Idag har jag bestämt mig. Barnaboksdagis.

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Idag har jag bestämt mig. Barnaboksdagis.

Inlägg av blivandemamma »

Ja, det är med skräckblandad förtjusning jag skiver detta. Jag har bestämt mig, det blir inget jobbsökande för mig. Jag skall vara hemma med Arvid. Jag skall skriva klart min uppsats (som leder till examen för mig) vid sidan om, i den takt jag hinner. Iövrigt skall jag säga upp mig från mitt extrajobb och vara hemma. Min tanke är då att jag skall vara dagmamma till ett barn i början och senare kanske två till, inte mer än sammanlagt fyra är tanken just nu.

Och jag vill starta det som ett "barnaboksdagis". I barnabokens anda med social delaktighet, mycket utevistelse och inte alltför långa dagar för de små liven. Och rutiner. Barnen som kommer behöver inte ha rutiner från början, det kan jag hjälpa till att skapa, men målet är barn som sover på bestämda tider, äter på bestämda tider och är glada och utvilade. Hemmalagad mat och mycket mycket delaktighet.

Jag är helt lyrisk. Tankarna flödar. Jag har tänkt på det här länge. Men nu skall jag göra det. Jag skall inte längre fokusera på vad alla andra tycker att man bör göra, bör vara och tycka. Jag skall göra det mitt hjärta brinner för.

:heart:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Men GUD så härligt!!!
Och lyllos barnen som får vara hos en äkta barnaboksmamma :D
Nu måste du lova att forlöpande skriva och fylla på den här tråden, så vi får följa din resa!

Kram och grattis till ett toppenbeslut :heart:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Men tack Mia!
Ja jag berättar givetvis vidare här. Maken och jag beslutade detta idag. Jag har velat länge, men inte riktigt vågat besluta. Det är så stort ju. Och det enda jag verkligen vill göra.

Har du några tankar och idéer, du visa mamma? :wink: :lol:
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

blivandemamma skrev: Har du några tankar och idéer, du visa mamma? :wink: :lol:
Åh, tack, det var väl snällt sagt :oops: :heart: men nån dagmamme-erfarenhet har jag inte i bakfickan :wink:
En bra idé kan ju vara att efterlysa blivande små dagbarn här :!:
Säkert kommer det att rassla in MASSOR med bra tips, det är jag helt övertygad om :D
Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Ah, ja jag tänkte det också. Att kanske är det NÅN som är intresserad. Men vi står i ett dilemma. Skall vi flytta eller inte...! Vi bor i Höör i Skåne just nu. Funderingen är att flytta till Sölvesborg där min mamma bor och kan stötta. Maken kan få nytt jobb i ett nafs. Men vi vet inte om vi skall. Stor omställning att flytta och byta jobb. Så det kan ju vara svårt att efterlysa när man inte vet var man kommer vara så att säga :wink:

Hehe, nä inte behöver man vara dagmamma för att ge tips. Mest kul att spåna lite med barnaboksmänniskor. Vågar inte ventilera det här beslutet någon annanstans :roll:
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
mari.g

Inlägg av mari.g »

HÄFTIGT!

Jag tycker ni flyttar till Malmö istället :D :!: Jag skulle sätta Leo hos dig på direkten!
Skämt å sido, ett klokt beslut. Jag tror att det är nyttigt att prova sina vingar. om du inte trivs/ det inte funkar av en eller annan anledning, så har du ju iaf provat. Vice versa så kommer du att tänka -" VARFÖR" testade jag inte :!: :?:

Go Girl, jag tror det blir toppen :!:

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Tack Mari! Det är precis det här jag behöver! Det är därför jag uppskattar det här forumet så himla mycket! :heart: :heart:

KRAM!
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tittut! :D

Jaså, det är här personalrummet ligger. 8)

Ja du, "blivandedagmamma" :lol: jag tror jag flyttar in i den här tråden med mina funderingar om jag får... :P

Verkar som att jag hör hemma här. :wink:

Doman-Wahlgren-Aktivt Föräldraskap-och allt annat som jag lärt mig - dagmamma tänker jag, kanske med start redan nu i mars. :D Min stackars nuvarande chef vet inget om mina lömska planer :roll: och antagligen hänger hon INTE här, men jag skall prata med henne nästa vecka. :idea:

Och du..?
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ooooh, jag blir rent avis - vilka super-toppen-töser ni är :thumbsup:. Jag tror "era" barn kommer få det alldeles underbart. Jag har själv tänkt tanken, men bor i en pytteby på slätten och måste ha bil till både hav och skog och affär och allt praktiskt och kul som man gärna gör med sin barnadrös - så jag tror inte det skulle funka så praktiskt bra för mig. Sååååå KUL att ni gör detta - och så spännande att få följa med lite på resan :D :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag bor också så Ewa, att jag inte kommer att kunna åka iväg med barnen. :) Till det skulle jag behöva en minibuss och fem bilbarnstolar. Men vi har skog och en stor tomt, mitt emot vår väg finns en stor kohage 8) där det finns kor under vår-sommar-höst och vi har gungor och en egen sandlåda. :D "Min" rektor tyckte det inte skulle bli något problem - och det är jag glad för!

Precis idag har Norra Halland en artikel som berättar om "frusterarade pedagoger" - om barngrupper på 19-21 barn på tre personal :( . Det säger allt. Den verksamheten - och den ljudvolymen :!: - är inget för mina barn. Inte för någon annans heller, kan jag tycka... :roll:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ååååh, som jag håller med dig, Päivi. Det som saknas mig, här hemma på gångavstånd är just det där:
Men vi har skog
Utan skog stannar jag. Så bister är verkligheten. Vet inte vad jag vore utan skogen. Och den behöver verkligen inte vara mer än 1 kvm, som nere i Vejbystrand, men åtminstone 5 träd i grupp, tycker jag :lol: - och inte ens det kan den här usla (fast jag älskar den) byn bjuda på... Nåja, kanske blir jag så inspirerad av er att jag kommer på andra tankar, vem vet. Fantastiskt initiativ iaf :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det är med dig som med mig och vatten, då! Jag behöver vatten - om så bara en liten pöl :roll: nånstans på promenadavstånd. Annars stannar jag. :wink: Och det har jag! :) En wunnderbaar liten skogsglänta finns längre upp mot Passavägen - lagom att promenera till när det känns så - men inte så nära att barnen skulle "promenera" dit. :!:

åhhh jag ser sååå fram emot detta! :D Beslutet är taget och lättnaden är enorm! Inget mer högstadium för min del! \:D/ Päivi är äntligen klar med grundskolan! :lol:
Elle

Inlägg av Elle »

Vad roligt, fler som tänker som jag :D Jag drar antagligen igång hösten -09 och håller på att planera så smått. Härhemma får man betalt även för sina två egna barn om man har två andra barn till. Jag har tänkt ha hand om antingen "Forum-barn" eller bekantas barn.

Kul att spåna lite tillsammans :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
mari.g

Inlägg av mari.g »

ÅH! Varför kan ingen av er bo nära mig :!: :?: :D

Vansinnigt mycket lycka till med planerna!

/Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
blivandemamma
Rådgivare/advisor

hej allihop!
Va kul att du flyttade in Päivi! Och du med Elle! Här kan vi smida planer! :D Bor du Elle i Solna? Hört att de har väldigt förmånliga möjligheter. Jag vet faktiskt inte EXAKT vad det är för regler som gäller här, så det måste jag förstås ta reda på. Först var det tänkt att jag skulle söka en 50% tjänst och pussla ihop det med makens jobb, mamma som passar här och där och mecka så. Men hade inte fått ihop det alla dagar, om vi inte flyttar närmare mamma. Tanken att göra det finns ändå kvar. Då hade vi hjälpts åt med barnen. Hon har precis fått reda på att hon inte kommer kunna jobba mer i sitt liv och känner att hon vill vara med Arvid då och hjälpa mig med mina dagbarn :heart:

En annan anledning är att det tar emot så fruktansvärt att lämna Arvid till dagis. Det har det gjort från början men känslan blir bara starkare. Alternativet är ju att lämna till dagmamma, liknande det jag skall göra nu själv. Men ja, då gör jag det hellre själv. Och det är det här jag vill göra. Ta hand om Arvid, ha barn omkring mig och ge dem barnabokens start på livet. Jag vill så gärna ventilera det här innan jag berättar för "alla andra". Vet att jag kommer få kommenterat varför jag inte vill jobba, och du har ju högkoleutbildning och han mår bra av dagis bla bla bla :roll: :shock: så jag måste peppa min känsla liksom. Det gör man bra här :heart:
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"