SM från början

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nej, precis som jag sa också. Jag tycker inte heller du skall ta till flaskan än...

Det kan faktiskt vara som du säger, att du har en "för bra" drivreflex. Hade jag med :roll:
Har du provat med att då ligga ner och amma när det sprutar som värst? Jag tryckte på bröstvårtan så drivreflexen stoppades. Tor blev också GALEN av att brösten fullkommligen sprutade.

Jag har inga bra råd, för just den delen gick inte så bra för oss. De måste vara lugna för att kunna svälja undan och sen är det precis som du säger, de vill ligga där och jobba lite för det.

en tanke är att prova och ligga ner och amma.
en annan är att du kanske kan pumpa ur det värsta och frysa in till framtiden, så har du lite tid och låta honom suga på bröstet med lite mindre forsande mjölk.

För oss så här i efterhand så var rapen SUPERVIKTIG för just när det sprutar så där och de måste svälja undan ordentligt kommer ofta mycket luft med. MEN, det jag inte visste var att om de skriker så sväljer de också luft. Så då behöver de också rapas. :wink: Ni kommer att hitta ert knep, det är jag säker på!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

(Tack för svaren och tipsen TorsMamma mfl.)

Är det inte det ena så är det det andra... Har några nya funderingar att ventilera.

Nu har lille prinsen blivit 4 veckor gammal och lägesrapporten är såhär:

Nattetid fungerar det riktigt bra! Vi försöker ha våra 3 timmars vakenpass på kvällen med en 20 min lur. Under de 3 timmarna försöker vi få honom att suga på brösten så mycket det går. Han brukar somna nån gång runt 23 (plus minus nån halvtimme). Sedan sover han gott i sin säng 4-5 timmar innan han vaknar. Då får han mat under tystnad och mörker (liten röd nattlampa, TIPS http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90062164 ). Han är väldigt trött under nattamningen och de har blivit kortare och kortare. Senaste nätterna har han ätit på 15-20 min och sedan har det inte gått att hålla honom vaken mer. Har skippat blöjbyte om han inte luktar mkt prutt. (Känns lite halvelakt men å andra sidan ska han ju sova hela nätter utan blöjbyte när han blir lite äldre så...) Efter nattamningen somnar han om (eventuellt gnyr han lite innan han kommer till ro av sig själv) och sover för det mesta 3 timmar till. Han brukar då vakna nån gång mellan 7-8 på morgonen.

Jag känner mig nöjd med nätterna och de fungerar ju riktigt bra. Det tidiga nattmålet som ska dras in vid den här åldern har försvunnit av sig själv sedan ca 2 veckor. Det kvarstående nattmålet har bantats ner i tid av sig självt.

Mjölkproduktionen är fortfarande HÖG och det sprutar ur brösten. Det där med att "suga tomt" inträffar aldrig. Om så Junior sugit för glatta livet i en halvtimme i sträck eller mer och påfyllning på det, så kan det fortfarande stå en stråle ur bröstet. Har skaffat en pump och pumpat ur ibland innan han ska äta när han blir ursinnig då det kommer för mycket (det händer inte alltid att han blir det). Dock har BVC-sköterskan varnat mig lite för att pumpa för mycket då det stimulerar mjölkproduktionen ännu mer... :roll:

:?: Kan det vara så att trots att han suger mycket så kommer aldrig de där sista feta dropparna när produktionen är så hög?

Till min största undran!
På dagtid fungerar absolut inga scheman eller ens SM mat/sköt-rutiner. Junior äter kanske 15-30 min (varierar), vill sedan inte ha påfyllning (blir antingen arg vid bröstet eller ligger vaken och slickar men suger inte tag alternativt somnar). Kan hålla honom vaken med blöjbyten, påklädning och social aktivitet. Erbjuder mer mat men han vill oftast inte ha (varken från första eller andra bröstet). Efter 1 timme eller 1½ är han antingen så trött att han slocknar utan att ha ätit mer eller är fortsatt vaken utan att vilja ha mer mat. När jag lägger honom då han är sådär trött så sover han max en timme, vaknar och är då jättehungrig. Men han vill återigen inte ha ett helt 4-rättersmål innan han somnar. När han väl somnar sover han återigen ett kort pass och så håller vi på. Jag känner att dagarna blir väldigt upphackade. Han känns för trött för att äta och för hungrig för att sova.

:?: Några tips för att komma ur den onda cirkeln?
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag svrar dig I din tråd med RÖD färg :heart:
LaQ skrev:(Tack för svaren och tipsen TorsMamma mfl.)

Är det inte det ena så är det det andra... Har några nya funderingar att ventilera.

Ventilera på du bara!

Nattetid fungerar det riktigt bra! Vi försöker ha våra 3 timmars vakenpass på kvällen med en 20 min lur. Under de 3 timmarna försöker vi få honom att suga på brösten så mycket det går. Han brukar somna nån gång runt 23 (plus minus nån halvtimme). Sedan sover han gott i sin säng 4-5 timmar innan han vaknar. Då får han mat under tystnad och mörker (liten röd nattlampa, TIPS http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90062164 ). Han är väldigt trött under nattamningen och de har blivit kortare och kortare. Senaste nätterna har han ätit på 15-20 min och sedan har det inte gått att hålla honom vaken mer. Har skippat blöjbyte om han inte luktar mkt prutt. (Känns lite halvelakt men å andra sidan ska han ju sova hela nätter utan blöjbyte när han blir lite äldre så...) Efter nattamningen somnar han om (eventuellt gnyr han lite innan han kommer till ro av sig själv) och sover för det mesta 3 timmar till. Han brukar då vakna nån gång mellan 7-8 på morgonen.

Detta är så EXAKT SM det bara KAN bli. Inte byta blöja om du inte måste :wink: Matningen skall ju helst inte ta mycket mer än 20 min så det känns ju rätt bra!

Jag känner mig nöjd med nätterna och de fungerar ju riktigt bra. Det tidiga nattmålet som ska dras in vid den här åldern har försvunnit av sig själv sedan ca 2 veckor. Det kvarstående nattmålet har bantats ner i tid av sig självt.

=D>

Mjölkproduktionen är fortfarande HÖG och det sprutar ur brösten. Det där med att "suga tomt" inträffar aldrig. Om så Junior sugit för glatta livet i en halvtimme i sträck eller mer och påfyllning på det, så kan det fortfarande stå en stråle ur bröstet. Har skaffat en pump och pumpat ur ibland innan han ska äta när han blir ursinnig då det kommer för mycket (det händer inte alltid att han blir det). Dock har BVC-sköterskan varnat mig lite för att pumpa för mycket då det stimulerar mjölkproduktionen ännu mer... :roll:

Jo det är faktiskt sant! Visst kan den bli högre. Men se det så som att du sparar mjölken du pumpar till måltidsdryck och att laga smakisar på tycker jag. Du vet att det är MÅNGA som skulle avundas dig för detta. 8) :wink:

:?: Kan det vara så att trots att han suger mycket så kommer aldrig de där sista feta dropparna när produktionen är så hög?

Till viss del om han inte ammar till ca 20 min kan detta vara ett problem. Mjölken har ju den funktionen att först kommer den extra söta som höjer blodsockret och de "skall bli" lite pigga av, sen halvfet mjölk med mera proteiner, sen kommer fettet på slutet.
Om du nu pumpar så tar du ju bort den sötaste och kommer förhoppningsvis åt den fetare lite fortare. Jag tycker inte heller du skall oroa dig för produktionen förrän du närmar dig 2-3 mån om den då fortfarande är FÖR hög så kan man ju fundera på andra vägar, men vid 7-8 veckor kommer en av de största ökningsperioderna i deras liv (vad det gäller amning) och då tror jag du kommer vara glad att du ligger lite på plus faktiskt. :wink: 8)

Till min största undran!
På dagtid fungerar absolut inga scheman eller ens SM mat/sköt-rutiner. Junior äter kanske 15-30 min (varierar), vill sedan inte ha påfyllning (blir antingen arg vid bröstet eller ligger vaken och slickar men suger inte tag alternativt somnar). Kan hålla honom vaken med blöjbyten, påklädning och social aktivitet. Erbjuder mer mat men han vill oftast inte ha (varken från första eller andra bröstet). Efter 1 timme eller 1½ är han antingen så trött att han slocknar utan att ha ätit mer eller är fortsatt vaken utan att vilja ha mer mat. När jag lägger honom då han är sådär trött så sover han max en timme, vaknar och är då jättehungrig. Men han vill återigen inte ha ett helt 4-rättersmål innan han somnar. När han väl somnar sover han återigen ett kort pass och så håller vi på. Jag känner att dagarna blir väldigt upphackade. Han känns för trött för att äta och för hungrig för att sova.

Här skulle jag vilja säga så här... I ca 1 vecka. Mata på i början av måltiden, bryt och mata på som du gör i slutet. Jobba på att se till att den lilla verkligen suger. Alla medel är tillåtna, slänga upp på axeln och låtsas att man skall rapa NU, massera lite i käkleden, handflatan, fotsulan osv.. Allt för att få i de sista dropparna så långt du bara kan.
Sen lägger du honom i vagnen och ser till att han sover MINST 2 timmar! Om han vaknar innan så vagnar du! Dra vagnen hela tiden ut om du måste. Allt för att komma in i rytmen 1,5-2,5. Detta tar sina tuffa 3 dagar, men sen skall du kunna skönja ett ljus i tunneln. 5 måltider och 3-4 sovlurar bör dagen ha. Mot kvällskvisten kan en 20 min lur göra all skillnad för aptiten. :wink:

Vad tror du om mitt tanke sätt här?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

TACK för ditt snabba svar. Det är underbart att få svar här och varje gång känner jag mig stärkt och motiverad att köra vidare med flaggan i topp.

Nu har jag svarat dig i citatet med blå text. :)
TorsMamma skrev:Hej, jag svrar dig I din tråd med RÖD färg :heart:
LaQ skrev:(Tack för svaren och tipsen TorsMamma mfl.)

Ventilera på du bara!

Detta är så EXAKT SM det bara KAN bli. Inte byta blöja om du inte måste :wink: Matningen skall ju helst inte ta mycket mer än 20 min så det känns ju rätt bra!

=D>

Jo det är faktiskt sant! Visst kan den bli högre. Men se det så som att du sparar mjölken du pumpar till måltidsdryck och att laga smakisar på tycker jag. Du vet att det är MÅNGA som skulle avundas dig för detta. 8) :wink:

Till viss del om han inte ammar till ca 20 min kan detta vara ett problem. Mjölken har ju den funktionen att först kommer den extra söta som höjer blodsockret och de "skall bli" lite pigga av, sen halvfet mjölk med mera proteiner, sen kommer fettet på slutet.
Om du nu pumpar så tar du ju bort den sötaste och kommer förhoppningsvis åt den fetare lite fortare. Jag tycker inte heller du skall oroa dig för produktionen förrän du närmar dig 2-3 mån om den då fortfarande är FÖR hög så kan man ju fundera på andra vägar, men vid 7-8 veckor kommer en av de största ökningsperioderna i deras liv (vad det gäller amning) och då tror jag du kommer vara glad att du ligger lite på plus faktiskt. :wink: 8)

Då kanske jag skulle satsa på att pumpa ur en skvätt före varje mål hela dagen då. Får lätt ur 50 ml ur ena bröstet på några min och sedan när Junior ätit så kan det fortfarande spruta ur samma bröst.

Till min största undran!

Här skulle jag vilja säga så här... I ca 1 vecka. Mata på i början av måltiden, bryt och mata på som du gör i slutet. Jobba på att se till att den lilla verkligen suger. Alla medel är tillåtna, slänga upp på axeln och låtsas att man skall rapa NU, massera lite i käkleden, handflatan, fotsulan osv.. Allt för att få i de sista dropparna så långt du bara kan.
Sen lägger du honom i vagnen och ser till att han sover MINST 2 timmar! Om han vaknar innan så vagnar du! Dra vagnen hela tiden ut om du måste. Allt för att komma in i rytmen 1,5-2,5. Detta tar sina tuffa 3 dagar, men sen skall du kunna skönja ett ljus i tunneln. 5 måltider och 3-4 sovlurar bör dagen ha. Mot kvällskvisten kan en 20 min lur göra all skillnad för aptiten. :wink:

Alla knep du beskriver har jag tagit till! 8) Plus några till; kittla i midjan, killa under hakan, i nacken, dra i och röra på bröstvårtan mfl. När han väl kommer till det stadiet att han är så trött går det inte att hålla honom vaken för att äta!

Jag har provat att vagna och buffa när han vaknar upp efter en stund och han kommer till ro av det, men sen har jag nog inte varit tillräckligt ihärdig när han vaknat upp efter fem eller tjugo minuter igen. :oops: Jag har så svårt att "tvinga" honom till vila och sömn när jag vet att han bara ätit en kvart innan. Skulle jag få i honom mer mat så är det ett helt annat läge och jag kan vara "kall" och envis och vara mer ihärdig med vagnandet för att få honom att sova. Det känns svårt.

Ibland ligger han vid bröstet och skriker och vill inte äta fast han rimligtvis borde vara hungrig. När han lugnat ner sig är han så trött att han inte orkar äta många sugtag. Vi tolkar det lite som övertrötthet... Får han en liten lur så brukar sugandet ta fart igen. Men det är ju just det här snuttandet med tiderna fram och tillbaka som jag vill komma ifrån.

:?: Är det dumt att ta en promenad istället för att vagna? Då rullar ju vagnen hela tiden så att säga.

:?: Ska jag följa grundschemat som är i "Standardmodellen. Ett kompendium, 0-2 månader"-tråden gällande tiderna? Eller är det läge att gå över till 2-2?

:?: Om jag inte får honom att äta mer än 15-20-30 min från ena bröstet men ändå håller honom vaken en timme (fast han inte vill äta från andra eller första bröstet efter en paus), ska jag ändå vara ihärdig med vagnandet och inte låta honom "komma upp" på 2 timmar när han somnat?

:?: Sen måste jag fråga hur du menar med "Mata på i början av måltiden, bryt och mata på som du gör i slutet." Jag är antagligen trött och trögtänkt. :oops:

Nu ikväll har lilla älsklingen somnat redan 21.50 eftersom rytmen och tiderna blivit knasiga under dagen idag så fick han ha sitt tretimmars pass lite tidigare än vad han skulle. Tyvärr har han varit hemskt trött under kvällen så jag har inte lyckats få i honom så jättemycket mat som jag hade velat. Men mer än på dagtid iaf, så vi får se hur det går inatt.

Vad tror du om mitt tanke sätt här?
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej
Då kanske jag skulle satsa på att pumpa ur en skvätt före varje mål hela dagen då. Får lätt ur 50 ml ur ena bröstet på några min och sedan när Junior ätit så kan det fortfarande spruta ur samma bröst.
Ja, detta kanske är just ert sätt faktiskt. Det finns de som har MYCKET mjölk och kör SM med ett bröst/måltid också. Så där finns inga "regler" den enda är just "proppmätt".

Jag har provat att vagna och buffa när han vaknar upp efter en stund och han kommer till ro av det, men sen har jag nog inte varit tillräckligt ihärdig när han vaknat upp efter fem eller tjugo minuter igen. Jag har så svårt att "tvinga" honom till vila och sömn när jag vet att han bara ätit en kvart innan. Skulle jag få i honom mer mat så är det ett helt annat läge och jag kan vara "kall" och envis och vara mer ihärdig med vagnandet för att få honom att sova. Det känns svårt.
Jag hade regeln att vaknade Tor och skrek (dessutom med ögonen stängda) så var han trött och behövde sova! Vaknade han och inte skrek, ja då kanske han inte var trött nog, typ. Så vagna på du tycker jag, var dessutom gärna den som "väcker"!!

Ibland ligger han vid bröstet och skriker och vill inte äta fast han rimligtvis borde vara hungrig. När han lugnat ner sig är han så trött att han inte orkar äta många sugtag. Vi tolkar det lite som övertrötthet... Får han en liten lur så brukar sugandet ta fart igen. Men det är ju just det här snuttandet med tiderna fram och tillbaka som jag vill komma ifrån.
Några har använt knepet att ge en 5 min lur, ta upp och fortsätta mata på. Detta kanske kan vara något?
Antingen luren "mitt i matpasset" eller så har de lagt och låtit dem sova i 5 min och då ta upp och mata på lite extra. Men bara under en kort tid för att komma på bana. (där infaller just den regeln att vaknar de inom 30 min kan man under en tid mata på lite extra)

Är det dumt att ta en promenad istället för att vagna? Då rullar ju vagnen hela tiden så att säga.
JA, det tycker jag. Han skall lära sig att somna i STILLASTÅENDE vagn. Helst hela luren om möjligt. Vill du absolut promenera kan du göra som jag gjorde, vaken! För dagsljus behöver även dessa små få i sina ögon, gärna med suffletten nere. :wink:
Somnar man till promenad, är det lätt att du fastnar i "promenadträsket" och det är INTE skoj tycker jag. Du vill ju helst ha ett barn som KAN sova stillastående, så detta är klart att rekommendera i största möjliga mån. En del promenerar med vagnen för att komma över skarvarna. Och då lägger du i stillastående vagn, och promenerar i 45 min skarven t.ex.

Ska jag följa grundschemat som är i "Standardmodellen. Ett kompendium, 0-2 månader"-tråden gällande tiderna? Eller är det läge att gå över till 2-2?
Ja, 2-2 kan du gärna gå över till. Maten skall i inom 1,5 tim. Men vanligt är att de bara orkar 1,5 tim på första vaken passet, sen 2 timmar på dagen för att som sista vakenpass klara 2,5-3 timmar lite beroende på om man har 20 min lur eller inte osv... Fortfarande är det 8 timmar vaken du vill ha och lurar på ca. 1,5-2,5 timme över dagen.

Om jag inte får honom att äta mer än 15-20-30 min från ena bröstet men ändå håller honom vaken en timme (fast han inte vill äta från andra eller första bröstet efter en paus), ska jag ändå vara ihärdig med vagnandet och inte låta honom "komma upp" på 2 timmar när han somnat?
Ja det tycker jag, med undantag några få dagar på 30 min regeln. :wink:

Nu ikväll har lilla älsklingen somnat redan 21.50 eftersom rytmen och tiderna blivit knasiga under dagen idag så fick han ha sitt tretimmars pass lite tidigare än vad han skulle. Tyvärr har han varit hemskt trött under kvällen så jag har inte lyckats få i honom så jättemycket mat som jag hade velat. Men mer än på dagtid iaf, så vi får se hur det går inatt.
Men du, attityden säger ju att det kommer att gå PRIMA! Visst?
Se till att hålla nattmålen på 23 och 04 så kommer det funka skall du se. Var den som väcker på morgonen också. En starttid på dagen, ger en stadigare sluttid på kvällen.

Har du läst om Lucine Aurora tipsen?

”Lucine och SM -behöver lite vägledning”
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12654

”Lucine Aurora och Standardmodellen”
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13784

Sen har jag faktiskt också en lite "icke AW" länk som du kanske kan finna intressant. Just ett sätt att lära sig sitt eget barns skrik. :wink: :-$
http://www2.oprah.com/tows/slide/200611 ... _101.jhtml
Lär dig ditt barns skrik - för barn under 3-4 mån!
Tor 2006

LaQ

Inlägg av LaQ »

Nu har jag inte skrivit på en vecka men jag har inte glömt bort er! Tvärtom!

I onsdags började vi köra hårt med schemat och vagning för att hålla tiderna i sovpassen. Ikväll har vi alltså kört 1 vecka. Jag tycker att det går bättre! Det övertrötta skriket vid bröstet har minskat och vi har fått lite styrsel på vardagen, jag känner mig säkrare och tryggare vilket är ett stort plus.

Vi har kört 1.5-2.5 schemat hittills. Har tänkt gå över på 2-2 nu.

De senaste två dagarna har han sovit jättegott 2 av dagens 3 lurar så att vi fått väcka honom. Men en av lurarna (morgonluren igår och lunchluren dagen före) varje dag sover han max en timme innan han vaknar och sedan får vi vagna resten av passet då han bara sover en femminutare åt gången när man tar vagningspaus.

När han ligger vaken i vagnen och gapar på dagen så blir han riktigt grinig och ställer sig upp på alla fyra och när man lugnat honom så ligger han och tittar med stora ögon. Kan det vara så att han inte är tillräckligt trött att sova så många timmar per dygn som schemat säger? Eller är vi fortfarande i en inkörningsfas?

På dagarna när han ska komma till ro och sova är han hjälpt av napp. Men på kvällen och efter nattmålen är han så trött att han bara vill sova och bryr sig då inte om nappen. (På natten sover han i sin spjälsäng och det fungerar klockrent.)

Har fortfarande mycket mjölk och han får ofta äta från bara ett bröst per pass.

Tips, uppmuntran såhär långt från er erfarna? Är vi på rätt väg? Är det vanligt att det blir såhär?
~ På äventyr ~
LaQ

Inlägg av LaQ »

Nu har jag läst i några andra trådar här på forumet. Hittade bland annat den här översikten http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=30 som jag blev väldigt förtjust i. Får nog också sälla mig till högen av "strukturfascister". 8) :oops:

Till att börja med måste jag säga att min tröga hjärna inte fattat att Junior ska äta inom 1.5 h även om han har längre vakentid. Men nu så! :idea: Har nämligen funderat på hur man ska lägga upp vakentiden på bästa sätt. Men då vet jag hur jag ska göra på dagtid iaf! Detta gäller inte på kvällstid antar jag? Ett förslag på hur man kan fördela de 3 timmarna vakentid på kvällen?

Vad tror ni om att göra såhär?
8 - 9.30 (1.5 h) mat, byte, umgänge, mat
9.30 - 11.30 (2 h) sova
11.30 - 13.30 (2 h) mat, byte, umgänge, mat, passiv social delaktighet
13.30 - 15.30 (2 h) sova
15.30 - 17.30 (2 h) mat, byte, umgänge, mat, passiv social delaktighet
17.30 - 19.30 (2 h) sova
19.30 - 22.30 (3 h - 20 min lur) mat, bad, mat, lur, mat
----- NATT ----- med ett nattmål på 20 min när Junior vaknar vilket brukar bli runt 04

Vilket ger 8.5 h vakentid / dygn.

Glömde skriva att Junior inte är lika extremtrött vid måltiderna som för en vecka sedan. :)

Vidare tycker jag att det är svårt det där med att promenera. Att låta den lille somna i stillastående vagn och promenera senare tycker jag låter som ett bra förslag eftersom Junior oftast somnar gott i stillastående vagn men brukar vakna efter 45 min eller 1 h ofta på klockslaget. Då får man börja vagna. Men såhär års är det ju svårt att ta vagnen och bara gå ut när man måste klä på och bädda in de små liven ordentligt. Jag känner mig lite trög eller så gör jag allt svårare än vad det är. Ge mig gärna några konkreta exempel på precis hur man kan göra. :oops:
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tänk att du inte klär på tjocka overaller eller så, utan en mjuk typ fleece overall, vantar mössa, Sen...

Rejäl åkpåse som är varm! Gärna isolera underifrån med lammskinn, tidningspapper eller likn. Lägg vid behov en extra filt över åkpåsen. Hänger du dessutom ett mörkt skynke över så kommer inte så mycket blåst och kalluft in och det blir mycket varmare så också! :wink:

När man sover i bivack (har jag gjort) så har man inte MER kläder på sig I sovsäcken utan man sover med mössa och underställ, sen sovsäck och runt det kan man lägga jackan man har ovanpå och se till att isolierat ordentligt underifrån. MAN fryser INTE, kan jag lova. :wink:
Tor 2006

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tänk att du inte klär på tjocka overaller eller så, utan en mjuk typ fleece overall, vantar mössa, Sen...

Rejäl åkpåse som är varm! Gärna isolera underifrån med lammskinn, tidningspapper eller likn. Lägg vid behov en extra filt över åkpåsen. Hänger du dessutom ett mörkt skynke över så kommer inte så mycket blåst och kalluft in och det blir mycket varmare så också! :wink:

När man sover i bivack (har jag gjort) så har man inte MER kläder på sig I sovsäcken utan man sover med mössa och underställ, sen sovsäck och runt det kan man lägga jackan man har ovanpå och se till att isolierat ordentligt underifrån. MAN fryser INTE, kan jag lova. :wink:
Tor 2006

LaQ

Inlägg av LaQ »

Tack för svaret. Jag förklarade mig nog inte tillräckligt tydligt. Hur mycket kläder osv han ska ha på sig känner jag mig inte orolig för. Vi har alla varianter, tunn fleeceoverall, tjockare overall, fleecefodrad åkpåse, mössor i olika tjocklekar, vantar och mängder med varianter på filtar. :P Brukar klä honom ungefär som du beskriver, TorsMamma. :)

Det bästa är ju då att lägga honom påklädd i vagnen att sova ute för att sedan promenera när han redan ligger nerbäddad. Det var det jag undrade över. Om han sover inne så är det ju knöligt att klä på och böka för att gå ut och promenera efter 45 min.

Ska han sova ute fungerar dock inte andningslarmet så då vill jag inte gärna lägga honom på mage. :roll: Hur gör ni andra med bebisar som vanligtvis sover på mage?

Han kan ju uppenbarligen somna i stillastående vagn/säng eftersom han gör det i sin säng varje kväll och natt samt somnar i stillastående vagn under lurarna dagtid. Problemet är när han vaknar under luren och ska somna om. Då måste man börja vagna och kan fortfarande (trots att det gått 1½ vecka sen vi började vara ihärdiga med schemat och vagningen) få vagna tiden ut. Han somnar alltså i stillastående vagn men vaknar oftast efter 45 min eller 1 timme och har då svårt att somna om. Ofta får man vagna tiden ut, då han bara sover femminutare när vagnen stillnat. Finns det någon ljusning i sikte eller får vi hålla på så här? Det känns lite tröstlöst... ](*,) Oftast är det bara en av dagens tre lurar som han somnar och sover gott tiden ut, ibland två av dagens tre lurar.
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jodå, larmet fungerar i vagnen när den är stillastående. En del stannar vagnen så den är helt stilla och kollar larmet, sen har man ju lite ögonen på dem när man går. Så lägger du i vagnen ute, lägg på mage och sätt på larmet. Ställ den gärna i lite lä så är det inga problem. :wink:
Tor 2006

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och, ja, det blir bättre med skarvarna. På sikt, det lovar jag! :D
LaQ

Inlägg av LaQ »

Hmm vi har nämligen gjort ett litet test. Lagt något tungt i vagnen (som motsvarar en bebis som inte rör sig öht. Larmet tjuter om vagnen står stilla inne. Men minsta lilla vagnen gungar till så tjuter inte larmet trots att "bebisen" uppenbarligen inte andas eller rör sig. Larmet är så känsligt att det reagerar på minsta rörelse på vagnen. Känns lite lurigt då tycker vi. :?
~ På äventyr ~
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej LaQ!

Har ni ingen carport eller bod där det är lä, som ni kan köra in vagnen i?
Annars vet jag om några som haft liknande funderingar, som helt enkelt haft VIDöppna fönster i ett rum under sovpasset, alltså ingen liten glipa utan helt öppet, påklädd bebis och magläge med larm i vagnen! Det går ju det med :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LaQ

Inlägg av LaQ »

Ja vi får klura lite på det där med vagnsovningen... Idag har han sovit ute på förmiddagen då det var vindstilla. Har tyvärr ingen carport eller liknande men det är nog lite lä intill husväggen på altanen iaf.

Men nu till det STORA. Igår var en historisk dag för vår kära lilla SM-bebis. Måste berätta! Efter 1½ veckas ihärdigt kämpande med schema och standardmodellen har vi börjat se resultat. Som jag skrivit tidigare har kruxet varit att han vaknat efter 45 min eller 1 timme. Då har vi fått vagna för att han ska somna om. Det har varit ett ihärdigt vagnande, ibland hela tiden ut, då han bara somnat om i femminuterspass. Men vi har kämpat för att hålla tiderna och stått där med vagnen. Puh… Vid vakenpassen har vi också följt standardmodellen vad gäller matning, skötning, umgänge och passiv social delaktighet.

Ja så vad skulle jag nu komma till då. Jo, att igår sov Junior sina tre lurar på dagen helt utan att vi behövt vagna! (Ja och eftermiddagsluren i förrgår också faktiskt.) Det har bara varit att lägga honom med nappen och snutten och så har han somnat och sovit sina 2 timmar tills vi väckt honom (ibland har vi fått stoppa in nappen en gång efter en stund men inget mer vagnande i långa stunder), eller som nu ikväll när han vaknade själv precis på minuten efter 2 timmar. Som Pappa sa “det går ju att ställa klockan efter honom”. Ja men det är ju precis så det ska vara! Hurra! Det är underbart befriande när det fungerar! :D :heart:

Nu kan man väl säkerligen vänta sig ett å annat bakslag, men det här visar ju att det går och att det ger resultat är man är ihärdig. Visst har det varit kämpigt att stå med vagnen men hellre det än att kånka runt på honom för jämnan.
~ På äventyr ~
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"