Hej
Då kanske jag skulle satsa på att pumpa ur en skvätt före varje mål hela dagen då. Får lätt ur 50 ml ur ena bröstet på några min och sedan när Junior ätit så kan det fortfarande spruta ur samma bröst.
Ja, detta kanske är just ert sätt faktiskt. Det finns de som har MYCKET mjölk och kör SM med ett bröst/måltid också. Så där finns inga "regler" den enda är just "proppmätt".
Jag har provat att vagna och buffa när han vaknar upp efter en stund och han kommer till ro av det, men sen har jag nog inte varit tillräckligt ihärdig när han vaknat upp efter fem eller tjugo minuter igen. Jag har så svårt att "tvinga" honom till vila och sömn när jag vet att han bara ätit en kvart innan. Skulle jag få i honom mer mat så är det ett helt annat läge och jag kan vara "kall" och envis och vara mer ihärdig med vagnandet för att få honom att sova. Det känns svårt.
Jag hade regeln att vaknade Tor och skrek (dessutom med ögonen stängda) så var han trött och behövde sova! Vaknade han och inte skrek, ja då kanske han inte var trött nog, typ. Så vagna på du tycker jag, var dessutom gärna den som "väcker"!!
Ibland ligger han vid bröstet och skriker och vill inte äta fast han rimligtvis borde vara hungrig. När han lugnat ner sig är han så trött att han inte orkar äta många sugtag. Vi tolkar det lite som övertrötthet... Får han en liten lur så brukar sugandet ta fart igen. Men det är ju just det här snuttandet med tiderna fram och tillbaka som jag vill komma ifrån.
Några har använt knepet att ge en 5 min lur, ta upp och fortsätta mata på. Detta kanske kan vara något?
Antingen luren "mitt i matpasset" eller så har de lagt och låtit dem sova i 5 min och då ta upp och mata på lite extra. Men bara under en kort tid för att komma på bana. (där infaller just den regeln att vaknar de inom 30 min kan man under en tid mata på lite extra)
Är det dumt att ta en promenad istället för att vagna? Då rullar ju vagnen hela tiden så att säga.
JA, det tycker jag. Han skall lära sig att somna i STILLASTÅENDE vagn. Helst hela luren om möjligt. Vill du absolut promenera kan du göra som jag gjorde, vaken! För dagsljus behöver även dessa små få i sina ögon, gärna med suffletten nere.
Somnar man till promenad, är det lätt att du fastnar i "promenadträsket" och det är INTE skoj tycker jag. Du vill ju helst ha ett barn som KAN sova stillastående, så detta är klart att rekommendera i största möjliga mån. En del promenerar med vagnen för att komma över skarvarna. Och då lägger du i stillastående vagn, och promenerar i 45 min skarven t.ex.
Ska jag följa grundschemat som är i "Standardmodellen. Ett kompendium, 0-2 månader"-tråden gällande tiderna? Eller är det läge att gå över till 2-2?
Ja, 2-2 kan du gärna gå över till. Maten skall i inom 1,5 tim. Men vanligt är att de bara orkar 1,5 tim på första vaken passet, sen 2 timmar på dagen för att som sista vakenpass klara 2,5-3 timmar lite beroende på om man har 20 min lur eller inte osv... Fortfarande är det 8 timmar vaken du vill ha och lurar på ca. 1,5-2,5 timme över dagen.
Om jag inte får honom att äta mer än 15-20-30 min från ena bröstet men ändå håller honom vaken en timme (fast han inte vill äta från andra eller första bröstet efter en paus), ska jag ändå vara ihärdig med vagnandet och inte låta honom "komma upp" på 2 timmar när han somnat?
Ja det tycker jag, med undantag några få dagar på 30 min regeln.
Nu ikväll har lilla älsklingen somnat redan 21.50 eftersom rytmen och tiderna blivit knasiga under dagen idag så fick han ha sitt tretimmars pass lite tidigare än vad han skulle. Tyvärr har han varit hemskt trött under kvällen så jag har inte lyckats få i honom så jättemycket mat som jag hade velat. Men mer än på dagtid iaf, så vi får se hur det går inatt.
Men du, attityden säger ju att det kommer att gå PRIMA! Visst?
Se till att hålla nattmålen på 23 och 04 så kommer det funka skall du se. Var den som väcker på morgonen också. En starttid på dagen, ger en stadigare sluttid på kvällen.
Har du läst om Lucine Aurora tipsen?
”Lucine och SM -behöver lite vägledning”
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12654
”Lucine Aurora och Standardmodellen”
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13784
Sen har jag faktiskt också en lite "icke AW" länk som du kanske kan finna intressant. Just ett sätt att lära sig sitt eget barns skrik.

:-$
http://www2.oprah.com/tows/slide/200611 ... _101.jhtml
Lär dig ditt barns skrik - för barn under 3-4 mån!