grad under stjärtermometern - ALLTID. Plussar man då bara på det de gånger man använder örontermometern så vet man ju vad tempen ligger på, tycker jag.
Skönt att höra att han mår bättre
Ibland när mina haft väldigt hög feber och fått febernedsättande så har tempen sjunkit till under 36 också. Jag har tänkt ungefär som sjukvårdsrådgivningen sade, kollat allmänläget, och varit vaksam på hur han mått. När de haft feber ÖVER 40 och fått febernedsättande, har de fått feberfrossa när tempen är på väg upp igen. Och då får man bädda om extra, så de inte fryser just då. Men sedan vara med och ta bort igen när den stabiliserar sig för att sedan sjunka åter. Med febernedsättande har jag då också märkt, som sagt, att tempen gått UNDER det normala efter en stund (läs flera timmar). Innan den återigen vänt uppåt.
Vi använder också örontermometer, men har tagit tempen en normaldag vid 3 tillfällen, för att ha som riktlinje, så man vet vad avvikelsen är vid feber. Byter man plopp regelbundet och tar tempen 1-2 ggr på varje öra, så tycker jag att den varit rättvisande (vi har en Braun), men ligger exakt 1 grad under stjärtermometern - ALLTID. Plussar man då bara på det de gånger man använder örontermometern så vet man ju vad tempen ligger på, tycker jag.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
kan bara inflika att jag tror inte ni missar feberhallucinationer. Kan väl vara olika från barn till barn, men våran flicka skriker rakt ut och... ja är halvt hysterisk och otröstbar läääänge när hon har sånna.
Min man hade det när han var liten och minns det som om allt var upp-och-ner. Läskigt ju... så, skulle tippa på att man lägger märke till em utan att lyssan så noga på orden. 
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Härliga kvinnor på Mamma Annas sajt!
Tack för svar och kloka tänkvärdheter. Det är härligt att uppleva varje gång på den här sajten, omtanke och välvilja av alla som samlas under Anna Wahlgrens vingar. Melker mår nu bra och hallucinerar bara i vaket tillstånd om att choklad är nåt man får även när man är frisk och inte behöver ta medicin! Kram till er alla!