Vill gärna höra vad andra ser som en okej saltmängd i maten för barn över ett år? (Har sökt men såg ingen uppenbar salttråd för icke-bebisar.) Hur restriktiva är ni?
Joar (och vi andra) äter ofta osaltat (med Herbamares saltfria buljong) eller "normalsaltat". Men sen har han några riktigt salta favoriter, främst kallrökt lax, som han kan sätta i sig flera skivor av, och pesto. Laxen är ju nyttig i övrigt och med med några matskedar pesto kan vi sälja in olika nyttigheter, så frågan är hur restriktiv man ska vara med såna saltfavvosar för att hålla det hälsosamt?
I dag får han såna ett par gånger i veckan - inte så mycket utslaget på hela veckans 14 luncher/middagar. Jag skulle gärna servera dem lite oftare vissa veckor!
Åse
Salta favoriter
Salta favoriter
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Kallrökt lax - no no!
Sältan skulle jag oroa mig mindre för, än de andra faror som lurar i kallrökt mat som lax, skinka och vissa korvar. Särskilt som du är så saltmedveten i övrig kost. Lax i all ära, men håll dig till tillagad och fångad på rätt ställe, för att få i er bra fetter och inga (minskad risk för) parasiter eller bakterier. Kolla på SLV.se . Vi har kallrökt lax i en pasta med hummersås, men då hinner laxen värmas upp i såsen, innan vår grabb äter den. Saltvarningarna handlar också om att inte vänja barnen vid för hög sälta.
Mamma till Melker, f?dd i maj 05
-
TorpSara
en av min dotters favoriter är "beiiikon"
men jag kom på för ett tag sedan att hon kanske inte ska få det så ofta... svarta oliver är en annan favvis eller "oiiiiib" som hon säger
Jag försöker låta bli att extrasalta hennes mat, så får man själv salta efteråt, men vissa saker måste man ju nästan salta för att det ska bli gott... broccoli t.ex. Tror inte att hon skulle gilla det så mycket som hon gör om det inte var lite salt i vattnet...
*svammel svammel*
Jag försöker låta bli att extrasalta hennes mat, så får man själv salta efteråt, men vissa saker måste man ju nästan salta för att det ska bli gott... broccoli t.ex. Tror inte att hon skulle gilla det så mycket som hon gör om det inte var lite salt i vattnet...
*svammel svammel*
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Tack för era synpunkter, bra att höra att ingen hade några större dubier mot enstaka megasalta saker. Det är ju sant som TorpSara skrev att det inte blir så många mg ändå.
Bakterier och parasiter i rökt lax o dyl har jag aldrig känt av eller oroat mig för, men det kanske jag borde... Ska kolla upp det lite mer.
Åse
Bakterier och parasiter i rökt lax o dyl har jag aldrig känt av eller oroat mig för, men det kanske jag borde... Ska kolla upp det lite mer.
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10